سرکه سیب - 15 خاصیت دارویی و درمانی " سرکه سیب "

سرکه سیب در سال های اخیر محبوبیت گسترده ای پیدا کرده است ولی بهتر است بدانید که از سرکه سیب در سال های بسیار دور نیز با هدف بهره مند شدن از خواص دارویی و درمانی آن استفاده می شده است. سرکه سیب خواص دارویی و درمانی بسیار زیادی دارد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به جلوگیری از  افزایش وزن و کمک به لاغری ، کنترل قند خون، درمان جوش و آکنه، درمان آلرژی های فصلی و جلوگیری از ریفلاکس معده اشاره کرد. در ادامه این مطلب به برخی از خواص و فواید سرکه سیب اشاره شده است

15 خاصیت دارویی و درمانی " سرکه سیب "

15 خاصیت دارویی و درمانی " سرکه سیب "

  • فواید سرکه سیب: می توانند قند خون را تنظیم کند

توانایی سرکه سیب برای حفظ تعادل طبیعی قند خون یکی از بهترین فواید این داروی گیاهی میباشد در یک مطالعه مشخص شد که سرکه سیب می‌تواند میزان قند خون را ۳۱ درصد پس از خوردن نان سفید کاهش دهد. در یک مطالعه مشابه که بر روی موش های دیابتی انجام شد، بعد از چهار هفته مصرف سرکه سیب میزان قند خون در این موش ها به طرز قابل توجهی کاهش یافته بود.

این داروی گیاهی می‌تواند حساسیت بدن به انسولین را افزایش دهد. انسولین هورمونی است که مسئول حمل و نقل قند از خون به بافت های بدن است و در صورتی که مقاومت بدن به انسولین افزایش پیدا کند قند خون افزایش پیدا کرده و فرد دچار دیابت می‌شود. مطالعات نشان می دهد که مصرف سرکه سیب می تواند به میزان قابل توجهی مقاومت بدن در مقابل انسولین را کم کنند برای  استفاده از این خاصیت ،  می توانید روزانه کمی سرکه سیب را در آب مخلوط کرده و قبل از غذا مصرف کنید .علاوه بر این باید مطمئن شوید که میزان مصرف کربوهیدرات ها را کاهش داده و فیبر و پروتئین را در رژيم غذایی خود افزایش می دهید.

  • سرکه سیب به کاهش وزن کمک میکند

متخصصان  تغذیه توصیه می‌کنند که در رژیم غذایی لاغری خود از سرکه سیب نیز استفاده کنید . تعدادی از تحقیقات علمی وجود دارد که نشان می‌دهد واقعاً سرکه سیب می‌تواند به لاغری کمک کنند. در یکی از این مطالعات مصرف روزانه ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب در طول ۱۲ هفته همراه با رژیم غذایی و ورزش ، برای کاهش وزن مفید تشخيص داده شد. البته این به این معنا نیست که فقط با مصرف سرکه سیب می‌توان به کاهش وزن سریع دست یافت. در واقع سرکه سیب زمانی مفید است که همراه با رژیم غذایی و فعالیت بدنی و ورزش باشد.

  • ‏ سرکه سیب می‌تواند کلسترول خون را کاهش دهد

کلسترول خون بالا می‌تواند قلب شما را تحت فشار قرار داده و باعث ایجاد فشار خون بالا شود. سرکه سیب می‌تواند با کاهش کلسترول بد خون به سلامت قلب کمک کند .مطالعات حیوانی در ایران نشان داده است که سرکه سیب می‌تواند باعث کاهش کلسترول بد خون یا همان LDL شده و کلسترول مفید خون را افزایش دهد. مصرف روزانه ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب می‌تواند یکی از راه های سریع کاهش چربی خون باشد.

  • به سلامت و زیبایی پوست کمک میکند

این داروی گیاهی طبیعی می‌تواند به بهبود سریعتر زخم و درمان جوش و آکنه کمک کند . سرکه سیب خواص ضد باکتری شناخته شده ای دارد  و می‌تواند برای سلامت پوست بسیار مفید باشد. همچنین دارای اسید استیک و اسید سیتریک است که می تواند مانع رشد باکتری های عامل ایجاد جوش و آکنه شود.

  • می تواند فشار خون را کاهش دهد

فشار خون بالا یکی از دلایل ایجاد بیماری های قلبی می باشد .فشار خون بالا می‌توانند به قلب فشار وارد کرده و در طول زمان باعث بروز بیماری‌های قلبی و ضعیف شدن قلب شود. سرکه سیب با کاهش فشار خون می تواند به سلامت قلب شما کمک کند .در یک مطالعه که در کشور ژاپن انجام شده با دادن اسید استیک که جزو اصلی سرکه می باشد ، موفق به کاهش فشار خون در موش ها شدند. همچنین ثابت شده است که سرکه سیب به صورت موثری می تواند فعالیت آنزیم های خاصی را که باعث افزایش فشارخون می شود، متوقف کند.

