34 روش خانگی برای افزایش رشد مو و جلوگیری از «ریزش مو»

34 روش خانگی برای افزایش رشد مو و جلوگیری از «ریزش مو»

آرزوی هر کسی است که موهای سالم ، نرم ، زیبا و پرپشت داشته باشد . از بچه ها گرفته تا افراد بسیار مسن ، هرکس تلاش می کند تا به نحوی سلامت موهای خود را حفظ کند . ولی متاسفانه در شرایط کنونی ، حفظ سلامت موها کار ساده ای نیست . ریزش مو ، اختلال در رشد مو و از دست دادن سلامت مو از مشکلات رایج این روزهای همه ماست . سبک زندگی ناسالم ، استرس دائمی ، افسردگی ، اضطراب و نگرانی های روزمره ، سطح پایین کیفیت غذاهایی که می خوریم ، استفاده از مواد شوینده بی کیفیت ، استفاده از لوازم بهداشتی و آرایشی نامرغوب و ... باعث شده است که مشکل مو به یکی از مشکلات رایج این روزها تبدیل شود .
در ادامه این مطلب از سایت پاموه ، به برخی از روش هایی که به حفظ سلامت مو و بهتر شدن رشد مو کمک می کند اشاره شده است .
چه عواملی باعث کاهش رشد مو و ریزش مو می شود ؟ چه عواملی باعث کاهش رشد مو و ریزش مو می شود ؟

چه عواملی باعث کاهش رشد مو و ریزش مو می شود ؟

  • افزایش سن و پیری
  • عوامل ژنتیکی و داشتن سابقه خانوادگی
  • رژیم های نامناسب و سنگین که منجر به کمبود مواد معدنی ، ویتامین ها و پروتئین بدن می شود
  • مشکل عدم تعادل هورمونی
  • استرس فیزیکی مو ، برای مثال استفاده از شامپو نامناسب و یا مواد آرایشی و بهداشتی بی کیفیت
  • عوامل محیطی مانند تغییرات آب هوا ، آلودگی هوا، تغییرات فصلی ، میزان تابش نور خورشید و ...
  • مسائل روحی و روانی مانند ترس ، اضطراب دائمی ، خستگی ، افسردگی
  • مصرف برخی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی (سرترالین و ...) و داروهای رقیق کننده خون (وارفارین ، پلاویکس و ..)
  • کاهش وزن ناگهانی
  • سندرم تخمدان پلی‌کیستیک
  • و بسیاری عوامل دیگر !!!
بسیاری از عوامل دیگر نیز می توانند باعث کاهش رشد مو و ریزش مو شوند که اکثر آنها از کنترل ما خارج هستند . به همین دلیل باید با تمرکز بر تغذیه مناسب و استفاده از مکمل ها و سایر عوامل و دلایلی که تا حدودی در اختیار ما هستند ، تا جایی که می توانیم به حفظ سلامت موهای خود کمک کنیم .

روش های خانگی برای افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش مو

1 ) تاثیر بیوتین بر رشد مو و جلوگیری از ریزش مو

بیوتین یا همان ویتامین B7 نوعی ویتامین محلول در آب است که کمبود آن باعث ریزش مو و کاهش سرعت رشد مو می شود . از آنجایی که ویتامین های محلول در آب در بدن ذخیره نمی شوند ، در صورتی که تغذیه مناسبی نداشته باشید به سرعت بدنتان دچار کمبود بیوتین خواهد شد . پیشنهاد برای دریافت بیوتین :
  • 2 الی 3 عدد قرص ویتامین B7 را پودر کنید
  • پودر را با کمی روغن زیتون و یا روغن نارگیل مخلوط کنید
  • پوست سر را هر شب با این مخلوط ماساژ دهید و اجازه بدید تا صبح بر روی سر باقی بماند
  • بعد از بیدار شدن از خواب ، موهای سر خود را کاملا بشویید.
  • این کار را می توانید دوبار در هفته انجام دهید

