روغن اکالیپتوس چیست و چه خواص و فوایدی دارد ؟

روغن اکالیپتوس چیست ؟

این روغن شگفت انگیز از برگ های خشک شده درخت اکالیپتوس به دست می آید.روغن اکالیپتوس یک مایع بی رنگ است که عطر و بوی بسیار قوی دارد.حدود 95 درصد از روغن اکالیپتوس موجود در جهان توسط کشور چین تولید می شود. روغن اکالیپتوس چیست ؟ روغن اکالیپتوس چیست ؟

خواص روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس برای سلامتی بسیار مفید است .برخی از خواص روغن اکالیپتوس عبارتنداز :
  • نوعی مسکن طبیعی است
  • خواص آنتی باکتریال دارد
  • ضدعفونی کننده است
  • خواص ضد التهاب دارد
  • ضد ویروس است
  • خواص ضد اسپاسم دارد
  • و...

خواص و فواید روغن اکالیپتوس

1 ) ضد عفونی کننده است

از روغن اکالیپتوس می توانید برای درمان سریع تر زخم ها ، جوش و آکنه و محل عمل جراحی استفاده کنید.همچنین روغن اکالیپتوس باعث بهبود خارش و سوزش جای نیش حشرات می شود. برای استفاده از این خاصیت می تواند روغن اکالیپتوس  را با سرکه سیب به نسبت مساوی مخلوط کرده و به صورت موضعی استفاده کنید.
مطلب پیشنهادی : درمان سریع جوش

2 ) رایحه درمانی با روغن اکالیپتوس

استنشاق بوی اکالیپتوس می تواند باعث آرامش بدن و کاهش استرس و اضطراب شود.

3 ) برای کاهش درد عضلات مفید است

می توانید روغن اکالیپتوس  را با کمی روغن نارگیل مخلوط کرده و عضلات خود را ماساژ دهید.

4 ) برای درمان زگیل مفید است

از روغن اکالیپتوس می توانید برای درمان انواع مختلف زگیل استفاده کنید.این روغن گیاهی خواص ضد ویروس و ضد التهابی دارد.

5 ) به رشد سریع تر مو کمک می کند

روغن اکالیپتوس دارای مواد مغذی و مواد شیمیایی بسیاری است که برای تحریک فولیکول مو بسیار مفید هستند.تحریک فولیکول مو و افزایش خونرسانی به پوست سر می تواند باعث افزایش سرعت رشد مو و جلوگیری از ریزش مو شود. خواص و فواید روغن اکالیپتوس خواص و فواید روغن اکالیپتوس

6 ) به سلامت مو کمک می کند

روغن اکالیپتوس باعث درخشندگی و افزایش ضخامت موها می شود.با این وجود ، ماندن بیش از حد روغن اکالیپتوس بر روی مو می تواند برای سلامت و درخشندگی مو مضر باشد.متخصصان توصیه می کند که این روغن گیاهی حداکثر یک ساعت روی سر بماند و بعد از یک ساعت باید موهای خود را به خوبی بشویید.

7 ) روغن اکالیپتوس برای درمان شپش سر مفید است

روغن اکالیپتوس دارای خواصی است که برای دفع حشرات بسیار مفید است.این روغن طبیعی و گیاهی جایگزین بسیار مناسبی برای درمان های شیمیایی شپش موی سر است .برای این منظور می توانید کمی روغن اکالیپتوس به شامپوی خود اضافه کرده و مانند همیشه موهای خود را بشویید.

8 ) به درمان مشکلات دندان و لثه کمک می کند

روغن اکالیپتوسخواص ضد ویروس دارد و نوعی آنتی بیوتیک طبیعی است .از این روغن گیاهی می توانید برای درمان انواع مشکلات دهان و دندان و لثه استفاده کنید.

9 ) به کاهش علائم آسم کمک می کند

می توانید روغن اکالیپتوس را به قفسه سینه خود بمالید و کمی ماساژ دهید. این کار می تواند باعث کاهش علائم آسم شود.

