روغن نارگیل - خواص و موارد استفاده از «روغن نارگیل»

به جرات می توان گفت که روغن نارگیل یک داروی گیاهی همه کاره است . از این روغن نه تنها به صورت خوراکی ، بلکه به عنوان درمان طبیعی برای انواع مشکلات پوست ، مو ، دهان و دندان و ... می توان استفاده کرد . از درخت نارگیل در کشورهای آسیای جنوب شرفی ، فیلیپین ، هند و دیگر نقاط جهان به عنوان " درخت زندگی " (tree of life) یاد می شود.

خواص و موارد استفاده از «روغن نارگیل»

برخی از شناخته شده ترین خواص روغن نارگیل عبارتند از :

  • باعث تعادل هورمونی بدن می شود
  • به بهبود هضم غذا کمک می کند
  • با کاندیدا که عامل بسیاری از عفونت های قارچی است مقابله می کند
  • مرطوب کننده طبیعی پوست است و به نرمی و لطافت پوست کمک می کند
  • برای کاهش سلولیت مفید است
  • باعث تعادل قند خون می شود
  • برای پیشگیری از آلزایمر مفید است
  • کلسترول خون را کاهش می دهد
  • باعث افزایش متابولیسم بدن شده و چربی سوز است
  • به سلامت مو کمک می کند
  • و ...

در ادامه این مطلب به صورت خلاصه به برخی از خواص دارویی ، درمانی و زیبایی روغن نارگیل اشاره می کنیم .

  •  استفاده از روغن نارگیل برای پخت و پز و سرخ کردن

استفاده از روغن نارگیل برای پخت و پز و بخصوص سرخ کردن در حرارت بالا بسیار مناسب است . بسیاری از روغن های دیگر مانند روغن زیتون و روغن آفتابگردان در حرارت بالا به راحتی اکسید می شوند ولی روغن نارگیل اینطور نیست و در حرارت های بالا نیز کیفیت خود را حفظ می کند .

  • انتخاب مناسبی برای صبحانه است

می توانید به جای کره حیوانی ، از روغن نارگیل در وعده صبحانه خود استفاده کنید . عطر و طعم این روغن گیاهی بسیار بهتر و اشتها آور تر از کره حیوانی می باشد .

  • روغن نارگیل انرژی زا است

تری‌گلیسریدهای با زنجیره متوسط موجود در روغن نارگیل زمانی که با دانه های چیا ترکیب شود می تواند خاصیت انرژی زایی فوق العاده ای داشته باشد . همچنین این ترکیب می تواند استقامت عضلات بدن را نیز افزایش دهد . روغن نارگیل به هضم و متابولیسم دانه های چیا کمک می کند . برای این منظور می توانید یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل را با یک دوم قاشق غذاخوری دانه های چیا مخلوط کرده و به عنوان صبحانه و یا میان وعده روزانه ، با نان نوش جان کنید .

  •  جایگزین مناسبی برای شیر در قهوه است

اضافه کردن یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل به قهوه می تواند انرژی شما را در طول روز تامین کرده و جایگزین مناسبی برای شیر باشد . شما می توانید قهوه داغ را با روغن نارگیل همراه با یک شیرین کننده طبیعی مخلوط کنید و از طعم و فواید بینظیر آن لذت ببرید . در بسیاری از کشورها ، ورزشکاران قهوه خود را با روغن نارگیل و چاودار ترکیب می کنند تا عملکرد بدنی بهتری داشته باشند .

  • طعم شکلات را با روغن نارگیل تجربه کنید

آیا تابحال شکلات را با روغن نارگیل ترکیب کرده اید ؟ یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با دوفنجان شکلات تیره 70 درصد و خرد شده ، در یک قابلمه با حرارت ملایم مخلوط کنید . برای طعم بهتر می توانید این مخلوط پرخاصیت را با موز ، توت فرنگی و حتی سیب مصرف کنید .

  •  پاپ کورن با روغن نارگیل

دانه های ذرت را در روغن نارگیل ذوب شدن بغلطانید و طبق معمول همیشه پاپ کورن درست کنید . از طعم و بوی این پاپ کورن هیچ وقت سیر نخواهید شد .

  • ظرف های خود را نچسب کنید

در صورتی که غذاهای سرخ کردنی خود را با روغن نارگیل سرخ کنید ، غذا به هیچ ظرفی نخواهد چسبید حتی اگر ظرف شما نچسب نباشد .