2 ) کمبود ویتامین می تواند باعث ریزش مو شود

بجز بیوتین که اشاره شد ، بسیاری از ویتامین های دیگر نیز در سلامت مو نقش دارند . ویتامین E یک ویتامین کلیدی برای افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش مو محسوب می شود . این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و به کاهش استرس اکسیداتیو پوست سر کمک می کند . این خاصیت ویتامین E تا حدود زیادی بر رشد مو و جلوگیری از ریزش مو بخصوص در مناطق گرمسیر کمک می کند . ویتامین ضروری دیگر ، ویتامین C است . این ویتامین می تواند باعث تازه سازی سلول های پوست سر شده و به تقویت فولیکول های مو کمک کند . می توانید قرص ویتامین C را پودر کرده و به روغن نارگیل و یا روغن زیتون اضافه کنید و پوست سر را با این مخلوط ماساژ دهید . از این روش می توانید دوبار در هفته استفاده کنید . توجه داشته باشید که روش های مختلف را با هم و به صورت همزمان انجام ندهید . برخی از این روش ها می تواند با یکدیگر تداخل ایجاد کند .

3 ) تاثیر روغن نارگیل در افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش مو

تاثیر روغن نارگیل در افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش مو تاثیر روغن نارگیل در افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش مو روغن نارگیل طبیعی یکی از بهترین روغن ها و مواد طبیعی برای حفظ سلامت مو و افزایش رشد مو می باشد . روغن نارگیل سرشار از پتاسیم است که می تواند سلامت پوست سر را افزایش داده به رشد موهای جدید کمک کند و موهای آسیب دیده را درمان کند . همچنین روغن نارگیل می تواند باعث کاهش شوره سر شده و از ریزش مو جلوگیری کند . روش پیشنهادی : روغن نارگیل را گرم کنید و موقع خواب به آرامی با روغن نارگیل پوست سر را ماساژ دهید و صبح روز بعد طبق معمول موهای خود را بشویید .شما می توانید دوبار در هفته از این روش استفاده کنید . روغن نارگیل مصرفی باید طبیعی بوده و کیفیت مناسبی داشته باشد .

4 ) از کپسول روغن ویتامین E استفاده کنید

ویتامین E تاثیر بالایی در سلامت مو و رشد مو دارد . روغن ویتامین E   غنی از آنتی اکسیدان هایی است که به کاهش رادیکال های آزاد کمک می کنند . این خاصیت می تواند باعث کاهش التهاب پوست سر شده و اکسیژن رسانی به پوست سر را افزایش دهد . ماساژ پوست سر با روغن ویتامین E  می تواند رشد مو را افزایش داده و از ریزش مو جلوگیری کند . همچنین باعث صاف و نرم شدن موها خواهد شد . روش پیشنهادی : 7 الی 8 عدد کپسول روغن ویتامین E را باز کرده و قبل از خواب پوست سر خود را با استفاده از این روغن ماساژ دهید . صبح روز بعد موهای خود را با یک شامپوی ملایم بشویید . این کار ا حداکثر دوبار در هفته می توانید انجام دهید . بعد از اینکار موهایی شما صاف ، نرم و خوش حالت خواهند شد .

5 ) تاثیر روغن رزماری بر افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش مو

روغن رزماری باعث افزایش تقسیم سلولی و افزایش رگ های خونی می شود . این خاصیت روغن رزماری باعث افزایش خونرسانی به پوست سر و فولیکول های مو شده و به سلامت مو و کاهش ریزش مو کمک می کند . روش پیشنهادی : یک قاشق چایخوری روغن رزماری را با 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل طبیعی مخلوط کرده و هر شب روی پوست سر خود بمالید . همچنین می توانید روغن رزماری را با شامپوی خود مخلوط کنید . از این روش دوبار در هفته استفاده کنید .

6 ) تاثیر روغن آرگان بر رشد مو و جلوگیری از ریزش مو

تاثیر روغن آرگان بر رشد مو و جلوگیری از ریزش مو تاثیر روغن آرگان بر رشد مو و جلوگیری از ریزش مو روغن آرگان بر روی موهای نازک و شکننده معجزه می کند . روغن آرگان به نرمی و لطافت مو کمک کرده و با بهبود سلامت فولیکول های مو ، به رشد بیشتر مو و جلوگیری از ریزش مو کمک می کند . همچنین این روغن طبیعی ، موهای آسیب دیده سر را ترمیم می کند . روش پیشنهادی : فقط کافی است هفته ای دوبار موها و پوست سر خود را با روغن آرگان ماساژ دهید و یک ساعت بعد آن را کاملا بشویید . این کار را می توانید هفته ای دوبار انجام دهید . ماساژ مو با روغن آرگان باعث نرمی و درخشندگی موهای شما خواهد شد .

