زنجبیل چه خواص و فوایدی دارد؟ همه چیز در مورد زنجفیل

زنجبیل و خواص شگفیت انگیز آن - از زمان های بسیار قدیم از "زنجبیل" برای درمان مشکلات گوارشی استفاده می شد . زنجبیل در اکثر نقاط دنیا به عنوان درمانی موثر برای رفع نفخ و آرام کردن روده و رفع اکثر مشکلات روده مورد استفاده قرار می گرفته است . در تحقیقات متعددی که انجام شده مشخص شده است که "زنجبیل" علاوه بر رفع مشکلات گوارشی ، فواید و خواص بی نظیر دیگری نیز دارد . مانند خواص آنتی اکسیدانی و خواص ضدالتهاب . در این مطلب از سایت ، به برخی از خواص و فواید زنجبیل اشاره شده است .

زنجبیل چه خواص و فوایدی دارد؟

خواص و فواید زنجبیل

زنجبیل و درمان ماشین گرفتگی و بیماری حرکت

زنجبیل تاثیر شگغت انگیزی در درمان بیماری حرکت ، ماشین گرفتگی و حتی دریازدگی دارد . در واقع مشخص شده است که زنجبیل برای درمان بیماری حرکت ، بسیار موثرتر و کم عارضه تر از قرص های بیماری حرکت ، است . از طرفی قرص هایی که برای بیماری حرکت مصرف می شوند دارای عوارض جانبی متعددی هستند که زنجبیل هیچ کدام از این عوارض را ندارد . زنجبیل تمام علائم بیماری حرکت ، ماشین گرفتگی و دریازدگی را سریعا کاهش می دهد . علائمی مانند : سرگیجه ، تهوع ، استفراغ و عرق سرد

تاثیر زنجبیل در درمان تهوع و استفراغ بارداری و حاملگی

موثر بودن زنجبیل در کاهش تهوع و استفراغ بارداری ، حتی در موارد شدیدی که منجر به بستری شدن در بیمارستان می شود ، کاملا تایید شده است . زنجبیل تاثیر چشمگیری در کاهش تهوع صبحگاهی  و تعداد حملات استفراغ در اوایل بارداری و قبل از هفته بیستم حاملگی دارد . داروهایی که برای درمان این تهوع و استفراغ در دوران بارداری مصرف می شوند معمولا عوارض جانبی در پی دارند و گاها می توانند باعث ناهنجاری ها و مشکلاتی در سلامت جنین شوند . در حالی که زنجبیل هیچ کدام از این عوارض را ندارد.

اثرات ضدالتهابی زنجبیل (زنجفیل)

زنجبیل حاوی ترکیبات بسیار قوی ضد التهابی (gingerols) است . این خاصیت زنجبیل تاثر فوق العاده ای برای تسکین درد و کاهش التهاب آرتروز و آرتریت روماتوئید دارد . در یک مطالعه که در سال 2015 انجام شده است مشخص شد که مصرف منظم زنجبیل می تواند تا حد بسیار زیادی درد آرتروز و آرتریت را تسکین دهد . در این مطالعه ی 12 ماهه ، 30 بیمار که به آرتریت دردناک زانو مبتلا بودند مورد بررسی قرار گرفتند . 15 نفر از این بیماران تحت درمان با زنجفیل و 15 نفر دیگر تحت درمان با دارونما قرار گرفتند . بعد از 6ماه ، کسانی که از زنجبیل برای کاهش درد و التهاب آرتریت زانو استفاده کرده بودند کاهش درد محسوسی داشتند در حالی که کسانی که تحت درمان با دارونما قرار گرفته بودند ، با پیشرفت بیماری و افزایش درد مواجه شدند .

تاثیر زنجبیل در کاهش رشد سرطان روده بزرگ (سرطان کولورکتال)

gingerol موجود در زنجبیل (که طم اصلی زنجبیل هم مربوط به همین gingerol میباشد) نقش موثری در جلوگیری از پیشرفت سرطان روده بزرگ (سرطان کولورکتال) دارد . در تحقیقاتی که در سال 2003 در دانشگاه مینه سوتا انجام شد ، این خاصیت زنجبیل مورد بررسی قرار گرفت . در این تحقیق ، 30 موش آزمایشگاهی که به سرطان روده بزرگ مبتلا بودند مورد ارزیابی قرار گرفتند . 15 موش تحت درمان با gingerol و بقیه موش ها هیچ دارویی دریافت نکردند .

بعد از 15 روز ، موش هایی که تحت درمان قرار نگرفته بودند با رشد تومور روده بزرگ مواجه شدند در صورتی که این رشد در موش هایی که تحت درمان با gingerol بودند ، قابل اندازه گیری نبود . در روز چهل و نهم سرطان روده بزرگ در موش هایی که درمانی دریافت نکرده بودند حدود 1 سانتی متر مکعب رشد کرده بودند و این رشد در موشهایی که تحت درمان با جینجرول قرار گرفته بودند فقط 0/05 سانتی متر مکعب بود. این آزمایش نشان داد که زنجبیل نقش موثری در پیشگیری از رشد سرطان روده بزرگ دارد و می تواند در کنار شیمی درمانی ، به درمان این نوع سرطان ، کمک کند .

