درمان شوره سر با روغن نارگیل - خواص روغن نارگیل برای مو

روش های زیادی برای درمان شوره سر را امتحان کرده اید ولی هنوز نتیجه نگرفتید ؟ آیا استفاده از شامپوهای ضد شوره برای شما موثر نبوده اند؟ اگر به دنبال یک روش راحت ، ارزان ، بدون عارضه جانبی و موثر می گردید پیشنهاد می کنیم این بار روغن نارگیل را برای درمان شوره سر خود امتحان کنید. با ترکیب روغن نارگیل با سایر روغن های گیاهی و اسانس ها ، می توانید از شر شوره سر خلاص شوید. قبل از هر چیز خوب است بدانید که دلیل اصلی شوره سر خشکی پوست سر ، سرما ، استرس و مواردی از این دست نیست .ممکن است این موارد بر روی تشدید شوره سر موثر باشند ولی دلیل اصلی این مشکل چیز دیگری است . استفاده از روغن نارگیل برای درمان شوره سر استفاده از روغن نارگیل برای درمان شوره سر

دلیل ایجاد شوره سر چیست ؟

شوره سر به عنوان شایع ترین مشکل پوست سر در جهان شناخته می شود.با وجود اینکه اعتقادات و صحبت های زیادی در مورد دلیل اصلی شوره سر وجود دارد ولی کمتر کسی اطلاع دارد که «علت اصلی ایجاد شوره سر قارچ مالاسزیا malassezia» است.قارچ مالاسزیا در حالت طبیعی برای مو و پوست سر مشکلی ایجاد نمی کند و معمولا از روغن های  آزاد شده توسط فولیکول مو تغذیه می کند.زمانی که این روغن به میزان کم و طبیعی تولید می شود ، این قارچ مشکلی ایجاد نمی کند. زمانی که تولید روغن توسط فولیکول مو به هر دلیلی افزایش پیدا کند ، فعالیت این قارج ها در پوست سر بیشتر می شود.به همین دلیل سلول های پوست سر برای نابودی این قارچ ها وارد عمل می شوند و باعث ایجاد پوسته های سفید بر روی پوست سر می شود که همان شوره سر است .برخی از عوامل می توانند این اختلال را تشدید کنند. مانند خشکی پوست سر و محیط ، سرما ، استرس ، مصرف برخی از داروها و ... در حقیقت این عوامل فقط تشدید کننده شوره سر هستند و نه عامل ایجاد شوره سر . خب . حالا که دلیل اصلی شوره سر مشخص شد ، بهترین روش برای از بین بردن شوره سر ، کاهش فعالیت قارچ مالاسزیا است و چه چیزی بهتر از روغن نارگیل ؟ روغن نارگیل خواص ضد قارچی خوبی دارد و به اعتقاد بسیاری از متخصصین «روغن نارگیل یکی از بهترین روش های درمان شوره سر است».علاوه بر این ، روغن نارگیل می تواند رطوبت پوست سر را تنظیم کرده و برای موهای خشک و شکننده نیز بسیار مفید باشد.این روغن گیاهی حاوی لوریک اسید ،  اسید اسکوربیک (ویتامین C) و ویتامین E است که باعث تقویت و براق شدن موهای سر می شود. در ادامه این مطلب به برخی از روش های استفاده از روغن نارگیل برای درمان شوره سر اشاره شده است . توجه داشته باشید که فقط روغن اصل ، طبیعی ، خالص و کلد پرس این خاصیت را دارد و روغن های تقلبی و مصنوعی در این مورد بی اثر هستند .
قبل از استفاده از هر کدام از این روش ها به نکات زیر توجه داشته باشید . رفع مسئولیت 1 - روغن ها و اسانس های گیاهی می توانند تاثیرات متفاوتی بر روی افراد مختلف داشته باشند و ممکن است باعث بروز عوارض جانبی شوند.قبل از استفاده از هر کدام از این روش ها باید با پزشک خود و یا متخصص طب سنتی مشورت کنید. این سایت هیچگونه مسئولیتی در مورد عوارض احتمالی بعد از استفاده از این روش ها ندارد. 2 - قبل از استفاده از هر نوع روغن و اسانس گیاهی باید مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید 3 - تمام روغن ها و اسانس های مورد استفاده باید طبیعی و اصل و خالص باشند و ترجیحا کلد پرس باشند. 4 - به صورت همزمان از دو روش مختلف استفاده نکنید.

1 ) استفاده از روغن نارگیل برای درمان شوره سر

موهای خود را به خوبی بشویید و خشک کنید . سپس کمی روغن نارگیل را بر روی پوست سر خود بمالید و بعد از بیست دقیقه بشویید.از این روش می توانید یک بار در هفته استفاده کنید و معمولا بعد از یک ماه باید شاهد کاهش شوره سر باشید . همچنین می توانید کمی روغن نارگیل را گرم کرده و شب ها قبل از خواب پوست سر را با آن ماساژ دهید و صبح روز بعد ، بشویید.