7 ) تاثیر روغن مریم گلی بر رشد مو و پیشگیری از ریزش مو

روغن مریم گلی حاوی آنتی اکسیدان هایی است که برای سلامت مو بسیار مهم و مفید است . روش پیشنهادی : 1 قاشق چای خوری روغن مریم گلی را با 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل و یا روغن زیتون مخلوط کنید و قبل از خواب پوست سر را با این مخلوط ماساژ دهید . صبح روز بعد به صورت معمول موی های خود را بشویید . از این روش دوبار در هفته استفاده کنید .

8 ) روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس به عنوان یکی از روغن ها و روش های طبیعی مفید برای زیبایی بیشتر شناخته می شود . از این روغن برای درمان آلوپسی و ریزش مو نیز استفاده می شود . اسطوخودوس همچنین به بهبود خواب و کاهش استرس نیز کمک می کند که همین مورد می تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند .
مطلب پیشنهادی : خواص اسطوخودوس
روش پیشنهادی : 3 الی 4 قطره روغن و یا اسانس اسطوخودوس را با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل و یا روغن زیتون مخلوط کنید . پوست سر خود را با این مخلوط ماساژ دهید و بعد از یک ساعت سر خود را شستشو دهید . این روش را می توانید دوبار در هفته انجام دهید .

9 ) روغن کتان

دانه های روغنی کتان سرشار از اسیدهای چرب ضروری است که موهای خشک ، شکننده را تقویت می کند . اسیدهای چرب امگا 3 موجود در این دانه های روغنی باعث افزایش رشد مو می شود . روش پیشنهادی : 1 قاشق چای خوری روغن دانه های کتان را با روغن نارگیل و روغن زیتون مخلوط کرده و قبل از خواب پوست سر و موهای خود را با آن ماساژ دهید و صبح روز بعد بشویید . این روش را دو بار در هفته تکرار کنید .

10 ) روغن زیتون برای رشد مو و جلوگیری از ریزش مو

استفاده از روغن زیتون از ایجاد هورمون DTH (که نقش موثری در طاسی مردانه دارد) جلوگیری کرده و به افزایش رشد و سلامت مو کمک می کند .همچنین از روغن زیتون می توانید به عنوان نرم کننده استفاده کنید . آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون به رشد مو کمک می کند . روش پیشنهادی : روغن زیتون را گرم کرده و پوست سر خود را با آن ماساژ دهید . حوله را با آب گرم خیس کنید و سپس آن را فشار دهید تا آب اضافه آن خارج شود . این حوله نم دار را روی سر خود قرار دهید و 15 الی 20 دقیقه صبر کنید . سپس موهای خود را به صورت معمول بشویید . اینکار را می توانید 4 الی 5 بار در هفته انجام دهید .

11 ) روغن کرچک

روغن کرچک یکی از روغن های طبیعی و مفید است که می تواند رشد موها را بیشتر کرده و از ریزش مو جلوگیری کند . همچنین موهای نازک را ترمیم می کند و باعث براق و خوشرنگ شدن مو می شود . طبق ادعای برخی از محققان ، روغن کرچک یکی از بهترین درمان های طبیعی برای مو است . روش پیشنهادی : سر خود را بشویید و تمیز کنید . سپس پوست موی سر خود را با روغن کرچک ماساژ دهید . یک حوله گرم و نم دار را روی سر خود قرار دهید و 20 دقیقه صبر کنید .برای نتیجه بهتر می توانید کمی آب لیموی طبیعی به روغن کرچک اضافه کنید . روغن کرچک می تواند به کاهش شوره سر نیز کمک کند .

