عرق زنیان - خواص + عوارض و تداخل دارویی زنیان

عرق زنیان خواص و فواید بسیار زیادی دارد که نمی توان در یک مطلب به تمام این فواید اشاره کرد. در این مقاله سعی می کنم به مهم ترین فواید زنیان و عرق زنیان اشاره کنم که امیدوارم براتون مفید باشه . عرق زنیان - خواص + عوارض و تداخل دارویی زنیان عرق زنیان - خواص + عوارض و تداخل دارویی زنیان
توجه : برای استفاده دارویی از این گیاه ، اول باید با متخصص طب سنتی مشورت کنید. قبل از استفاده ، مطمئن شوید که به زنیان حساسیت ندارید. این مقاله فقط جهت اطلاع رسانی است و این سایت هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد.

خواص و فواید عرق زنیان

1 - به درمان جوش کمک می کند

یکی از مهمترین و معروف ترین فایده عرق زنیان درمان مشکلات پوستی است .از این عرق دارویی می توانید برای درمان جوش و آکنه استفاده کنید. این عرق گیاهی خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند برای پاکسازی پوست بسیار مفید باشد.همچنین پوست شما را روشن و شفاف می کند. برای استفاده از این خاصیت می توانید یک قاشق چای خوری عرق زنیان را با کمی روغن نارگیل و یا روغن اسطوخودوس مخلوط کرده و بر روی جوش بمالید.برای دریافت نتیجه بهتر می توانید چند قطره آب لیموی تازه نیز به آن اضافه کنید .بعد 15 دقیقه ، پوست را با آب ولرم و بدون ماده شوینده بشویید. اگر به این مخلوط ،آب لیمو اضافه کرده اید ، باید شستشوی صورت را با آب ولرم و با ماده شوینده انجام دهید.از این روش می توانید دوبار در روز و حداکثر به مدت دو هفته استفاده کنید.بعد از دو هفته باید حداقل 7 روز استراحت کرده و دوباره استفاده کنید. مصرف عرق زنیان به صورت خوراکی و یا دمنوش زنیان نیز می تواند برای این مورد مفید باشد. می توانید کمی از این عرق را به چای خود اضافه کرده و بنوشید.

2 - از ریزش مو جلوگیری می کند

عرق زنیان یکی از درمان های طبیعی و گیاهی برای کاهش ریزش مو است . این عرق گیاهی دارای آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی است که می تواند برای سلامت مو مفید باشد. برای این منظور می توانید دو قاشق چای خوری عرق زنیان را در یک لیوان آب بریزید و صبح به صورت ناشتا و قبل از صبحانه بنوشید .همچین می توانید این عرق را به شامپوی خود اضافه کنید. علاوه بر این می توانید کمی عرق زنیان به روغن نارگیل اضافه کرده و به عنوان ژل موی سر استفاده کنید. با استفاده از این ژل می توانید پوست سر را ماساژ دهید. توجه داشته باشید که این ژل نباید بیش از 15 دقیقه بر روی پوست سر بماند ولی ماندن آن بر روی مو اشکالی ندارد . روش دیگر به این شکل است که یک قاشق چای خوری عرق زنیان را با کمی روغن نارگیل و روغن هسته انگور مخلوط کرده و پوست سر را با این ژل به مدت 15 دقیقه ماساژ دهید و سپس با آب ولرم و ماده شوینده ملایم ، بشویید. این روش های ذکر شده می تواند برای افزایش رشد مو نیز مفید باشد و از شکنندگی مو جلوگیری کرده و باعث ضخیم تر شدن مو می شود.

3 - به بهبود هضم کمک می کند

این خاصیت یکی از خاصیت های معروف و پر کاربرد عرق زنیان در سراسر جهان است .برای این منظور معمولا بعد از هر وعده غذایی ، یک قاشق غذاخوری عرق زنیان را در یک لیوان آب خنک می ریزند و می نوشند.توجه داشته باشید که نباید به آب ، شکر اضافه کنید. عرق زنیان معده درد و سوء هاضمه را درمان کرده و از سوزش سر دل جلوگیری می کند. همچنین این عرق دارویی برای درمان بسیاری از سایر مشکلات گوارشی نیز مفید است . برای دریافت نتایج بهتر ، می توانید کمی آبلیمو نیز به آن اضافه کنید. برای کاهش اسید معده می توانید یک قاشق غذاخوری عرق زنیان را به یک لیوان آب ولرم اضافه کرده و کمی اسانس دانه زیره سبز و مقدار بسیار کمی پودر زنجبیل به آن اضافه کرده و بنوشید. با این روش اسید معده کاهش پیدا کرده و نفخ نیز درمان می شود.

