خواص زردچوبه - برخی از فواید دارویی و درمانی "زردچوبه "

زردچوبه (Turmeric) یکی از ادویه های پرکاربرد در سراسر جهان و به خصوص در هند است. این ادویه بی نظیر به طرز باورنکردنی دارای خواص دارویی و درمانی بسیاری است .

همین موضوع باعث شده است تا زردچوبه در بین داروهای گیاهی شفابخش و رده های بالای جدول در کنار سیر ، دارچین ، جینسینگ و زنجبیل قرار گیرد . زرد چوبه از ریشه خشک شده گیاه Curcuma longa که اکثرا در هند و سایر کشورهای جنوب شرقی آسیا رشد می کند ، تهیه می شود .

عکس : زرد چوبه از ریشه خشک شده گیاه Curcuma longa تهیه می شود

ترکیبات شیمیایی بسیار زیادی در زردچوبه وجود دارد که کورکومینوئید نامیده می شوند . همچنین ماده فعال موجود در این ادویه کورکومین است . در ادامه این مطلب به برخی از خواص دارویی و درمانی زردچوبه اشاره شده است .

  • می تواند از لخته شدن خون جلوگیری کند

برای بسیاری از مردم ، ایجاد لخته های خونی می تواند نگران کننده باشد . لخته های خونی طی فرایندی و از تجمع پلاکت ها تشکیل می شوند که می تواند باعث ایجاد ترومبوز شود .در مطالعاتی که انجام شده است مشخص شده که کورکومین موجود در زردچوبه می تواند از تجمع پلاکت ها و تشکیل لخته های خونی جلوگیری کند .در آزمایشات حیوانی مشخص شده است که استفاده از کورکومین می تواند درمان خوبی برای افرادی باشد که دچار ترومبوز عروقی هستند . البته این آزمایش بر روی انسان هنوز انجام نشده است . (تا تاریخ 28 اسفند 96)

  • خواص زردچوبه : به کاهش علائم افسردگی کمک می کند

اگرچه مطالعات بسیار کمی در این مورد انجام شده است ولی ده ها آزمایش تحقیقاتی نشان داده است که زردچوبه می تواند باعث کاهش علائم افسردگی در حیوانات شود . در سال 2014 در آزمایشی که بر روی 60 داوطلب مبتلا به اختلال افسردگی شدید انجام شد مشخص شد که کورکومین موجود در این ادویه به کنترل علائم افسردگی کمک می کند .

  • خواص زردچوبه : به کاهش التهاب بدن کمک می کند

مسلما، قوی ترین جنبه کورکومین، توانایی آن در کنترل التهاب است.طبق مقاله منتشر شده در مجله  Oncogene  ، در مقایسه با داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مانند آسپیرین و ایبوپروفن ، کورکومین خاصیت ضدالتهابی بهتر و موثرتری دارد . بیماری های بسیاری با وجود التهاب در بدن مرتبط هستند . مانند انواع سرطان ها ، آرتریت ، کلسترول بالا ، کولیت اولسراتیو و ...

  • فواید زردچوبه : به سلامت پوست کمک می کند

زردچوبه خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بالایی دارد که برای درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری های پوستی موثر است . از فواید زردچوبه برای سلامت پوست می توان به این موارد اشاره کرد : سرعت بخشیدن به بهبود زخم ها ، کاهش جوش و آکنه ، درخشندگی پوست ، جلوگیری از عود پسوریازیس و ...از انواع ماسک های زردچوبه می توان برای بهره مندی از خواص آن استفاده کرد .

  •  فواید زردچوبه : به کاهش علائم آرتروز کمک می کند

به دلیل خواص ضد التهابی ، کورکومین موجود در زردچوبه می تواند به کاهش علائم آرتروز و دردهای مفصلی کمک کند. در یک مطالعه که بر روی 45 بیمار مبتلا به آرتروز انجام شد ،اثرات درمانی زردچوبه همراه با داروی دیکلوفناک مورد بررسی قرار گرفت . بیماران به دو گروه تقسیم شدند و به گروه اول فقط دیکلوفناک و به گروه دوم دیکلوفناک همراه با کورکومین داده شد . طبق این بررسی ، گروهی که از ترکیب دیکلوفناک و کورکومین استفاده کرده بودند با کاهش علائم بیشتری نسبت به گروه مقابل ، روبرو شدند. طبق برخی از تحقیقات انجام شده ، استفاده از گیاهان حاوی کورکومین مانند زردچوبه ، می تواند به کاهش علائم آرتریت نیز کمک کند . (منبع + )

  • خواص درمانی زردچوبه : می تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند

تعدادی از ازمایشات انجام شده نشان داده است که کورکومین موجود در زردچوبه می تواند روی سلول های سرطانی اثر گذاشته و به درمان سرطان کمک کند . بهترین نتیجه درمانی زردچوبه بر روی سرطان های پستان ، روده ، معده ، مری و پوست مشاهده شده است . مطالعات انجام شده نشان داده است که کورکومین ممکن است حتی به درمان سرطان پانکراس نیز کمک کند .

