روغن کرچک - فواید ، خواص و عوارض جانبی روغن دانه کرچک

فواید ، کاربردها و عوارض جانبی روغن دانه کرچک

گیاه کرچک گیاه کرچک روغن کرچک یک روغن گیاهی بی مزه و بی بو است که با فشرده شدن دانه های گیاه کرچک ، که با نام علمی Ricinus communis شناخته می شود ، استخراج می شود. این دانه ها غنی از تری گلیسیرید هستند (ترکیب های بسیار ارزشمندی که برای بهبود سلامتی انسان مفید می باشند) در عین حال این روغن حاوی مقدار کمی از سمی به نام ریسین است که این سم ، در مقادیر زیاد مرگبار است. در طول تاریخ ، معمول ترین استفاده ی روغن کرچک برای درمان عفونت های پوستی ، کاهش یبوست و بهبود سلامت مو بوده است ، اما تحقیقات نشان داده است که روغن کرچک کاربردهای مهم تر از این ها در سلامت سیستم ایمنی بدن دارد. روغن کرچک قادر به افزایش گلبول های سفید و تعداد سلولهای T-11 (که یک نوع گلبول سفید ویژه است که مانند آنتی بادی ها عمل می کند) است که در داخل لنفوسیت های بدن تولید می شوند و به نابود کردن ویروس ها ، قارچ ها ، باکتری ها و سلول های سرطانی کمک می کنند. بسیاری از مزایای روغن کرچک به خاطر ترکیبات شیمیایی خاص آن است. این روغن سرشار از یک نوع اسید چربِ تری گلیسیرید است و تقریبا 90 درصد از اسید های چرب اشباع آن از یک ترکیب خاص و نادر تشکیل شده است که ریسینلیدیک اسید (ricinoleic acid) نامیده می شود. این ماده ، روغن کرچک را به روغنی بسیار منحصر به فرد تبدیل می کند زیرا ریسینلیدیک اسید در سایر روغن های گیاهی کمیاب است ولی در این روغن با غلظت زیاد وجود دارد. علاوه بر ماده اصلی آن ، یعنی ریسینلیدیک اسید ، روغن کرچک همچنین حاوی نمک و استرهای مفید خاصی است که عمدتا به عنوان مواد نرم کننده پوست عمل می کنند. در عین حال ، این مواد به تثبیت بافت و سازگاری محصولات کمک می کنند ، به همین دلیل است که روغن کرچک در بسیاری از لوازم بهداشتی و مراقبتی پوست و مو استفاده می شود. ریسینلیدیک اسید موجود در روغن کرچک به عنوان یک اسید چرب غیر اشباع دارای توانایی های مختلفی است که شامل موارد زیر است :
  • حمایت از سیستم لنفاوی
  • افزایش گردش خون
  • جلوگیری از رشد ویروس ها ، باکتری ها ، مخمر ها و کپک قارچى
  • مبارزه با بیماری های پوستی و عفونت
  • کمک به نابود کردن درماتوفیتوز ، کراتوز ، التهاب پوست ، ساییدگی و عفونت های قارچی
  • درمان آکنه و جوش
  • کمک به رشد مو
  • کاهش خارش و تورم پوست
  • مبارزه با قارچ ناخن
  • رفع یبوست
  • رفع خشکی و ترک لب ها
  • کاهش آفتاب سوختگی دردناک
  • کمک در بارداری (حتما باید تحت نظر پزشک باشد)
  • و بسیاری موارد دیگر

8 فایده و کاربرد روغن دانه کرچک

1. به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می کند

اعتقاد بر این است که روغن کرچک باعث بهبود تخلیه لنفاوی ، جریان خون ، سلامت تیموس و سایر سیستم های ایمنی بدن می شود. تحقیقات نشان داده است که بیمارانی که کمپرس روغن کرچک را بر روی شکم استفاده می کنند ، دارای افزایش قابل توجهی در تولید لنفوسیت ها در مقایسه با افرادی که از کمپرس پلاسبو استفاده کردند ، هستند. لنفوسیت ها به مهاجمان خارجی مانند سموم ، باکتری ها و دیگر تهدیدات حمله می کنند. روغن کرچک به تولید سطح مناسب لنفوسیت ها کمک می کند ، لنفوسیت ها درون بافت لنفاوی از غده تیموس ، طحال ، غدد لنفاوی و بافتی که در روده کوچک قرار دارند ، آزاد می شود. سیستم لنفاوی همچنین سیستم گردش خون و دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می دهد ، به همین دلیل است که روغن کرچک برای کمک به سم زدایی ، کمک به سلامت قلب و مشکلات گوارشی مثل یبوست مفید است. روغن کرچک در روده کوچک توسط آنزیم های پانکراس هیدرولیز می شود ، که منجر به آزاد کردن گلیسرول و ریسینولئیک اسید همراه با سایر متابولیت های مفید می شود.

2. به افزایش گردش خون کمک می کند

جریان خونِ مناسب و سیستم ایمنی دست در دست هم عمل می کنند . هنگامی که سیستم لنفاوی دچار مشکل شود (یا در صورت تشکیل اِدِم ، که تجمع مایع و سموم است) ، احتمال بیشتری دارد که فرد دچار بیماری مزمن شود. سیستم گردش خون مسئول انتقال خون به قلب و از قلب به کل بدن است ، قلب اکسیژن را در سراسر بدن از طریق شَریان های کوچک و مویرگ ها حرکت می دهد ، در ساختارهای لوله ای شکل میکروسکوپی ، که در ریه ها موجود است ، خون مبادله اکسیژن و مواد مغذی و زباله های سلولی را انجام می دهد . این فرایند برای زنده ماندن ما ، انتقال اکسیژن به سلول هایمان و سم زدایی بدنمان ضروری است.

3. مبارزه با عفونت های پوستی و زخم ها

سلامت پوست شما اغلب نشان دهنده سلامت روده ، سیستم ایمنی بدن و تعادل هورمونی شما است. روغن کرچک می تواند به طور مستقیم از طریق پوست جذب شده و منجر به چندین نتیجه مثبت برای ظاهر پوست شما شود. در درجه اول ، گردش خون و افزایش جریان خون ، که به بدن کمک می کند تا با عفونت مبارزه کند و زخم ها را بهبود بخشد. روغن کرچک همچنین به عنوان ضد باکتری ، ضد قارچ و ضد میکروب طبیعی عمل می کند که از جمله عامل های اصلی بیماری های پوستی هستند. جریان لنفاوی همچنین با استفاده از روغن کرچک بهبود می یابد که می تواند به افزایش سرعت از بین رفتن سموم مرتبط با سلول ، کمک کند و بنابراین باعث کاهش تورم ، قرمزی و التهاب -که ریشه ی بسیاری از بیماریهاست- می شود.

4. خارش و خشکی پوست ، آفتاب سوخنگی و آكنه را درمان می كند

به عنوان ضد باکتریِ طبیعی ، روغن کرچک همانند روغن نارگیل برای درمان پوست عمل می کند. همچنین باعث ایجاد رطوبت پوست شده ، ضد التهاب بوده لکه های قرمز را درمان می کند و می تواند علائم پیری مانند چین و چروک را به تاخیر بیاندازد ، زیرا باعث افزایش تولید کلاژن و الاستین (ELASTIN) می شود. اگر می خواهید آکنه را برای همیشه از بین ببرید ، باید به ریشه ی مشکل توجه کنید. ریسینلیدیک اسید موجود در روغن کرچک باعث می شود که این روغن یک درمان طبیعی عالی برای مبارزه با آکنه ی خفیف باشد. از طرفی به عمق پوست نفوذ کرده و با رشد بیش از حد باکتری هایی که باعث بسته شدن منافذ شود ، مبارزه می کند. در عین حال باعث نرم شدن و آبرسانی پوست می شود. همچنین برای حل مسائل عمیق تر که باعث بروز مشکلات در پوست می شود ، مانند عدم تعادل هورمونی و توازن ناسالم باکتری در داخل روده ، مفید است. چندین راه برای بهبود سلامت پوست با استفاده از روغن کرچکوجود دارد:
  • برای یک درمان طبیعی آکنه که در درازمدت سودمند است ، روغن کرچک را به وسیله یک پنبه ی تمیز روی ناحیه آسیب دیده اعمال کنید. همچنین می توانید از مخلوط سرکه سیب و روغن های اسانسی مانند روغن کندر همراه با مقدار کمی روغن نارگیل خالص استفاده کنید. همه این گزینه ها قرمزی و تورم ضایعات آکنه ، زخم و درد را کاهش می دهند. برای جلوگیری از بروز مجدد ، ابتدا صورت خود را با آب گرم بشویید تا منافذ پوست را باز کنید و سپس این روغن ها را به صورت خود ماساژ دهید و شب اجازه دهید بر پوست بماند و صبح روز بعد آن را بشویید .
  • برای آبرسانی پوست بدون مسدود کردن منافذ پوست : مخلوط 1/4 پیمانه روغن کرچک و 3/4 پیمانه روغن نارگیل بکر (یا 3/4 پیمانه روغن کنجد) ، را به صورت و بدن خود اعمال کنید. برای مرطوب کردن پوست طبیعی یا پوست چرب ، با استفاده از 1/4 پیمانه روغن کرچک را با روغن جوجوبا ، روغن هسته انگور یا روغن زیتون به جای روغن نارگیل و روغن کنجد استفاده کنید. به آرامی پوست خود را (با مقدار اندکی از ) این ترکیب ماساژ دهید ، اجازه دهید در طول شب بر روی پوست بماند و صبح با آب گرم به خوبی بشویید.
  • برای تسکین آفتاب سوختگی : خواص ضد التهابی روغن کرچک باعث کاهش درد و قرمزی می شوند. روغن کرچک را با روغن نارگیل مخلوط کنید (نسبت 1: 1) به منطقه آسیب دیده اعمال کنید ، یا این ترکیب را می توانید به عنوان بالم لب برای لب های ترک خورده و یا آفتاب سوخته استفاده کنید.
  • چیز دیگری که باید در نظر بگیریم این است که روغن کرچک و ریسینلیدیک اسید می توانند نفوذ پچ های پوستی (ترانس درمال) سایر مواد شیمیایی را افزایش دهند ، بنابراین بهتر است از روغن کرچک با موادی که می خواهید جذب پوستتان شود استفاده کنید (با موادی که نمی خواهید جذب پوست شود استفاده نکنید ).
روغن کرچک به رفع خال ها ، قارچ ناخن و کیست ها کمک می کند روغن کرچک به رفع خال ها ، قارچ ناخن و کیست ها کمک می کند

5. روغن کرچک به رفع قارچ ناخن ، خال و کیست ها کمک می کند

روغن کرچک به خوبی به عنوان درمان قارچ ناخن عمل می کند. به همان دلیلی که این روغن با آکنه مبارزه می کند ، روغن کرچک می تواند به رهایی از عفونت های قارچی مزمن ، خال و کیست ها نیز کمک کند. به طور سنتی ، مقدار کمی روغن کرچک با کمی جوش شیرین به ناحیه مورد نظر اعمال می شود. به شکل مصرف خوراکی نیز ، روغن کرچک باعث تعادل باکتری های روده و موجب کاهش سموم شده ، مخمر و کپک های قارچی را که باعث ایجاد قارچ در مرحله ی اول می شوند ، از بین می ببرد.

6. به رفع یبوست کمک می کند

روغن کرچک به صورت خوراکی به عنوان مسهل طبیعی خفیف عمل می کند. ریسینلیدیک اسید موجود در این روغن ، در روده آزاد می شود و به روند هضم ، جذب مواد مغذی و پاکسازی سیستم و به دفع منظم کمک کند. با گردش خون بهتر و تخلیه لنفاوی ، روده کوچک در جذب چربی و از بین بردن باکتری ها یا سموم بهتر عمل می کند که به همین دلیل روغن کرچک برای تسکین یبوست به طور طبیعی ، مفید است. محیط دستگاه گوارش می تواند با داشتن "باکتری خوب" بیشتر و باکتری "بد" کمتر -که باعث اختلال در حرکت مناسب روده می شود - متعادل تر شود. روده سالم می تواند یبوست ، درد ، التهاب ، ادم ، نفخ ، "سندرم روده چکه کن" و احتمالا علائم سندرم روده ی تحریک پذیر (IBS) را کاهش دهد.

7. کاهش علائم التهاب مفصل یا آرتریت

روغن کرچک اغلب در درمان طبیعی برای کاهش درد تورم مفصلی (آرتریت) و التهاب استفاده می شود. این روغن دارای خواص ضد التهابی طبیعی است که باعث می شود روغن ایده آلی برای ماساژ مفاصل و ماهیچه های دردناک باشد. می توانید نواحی دردناک را با روغن کرچک ماساژ دهید سپس کمپرس آب گرم استفاده کنید تا میزان جذب روغن را افزایش دهید. انجام این فرآیند دو بار در هفته ، می تواند به کاهش درد کمک کند.

8. افزایش سرعت رشد موهای قوی و درخشان

درست مانند روغن نارگیل که برای موهای شما مفید است ، با استفاده از روغن کرچک موهای شما سریع تر ، ضخیم تر ، قوی تر ، درخشان تر و بدون شوره رشد خواهد کرد. علاوه بر این واقعیت است که روغن کرچک دارای اسیدهای چرب امگا 6 است که موجب ایجاد درخشندگی مو می شود ، این روغن به بهبود ریشه ی مشکل ، یعنی گردش خون کمک می کند. ماساژ مقداری از روغن کرچک گرم شده (فقط کمی ولرم باشد ، طوری گرم نباشد که پوست را بسوزاند!) به مو و پوست سرتان ، موجب بهبود گردش خون در فولیکول های مو شده در نتیجه باعث افزایش سرعت رشد مو می شود. به یاد داشته باشید که روغن کرچک دارای خواص ضد قارچ و ضد باکتریایی است که می تواند باعث رفع شوره سر و عفونت های پوست سر شود. یک قاشق غذاخوری روغن کرچک را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید و آب نیمی از لیمو را به این مخلوط اضافه کرده ، این ماسک را به ریشه موی خود اعمال کنید ، اجازه دهید تا حدود 30 دقیقه بر روی مو بماند و سپس با شامپو بشویید.

میزان مصرف روغن کرچک :

مقدار مصرف روغن کرچک به صورت خوراکی بستگی به هدف استفاده شما از این روغن ، سن شما، شرایط پزشکی و سلامتی و پاسخ دهی بدن شما به مسهل های خفیف بستگی دارد. هنگام خرید روغن کرچک ، روی محصول را به دقت بخوانید. مراقب باشید بیشتر از دوز پیشنهاد شده توسط پزشکتان از این روغن استفاده نکنید. کم کم شروع کنید و بیش از هفت روز به طور پیوسته آن را مصرف نکنید ، مگر اینکه توسط پزشک به شما گفته شود که این کار را انجام دهید. به طور معمول ، مقدار مصرف برای بزرگسالان یک قاشق چای خوری یکبار در روز با معده خالی است. این مقدار برای تنظیم حرکات روده و بهبود جریان خون مفید است و دوزهای کمتر ممکن است به حفظ سلامت عمومی کمک کند. با این حال ، قبل از مصرف این روغن به طور منظم و برای دوره های طولانی مدت ، با پزشک خود مشورت کنید. برای کودکان ، دوز معمول نصف قاشق چای خوری یک بار در روز است.

عوارض جانبی استفاده از روغن کرچک

اگر مشکلی در دستگاه گوارشی و روده خود دارید قبل از استفاده حتما با پزشک خود مشورت کنید. مقدار روزانه مصرف قابل قبول روغن کرچک برای بزرگسالان تا 0.7 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن است. مصرف بیش از حد آن مضر می باشد و می تواند مشکلات گوارشی مانند اسهال یا درد ، همراه با مشکلات دیگر را ایجاد کند. بعضی از افراد هنگام استفاده از روغن کرچک ، دچار حالت تهوع و تحریک خفیف در روده خود می شوند ، اگر چه این مورد شایع نیست و معمولا در مورد زنان باردار اتفاق می افتد . زنان باردار به طور کلی نباید قبل از صحبت کردن با پزشکان خود از روغن کرچک استفاده کنند . در استفاده موضعی از این روغن بر روی پوست ، عوارض آن بسیار کم است . طبق آزمایشات بالینی انسانی ، روغن کرچک معمولا باعث آلرژی و حساسیت پوست نمی شود و یا مانند فتوسنسیتایزر عمل نمی کند. با این حال ، بهتر است که  قبل از استفاده از مقادیر بالاتر ، روغن را در یک ناحیه کوچک از مچ دست خود امتحان کنید ، همچنین از چشمانتان و داخل بینی ، و از دسترس نوزادان و حیوانات خانگی دور نگه دارید. تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه تغذیه و سلامت / pamuh.com©
نظرات: 1 مشاهده