4 - درمان تنگی نفس

علاوه بر مشکلات معده ، از عرق زنیان می توانید برای درمان تنگی نفس و بسیاری از سایر علائم سرماخوردگی استفاده کنید.این عرق گیاهی حاوی تیمول است که خاصیت آنتی بیوتیک طبیعی و ضد التهابی دارد.به همین دلیل می تواند برای درمان گلودرد ، سرفه و تنگی نفس ناشی از سرماخوردگی مفید باشد . برای این منظور کافی است مقداری عرق زنیان را به آب جوش اضافه کرده و به مدت 10 دقیقه بخور کنید. علاوه بر این می توانید این عرق را با کمی روغن نارگیل ، روغن اسطوخودوس و اسانس اکالیپتوس مخلوط کرده و پماد حاصله را بر روی سینه و گلو مالش دهید و بعد از 15 دقیقه با آب ولرم و بدون ماده شوینده ، بشویید.

5 - به درمان مشکلات دهان و دندان کمک می کند

همانطور که قبلا ذکر شد ، عرق زنیان حاوی تیمول است .تیمول خاصیت آنتی بیوتیک طبیعی دارد و می تواند برای درمان عفونت لثه و دهان و از بین بردن بوی بد دهان بسیار مفید باشد . برای این منظور می توانید دو قاشق غذاخوری عرق زنیان را در یک لیوان آب ولرم ریخته و 3 قطره اسانس میخک به آن اضافه کرده و قرقره کنید.توجه داشته باشید که این مخلوط را نباید قورت بدهید.

6 - به کاهش علائم آرتریت کمک می کند

عرق زنیان یکی از بهترین درمان ها برای کاهش درد و التهاب مفاصل است .این داروی گیاهی خاصیت ضد التهاب و مسکن دارد و می تواند برای کاهش علائم آرتریت مورد  استفاده قرار گیرد. برای این منظور می توانید یک قاشق عرق زنیان را با روغن نارگیل و یا روغن اسطوخودوس مخلوط کرده و بر روی مفصل مالش دهید. بعد از 15 دقیقه ، با آب ولرم و بدون ماده شوینده ، بشویید. از این روش می توانید دوبار در روز استفاده کنید و نباید بیش از 14 روز به صورت پی در پی مورد استفاده قرار گیرد. زنیان برای چاقی و لاغری مفید است زنیان برای چاقی و لاغری مفید است

7 - زنیان برای درمان یبوست مفید است

برای درمان یبوست نیز می توانید از این عرق گیاهی استفاده کنید. می توانید دو قاشق غذا خوری عرق زنیان را به آب خنک اضافه کرده و روزی دوبار بنوشید .

8 - باعث افزایش اشتها می شود

زنیان می تواند اشتها را افزایش دهد .برای این منظور هم می توانید از عرق آن استفاده کنید و هم می توانید پودر خشک شده دانه های زنیان را در سالاد استفاده کنید .به مرور شاهد افزایش اشتها و افزایش وزن خواهید بود . در برخی از کشورها مانند کشور هند ، پودر زنیان را به مواد ماکارونی به منظور افزایش وزن اضافه می کنند.

9 - به افزایش قد کمک می کند

یکی از مزایای کمتر شناخته شده زنیان ، کمک به افزایش قد است. اگر در سن رشد هستید می توانید از دمنوش ، عرق و یا پودر زنیان برای افزایش قد استفاده کنید. این داروی گیاهی دارای پروتئین ها و اسید آمینه هایی است که در سن رشد می تواند به افزایش قد و حتی افزایش سایز آلت در پسران کمک کند.

10 - سطح کلسترول بدن را تنظیم می کند

عرق زنیان حاوی موادی است که می تواند دفع چربی های اضافی را افزایش داده و خطر انسداد شریان ها ، حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد.

11 - به درمان زخم ها کمک می کند

عرق زنیان دارای خوای آنتی بیوتیک قوی است و می تواند برای درمان سریع تر زخم ها بسیار مفید باشد .از این خاصیت می توانید برای درمان سریع تر جوش و حتی از بین بردن جای جوش هم استفاده کنید.

12 - از شر حشرات خلاص شوید

تیمول موجود در زنیان می تواند باعث فراری دادن پشه و مگس شود. می توانید کمی زنیان را با آب مخلوط کرده و در فضای خانه اسپری کنید .همچنین اگر در جایی هستید که پشه ها شما را بسیار نیش می زنند می توانید عرق زنیان را با روغن نارگیل مخلوط کرده و به پوست خود بمالید تا از نیش زدگی در امان باشید. علاوه بر این ، این روش می تواند خارش جای نیش پشه و سایر حشرات را درمان کند.

13 - به لاغری کمک می کند

عرق زنیان می تواند به لاغری کمک کند. مصرف این داروی گیاهی همراه غذا می تواند باعث افزایش وزن و چاقی شود ولی خوردن مخلوط آب و عرق زنیان به محض بیدار شدن از خواب و با معده خالی می تواند باعث لاغری و کاهش وزن شود.

14 - زنیان میل جنسی را افزایش می دهد

عرق زنیان یک محرک عالی برای افزایش میلی جنسی زنان و مردان است . همچنین می تواند برای درمان مشکلات ناباروری مردان نیز مفید باشد. اگر این داروی گیاهی به درستی مصرف شود می تواند تعداد اسپرم را افزایش داده و زود انزالی را درمان کند. برای این منظور می توانید عرق زنیان را به چای اضافه کرده و بعد از شام بنوشید. همچنین می توانید پودر زنیان را به شیر اضافه کرده و قبل از خواب بنوشید. اضافه کردن عسل طبیعی به این نوشیدنی ها می تواند اثر آن را بیشتر کند.

15 - به درمان میگرن کمک می کند

عرق زنیان نوعی درمان عالی برای کاهش سردرد میگرنی است .این عرق گیاهی حاوی تیمول است و خواص تسکین دهنده خوبی دارد. برای این منظور هم می توانید زنیان را به صورت چای و دمنوش میل کنید و هم می توانید آن را با روغن نارگیل مخلوط کرده و بر روی پیشانی و شقیقه ها بمالید. همچنین می توانید عرق زنیان را با کمی اسانس اسطوخودوس مخلوط کرده و در هوای اتاق اسپری کنید.

16 - به درمان سنگ کلیه کمک می کند

عرق زنیان می تواند از ایجاد سنگ های کلیه جلوگیری کرده و به شکستن و دفع سنگ های موجود در کلیه کمک کند.برای استفاده از این خاصیت می توانید دو قاشق غذاخوری عرق زنیان را با دو قاشق سرکه سیب و کمی عسل را به یک لیوان آب ولرم اضافه کردن و روزی یکبار بنوشید. این روش را 14 روز ادامه داده و 7 روز استراحت کنید و دوباره تکرار کنید.

17 - برای زنان باردار مفید است

در دوران بارداری معمولا زنان مشکلاتی مانند یبوست ، سوزش معده ، نفخ ، رفلاکس اسید معده و سایر مشکلات مشابه دارند که عرق زنیان می تواند برای رفع این مشکلات بسیار مفید باشد. البته توجه داشته باشید که در زمان بارداری شما مجاز به خوددرمانی با این عرق گیاهی نیستید و حتما باید با متخصص طب سنتی مشورت کنید.

18 - عرق زنیان شیر را افزایش می دهد

برای افزایش شیر مادر می توانید از عرق زنیان استفاده کنید ولی حتما باید قبل از مصرف با متخصص طب سنتی مشورت کنید.

19 - برای درمان شب ادراری کودک مفید است

از این داروی گیاهی می توانید برای درمان شب ادراری کودکان و حتی بزرگسالان استفاده کنید. برای این منظور می توانید کمی روغن کنجد سیاه را با مقداری زردچوبه و عرق زنیان مخلوط کرده و در آب ولرم و یا شیر بریزید و دو ساعت قبل از خواب بنوشید . برای طعم دهی می توانید از عسل طبیعی استفاده کنید ولی نباید از شکر استفاده شود.

20 - برای درمان درد گوش مفید است

عفونت های باکتریایی گوش می تواند باعث گوش درد شود. از عرق زنیان می توانید برای درمان درد گوش ناشی از عفونت باکتریایی استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که نباید خوددرمانی کنید و قبل از استفاده از این روش حتما باید با متخصص طب سنتی مشورت کنید. برای این منظور می توانید چند قطره عرق زنیان را با چند قطره روغن کنجد ترکیب کرده و یک قطره از آن را داخل گوش بچکانید. همچنین می توانید عرق زنیان را با اسانس اکالیپتوس ترکیب کرده و در آب جوش بریزید و یک حوله روی سر خود بیاندازید به طوری که باعث شود بخار حاصله ، وارد گوشتان شود. از این روش می توانید دوبار در روز استفاده کنید.

21 - برای رفع حالت تهوع و استفراغ مفید است

یکی از بهترین مزایای عرق زنیان رفع حالت تهوع و استفراغ است .از این خاصیت می توان برای درمان تهوع صبحگاهی در بارداری نیز استفاده کرد. سه قاشق غذاخوری عرق زنیان را در یک لیوان آب بریزید و کمی آب لیموی تازه نیز به آن اضافه کرده و بنوشید.

22 - عرق زنیان برای مشکلات قاعدگی مفید است

عرق زنیان می تواند قاعدگی را منظم کرده و از خونریزی های بسیار شدید در دوره پریود جلوگیری کند.

عوارض جانبی عرق زنیان

در صورتی که این عرق به صورت معمول و کم مصرف شود معمولا عوارض جانبی ندارد.ولی اگر به صورت دارویی و به مقدار زیاد مصرف شود می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد . مانند :
  •  باعث مشکلات روده می شود
  • باعث سوزش معده و سوزش سر دل می شود
  • می تواند باعث تهوع و استفراغ شود
  • می تواند باعث زخم دهان و لثه شود
همچنین ممکن است برخی از بیماری های کبدی با مصرف عرق زنیان بدتر شوند.افراد مبتلا به بیماری های کبدی مانند هپاتیت و سیروز کبد نباید زنیان مصرف کنند.

تداخل دارویی زنیان

عرق زنیان معمولا تداخل دارویی شدیدی ایجاد نمی کند ولی توصیه می شود اگر داروهای زیر را مصرف می کنید ، قبل از مصرف دارویی عرق زنیان با متخصص طب سنتی مشورت کنید. Source: منابع :1 و 2  و 3 و 4  و 5 تهیه و ترجمه اختصاصی : pamuh.com©
نظرات: 2 مشاهده