12 ) روغن بادام

خشک شدن پوست سر باعث مشکلات بهداشتی و همچنین ریزش مو می شود . روغن بادام می تواند پوست سر را مرطوب کرده و به رشد بهتر موها کمک کند . همچنین باعث درمان خارش پوست سر می شود . روش پیشنهادی :‌ پوست سر خود را قبل از خواب با روغن بادام به آرامی ماساژ دهید . صبح روز بعد موهای خود را با شامپوی ملایم طبق معمولا بشویید . اینکار را می توانید دوبار در هفته تکرار کنید .
توجه داشته باشید که : روغن های ضروری و اسانس های گیاهی را می توانید قبل از استفاده ، با روغن های حامل مانند روغن نارگیل و روغن زیتون مخلوط کنید . برخی از اسانس هایی که می توان با روغن های حامل مخلوط کرده و برای سلامت مو استفاده کرد عبارتند از : روغن چای ، روغن دانه های کدو ، اسانس اسطوخودوس ، اسانس اکالیپتوس ، روغن آووکادو ، روغن گردو ، روغن گل یاس و سایر روغنهای اساسی که پر از آنتی اکسیدان های ضروری بدن هستند .

13 ) تاثیر اسید فولیک بر رشد مو

اسید فولیک و یا همان ویتامین B9 از طرف اغلب متخصصان برای افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش مو توصیه می شود . اسید فولیک نقش بسیارهستند.

14 ) سرکه سیب

سرکه سیب PH پوست سر را تنظیم و متعادل می کند و به رشد مو کمک می کند . روش پیشنهادی : 75 میلی گرم سرکه سیب را با 1 لیتر آب مخلوط کنید و موهای خود را با آن بشویید . از این روش می توانید به صورت روزانه استفاده کنید .