  • با روغن نارگیل سس مایونز خانگی درست کنید

4 عدد زرده تخم مرغ را با یک قاشق غذاخوری سرکه سیب سرخ و یک دوم قاشق غذاخوری خردل مخلوط کنید . مخلوط به دست آمده را به آرامی در یک فنجان روغن نارگیل ذوب شده بریزید .

  •  روغن نارگیل را با سیب زمینی آب پز بخورید

بجای کره می توانید بر روی سیب زمینی آب پز از روغن نارگیل استفاده کنید و برای خوش طعم شدن کمی دارچین و یا رزماری به آن اضافه کنید .

  • برای پختن شیرینی و کیک استفاده کنید

بجای استفاده از روغن های ناسالم و مضر می توانید از روغن نارگیل برای پخت انواع بیسکویت ، شیرینی و کیک استفاده کنید . از روغن نارگیل می توانید برای جلوگیری از چسبیدن کیک و شیرینی به ظرف در هنگام پخت در فر استفاده کنید.

  • به عنوان نوشیدنی ورزشی انرژی زا استفاده کنید

روغن نارگیل را براحتی می توانید جایگزین نوشیدنی های انرژی زای ورزشی کنید . بجای استفاده از نوشیدنی هایی که بر پایه شکر و قند هستند می توانید از نوشیدنی های انرژی زا برپایه روغن نارگیل و دانه های چیا استفاده کنید .

  • افزایش زمان نگهداری تخم مرغ

با استفاده از روغن نارگیل می توانید منافذ پوسته تخم مرغ را پر کنید تا تخم مرغ ها در یخچال عمر بیشتری داشته باشند و دیر تر خراب شوند . می توانی مقدار بسیار کمی روغن نارگیل را بر روی پوست تخم مرغ بمالید . در این صورت عمر و ماندگاری تخم مرغ 1 الی 2 هفته بیشتر از حالت معمول خواهد شد .

استفاده از روغن نارگیل برای سلامت پوست و زیبایی

استفاده از روغن نارگیل برای سلامت پوست و زیبایی

  • مرطوب کننده طبیعی پوست است

استفاده از روغن نارگیل یکی از روش های موثر و خوب برای داشتن پوستی سالم ، لطیف و زیبا است . این روغن گیاهی به سرعت و به راحتی جذب پوست می شود ولی پوست شما را چرب نمی کند . این روغن در دمای محیط جامد است ولی وقتی به پوست مالیده می شود حالت مایع به خود می گیرد . می توانید یک قاشق چایخوری روغن نارگیل را با استفاده از انگشت بر روی پوست خود به صورت دایره وار مالش دهید و این کار را  5 دقیقه ادامه دهید . سپس  10 دقیقه صبر کرده و باقیمانده روغن را از پوست خود با استفاده از دستمال پاک کنید.

  • رفع چین و چروک

می توانید روغن نارگیل را با روغن هسته انگور مخلوط کرده و به زیر چشم و سایر نقاط پوست بمالید تا پوستی صاف تر و جوان تر داشته باشید .

  • شیر پاک کن طبیعی

برای پاک کردن آرایش صورت فقط کافیست کمی روغن نارگیل را از بالاترین قسمت پوست ، به صورت دایره ای به سمت پایین مالش دهید تا به راحتی آرایش شما پاک شود سپس می توانید بایک دستمال گرم صورت خود را به راحتی پاک کرده و سپس با آب ولرم و صابون ملایم ، بشویید . روغن نارگیل بهتر از شیر پاک کن های شیمیایی است و باعث حساسیت ها و آسیب های پوستی نمی شود .

  • بعد از حمام از خشک شدن پوست جلوگیری می کند

بعد از دوش گرفتن معمولا پوست بدن خشک می شود . از روغن نارگیل می توانید بعد از حمام کردن برای نرمی و لطافت پوست خود استفاده کنید . همچنین بعد از اصلاح صورت می توانید از این روغن به عنوان روغن بعد از اصلاح استفاده کنید .این روغن طبیعی می تواند به عنوان ضد آفتاب نیز مورد استفاده قرار گیرد .

  • رفع خشکی و ترک لب ها

خشک شدن و ترک لب در هر فصلی می تواند اتفاق بیافتد . مواد آرایشی و بهداشتی صنعتی حاوی مواد شیمیایی هستند که می توانند برای بدن مضر باشند . برای رفع این مشکل می توانید از روغن نارگیل استفاده کنید که درمان طبیعی برای ترک و خشک شدن لب است و مضرات روش های شیمیایی را ندارد .

