آنتی بیوتیک های طبیعی و گیاهی

زمانی که از آنتی بیوتیک صحبت می شود ، همه ما ناخوداگاه به یاد کپسول ها و آمپول های شیمیایی مانند پنی سیلین و آزیترومایسین می افتیم . ولی جالب است بدانید که برخی از گیاهان ، میوه ها ، ادویه جات و ... نیز خاصیت ضدباکتری و ضد میکروبی دارند و "آنتی بیوتیک طبیعی " محسوب می شوند .

این آنتی بیوتیک های طبیعی نه تنها در مواقعی بهتر از آنتی بیوتیک های شیمیایی هستند ، بلکه عوارض جانبی این داروهای شیمیایی را ندارند . همچنین باکتری ها معمولا در برابر آنتی بیوتیک های طبیعی مقاوم نمی شوند . در ادامه این مطلب از سایت پاموه ، به برخی از این آنتی بیوتیک های طبیعی اشاره شده است . لطفا توجه داشته باشید که این نوشته فقط جهت اطلاع رسانی میباشد و جایگزین نظر پزشک نیست .

  • روغن پونه کوهی

استفاده از روغن پونه کوهی به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی در موش و جوجه مرغ مورد آزمایش قرار گرفته است . در این حیوانات ، تاثر روغن پونه کوهی بر روی هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori)  که عامل عفونت های معده است ، مورد آزمایش قرار گرفت و مشخص شد که در 70 درصد موارد ، این گیاه دارویی برای مقابله با هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori)  موثر است .

  • روغن خردل

به دلیل وجود ترکیباتی به نام الیو تیوسیانات الیی در روغن خردل ، این داروهای گیاهی نیز یک آنتی بیوتیک طبیعی محسوب می شود. بر اساس مطالعاتی که در آلمان انجام شده است مشخص شد که روغن خردل در مراحل اولیه عفونت ها و التهابات تنفسی بهتر از آنتی بیوتیک های شیمیایی عمل می کند .

دارچین یکی از معروفترین ادویه هایی است که از زمان های قدیم به عنوان نوعی داروی گیاهی ضدباکتری مورد استفاده قرار می گیرید . در آزمایشاتی که در سال 2016 انجام شده است خواص ضدباکتری دارچین را با داروهای شیمیایی مانند داکسی سایکلین مقایسه کردند . داکسی سایکلین نوعی آنتی بیوتیک تتراسایکلین استکه برای درمان جوش و آکنه ، عفونت های دستگاه ادراری و ... مورد استفاده قرار میگیرد . دارچین نیز خواصی نزدیک به این نوع داروهای شیمیایی دارد .

  •  نقره کلوئیدی

نقره کلوئیدی نوعی ترکیب مایع است که شامل ذرات نقره ای معلق در مایع است. این با استفاده از الکترولیز برای تعلیق نقره ای عنصر فلزی متصل به مولکول های پروتئینی ساده در آب مقطر ایجاد شده است. خاصیت ضدباکتری و ضد میکروب نقره کلوئیدی قرن هاست که شناخته شده است

.در اوایل دهه 1900 ، یکی از دانشمندانی که درباره نقره کلوئیدی تحقیق می کرد نوشته " استفاده از نقره کلوئیدی در انسان با نتایج شگفت انگیزی همراه است . این ماده باعث مرگ سریع میکروب ها و باکتری ها می شود بدون آن که به سلول های طبیعی بدن آسیبی برساند . نقره کلوئیدی عوارض جانبی آنتی بیوتیک های شیمیایی را ندارد و می تواند اکثر باکتری هایی که به آنتی بیوتیک مقاوم شده اند را از بین ببرد " البته توصیه می شود از نقره کلوئیدی برای درمان عفونت های خارجی مانند زخم ها استفاده شود .

  • روغن زیتون

بیش از 40 نوع روغن زیتون وجود دارد ولی بهترین و مفید ترین نوع روغن زیتون که خاصیت آنتی بیوتیک و ضدباکتری دارد ، روغن زیتون ارگانیک است . روغن زیتون طبیعی به رنگ زرد طلایی و تیره است که بوی تندی دارد . از این خاصیت روغن زیتون می توان برای درمان عفونت های ناخن ، انگل ها ، عفونت های سینوس و ... استفاده کرد .