10 ) برای برونشیت مفید است

روغن اکالیپتوس را بر روی گلو ، سینه و پشت خود بمالید تا از کاهش سریع علائم برونشیت لذت ببرید.

11 ) برای درمان احتقان مفید است

چند قطره روغن اکالیپتوس را داخل بینی خود بچکانید تا به سرعت گرفتگی بینی از بین برود.

12 ) خنک کننده طبیعی است

در ماههای گرم سال از روغن اکالیپتوس می توانید برای خنک شدن و حتی پیشگیری از گرمازدگی استفاده کنید.می توانید چند قطره روغن اکالیپتوس را با چند قطره روغن نعناع مخلوط کرده و روی پوست خود بمالید .

13 )‌ برای درمان سرفه مفید است

از روغن اکالیپتوس می توانید برای درمان سرفه ، عطسه و بازکردن بینی استفاده کنید.این روغن طبیعی و گیاهی را می توانید به صورت موضعی بر روی سینه خود بمالید .همچنین می توانید روغن اکالیپتوس را با روغن نارگیل مخلوط کرده و به صورت بخور استفاده کنید. مطالعات ثابت کرده است که روغن اکالیپتوس می تواند تا 70 درصد باکتری های استافیلوکوک موجود در هوا را از بین می برد. روغن اوکالیپتوس به دلیل اینکه بدن را از سموم و میکروارگانیسم های بیماری زا پاک می کند باعث کاهش سرفه و تنگی نفس می شود.سینئول موجود در اکالیپتوس می تواند برای کاهش علائم بیماری برونشیت حاد مفید باشد.

14 ) برای دیابت مفید است

استفاده روزانه از روغن اکالیپتوس می تواند باعث بهبود گردش خون در بدن شده و از برخی از عوارض جانبی دیابت جلوگیری کند. برای استفاده از این خاصیت می توانید بعد از حمام ، پوست بدن خود را با روغن اکالیپتوس ماساژ دهید.

15 ) برای درمان اسهال مفید است

ماساژ با چند قطره روغن اکالیپتوس بر روی شکم و پهلوها می تواند به درمان سریع تر اسهال و حتی شکم درد کمک کند.

16 ) برای کاهش التهاب گوش مفید است

برای کاهش درد و التهاب گوش می توانید روغن اکالیپتوس را پشت گوش خود بمالید . توجه داشته باشید که هیچگاه نباید روغن اکالیپتوس را داخل گوش بچکانید.

17 ) برای کاهش درد سنگ کلیه مفید است

می توانید روزی سه بار روغن اکالیپتوس را بر روی پهلوها و کلیه خود بمالید تا درد کلیه تسکین یابد.

18 ) برای درمان سرخک مفید است

می توانید روزی 2 بار روغن اکالیپتوس را بر روی پوست خود بمالید تا سرخک سریع تر بهبود پیدا کند. در طول زمان بیماری می توانید اسانس و روغن اکالیپتوس را به هوای اتاق اسپری کنید.

19 ) کاهش درد عضلانی

اکالیپتوس نوعی مسکن طبیعی است.همچنین روغن اکالیپتوس خواص ضدالتهابی نیز دارد و می تواند برای کاهش درد به صورت موضعی مورد استفاده قرار گیرد.بیماران مبتلا به آرتروز و هرگونه درد عضلانی می توانند برای کاهش درد از ماساژ با روغن اکالیپتوس استفاده کنند.

20 ) به درمان بیماری سل کمک می کند

روغن اکالیپتوس خاصیت آنتی بیوتیک طبیعی دارد و می تواند برای کاهش التهاب ریه ها بسیار مفید باشد.برای استفاده از این خاصیت می توانید دو قطره روغن اکالیپتوس را بر روی سینه خود مالش دهید .توجه داشته باشید که این روش نمی تواند برای درمان سل موثر باشد و فقط یک روش کمک درمانی است که می تواند در کنار سایر روش های درمانی ، به درمان سریع تر سل کمک کند.

