لیست عوارض جانبی مسکن های ضد التهاب غیر استروئیدی

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا NSAID ها رایج ترین داروهای ضد درد در جهان هستند .در سال های اخیر تحقیقات بسیاری در موارد عوارض جانبی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی انجام گرفته است که نتایج حاصله باعث شده است مصرف این داروها در جهان رو به کاهش باشد. NSAID ها می توانند به صورت موثر و سریع ولی موقت ، درد را تسکین دهند. لیست عوارض جانبی مسکن های ضد التهاب غیر استروئیدی لیست عوارض جانبی مسکن های ضد التهاب غیر استروئیدی طبق تحقیقات انجام شده ، NSAID ها عوارض جانبی بسیار زیاد و مشخصی دارند . برای مثال می توانند خطرات نارسایی قلبی را 20 درصد افزایش دهند.با وجود اینکه این گروه از داروهای در مقادیر بسیار کم و معمولا در دوره های کوتاه مدت مصرف می شوند ، ولی تحقیقات نشان داده اند که حداقل 4 درصد از مصرف کننده ها ، این داروها را بیش از مدت زمان لازم و به صورت خودسرانه مصرف می کنند.در بین داروهای موجود در این گروه ، ایبوپروفن بیشترین مصرف خودسرانه را دارد . اکثر مردم در مورد عوارض جانبی این داروها اطلاعاتی دارند.رایج ترین عارضه ای که معمولا همه آن را می دانند ، افزایش احتمال زخم معده است .در حال حاضر سازمان FDA در این مورد حساس تر شده است و تاکید دارد که تولید کننده های این گروه از داروها ، باید بر روی بسته بندی ، عوارض جانبی مانند افزایش احتمال خونریزی معده و روده و افزایش احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را ذکر کنند.(منبع1)

رایج ترین عوارض جانبی داروهای مسکن و NSAID ها

در حالی که این گروه از داروها واقعا موثر هستند ، ولی می توانند باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شوند.در ادامه این مطلب به برخی از مهم ترین عوارض جانبی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی اشاره می کنم.

1 ) افزایش خطر نارسایی قلبی

به دلیل اینکه NSAID ها می توانند میزان دفع سدیم را تحت تاثیر قرار دهند ، پزشکان نگران هستند که مصرف این گروه از داروهای با مشکلات قلبی و عروقی همراه باشد. در برخی از تحقیقات انجام گرفته مشخص شده است که مصرف NSAID ها می تواند خطر نارسایی قلبی را تا 19 درصد افزایش دهد.این میزان خطر ، با افزایش مقدار مصرف و افزایش مدت زمان مصرف ، بیشتر می شود. (منبع 2) به طور خاص ، 7 دارو از این گروه از داروها می تواند خطر بیشتری داشته باشد.
  1. دیکلوفناک
  2. ایبوپروفن
  3. ایندومتاسین
  4. نیمسولید
  5. پیروکسیکام
  6. ناپروکسن
  7. کتورولاک
مصرف این 7 دارو در دوزهای بالا می تواند خطر نارسایی قلبی را دوبرابر کند.

2 ) به دستگاه گوارشی آسیب وارد می کنند

همه داروهای NSAID یک عارضه جانبی مشترک دارند.«آسیب به سیستم گوارشی» . منظور از این آسیب ، فقط آسیب رسانی به معده نیست .این داروها برای مری و روده نیز درست به اندازه معده خطرناک هستند.به گفته برخی از محققان تقریبا نیمی از زخم های دستگاه گوارشی ، مربوط به مصرف داروهای مسکن از گروه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی است .(منبع3) آسپرین تنها داروی ضد التهابی است که مانع لخته شدن خون در مدت زمان طولانی می شود.به همین دلیل برخی از پزشکان برای جلوگیری از حمله قلبی ، مصرف آسپرین را توصیه می کنند.با وجود اینکه ممکن است آسپرین بتواند از حمله قلبی جلوگیری کند ، ولی احتمال خونریزی داخلی ، زخم معده و روده در دوره مصرف این دارو بالا می رود. این خطر در افراد بالای 60 سال بسیار بیشتر است .

3 ) NSAID ها احتمال نارسایی کلیه را افزایش می دهند

بر اساس برخی از تحقیقات منتشر شده ، NSAID ها می توانند بر روی سلامت کلیه ها تاثیر منفی داشته باشند.احتباس آب در 5 درصد از بیمارانی که این گروه از داروها را مصرف می کنند مشاهده می شود.(منبع4)همچنین مصرف این داروها باعث کاهش دفع سدیم می شود که این کاهش دفع می تواند کلیه ها را دچار مشکل کند.(منبع5) توصیه می شود کسانی که مشکلات کلیوی و مخصوصا نارسایی کلیه دارند ، از مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی خودداری کنند.