  • علائم ریفلاکس اسید معده را کاهش میدهد

 ریفلاکس معده حالتی است که به دلیل بازگشت اسید از معده به مری به وجود می آید و باعث سوزش سر دل و احساس تهوع و استفراغ می شود .رفلاکس اسید معده بیشتر به دلیل کاهش سطح اسید معده به وجود می آید . مصرف سرکه سیب می‌توانند با افزودن اسید بیشتر به دستگاه گوارش به کاهش علائم رفلاکس معده کمک کند. برای این کار می‌توانید 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب مخلوط کرده و قبل از خوردن غذا ، بنوشید.

  • می تواند به سلامت روده کمک کنند

با مصرف این داروی گیاهی شما می توانید میزان باکتری‌های مفید سیستم گوارشی خود را افزایش دهید . افزایش باکتری های مفید در سیستم گوارشی می تواند به سلامت روده های شما کمک کند.افزایش سلامت روده ها می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و در نتیجه افزایش سلامت عمومی شما کمک کند .

  • می‌تواند به درمان آفتاب‌سوختگی کمک کند

در صورتی که به مدت طولانی در مقابل تابش نور مستقیم خورشید قرار داشته اید و دچار آفتاب سوختگی شده اید بهتر است بدانید که سرکه سیب درمان طبیعی بسیار عالی برای آفتاب سوختگی می باشد . برای بهره مندی از این خاصیت سرکه سیب می‌توانید چند قاشف سرکه سیب را با روغن نارگیل و اسانس اسطوخودوس مخلوط کرده و بر روی پوست خود بمالید

  • می‌تواند به افزایش گردش خون کمک کند

برخی از مطالعات نشان داده است که سرکه سیب می‌تواند به درمان رگهای واریسی کمک کرده و همچنین باعث بهبود گردش خون شود.

  •  زگیل را درمان میکند

آیا روش های مختلفی را برای درمان زگیل امتحان کرده و موفق نشده اید؟  با استفاده از پنبه سرکه سیب طبیعی و خالص را مستقیم بر روی زگیل مالیده سپس روی آن را پوشانده و روزانه چندین بار این کار را تکرار کنید. بعد از چند روز مشاهده می کنید که  زگیل خشک شده و خواهد افتاد.

  • به درمان آلرژی فصلی کمک می‌کند

در حال حاضر بسیاری از مردم برای درمان آلرژی فصلی از سرکه سیب استفاده می کنند .باکتری های سالم موجود در این داروی گیاهی می تواند سیستم ایمنی بدن را افزایش داده و باعث بهبود غدد لنفاوی بدن شود. به همین دلیل می‌تواند به درمان آلرژی فصلی کمک کنند.

  • نوعی دئودورانت طبیعی است

زیربغل یک مکان عالی برای پرورش باکتریهای بیماریزا است که می تواند باعث ایجاد بوی بد بدن شود .سرکه سیب دارای خواص ضد باکتری است که می‌تواند به‌عنوان دئودورانت طبیعی مورد استفاده قرار گیرد . کافیست کمی سرکه سیب را به وسیله انگشت خود به زیر بغل بمالید و به راحتی از بوی بعد و عرق زیر بغل خلاص شوید.

  • موها را براق و نرم می‌کند

در صورتی که موهای خشک و كدرد  دارید، سرکه سیب را امتحان کنید شستشوی موی سر با سرکه سیب می‌توانند از خشکی موهای سر جلوگیری کرده و باعث براق شدن و سلامت موهای شما شود.

  • باعث سفید شدن دندان میشود

این داروی گیاهی و طبیعی می‌تواند لبخند شما را زیباتر کند و به صورت طبیعی دندان های شما را سفید میکند . فقط کافیست دندان های خود را با استفاده از سرکه سیب مسواک بزنید و بعد از چند روز نتیجه شگفت انگیز آن را مشاهده کنید .توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد و بلند مدت از سرکه سیب می‌تواند مینای دندان شما را خراب کند. توجه :

  1. مصرف زیاد سرکه سیب می‌تواند  عوارض جانبی در پی داشته باشد برای مثال فرسایش مینای دندان، سوزش گلو ، مشکلات پوستی، کاهش سطح پتاسیم بدن و …
  2. بهتر است در زمان شروع مصرف سرکه سیب از مقدار کم شروع کنید تا مطمئن شوید که به این ماده حساسیت ندارید
  3. اگر از داروهای کاهش قند خون  مانند متفورمین استفاده می‌کنید قبل از مصرف سرکه سیب با پزشک خود مشورت کنید
نظرات: 0 مشاهده