15 ) ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا بر رشد مو ژل آلوئه ورا بر رشد مو آنزیم های پروتئولیتیک موجود در ژل آلوئه ورا باعث پاک سازی پوست سر و از بین رفتن سلول های مرده پوست سر می شود و فولیکول های مو را تقویت کرده و به افزایش رشد مو کمک می کند . روش پیشنهادی : برگ آلوئه ورا را باز کنید تا ژل داخل آن خارج شود . با استفاده از این ژل پوست موی سر خود را ماساژ دهید و بعد از یک ساعت ، موهای خود را با شامپوی ملایم بشویید. از این روش می توانید 2 الی 3 بار در هفته استفاده کنید.
16 ) عسل
مواد مغذی موجود در عسل می تواند باعث تقویت فولیکول های مو شده و رشد مو را افزایش دهد . همچنین می تواند به پیگیری از ریزش مو کمک کند . آنتی اکسیدان های موجود در عسل به حذف رادیکال های آزاد کمک می کند روش پیشنهادی : 1 قاشق غذاخوری عسل را به دو قاشق غذاخوری شامپو اضافه کرده و موهای خود را با این شامپو شستشو دهید .از این روش دوبار در هفته می توانید استفاده کنید .
17 ) چای سبز
چای سبز سرشار از آنتی اکسیدانی هایی است که مانع از ریزش مو می شود و به رشد مو کمک می کند . بسیاری از دمنوش ها و چای های گیاهی دارای خواص مشابهی هستند و می تون از آنها برای تقویت مو استفاده کرد . مانند چای بابونه ، چای سیاه ، چای گزنه و ...
مطلب پیشنهادی : فواید چای سبز 
مطلب پیشنهادی : خواص بابونه 
روش پیشنهادی : 1 عدد چای سبز کیسه ای را در دو فنجان آب گرم قرار دهید و 7 الی 8 دقیقه صبر کنید . چای سبز به دست آمده را به پوست سر خود بمالید و بعد از یک ساعت ، با آب سرد بشویید . از این روش می توانید به صورت روزانه استفاده کنید .
18 ) تاثیر آب برنج بر رشد مو و پیشگیری از ریزش مو
 آب برنج برای تقویت مو و افزایش رشد مو در ابتدا در کشورهای آسیایی استفاده می شد . آب برنج حاوی ویتامین K , E و B6 و پروتئین است که برای تغذیه و تقویت مو بسیار مفید است . روش پیشنهادی : یک دوم فنجان برنج را به مدت 15 دقیقه در 2 فنجان آب خیس کنید . سپس با استفاده از این آب برنج ، موهای خود را بشویید و پوست سر خود را با آب برنج ماساژ دهید . از این روش می توانید دوبار در هفته استفاده کنید .
19 ) استفاده از حنا برای تقويت مو
حنا به صورت طبیعی موهای خشک و شکننده را به موهای صاف و براق تبدیل می کند . همچنین حنا از زمان های قدیم برای تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو استفاده می شده است. روش پیشنهادی : 1 فنجان پودر حنای خشک را به یک و نیم فنجان ماست مخلوط کرده و پوست سر و موهای خود را با این مخلوط ماساژ دهید . اجازه بدهید تا موهای شما کاملا خشک شود و بعد از یک ساعت با شامپوی ملایم و آب ولرم بشویید . از این روش می توانید یک بار در ماه استفاده کنید .
20 ) تخم مرغ
تخم مرغ غنی از پروتئین ، گوگرد ، روی ، آهن ، سلنیوم ، فسفر و ید است . محتوای بالای پروتئین موجود در تخم مرغ می تواند برای تقویت مو مورد استفاده قرار گیرد . همچنین چربی های موجود در تخم مرغ پوست سر را مرطوب می کند و باعث تقویت فولیکول های مو می شود. تخم مرغ حاوی ویتامین E , A و D است که باعث سلامت بیشتر مو شده و از شکنندگی مو جلوگیری کرده و باعث درخشندگی مو می شود . روش پیشنهادی : 1 عدد تخم مرغ را با 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون و 1 قاشق غذا خوری عسل به خوبی مخلوط کنید و پوست سر و موهای خود را با این مخلوط به خوبی ماساژ داده و 20 دقیقه به حال خود رها کنید . سپس با استفاده از شامپوی ملایم و آب سرد ، موهای خود را بشویید . از این روش می توانید یکبار در هفته استفاده کنید .
21 ) زنجبیل
زنجبیل می تواند باعث افزایش گردش خون در پوست سر شود به همین دلیل می تواند به افزایش سرعت رشد مو و جلوگیری از ریزش مو کمک کند . همچنین روغن ها و آنزیم های موجود در زنجبیل می تواند فولیکول های مو را تقویت کند .
مطلب پیشنهادی : خواص زنجبیل 
روش پیشنهادی : زنجبیل را رنده کنید و با استفاده از آن ، پوست سر را به خوبی ماساژ دهید و 30 دقیقه به حال خود رها کنید . سپس موهای خود را طبق معمول بشویید . از این روش می توانید دوبار در هفته استفاده کنید .
22 ) زردچوبه
کورکومین عنصر اصلی موجود در زردچوبه است که خواص و فواید بسیاری دارد.کورکومین عفونت پوست سر را درمان می کند ، باعث کاهش التهاب می شود ، به بازسازی سلول های آسیب دیده کمک می کند و فولیکول های مو را تقویت می کند . روش پیشنهادی : 3 الی 4 قاشق غذاخوری زردچوبه را به یک فنجان شیر و کمی عسل مخلوط کنید و پوست سر را با این مخلوط ماساژ دهید و 30 دقیقه به حال خود رها کرده و سپس طبق معمول بشویید .
مطلب پیشنهادی : خواص زردچوبه
23 ) قهوه
قهوه حاوی کافئین است و باعث بهبود رشد مو و پیشگیری از ریزش مو می شود . بیماران مبتلا به آلوپسی نیز می توانند از این روش استفاده کنند .
توجه : استفاده نادرست از این روش می تواند باعث ریزش شدید مو شود . این روش برای افرادی که موهای غیر از رنگ مشکی دارند مناسب نیست و این افراد باید از سایر روش ها استفاده کنند . این متن فقط جهت اطلاع رسانی می باشد و این سایت هیچ مسئولیتی از بابت سوء مصرف این مواد ندارد . قبل از هر اقدامی با پزشک مشورت کنید .
روش پیشنهادی : 7 الی 8 قاشق غذاخوری قهوه را در 2 فنجان آب گرم حل کنید . صبر کنید تا این محلول کاملا سرد شود . سپس با استفاده از این محلول ، موها و پوست سر خود را کاملا ماساژ دهید و 20 الی 30 دقیقه به حال خود رها کنید . سپس موهای خود را با شامپوی ملایم و آب گرم بشویید . این کار را می توانید یکبار در هفته انجام دهید .
24 ) تاثیر گرده زنبور عسل بر افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش مو
