درمان یبوست - لیست روش های خانگی و گیاهی

یبوست یکی از مشکلات رایجی است که در بخصوص در زنان باردار بسیار شایع تر است .مطالعات نشان داده است حدود 20 درصد از کسانی که به دلیل یبوست به پزشک مراجعه می کنند به دلیل عادات غذایی نادرست ، دچار این مشکل شده اند.با توجه به این که یبوست در جامعه در حال افزایش است و افراد تمایل دارند از روش های طبیعی و خانگی برای درمان این مشکل استفاده کنند ، در این مطلب به رایج ترین و دم دستی ترین روش های درمان خانگی و گیاهی یبوست اشاره خواهیم کرد. درمان یبوست - لیست روش های خانگی و گیاهی درمان یبوست - لیست روش های خانگی و گیاهی

درمان های خانگی و گیاهی برای یبوست

روش های بسیار زیادی برای درمان یبوست وجود دارد که در این مطلب به برخی از رایج ترین آنها اشاره شده است .

1 ) برای درمان یبوست ، آب بنوشید

کم آبی بدن یکی از اصلی ترین دلایل ابتلا به یبوست است .ساده ترین راه برای رفع این مشکل ، افزایش مصرف روزانه آب است .مطالعات نشان داده است برای پیشگیری و درمان یبوست روزانه باید به مقدار کافی آب بنوشید.

2 ) به رژیم غذایی خود فیبر اضافه کنید

برای درمان مشکلات گوارشی و مشکلات روده ، افزایش مصرف فیبر می تواند راه مناسبی باشد .فیبر روده را تمیز کرده و به آبرسانی روده کمک می کند.اضافه کردن 25 الی 30 گرم فیبر به برنامه غذایی روزانه می تواند به درمان یبوست کمک کند.

3 ) دمنوش زنجبیل + نعنا

زنجبیل و نعنا می توانند برای درمان بسیاری از مشکلات گوارشی مفید باشند .چای نعناع حاوی مواد ضد اسپاسم است و می تواند به بهبود عملکرد سیستم گوارشی بدن کمک کند.از طرفی زنجبیل خاصیت گرم کنندگی سیستم گوارشی دارد و می تواند سرعت هضم و دفع غذا را افزایش دهد.ترکیب این دو گیاه دارویی به صورت دمنوش ، تاثیر فوق العاده ای برای درمان یبوست دارد.

4 ) چربی سالم مصرف کنید

روغن زیتون ، آووکادو و آجیل های مختلف دارای چربی های سالم و مفیدی هستند که می توانند به درمان یبوست کمک کنند.می توانید این چربی های سالم را به عنوان سالاد و انواع دسر مصرف کنید.

5 ) آبلیمو برای درمان یبوست مفید است

آب لیموی تازه و طبیعی حاوی مقادیر مناسبی ویتامین C و اسید سیتریک است که می تواند فرایند هضم غذا را تسریع کرده و متابولیسم بدن را نیز افزایش دهد.نوشیدن ترکیب آب لیمو با آب گرم ، می تواند این اثر بخشی را دوبرابر کند. برای این منظور ، روزی 2 با و هر بار 2 قاشق غذاخوری آب لیموی تازه را در یک فنجان آب گرم بریزید و میل کنید. همچنین اضافه کردن آب لیمو به چای در وعده صبحانه علاوه بر اینکه باعث بهبود یبوست می شود ، در روزهای گرم تابستان می تواند از تشنگی جلوگیری کند.توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد آب لیمو می تواند برای بدن مشکل زا باشد و ممکن است برای برخی از بیماری ها مجاز نباشد . قبل از استفاده دارویی و طولانی مدت از آبلیمو ، با پزشک خود مشورت کنید. همچنین آب لیموهای کارخانه ای و صنعتی این خاصیت را ندارند.

6 ) قهوه بخورید

نوشیدن قهوه می تواند متابولیسم بدن را افزایش داده و هضم غذا را سریع تر کند.کافئین موجود در قهوه باعث تحریک روده بزرگ می شود .البته توجه داشته باشید که قهوه خاصیت دیورتیک دارد و می تواند باعث دفع بیش از حد آب از بدن شود. اگر در روزهایی که قهوه زیاد نوشیده اید ، آب به اندازه کافی مصرف نکنید ، ممکن است باعث بدتر شدن یبوست شود.

7 ) کشمش برای درمان یبوست مفید است

کشمش سرشار از فیبر است و به درمان سوء هاضمه کمک می کند.مواد موجود در کشمش خاصیت ملین دارند و عملکرد روده بزرگ را نیز بهبود می بخشند.مصرف دو مشت کوچک کشمش در روز می تواند یبوست را درمان کند. برای دریافت نتیجه بهتر و سریع تر می توانید چند عدد گیلاس و یا زردآلو را همراه با کشمش میل کنید.

8 ) روغن کرچک

از روغن کرچک از هزاران سال پیش و در سراسر جهان برای درمان یبوست استفاده می شود.روغن کرچک خاصیت ملین دارد و به تجزیه شدن غذا به قطعات ریزتر کمک می کند.مصرف روزانه یک قاشق چای خوری روغن کرچک می تواند برای درمان یبوست بسیار مفید باشد. از این روش می توانید حداکثر به مدت یک هفته استفاده کنید.

9 ) آلو

مصرف فیبر یکی از قطعی ترین و موثرترین روش های درمان یبوست است .آلو سرشار از فیبر است و مصرف روزانه آن می تواند مشکلات هضم غذا را درمان کرده و باعث رفع یبوست شود. البته مصرف بیش از حد آلو می تواند باعث نفخ و شکم درد شود. مصرف آلو همراه با انجیر می تواند خاصیت نفاخ آن را کاهش دهد.

10 ) پیاده روی کنید

کم تحرک بودن می تواند بیماری های زیادی ایجاد کند که یبوست هم یکی از آنهاست . روزانه حداقل 15 دقیقه پیاده روی کردن تا حد زیادی می تواند به پیشگیری و درمان یبوست کمک کند. پیاده روی بعد از خوردن وعده های غذایی می تواند از خواب آلودگی بعد از غذا جلوگیری کرده و روند هضم غذا را بهبود بخشد.
نظرات: 0 مشاهده