زنجبیل باعث مرگ سلولی در سلول های سرطانی تخمدان میشود

تحقیقات نشان داده است ، جینجرول موجود در زنجفیل و برخی از سایر مواد مغذی موجود در زنجبیل ، با ایجاد آپوپتوز (مرگ برنامه ریزی شده سلولی)  و اتوفاگوسیت (autophagocytosis=خودهضمی) باعث نابودی سلولی در سرطان تخمدان می شود . همچنین عصاره زنجبیل خاصیت ضدالتهابی و ضدسرطانی دارد . این خاصیت ضدالتهابی زنجبیل یکی از شاخص های رشد تومورهای سرطانی را کاهش داده و مانع پیشرفت و گسترش سرطان تخمدان می شود .

همین اتفاق در استفاده از داروهای شیمی درمانی هم رخ می دهد . برخی از داروهای شیمی درمانی نیز با کاهش عوامل التهاب باعث کاهش سرعت گسترش سلول های سرطانی می شوند با این تفاوت که سلول های سرطانی ممکن است رفته رفته در برابر این داروهای شیمی درمانی مقاوم شوند ولی هیچ گاه نمی توانند در برابر خواص ضدالتهابی زنجفیل مقاوم شوند . سرطان تخمدان یکی از مرگبارترین نوع سرطان است زیرا معمولا زمانی علائم بیماری مشخص می شود که سرطان کاملا پیشرفت کرده است .

زنجبیل باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود

زنجبیل می تواند با تحریک غدد عرق بدن ، به سم زدایی و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند  . همچنین عرق بدن حاوی نوعی ماده ضدعفونی کننده طبیعی است که در هنگام ترشح عرق ، به سطح پوست منتقل شده و از پوست بدن در مقابل عوامل بیماری زا محافظت می کند . از جمله در برابر باکتری هایی مانند : اشریشیا کلی (E.coli) و استافیلوکوکوس اورئوس (Staphylococcus aureus) که علت رایج ترین و شایع ترین عفونت های پوستی هستند . همچنین قارچ هایی مانند کاندیدا آلبیکانس (Candida_albicans) که یک قارچ و مخمر دو دیپلوئیدی است و معمولاً عامل ایجاد عفونت‌های برفک دهان و واژینیت قارچی است

اثرات ضدالتهابی زنجبیل (زنجفیل)

زنجبیل به هضم غذا کمک می کند

ترکیبات فنلی موجود در زنجبیل (جینجرول، شوگاول و زینجرون)  عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد ، بزاق را افزایش می دهد ، باعث بهبود تولید صفرا میشود و از انقباضات مضر معده جلوگیری میکند . همچنین زنجفیل برای تولید آنزیم های تریپسین و لیپاز پانکراس بسیار مفید است . به همین دلیل اعتقاد بر این است که زنجبیل برای جلوگیری از سرطان کولون و جلوگیری از یبوست بسیار مفید است .

زنجبیل برای درمان سرماخوردگی و انفولانزا مفید است

در فصل پاییز و زمستان ، نوشیدن چای و دمنوش زنجبیل راه خوبی برای گرم نگهداشتن درون بدن است . این دمنوش می تواند باعث عرق کردن شود که همین عرق کردن نیز برای سلامت بدن بسیار مفید است. برای تهیه چای و دمنوش زنجفیل کافیست 20 الی 40 گرم پودر زنجبیل را در یک فنجان آب گرم مخلوط کرده و کمی عسل و لیمو به آن اضافه کنید و بنوشید . این دمنوش نوعی درمان طبیعی برای درمان سریع تر سرماخوردگی میباشد و طی کردن دوره بیماری را سرعت می بخشد .

زنجبیل درد قاعدگی و پریود را کاهش می دهد

گرفتگی قاعدگی درد شدیدی در قسمت پایین شکم است که تقریبا هر زنی در طول زندگی خود آن را تجربه می کند . این درد و گرفتگی ممکن است قبل از پریود ، در حین پریود و یا بعد از پریود باشد . در برخی از زنان این گرفتگی قاعدگی ، از چند روز قبل از پریود آغاز شده و تا چند روز بعد از پریود ادامه دارد . به دلیل ترکیبات فنلی موجود در زنجبیل (جینجرول، شوگاول و زینجرون)  از این ادویه محبوب می توانید برای کاهش درد و گرفتگی های قاعدگی استفاده کنید. چای زنجبیل بهترین راه طبیعی برای درمان و کاهش درد پریود است .

همچنین مصرف این چای میتواند حالت تهوع و استفراغ شما را در دوران قاعدگی از بین ببرد . اکثر خانم ها برای کاهش دردهای قاعدگی از مسکن های معروفی مانند ایبوپروفن و استامینوفن استفاده می کنند که هر کدام از این داروها عوارض جانبی بخصوصی دارند در حالی که زنجبیل یک درمان طبیعی بوده و این عوارض را ایجاد نمی کند . با وجود اینکه عوارض جانبی شدید و ناراحت کننده ای برای زنجبیل گزارش نشده است اما شما باید در مصرف این ادویه تعادل را رعایت نمایید .