  • استفاده از روغن نارگیل به عنوان روان کننده جنسی

روغن نارگیل نوعی روان کننده موثر و بیخطر برای روابط جنسی است . همچنین این روغن خاصیت ضد قارچ ، آنتی باکتری و ضد میکروبی دارد که می تواند به حفظ سلامت واژن کمک کند . توجه داشته باشید که روغن ناگیل می تواند باعث سوراخ شدن کاندوم و بارداری ناخواسته شود .

  • استفاده به عنوان دهان شویه طبیعی

روغن نارگیل را با چند قطره اسانس نعناع و اسطوخودوس مخلوط کردن و هر روز یکبار به عنوان دهان شویه استفاده کنید . این کار می تواند به سلامت دهان ، زبان ، لثه و دندان های شما کمک کند و بوی بد دهان را از بین ببرد .

  • استفاده به عنوان خمیر دندان

استفاده از روغن نارگیل به عنوان خمیر دندان می تواند برای سلامت دندان و لثه شما بسیار مفید باشد . همچنین برای رفع بوی بد دهان ، مبارزه با باکتری هایی که باعث پوسیدگی دندان ها می شوند و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است .

سایر موارد استفاده روغن نارگیل عبارتند از :

  1. استفاده به عنوان دئودورانت طبیعی برای از بین بردن باکتری ها و از بین بردن بوی بد بدن
  2. استفاده برای درمان سریع تر زخم ها و از بین بردن جوش و آکنه . برای این منظور می توانید از مخلوط روغن نارگیل ، اسانس اسطوخودوس و نعناع استفاده کنید
  3. می توانید برای از بین بردن سوزش و حساسیت پوست بعد از اصلاح استفاده کنید
  4. استفاده به عنوان ضدآفتاب و درمان مناسب برای آفتاب سوختگی
  5. استفاده به عنوان کرم ضد قارچ و آنتی بیوتیک طبیعی
  6. از روغن نارگیل می توانید برای جلوگیری از نیش حشراتی مانند پشه استفاده کنید . برای این منظور روغن نارگیل را با روغن اسطوخودوس مخلوط کرده و بر روی پوست خود بمالید
  7. استفاده برای حفظ سلامت ناخن ها - برای این منظور می توانید روغن نارگیل را به انتهای ناخن خود بمالید . با این کار می توانید از عفونت های قارچی و ویروسی ناخن جلوگیری کنید .
  8. درمان مناسبی برای پای ترک خورده می باشد . برای این منظور روغن نارگیل را به محل ترک پا بمالید تا کاملا جذب شود . با این کار به راحتی می توانید ترک های پا را از بین برده و از رشد عوامل بیماری زا جلوگیری کنید .
  9. استفاده به عنوان شامپو - می توانید از روغن نارگیل همراه با سرکه سیب برای شستن موها استفاده کنید با این کار موهای شما تقویت شده و نرم و براق خواهند شد .
  10. درمان شوره سر - برای این کار می توانید بعد از شستن موها ، پوست سر را با روغن نارگیل ماساژ دهید .
  11. استفاده به عنوان اسکراپ صورت - می توانید روغن نارگیل را با شکر مخلوط کرده و یک اسکراپ خانگی درست کنید .
  12. ضدعفونی کردن شانه و برس - برس ها و شانه های خود را به روغن نارگیل آغشته کرده و بعد از 2 ساعت خوب بشویید . با این کار برس های شما کاملا ضدعفونی و تمیز خواهد شد .
  13. استفاده به عنوان ژل مو - از این روغن از زمان های خیلی دور به عنوان ژل موی سر استفاده می شده است
  14. بهبود سیستم تنفسی - روغن نارگیل را با اسانس اکالیپتوس مخلوط کرده و بر روی سینه خود بمالید . این کار علاوه بر بهبود سیستم تنفسی ، می تواند باعث بهبود خواب شما شود .
  15. کمک به بهبود مشکلات پوستی بعد از بارداری - بعد از زایمان و در طول بارداری می توانید روغن نارگیل را بر روی پوست شکم و کمر خود مالش دهید تا از ترک ها و سایر مشکلات پوستی مرتبط با بارداری پیشگیری شود .
  16. پاک کردن آدامس از روی فرش یا مبل یا حتی مو - به راحتی با استفاده از روغن نارگیل می توانید آدامس را از روی فرش ، مو ، مبل و هر سطح دیگری پاک کنید .
  17. براق کردن چرم - با استفاده از این روغن گیاهی می توانید کفش های چرمی خود را به راحتی برق بیاندازید
  18. تمیز کردن سطوح - از روغن نارگیل برای تمیز کردن سطوح چوبی و فلزی می توانید استفاده کنید . با این کار می توانید این سطوح را ضدعفونی کنید .

برخی از فواید و خواص روغن نارگیل

برخی از فواید و خواص روغن نارگیل

  •  خاصیت ضد التهابی دارد - به گفته محققان روغن نارگیل باعث بهبود سلامت کبد می شود . همچنین این روغن گیاهی ، خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند تا حد بسیار زیادی التهاب بدن را کاهش دهد .
  • تقویت سیستم ایمنی بدن - روغن نارگیل غنی از اسید لاوریک ، اسید اسکوربیک و اسید کاپریلیک است که باعث می شود این روغن گیاهی خاصیت ضد ویروس ، آنتی بیوتیک ، ضد قارچ و ضد میکروبی قوی داشته باشد . این روغن گیاهی با مبارزه با عوامل بیماری زا در بدن و همچنین کاهش التهاب بدن ، به سلامت بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند .
  • پیشگیری از پوکی استخوان - رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو با اختلال متابولیکی بدن و پوکی استخوان در ارتباط است . روغن نارگیل می تواند به دلیل داشتن پلی فنل ها و خواص آنتی اکسیدانی ، به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند .
  • به جلوگیری از پیشرفت آلزایمر کمک می کند - مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می دهید روغن نارگیل می تواند به پیشگیری از آلزایمر و جلوگیری از پیشرفت آن کمک کند.
  • استرس را کاهش می دهد - از روغن نارگیل همراه با اسانس بابونه و اسانس اسطوخودوس می توان برای کاهش استرس و داشتن خواب راحت استفاده کرد .
  • برای درمان جوش مفید است - روغن نارگیل خاصیت آنتی بیوتیک ، ضد میکروب و ضدویروسی دارد و می تواند برای درمان جوش و آکنه انتخاب مناسبی باشد .
  • پیشگیری از سرطان - روغن نارگیل به دلیل داشتن تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط ، می تواند از سرطان ها و تومورهای مختلف جلوگیری کند
  • کاندیدا را از بین می برد - روغن نارگیل حاوی اسید کاپریلیک است که به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی می تواند کاندیدا را از بین ببرد . 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و ترکیب روغن زیتون و روغن نارگیل را بر روی محل عفونت بمالید .
  • به لاغری و کاهش وزن کمک می کند - مطالعات اخیر نشان داده است که از این روغن می توان برای کاهش وزن و چربی سوزی استفاده کرد .
  • بهبود عملکرد غدد بدن  - روغن نارگیل به بهبود عملکرد غده تیروئید و غده فوق کلیوی کمک می کند . این روغن گیاهی با کاهش التهاب بدن و تنظیم متابولیسم بدن به تعادل هورمونی کمک می کند .
  • بهبود سیستم گوارش بدن - روغن نارگیل به آسانی هضم می شود و حاوی ترکیباتی است که باکتری های بد موجود در سیستم گوارشی بدن را از بین می برد ، رشد پروبیوتیک ها را افزایش داده و به بهبود زخم های سیستم گوارش کمک می کند . خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی این روغن گیاهی انگل ها و قارچ های سیستم گوارشی را از بین می برد .
  • به کنترل قند خون کمک می کند - از لحاظ پزشکی اثبات شده است که روغن نارگیل می تواند قندخون را کاهش داده و به کنترل دیابت کمک کند .
  • درمان اگزما و پسوریازیس - روغن نارگیل می تواند به صورت کرم و پماد برای جلوگیری از خشک و پوسته پوسته شدن پوست در افرادی که به اگزما و پسوریازیس مبتلا هستند استفاده شود .
  • به تعادل سطوح کلسترول خون کمک می کند - طبق تحقیقات اخیر ، روغن نارگیل باعث افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد خون می شود و برای سلامت قلب بسیار مفید است . همچنین اسیدهای چرب موجود در این روغن گیاهی به کاهش فشارخون کمک میکند .
  • به سلامت حیوانات خانگی کمک می کند  - دقیقا مانند خواصی که برای انسان دارد ، از اضافه کردن این روغن به رژیم غذایی حیوانات خانگی مانند سگ و گربه می توان برای سلامت سیستم گوارش و سلامت عمومی این حیوانات خانگی استفاده کرد .

  تهیه و ترجمه اختصاصی / pamuh.com

نظرات: 0 مشاهده