گرده زنبور عسل سرشار از پروتئین ، مواد معدنی ، ویتامین ها و بسیاری از سایر مواد مغذی است که تاثیر بسیار زیادی بر سلامت مو و جلوگیری از ریزش مو دارد .
25 ) دانه های چیا
دانه های چیا به رشد مو كمک می كنند دانه های چیا به رشد مو كمک می كنند دانه های چیا حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که باعث کاهش التهاب پوست سر می شود . همچنین دانه های چیا دارای آنتی اکسیدان هایی است که می تواند گردش خون در پوست سر را افزایش داده و به رشد بیشتر مو و جلوگیری از ریزش مو کمک کند . روش پیشنهادی : 1 قاشق چای خوری دانه های چیا را با یک چهارم فنجان شیر بادام و یا شیر نارگیل مخلوط کنید و 10 دقیقه صبر کنید تا دانه های چیا کاملا خیس شوند . مخلوط به دست آمده را روی پوست و موی سر خود بمالید و کاملا ماساژ دهید . بعد از ده دقیقه موهای خود را طبق معمول بشویید . از این روش می توانید هر دوهفته یکبار استفاده کنید .
26 ) پودر خردل
خردل سبب افزایش گردش خون در پوست سر شده و تورم فولیکول مو را کاهش می دهد. روش پیشنهادی : 1 قاشق غذاخوری پودر خردل را با 1 قاشق غذا خوری قند مخلوط کرده و یک و نیم فنجان آب گرم به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید . مخلوط به دست آمده را بر روی پوست سر و موهای خود بمالید و 15 الی 45 دقیقه به حال خود رهاکنید . سپس موهای خود را طبق معمول با شامپوی ملایم بشویید . اگر موهای شما خشک است می توانید یک قاشق غذاخوری روغن حامل مانند روغن نارگیل و روغن زیتون استفاده کنید . اگر موهای شما چرب است ، بجای روغن حامل ، یک قاشق غذاخوری آب لیمو اضافه کنید . از این روش می توانید یکبار در هفته استفاده کنید .
27 ) ماست
اسیدهای موجود در ماست می تواند سلول های مرده پوست سر را از بین برده و به اکسیژن رسانی ، تغذیه و سلامت فولیکول های مو کمک کند . همچنین ماست باعث حفظ تعادل PH پوست سر می شود . در صورتی که دچار عفونت قارچی و یا باکتریایی در پوست سر شده باشید ماست می تواند به درمان این عفونت ها کمک کند . چربی موجود در ماست پوست سر و موی سر را هیدراته می کند . با استفاده از ماست ، مو و پوست سر خود را به خوبی ماساژ بدهید . سپس سر خود را با کلاه مخصوص دوش بپوشانید و 30 دقیقه به حال خود رها کنید . سپس طبق معمولا با شامپوی ملایم و آب ولرم بشویید . این کار را هفته ای یکبار می توانید تکرار کنید .
28 ) از آب سیب زمینی استفاده کنید
ممکن است تا کنون در مورد آب سیب زمینی چیزی نشنیده باشید . سیب زمینی سرشار از ویتامین B , A و C است و برای داشتن موهای سالم و قوی می تواند کمک کننده باشد . این روش حتی می تواند به پیشگیری از ریزش مو نیز کمک کند. روش پیشنهادی : 1 عدد سیب زمینی متوسط را خوب بشویید و با استفاده از مخلوط کن آب آن را خارج کنید . آب سیب زمینی را به موها و پوست سر خود بمالید و بعد از 15 دقیقه با شامپوی ملایم بشویید . این کار را می توانید 4 بار در هفته انجام دهید .
29 ) استفاده از گل رز یا گل سرخ
روش پیشنهادی : یک عدد کپسول روغن ویتامین E را باز کرده و در یک فنجان آب گل سرخ مخلوط کنید . این مخلوط را بر روی پوست سر و موهای خود بمالید و بعد از نیم ساعت بشویید .
30 ) گیاه جینسینگ
جینسینگ یک گیاه چینی است که برای افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش مو معجزه می کند . این گیاه آنزیم ها و هورمون هایی که باعث ریزش مو می شوند را سرکوب می کند . روش پیشنهادی : یک قاشق غذاخوری عصاره جینسینگ قرمز را با 1 قاشق غذا خوری روغن زیتون و یا روغن نارگیل مخلوط کنید و پوست سر و موهای خود را با این مخلوط ماساژ دهید . بعد از 30 دقیقه طبق معمول موهای خود را بشویید .اینکار را یکبار در هفته تکرار کنید .
31 ) هویج
هویچ سرشار از ویتامین های B6 , B2 , B1 , E , C , K و مواد معدنی مانند پتاسیم ، منگنز و فسفر است . همچنین هویج دارای کاروتنوئید هایی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند . استفاده از هویج باعث ضخیم تر شدن موها شده و رشد موها را تقویت می کند . هویچ هم بصورت موضعی و هم به صورت خوراکی برای سلامت مو بسیار مفید است . روش پیشنهادی : 1 عدد هویج را با رنده ریز ، رنده کنید و پوست سر را با آن ماساژ دهید . بعد از 30 دقیقه موهای خود را طبق معمول با شامپوی ملایم بشویید . اینکار را می توانید هفته ای دوبار تکرار کنید .
32 ) شیر نارگیل
شیر نارگیل سرشار از پروتئین، آهن و سایر مواد مغذی ضروری است که می تواند از شکنندگی و ریزش مو جلوگیری کند . پوست سر خود را قبل از خواب با شیر نارگیل ماساژ داده و صبح روز بعد با آب سرد بشویید . این کار را می توانید هفته ای سه بار انجام دهید .
33 ) روغن ماهی
روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که نقش موثری در سلامت پوست بدن و پوست سر دارد . زمانی که پوست سر شما دچار مشکل می شود می تواند بر رشد مو تاثیر گذاشته و حتی باعث ریزش مو شود . مکمل های روغن ماهی با کاهش استرس و التهاب پوست می تواند بسیار از مشکلات پوست را درمان کند. همچنین اسیدهای چرب امگا 3 به تغذیه فولیکول های مو کمک می کند . از روغن ماهی می توانید هفته ای 3 بار استفاده کنید . توجه داشته باشید که استفاده از روغن ماهی می تواند باعث تنگی نفس و آسم در زنان باردار شود . اگر باردار هستید ، قبل از مصرف روغن ماهی ، با پزشک مشورت کنید .
34 ) رژیم غذایی مناسب برای افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش مو
تغذیه و رژیم غذایی شما به صورت مستقیم و غیر مستقیم می تواند بر روی سلامت موهای شما تاثیر بگذارد . برای سلامت هر چه بیشتر موهای خود از غذاها و نوشیدنی های فراوری شده و صنعتی دوری کنید ، الکل مصرف نکنید ، از ماهی تن و ماهی خال مخالی کم استفاده کنید ، از انواع شیرینی و دسر دوری کنید و سیگار نکشید .

