فواید و خواص روغن و اسانس اسطوخودوس

اسانس اسطوخودوس یکی از معطرترین اسانس های موجود در جهان است . خواص و مزایای این گیاه معطر از چندین هزار سال قبل شناخته شده و به دست انسان ها مصرف می شده است . با توجه به انواع خواص آنتی اکسیدانی ، ضد میکروبی ، آرامبخشی ، ضد افسردگی و ... روغن اسطوخودوس ، از این داروی گیاهی قدرتمند در نقاط مختلف جهان استفاده می شود . مصریان باستان در زمان مومیایی کردن اجساد پادشاهان ، از این عطر استفاده می کردند . چندین سال پیش ، با باز کردن مقبره یکی از فراعنه مصر که مربوط به 3000 سال پیش بوده است ، گفته می شود که عطر اسطوخودوس به صورت ضعیف قابل احساس بوده است .

فواید و خواص روغن و اسانس اسطوخودوس

در متون آروماتراپی مدرن (رایحه درمانی) از اسطوخودوس به عنوان یک اسانس ضدباکتری و نوعی آنتی بیوتیک طبیعی یاد می شود . از برگ ها و ساقه اسطوخودوس ، برای تهیه عصاره ای برای درمان بیماری های دستگاه گوارش و روماتیسم استفاده می شود . این اسانس برای اهداف آرایشی و بهداشتی نیز مورد استفاده قرار میگیرد . به صورت کلی خواص و مزایای استفاده از روغن اسطوخودوس شامل موارد زیر می باشد :

  •  این روغن می تواند باعث کاهش اضطراب شده و استرس های روحی و عاطفی را کاهش دهد
  • برای بیماری دیابت مفید است و به پیشگیری از ابتلا به دیابت کمک می کند
  • عملکرد مغز و سیستم عصبی را بهبود می بخشد
  • به بهبود سریع تر زخم ها و سوختگی ها کمک می کند
  • خواب آرام و راحتی را برای شما به ارمغان می آورد
  • باعث روشنی پوست شده و از جوش و آکنه جلوگیری می کند
  • روند پیری طبیعی را کند می کند
  • مسکن درد است و برای کاهش دردهای عضلانی و مفاصل مفید است
  • و...

امروزه اسطوخودوس یکی از محبوب ترین اسانس های موجود در جهان است و مردم جهان به دلایل مختلف و برای بهره بردن از فواید این اسانس طبیعی جادویی ، از آن استفاده می کنند . در ادامه این مطلب از سایت  pamuh.com به برخی از این خواص و فواید اشاره کرده ایم

اسطوخودوس یک آنتی اکسیدان قوی است

رادیکال های آزاد مانند انواع سموم ، مواد شیمیایی ، آلاینده ها و ... عامل اصلی ابتلا به خطرناک ترین بیماری ها است . رادیکال های آزاد باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و ما را برای ابتلا به انواع بیماری های مختلف آماده می کنند . پاسخ طبیعی بدن برای مبارزه با رادیکال های آزاد این است که آنزیم های آنتی اکسیدان (به خصوص گلوتاتیون ، کاتالاز و سوپر اکسید دیسموتاز  ) تولید کند تا با آسیب های رادیکال های آزاد مبارزه کند .

ولی امروزه انسان ها به دلیل شیوه زندگی نادرست و تغذیه نامناسب ، مقدار بسیار زیادی رادیکال آزاد وارد بدن می کنند که معمولا بدن ما به صورت طبیعی قادر به تولید آنتی اکسیدان متناسب با این مقدار رادیکال آزاد نیست .

به همین دلیل باید سعی کنیم تا با وارد کردن آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن از طریق تغذیه ، به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک کنیم . اسانس و روغن اسطوخودوس نوعی آنتی اکسیدان طبیعی و قدرتمند است که برای جلوگیری از برخی از بیماری ها و بهبود بیماری ها به بدن ما کمک می کند .

تحقیقاتی که در سال 2013 در امریکا انجام شد نشان می دهد که روغن اسطوخودوس فعالیت قوی ترین آنتی اکسیدان های بدن مانند گلوتاتیون ، کاتالاز و SOD  را افزایش می دهد . در این تحقیقات به خوبی مشخص شد که اسطوخودوس دارای خواص آنتی اکسیدانی است و به جلوگیری یا کاهش استرس اکسیداتیو کمک می کند .