4 ) شدیدا حساسیت زا هستند

برخی از افراد به NSAID ها حساسیت دارند.کسانی که به این داروها حساسیت دارند با مصرف دارو دچار تنگی نفس خطرناک می شوند.این احتمال در افرادی که دچار آسم هستند بیشتر است . در صورتی که فردی به یکی از داروهای این گروه حساسیت داشته باشد معمولا به تمام سایر داروهای موجود در گروه NSAID ها حساسیت خواهد داشت. (منبع6)

5 ) برای کودکان و نوجوانان خوب نیست

مصرف این داروها برای درمان مشکلات کودکان و نوجوانان بسیار رایج است .آسپرین نباید در کودکانی که مشکوک به سندرم ری هستند مصرف شود. چراکه می تواند باعث آسیب مغزی و کبدی و حتی نارسایی کبد شود. سایر عوارض جانبی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی عبارتنداز :
  • یبوست ، کاهش اشتها ، اسهال ، علائمی مانند علائم سرماخوردگی
  • خواب آلودگی و خستگی و بی حوصلگی
  • سوزش سردل ، ناراحتی معده ،
  • سردرد ، افزایش فشار خون ، تورم پاها و دستها ، غبغب ، پف کردن زیر چشم
  • مشکلات کبدی ، حالت تهوع ، دل درد ، استفراغ ، وزوز گوش

منظور از داروی ضد التهابی غیر استروئیدی چیست ؟

برخی از آمار نشان می دهند فقط در کشور امریکا هر روز بیش از 30 میلیون امریکایی از NSAID ها برای کاهش درد و التهاب استفاده می کنند.(منبع6).اکثر افراد معروف ترین داروهای این گروه را بخوبی می شناسند و حتما چندین بار این داروها را مصرف کرده اند. آسپرین و ایبوپروفن دو داروی پر مصرف و معروف گروه NSAID ها هستند.مردم از این داروها اکثرا برای کاهش درد مفاصل و سردرد استفاده می کنند. NSAID مخفف عبارت «nonsteroidal anti-inflammatory drugs» است که به معنی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی می باشد.این گروه از داروها با مسدود کردن کانال تولید مواد شیمیایی خاصی در بدن به نام پروستاگلاندین (که باعث التهاب در بدن می شود) ، التهاب عمومی بدن را کاهش می دهند.همچنین تولید آنزیم خاصی به نام سیکلو کوکسی اکسیداز (COX) را کاهش می دهند که همین کاهش تولید (COX) می تواند میزان پروستاگلاندین را نیز کاهش دهد. در سال های پیش محققان دریافته اند که دو نوع مختلف از آنزیم (COX) وجود دارد که آن را  COX-2 و COX-1 نامیده اند. COX-2 در اکثر بافت های بدن و بخصوص در بافت معده وجود دارد.همچنین COX-2 در عملکرد کلیه ها نقش دارد.COX-2 می تواند اسید آراشیدونیک را در بدن تبدیل به پروستاگلاندین کرده و باعث افزایش التهاب و درد در بدن شود.
خلاصه چند پاراگراف بالا : داروهای NSAID با مهار COX-2 از تولید پروستاگلاندین جلوگیری کرده و باعث کاهش درد و التهاب می شوند ولی مهار COX-2 می تواند باعث زخم دستگاه گوارشی و خونریزی داخلی و همچنین اختلال در عملکرد کلیه ها شود.

موارد مصرف NSAID ها

NSAID ها معمولا برای کاهش التهاب و درد معروف هستند و مورد استفاده قرار می گیرند.این داروها می توانند از لخته شدن خون جلوگیری کرده و مانند داروهای رقیق کننده خون عمل کنند. از این داروها معمولا در موارد زیر استفاده می شود :
  • کاهش درد آرتریت روماتوئید و سایر آرتریت ها
  • کاهش علائم آرتروز
  • کاهش درد عضلات
  • کاهش سردرد
  • کاهش علائم نقرس
  • کاهش دندان درد
  • کاهش علائم بورسیت
  • کاهش علائم تاندونیت
  • کاهش دردهای پیش از قاعدگی
نظرات: 0 مشاهده