برای درمان عفونت و قارچ ناخن، چند قاشق چای خوری روغن زیتون را در یک ظرف کوچک آب بریزید و دست یا پای خود را در آن قرار دهید . برای درمان درمان انگل ها و عفونت دهان چند قطره رغن زیتون را زیر زبان خود قرار دهید و یا قرقره کنید . برای درمان عفونت های سینوسی چند قطره روغن زیتون را در ظرفی بجوشانید و با بخار آن بخور کنید .

  • فلفل هندی

فلفل هندی از هزاران سال قبل برای درمان عفونت های مختلف استفاده می شده است . از فلفل هندی مخوصا برای درمان نوعی عفونت رایج در زنان به نام ولوواژینیت استفاده می شود . وﻟﻮواژﻳﻨﻴﺖ ﻛﺎﻧﺪﻳﺪاﻳﻲ ﻳﻚ ﻋﻔﻮﻧﺖ ﻣﺨﻤﺮي و از ﺷﺎﻳﻊ ﺗﺮﻳﻦ ﻋﻠﻞ ﻣﺮاﺟﻌﻪ زﻧﺎن ﺑﻪ ﭘﺰﺷﻚ. ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ .  

عصاره گریپ فروت خاصیت آنتی بیوتیک طبیعی دارد . گریپ فروت را می توان به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده و آنتی باکتریال طبیعی به صورت موضعی استفاده کرد . برای درمان برخی از زگیل ها می تواند عصاره گریپ فروت را با کمی روغن زیتون و یا گلیسیرین مخلوط کرده و بر روی محل مورد نظر بمالید .

  • سیر

سیر یکی از آنتی بیوتیک های طبیعی و بسیار قوی است که علاوه بر باکتری ها ، بر روی برخی از ویروس ها و قارچ ها نیز تاثیر گذار است . سیر برای درمان مشکلات روده بسیار موثر است و بدون آسیب رساندن به مخاط روده می تواند حتی سم های سنگین مانند سرب را نیز به راحتی از بدن خارج کند . سیر از اکسیداسیون چربی ها نیز جلوگیری می کند .

نوعی آنتی اکسیدان قوی است و از آسیب رسیدن به DNA جلوگیری می کند . از سیر می توانید به عنوان محافظی در برابر تابش نور مستقیم خورشید استفاده کنید و همچنین برای از بین بردن کرم ها و انگل های روده بسیار مفید است .  به هضم بهتر غذا کمک می کند و دارای ویتامین ها و مواد معدنی بسیار زیادی است .

مانند : ویتامین B و C ، کلسیم ، فولات ، آهن ، منگنز ، منیزیم ، فیفر ، پتاسیم ، سلنیوم ، روی ، آلیسین ، بتاکاروتن ، بتا سیسترول ، اسید کافئیک ، اسید کلروژنیک ، دی آلیل دی سولفید ، اسید فرولیک ، کامپفرول ، ژرانیول ، اسید اولئانولیک ، فلوگلوکینول و ... آلیسین موجود در سیر تاثیر زیادی بر درمان استافیلوکوک اورئوس دارد . از سیر همچنین می توان برای درمان عفونت واژن ، عفونت گوش ، پیشگیری از ریزش مو و ... استفاده کرد .

مطالعات نشان داده است ، زنجبیل تازه اثرات آنتی بیوتیکی طبیعی بر روی پوتوژن های خوراکی مانند سالمونلا ، لیسریا و کامپیلوباکتر دارد . همچنین مصرف زنجبیل تازه می تواند تولید اسید اسید معده را افزایش داده و به هضم بهتر غذا کمک می کند .

  • زردچوبه

زردچوبه ادویه مشهوری است که در بسیاری از غذاهای سنتی مورد استفاده قرار میگیرد . زردچوبه آنتی بیوتیک طبیعی است که مخصوصا برای درمان زخم معده ناشی از هليكوباكتر پيلوري بسیار موثر است .

تهیه و ترجمه اختصاصی از مجله اینترنتی pamuh.com

نظرات: 1 مشاهده