اسطوخودوس برای پیشگیری و درمان کنترل دیابت

در سال 2014 دانشمندان تونسی تلاش کردند تا تاثیر درمانی اسانس اسطوخودوس را بر روی قند خون به اثبات برسانند . این دانشمندان تاثیرات اسانس اسطوخودوس را به مدت 15 روز بر روی حیوانات مورد بررسی قرار دادند و نتیجه آزمایشات نشان داد که روغن و اسانس اسطوخودوس در موارد زیر به پیشگیری و کنترل دیابت کمک میکند .

  • از افزایش قند خون جلوگیری می کند
  • از اختلالات متابولیک بخصوص اختلال متابولیسم چربی پیشگیری می کند
  • به پیشگیری از افزایش وزن کمک می کند
  • به تقویت و سم زدایی کبد و کلیه کمک می کند
  • از لیپو پراکسید در کبد و کلیه پیشگیری میکند

با وجود اینکه تحقیقات بیشتری برای اثبات تاثیرات اسطوخودوس بر روی دیابت مورد نیاز است ولی نتایج تحقیقات موجود ، تاثیرات این اسانس گیاهی معجزه گر را بر روی دیابت بخوبی نشان می دهد .

اسطوخودوس استرس و اضطراب را کاهش می دهد

در طب سنتی و از زمان های قدیم اسطوخودوس برای درمان و تسکین میگرن ، استرس ، اضطراب و افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد . در سال های اخیر نیز تحقیقاتی برای پی بردن به خواص اسطوخودوس در این موارد انجام شده است . در سال 2013 نتایج تحقیقاتی که در مجله بین المللی روانپزشکی منتشر شد نشان داد که استفاده از مکمل 80 میلی گرمی اسطوخودوس می تواند اضطراب ، اختلالات خواب و افسردگی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد .

در این تحقیقات اشاره شده است که عوارض جانبی مهمی در زمان استفاده از کپسول مکمل اسطوخودوس گزارش نشده است . نتایج مطالعه دیگری که در سال 2012 منتشر شد نشان داد که رایحه اسطوخودوس در درمان افسردگی بعد از زایمان نیز موثر است .

در این تحقیق  28 زن که بعد از زایمان دچار افسردگی شدید شده بودند از طریق رایحه درمانی با اسانس اسطوخودوس ، مورد درمان قرار گرفتند و بعد از 4 هفته ، اضطراب و افسردگی بعد از زایمان در آنها کاهش یافت . همچنین مشخص شده است که روغن و اسانس اسطوخودوس در تسکین علائم PTSD یا اختلال استرسی پس از ضایعه روانی نیز موثر است . 80 میلی گرم مکمل اسطوخودوس در روز ، میتواند تا 30 درصد از علائم افسردگی کاسته و تاثیر بسیار زیادی در بهبود اختلالات خواب و خستگی داشته باشد .

برای از بین بردن استرس و اضطراب می تواند از رایحه اسطوخودوس در اتاق خواب خود استفاده کنید و یا روغن اسطوخودوس را قبل از خواب به پشت گوش خود بمالید .

تاثیر اسطوخودوس در بهبود عملکرد مغز و اعصاب

فواید و مزایای نورولوژیکی اسانس اسطوخودوس فقط در کاهش استرس و درمان اختلالات خواب خلاصه نمی شود . تحقیقات اخیر نشان داده است که این روغن گیاهی می تواند به عنوان یک درمان طبیعی و عالی برای بیماری آلزایمر در نظر گرفته شود . تحقیقات بر روی موش های آزمایشگاهی نشان داده است که استنشاق بخار اسانس اسطوخودوس می تواند به جلوگیری از استرس اکسیداتیو در مغز کمک کرده و باعث بهبود اختلالات شناختی شود .

همچنین در سال 2016 نتایج مطالعاتی که در سوئس انجام شد نشان داد که روغن اسطوخودوس یک گزینه درمانی مناسب برای اختلالات عصبی ناشی از سکته مغزی می باشد . برای بهره بردن از این خواص ، می توانید رایحه اسطوخودوس را در خانه پخش کنید و یا روغن و اسانس اسطوخودوس را پشت گوش ، پشت گردن ، بر روی مفاصل و ... بمالید .

اسطوخودوس و درمان سوختگی و زخم

خواص ضد میکروبی اسطوخودوس به صورت گسترده ای مورد برسی قرار گرفته و شناخته شده است . در زمان های قدیم نیز از این روغن برای جلوگیری از عفونت زخم ها و جلوگیری از عفونت های باکتریایی استفاده می کردند . تحقیقات اخیر نشان می دهد ، روغن و اسانس اسطوخودوس می تواند در تسریع بهبود زخم ها و سوختگی ها موثر باشد .

همچنین با افزودن اسانس  گل میخک یا دارچین یا زنجبیل ، این خاصیت بیشتر هم خواهد شد . این روغن گیاهی یکی از موثرترین درمان های طبیعی برای مقابله با کاندیدا آلبیکنس و استاف اورئوس است که دلیل اصلی عفونت های قارچی و باکتریایی هستند و منجر به سینه پهلو ،عفونت های ریه و قارچ های پوستی می شوند .

نتایج یک مطالعه که در سال 2016 بر روی موش ها انجام شد نشان داد که روغن اسطوخودوس با تسریع تشکلیل بافت های پوستی و افزایش سنتز کلاژن ، در بهبود سریع زخم ها و سوختگی ها نقش دارد .برای این منظور می توانید 3 الی 5 قطره روغن اسطوخودوس را با یک دوم قاشق چای خوری روغن نارگیل مخلوط کرده و به ناحیه مورد نظر بمالید .

سلامت پوست و مو را افزایش می دهد

به علت خاصیت ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی ، این روغن گیاهی می تواند فواید زیادی برای سلامت پوست و مو داشته باشد . استفاده از روغن اسطوخودوس به صورت موضعی می تواند به بهبود زخم های پوست و درمان جوش و آکنه کمک کند . همچنین باعث جلوگیری از ایجاد لک های پیری شده و به پیشگیری از چین و چروک پوست و کاهش علائم پیری کمک می کند .

برای استفاده از فواید درمانی این روغن گیاهی می توانید 3 الی 4 قطره از روغن اسطوخودوس را با  یک دوم قاشق چای خوری روغن نارگیل ترکیب کرده و مخلوط به دست آمده را بر روی محل مورد نظر نمالید . همچنین تحقیقات نشان می دهد استفاده از اسانس و روغن اسطوخودوس همراه با اسانس آویشن یا رزماری ، به طور قابل توجهی برای جلوگیری از ریزش مو موثر است .

اسطوخودوس سردرد را کاهش می دهد

روغن اسطوخودوس می تواند برای درمان سردرد میگرنی مفید باشد . این داروی گیاهی به عنوان یک مسکن و آرام بخش عمل کرده و باعث بهبود سردرد می شود. برای بهره مندی از این خاصیت ، میتواند رایحه اسطوخودوس را در محیط خانه پخش کنید و یا چند قطره از این روغن را با روغن نعناع مخلوط کرده و به پشت گردن ، شقیقه ها و پشت گوش خود بمالید .

اسطوخودوس به درمان بی خوابی کمک می کند

به دلیل خواص آرام بخش و ضد استرس ، اسطوخودوس می تواند به درمان بی خوابی و اختلالات خواب کمک کند . در یک مطالعه که در سال 2015 انجام شد ، 158 مادر پس از زایمان به دو گروه تقسیم شدند . گروه اول به مدت 8 هفته و 4 بار در هر هفته مورد رایحه درمانی با اسطوخودوس قرار گرفتند و گروه دوم هیچ درمانی دریافت نکردند.

در انتها ، زنانی که با اسطوخودوس مورد درمان قرار گرفته بودند در مقایسه با گروهی که درمان خاصی دریافت نکرده بودند ، کیفیت خواب بهتری داشتند . برای بهبود کیفیت خواب خود می توانید رایحه اسطوخودوس را در اتاق خواب خود پخش کنید و یا می توانید اسانس یا روغن اسطوخودوس را به صورت مستقیم بر روی گردن ، پشت گوش ، روی سینه و ... بمالید . همچنین اضافه کردن چند قطره اسانس اسطوخودوس به وان حمام ، می تواند باعث بهبود خواب شما شود . اسانس اسطوخودوس را می توانید با اسانس بابونه و روغن نارگیل نیز مخلوط کنید .

اسطوخودوس باعث تسکین درد می شود

این روغن طبیعی و گیاهی برای تسکین انواع درد ها بسیار مفید و موثر است . در تحقیقاتی مشخص شد که استفاده از روغن اسطوخودوس می تواند تا حدی باعث کاهش درد در هنگام وارد کردن سوزن دیالیز شود. در برخی از کشورها از همین خاصیت در بیماران همودیالیز استفاده می شود .همچنین ماساژ شکم و کمر با روغن اسطوخودوس می تواند به کاهش دردهای پریود و گرفتگی عضلات در دوران قاعدگی کمک کند .

نظرات: 1 مشاهده