در صورتی که هرگونه بیماری دارید و تحت درمان دارویی قرار دارید ، قبل از مصرف زنجبیل با پزشک خود مشورت نمایید

زنجبیل گرفتگی ها و درد عضلات بعد از وزرش سنگین را کاهش می دهد

در یک بررسی که در بین ورزشکاران بدنساز انجام شد ، شرکت کننده ها به دوگروه تقسیم شدند . گروه اول کپسول حاوی 2 گرم زنجبیل و گروه دوم دارونما دریافت کردند. سپس هر دو گروه تحت تمرینات با وزنه های سنگین قرار گرفتند تا آسیب عضلانی ایجاد شود . این حالت به مدت 3 روز ادامه پیدا کرد . بعد از سه روز مشخص شد گروه اول که از زنجبیل استفاده کرده بودند ، 25 درصد کمتر از گروه دوم دچار گرفتگی و درد عضلات به علت آسیب ورزش سنگین شدند . برخی از محققات اعتقاد دارند ، زنجبیل به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قوی و خواص ضدعفونی کننده ، مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (مانند : آسپرین ، ایبوپروفن ، پاروکستین ، ایندومتاسین ، دیکلوفناک) عمل می کند .

زنجبیل باعث کاهش قند خون می شود

مواد موجود در زنجفیل ، با گیرنده های سروتونین ارتباط برقرار کرده و بر ترشح انسولین در بدن تاثیر می گذارد . مصرف زنجبیل می تواند تا 35 درصد میزان قند خون را کاهش داده و تا 10 درصد میزان انسولین پلاسما را افزایش دهد . کاهش قند خون ممکن است به دلیل مهار فسفریلاز کبدی اتفاق بی افتد . همچنین بیمارانی که تحت درمان با زنجفیل قرار می گیرند ، علاوه بر کاهش میزان قند خون ، شاهد تسهیل متابولیسم گلوکز و تحمل گلوکز در بدن هستند . همچنین مکمل زنجبیل می تواند مقاومت بدن در مقابل انسولین را 10 درصد کاهش دهد .

در این تحقیقات از میزان 3 گرم مکمل زنجبیل به صورت روزانه استفاده شده است . از طرفی ، زنجبیل می تواند سطح کلسترول مضر ، اسید تری گلیسیرید و LDL را در بدن کاهش دهد . کاهش چربی و کلسترول بد بدن ، یکی از روش های جلوگیری از ابتلا به دیابت است . همچنین زنجبیل حاوی مواد شیمیایی خاصی است که می تواند استرس اکسیداتیو بدن را کاهش دهد .( استرس اکسیداتیو = عدم توانایی بدن برای ایجاد تعادل رایکال های آزاد ) استرس اکسیداتیو می تواند باعث ایجاد عوارضی در افراد دیابتی شود . افراد دیابتی در معرض ابتلا به بیماری های کبدی هستند .

بیماری کبد چرب یکی از بیماری هایی است که در افراد دیابتی بیشتر دیده می شود . زنجبیل می تواند خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را در افراد دیابتی کاهش دهد . سطح بالای قند خون می تواند به کلیه ها نیز آسیب برساند . بالا بودن قند خون می تواند باعث ایجاد گلومرولی شده و در نهایت منجر به نارسایی کلیه شود . زنجبیل باعث بهبود عملکرد کلیه در افراد دیابتی می شود . افراد دیابتی معمولا دچار افزایش وزن و چاقی می شوند. چربی های مضر باعث تولید مواد شیمیایی در بدن می شوند که همین مواد شیمیایی می تواند باعث التهاب شود . خواص ضدالتهابی زنجبیل این التهاب را کنترل می کند .

زنجبیل باعث سلامت قلب و عروق می شود

حمله قلبی و سکته مغزی ؛ دو قاتل بزرگ انسان در جهان هستند که زنجبیل نقش ویژه ای در پیشگیری از ابتلا به آنها دارد . بخصوص اگر همراه با مصرف سیر و پیاز باشد . سیر ، پیاز و زنجفیل خاصیت ضد انعقاد خون دارند که می تواند برای جلوگیری از حمله قلبی و سکته مغزی مفید باشد . توجه داشته باشید که در صورتی که در حال مصرف داروهای قلبی و داروهای ضدانعقاد خون مانند وارفارین هستید ، قبل از مصرف زنجفیل ، با پزشک خود مشورت کنید . همچنین همانطور که قبلا اشاره شد ، زنجبیل تاثیر زیادی در تنظیم کلسترول و قند خون دارد که این عوامل نیز می تواند باعث بهبود عملکرد قلب و عروق شود .

زنجبیل دشمن شماره یک عفونت های قارچی است

طبق تحقیقاتی بین 29 گیاه مختلف انجام شد مشخص شده است که زنجبیل بین سایر گیاهی ، قویترین خاصیت ضد قارچ را دارد .  

نظرات: 1 مشاهده