2 ) روغن نارگیل با آبلیمو

روغن نارگیل را گرم کرده و سپس پنج قاشق چای خوری از این روغن گرم شده را با یک قاشق چای خوری آب لیموی تازه مخلوط کنید .پوست سر خود را بخوبی بشویید و بعد از خشک کردن ، با استفاده از این مخلوط ، پوست سر خود را ماساژ داده و بعد از بیست دقیقه بشویید. از این روش دوبار در هفته می توانید استفاده کنید. توجه داشته باشید که باید از آب لیموی تازه و اصل استفاده کنید و آبلیموهای صنعتی در این مورد کامل بی اثر هستند و حتی می توانند بسیار مضر بوده و باعث ریزش مو شوند .
درمان شوره سر با تخم شنبلیله درمان شوره سر با تخم شنبلیله

3 ) روغن نارگیل و تخم شنبلیله

تخم شنبلیله خواص ضد قارچی دارد و می تواند برای کاهش فعالیت قارچ عامل شوره سر بسیار مفید باشد . برای این منظور می توانید کمی تخم شنبلیله را پودر کرده و با 5 قاشق چای خوری روغن نارگیل گرم شده مخلوط کنید .سپس پوست سر خود را با این مخلوط ، ماساژ داده و بعد از دو ساعت، پوست سر را با یک شامپوی بسیار ملایم بشویید. از این روش دوبار در هفته می توانید استفاده کنید.

4 ) روغن نارگیل با روغن رزماری

روغن رزماری نوعی روغن گیاهی جادویی است که خواص آنتی اکسیدانی ، ضد قارچ  ، آنتی بیوتیک طبیعی و ضد التهاب فوق العاده ای دارد .روغن رزماری می تواند رشد مو را تحریک کرده و باعث افزایش سرعت رشد مو شود. ترکیب روغن رزماری با روغن نارگیل می تواند یک معجون قدرتمند برای درمان شوره سر تولید کند .کافی است 3 قطره روغن رزماری را با 4 قاشق چای خوری روغن نارگیل ذوب شده مخلوط کرده و پوست سر را با این مخلوط ماساژ دهید و بعد از 10 دقیقه بشویید. از این روش می توانید 2 بار در هفته استفاده کنید.

5 ) معجون درمان شوره سر

3 قاشق چای خوری روغن نارگیل را با یک قاشق چای خوری روغن درخت چای ، دو قطره اسانس چوب سدر و دو قطره اسانس یلانگ یلانگ مخلوط کنید. این مخلوط را بر روی پوست سر بمالید و بعد از 1 ساعت با شامپوی خفیف شستشو دهید .از این روش می توانید یک بار در هفته استفاده کنید. این روش می تواند ریزش مو را کاهش داده و سرعت رشد مو را افزایش دهد.

6 ) روغن نارگیل با روغن درخت چای

روغن درخت چای یک آنتی بیوتیک طبیعی فوق العاده است و خواص ضد عفونی کننده و ضد قارچ دارد.معمولا عوارض جانبی ایجاد نمی کند و بوی خوبی هم دارد.شما برای درمان شوره سر از روغن درخت چای به روش های مختلفی می توانید استفاده کنید .یکی از این روش ها به این صورت است که 10 قطره روغن درخت چای ذوب شده را با 3 قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کرده و پوست سر را با آن ماساژ دهید . بعد از پنج دقیقه پوست سر را شستشو دهید. یا می توانید یک قاشق غذاخوری روغن درخت چای را گرم کرده و در یک بطری آب گرم رقیق کنید و بر روی موهای خود اسپری کنید . بعد از ده دقیقه باید موهای خود را بشویید.روش دیگر به این صورت است که می توانید مخلوط روغن نارگیل و روغن درخت چای را به شامپوی خود اضافه کرده و طبق معمول ، موهای خود را شامپو کنید. یا می توانید 10 روغن درخت چای را با 50 گرم روغن هسته انگور مخلوط کرده و کمی هم روغن نارگیل به آن اضافه کنید و پوست سر را با آن ماساژ داده و بعد از 15 دقیقه خوب بشویید.

7 ) ترکیب با روغن زیتون

روغن زیتون می تواند رطوبت پوست سر را تنظیم کرده و باعث کاهش شوره سر شود.می توانید روغن زیتون را با روغن نارگیل ذوب شده مخلوط کرده و 5 دقیقه پوست سر را با آن ماساژ دهید .سپس یک حوله گرم را بر روی سر خود بپیچید و بعد از 30 دقیقه پوست سر را بخوبی بشویید. حتی می توانید این روغن را شب قبل از خواب بر روی پوست سر بمالید و صبح روز بعد بشوید .از این روش می توانید 3 بار در هفته استفاده کنید . روش دیگر به این صورت است که می توانید کمی روغن زیتون را با روغن نارگیل مخلوط کرده و به آب کمی سرکه سیب نیز اضافه کنید .سپس آن را با آب مقطر رقیق کرده و پوست سر و موهای خود را با آن مرطوب کنید. بعد از 20 دقیقه موها و پوست سر را بخوبی با شامپوی ملایم بشویید. از این روش نیز می توانید 2 بار در هفته استفاده کنید.

8 ) روغن جوجوبا برای درمان شوره سر

روغن جوجوبا یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین روغن های گیاهی برای درمان شوره سر است .روغن جوجوبا PH پوست را به خوبی تنظیم می کند و بسیار شبیه به چربی بدن انسان است .همچنین می تواند منافذ پوست را پاکسازی کرده و زطوبت پوست را در حد متعادل نگه دارد.روغن جوجوبا نه تنها شوره سر را درمان می کند بلکه از بسیاری از مشکلات پوست و موی سر جلوگیری خواهد کرد. 40 گرم روغن جوجوبا را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و 20 قطره روغن اسطوخودوس مخلوط کنید و به آرامی بر روی پوست سر به مدت یک دقیقه ماساژ دهید.بعد از بیست دقیقه پوست و موی سر را با شامپوی ملایم بشویید.برای گرفتن نتایج بهتر می توانید بعد از مالش روغن به پوست سر ، با استفاده از کلاه و یا حوله ، آن را بپوشانید .از این روش می توانید 1 بار در هفته استفاده کنید.

9 ) روغن نیم

استفاده از روغن نیم  نیز یکی از روش های موثر و خوب برای درمان شوره سر است.علاوه بر این ، روغن نیم می تواند موهای شما را صاف و براق کند و بدلیل این که خواص ضد قارچ و ضد میکروبی دارد می تواند باکتری ها و قارچ های مضر پوست سر را از بین ببرد .روغن نیم می تواند حشرات را از بین ببرد و برای درمان شپش سر بسیار مفید است .اگر از این روش به صورت منظم استفاده کنید می تواند باعث افزایش سرعت رشد مو و ضحیم تر شدن مو شود . برای این منظور می توانید روغن نیم  را با کمی روغن نارگیل و سرکه سیب مخلوط کرده و به شامپوی خود اضافه کنید و طبق معمول موهای خود را شامپو بزنید. از این روش می توانید یکبار در هفته استفاده کنید. همچنین می توانید یک قاشق چای خوری روغن نیم  را با یک قاشق روغن زیتون و یک قاشق روغن نارگیل مخلوط کرده و موها و پوست سر خود را به آرامی با آن ماساژ دهید و بعد از بیست دقیقه بشویید. از این روش می توانید یکبار در هفته استفاده کنید. بجای روغن زیتون یا روغن نارگیل می توانید از روغن کرچک ، روغن ریحان و روغن اسطوخودوس نیز استفاده کنید.

10 ) استفاده از روغن کرچک برای درمان شوره سر

روغن کرچک سرشار از ویتامین ها ، مواد معدنی ، اسید آمینه و اسیدهای چرب امگا 6 است و خواص ضد قارچ و ضد باکتری دارد که می تواند برای درمان شوره سر و تقویت رشد مو و حتی جلوگیری از ریزش مو بسیار مفید باشد . روغن کرچک را می توانید به تنهایی نیز استفاده کنید. برای این منظور می توانید پوست سر خود را با کمی روغن کرچک مالش داده و بعد از 10 دقیقه بشویید . همچنین می توانید روغن کرچک را با روغن زیتون یا روغن نارگیل یا روغن اسطوخودوس مخلوط کرده و پوست سر را با آن ماساژ داده و بعد از 10 دقیقه بشویید . از این روش می توانید حداکثر دوبار در هفته استفاده کنید. توصیه هایی برای جلوگیری از شوره سر و درمان آن علاوه بر استفاده از روش هایی که در ابتدای مطلب اشاره شد پیروی از توصیه های زیر می تواند برای درمان و پیشگیری از شوره سر بسیار مفید باشد .
  • ثابت شده است که آب گرم می تواند پوست سر را خشک کرده و باعث تشدید شوره سر شود. بنابراین توصیه می شود موهای خود را با آب سرد و یا لااقل با آب ولرم بشویید.با وجود اینکه این روش به تنهایی نمی تواند مشکل شوره سر را حل کند ولی می تواند به روند درمان کمک کند .
  • استفاده از سشوار نیز تاثیری مانند دوش گرفتن با آب گرم دارد .
  • بهداشت مو و پوست سر را بخوبی رعایت کنید و به طور منظم دوش بگیرید .
  • از شامپوی مناسب با نوع موی خود استفاده کنید.
  • مصرف غذاها و یا نوشیدنی های حاوی قند می تواند باعث تشدید شوره سر شود . مانند نوشابه های گاز دار ، آبمیوه های صنعتی و پاکتی ، شیرینی و ...
  • خوردن سیر و پیاز می تواند به روند درمان شوره سر کمک کند.
  • استرس خود را کم کنید .
  • کمبود ویتامین گروه B نیز می تواند شوره سر را تشدید کند.
رفع مسئولیت روغن ها و اسانس های گیاهی می توانند تاثیرات متفاوتی بر روی افراد مختلف داشته باشند و ممکن است باعث بروز عوارض جانبی شوند.قبل از استفاده از هر کدام از این روش ها باید با پزشک خود و یا متخصص طب سنتی مشورت کنید. این سایت هیچگونه مسئولیتی در مورد عوارض احتمالی بعد از استفاده از این روش ها ندارد.
تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com © 
نظرات: 0 مشاهده