تغذیه مناسب برای افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش مو

  • غذاهای غنی از پروتئین
موهای ما از پروتئین خاصی به نام کراتین ساخته شده اند . برای حفظ سلامت مو باید مواد غذایی و خوراکی هایی که کراتین دارند بیشتر مصرف کنید . مانند سویا ، تخم مرغ ، مرغ ، لوبیا و ...
مطلب پیشنهادی : فواید کراتین
  • ویتامین A
ویتامین A از ویتامین های مفید و ضروری برای رشد مو است که در پرتقال ، هویچ ، آلو و ... یافت می شود .
  • ویتامین B
ویتامین B باعث تولید هموگلوبین در خون می شود . هموگلوبین حامل اکسیژن است و باعث افزایش گردش خون در پوست سر می شود .سیب زمینی ، موز ، مرغ ، بلغور جو دوسر ، ماهی و لوبیا و ... حاوی ویتامین B است .
  • ویتامین c
ویتامین C به تولید کلاژن کمک می کند و باعث کاهش رادیکال های آزاد پوست سر می شود.
  • ویتامین E
ویتامین E باعث افزایش گردش خون در پوست سر می شود . غلات ، روغن آفتاب گردان ، روغن سویا ، توفو و ... حاوی مقادیر بالایی ویتامین E است .
  • سبزیجات سبز
سعی کنید مقدار زیادی سبزیجات سبز در رژیم غذایی خود قرار دهید . این سبزیجات همچنین حاوی مقادیر خوبی آهن است که برای رشد مو ضروری است . تهیه و ترجمه اختصاصی /pamuh.com ©
نظرات: 1 مشاهده