  • می تواند به کنترل دیابت کمک کند

در سال 2009 در یک مطالعه ، آزمایشاتی برای تعیین توانایی کورکومینوئید موجود در زردچوبه در کاهش میزان گلوکز خون انجام شد . در این آزمایش مشخص شد که کورکومین موجود در زردچوبه ، برای فعال کردن آنزیم AMPK ،‌ چهارصد برابر قدرتمندتر از متفورمین است . فعال کردن آنزیم AMPK یکی از اهداف درمانی در کنترل دیابت نوع 2 است .

فعال شدن آنزیم AMPK می تواند مقاومت بدن در مقابل انسولین را کاهش داده و به کاهش قند خون کمک کند . دلیل دیگری که زردچوبه می تواند به کاهش قندخون کمک کند، خاصیت ضد التهابی آن است . متاآنالیزهای چندگانه تایید کرده اند که کورکومین موجود در زردچوبه به طرز معنی داری می تواند نشانگرهای التهابی مانند TNF-α و IL-6 را کاهش دهد . همچنین کورکومین موجود در زردچوبه می تواند به کاهش نوروپاتی دیابتی کمک کند .

نوروپاتی دیابتی می تواند عوارض جدی مانند نابینایی ، ضعف عضلانی و نارسایی کلیه شود .

خواص زردچوبه - برخی از فواید دارویی و درمانی "زردچوبه "

  • فواید مصرف زردچوبه : می تواند به لاغری کمک کند

کورکومین ممکن است به کاهش تکثیر و رشد سلول های چربی در بدن کمک کند . همچنین خواص ضد التهابی زردچوبه در سرکوب فرایندهای التهابی ناشی از چاقی در بدن موثر است .

  • خواص زردچوبه : به درمان بیماری های روده کمک می کند

کورکومین موجود در زردچوبه می تواند برای بیماران مبتلا به بیماری های التهابی روده مانند کولیت زخمی مفید بوده و مانند داروهای ضدالتهابی ، به کاهش درد نیز کمک کند . داروهایی که برای درمان این بیماری ها تجویز می شوند معمولا باعث بروز مشکلاتی در روده شده و امکان استفاده بلند مدت از این داروهای شیمیایی وجود ندارد . در حالی که کورکومین موجود در زردچوبه باعث این مشکل نمی شود و علاوه بر این ، به باکتری های مفید موجود در روده آسیب نمی رساند .

  • خواص زردچوبه : به کاهش کلسترول بد خون کمک می کند

برای کاهش کلسترول خون معمولا از داروهای استاتین مانند آتورواستاتین استفاده می شود که می تواند در طولانی مدت به کلیه و کبد آسیب برساند .این داروهای شیمیایی فقط کلسترول خون را به صورت مصنوعی پایین نگه میدارند ولی هیچگاه علت واقعی افزایش کلسترول خون را درمان نمی کنند .

در حال حاضر پزشکان به عوارض جانبی خطرناک این داروهای استاتین آگاه هستند و سعی می کنند از جایگزین هایی مانند روغن ماهی و کورکومین برای کاهش کلسترول بد خون استفاده کنند . در یک آزمایش مشخص شده است که کورکومین می تواند با کاهش استرس اکسیداتیو و کاهش التهاب در بدن ، به کاهش کلسترول خون کمک کند ولی به صورت مستقیم برای کاهش چربی خون بی تاثیر است . تحقیقات در این مورد هنوز ادامه دارد و نتیجه مشخصی برای آن به دست نیامده است (تا تاریخ 28 اسفند 96)

  •  زردچوبه نوعی مسکن طبیعی است

در اوایل سال 2014 مجله اروپایی فارماکولوژی نتیجه تحقیقاتی را منتشر کرد که در آن به خواص کاهش درد کورکومین در موارد زیر اشاره شده بود :

  1. درد ناشی از زخم ها
  2. دردهای پس از عمل جراحی
  3. درد ناشی از آرتریت روماتوئید
  4. درد نوروپاتیک
  5. دردهای رحم
  6. درد عصب سیاتیک

در زمان مصرف زردچوبه به نکات زیر توجه کنید

  • برخی از افراد ممکن است نسبت به زردچوبه حساسیت و آلرژی داشته باشند
  • مصرف زردچوبه با افزایش احتمال خونریزی همراه است
  • مصرف زردچوبه باعث افزایش انقباضات کیسه صفرا می شود .
  • زردچوبه می تواند باعث کاهش فشار خون شود
  • زردچوبه می تواند با برخی از داروهای تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود . در صورتی که دارو مصرف می کنید ، قبل از مصرف زردچوبه با پزشک خود مشورت کنید . داروهایی مانند : آسپرین ، وارفارین ، متفورمین ، لیپوفیکس و ... می توانند با این ادویه تداخل داشته باشند
  • در صورتی که باردار هستید و مخصوصا در اواخر دوره بارداری و نزدیک به زمان زایمان هستید ، در مصرف زردچوبه احتیاط کنید
  • اگر خونریزی داخلی دارید ، سابقه سکته مغزی و یا حمله قلبی دارید و از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید ، قبل از مصرف زردچوبه با پزشک خود مشورت کنید .
  • در صورتی که در دوهفته آینده هرگونه عمل جراحی و عمل دندانپزشکی مانند کشیدن دندان در پیش دارید ، از مصرف زردچوبه خودداری کنید .

تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com ©

نظرات: 0 مشاهده