21 ) به کاهش علائم آلرژی و حساسیت فصلی کمک می کند

مواد موجود در روغن اکالیپتوس ، مانند اکالیپتول و سیترونال ، خواص ضد التهابی دارد و می تواند برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش علائم آلرژی و حساسیت فصلی بسیار مفید باشد. مضرات روغن اکالیپتوس مضرات روغن اکالیپتوس

مضرات روغن اکالیپتوس

توجه داشته باشید که روغن اکالیپتوس را قبل از استفاده حتما باید با استفاده از روغن های حامل رقیق کنید.از وارد شدن روغن اکالیپتوس  به گوش و چشم جلوگیری کنید.قبل از استفاده دارویی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از عوارض جانبی احتمالی روغن اکالیپتوس عبارتنداز :

در صورتی که به روغن اکالیپتوس حساسیت دارید نباید از آن استفاده کنید. در صورتی که بعد از استفاده از روغن اکالیپتوس هرگونه نشانه ای از حساسیت در خود مشاهده کردید به پزشک خود اطلاع دهید.نشانه هایی مانند » خارش و سوزش چشم همراه با قرمز شدن چشم ، آبریزش بینی ، خشکی دهان و گلو ، تورم زبان و لب ، خارش پوست ، گرفتگی گوش و ...
روغن اوکالیپتوس چیست؟
روغن اوکالیپتوس از برگ های درخت اکالیپتوس تهیه می شود که متعلق به خانواده Myrtaceae بوده و بومی استرالیا است.در طب سنتی از روغن اوکالیپتوس به عنوان داروی مسکن و داروی گیاهی برای کاهش التهاب استفاده می شود.از اکالیپتوس به صورت روغن ، پماد ، اسانس ، بخور کردن و رایحه درمانی می توان استفاده کرد.در سراسر جهان روغن اوکالیپتوس به دلیل خواص آنتی بیوتیک ، ضد قارچ ، آنتی اکسیدان ، ضد درد و توانایی آن در کمک به سلامت دستگاه تنفسی بدن مورد استفاده قرار می گیرد. روغن اوکالیپتوس یکی از موثرترین روش های گیاهی برای درمان بسیاری از بیماری های تنفسی است .مانند : بیماری انسداد مزمن ریوی ( COPD )، آسم، برونشیت، سینوزیت، سرماخوردگی، سرفه و...اکالیپتوس با تقویت سیستم ایمنی بدن ، کاهش التهاب عمومی بدن و افزایش گردش خون در دستگاه تنفسی می تواند باعث بهبود تنفس شود.علاوه براین ، اکالیپتوس می تواند از مشکلات تنفسی در زمان خواب پیشگیری کند.
سایر کاربردهای روغن اکالیپتوس
  • هوای خانه را ضد عفونی کنید : برای این منظور می توانید یک اسپری را پر از آب کرده و 20 قطره روغن اکالیپتوس به آن اضافه کرده و روزی دوبار به هوای اتاق اسپری کنید.
  • فراری دادن موش ها : برای این منظور می توانید چند قطره روغن اکالیپتوس را در محل ورود موش بمالید تا از شر موش خانه خلاص شود. توجه داشته باشید که این روغن گیاهی می تواند برای سایر حیوانات موجود در خانه مانند گربه ، سگ و پرنده ها نیز مضر باشد.
  • کاهش التهاب سینوس ها : با اسانس و یا روغن اکالیپتوس بخور کنید
  • کاهش گلو درد : روغن اکالیپتوس را بر روی گردن و سینه خود بمالید
  • درمان جای نیش حشرات : روزی دوبار روغن اکالیپتوس  را بر روی جای نیش حشرات بمالید تا سریع تر درمان شود.
  • افزایش انرژی بدن : روغن اکالیپتوس را بر روی گردن و مچ دست خود بمالید و در هوای اتاق اسپری کنید.
تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده