اسانس و روغن رزماری - خواص و فواید درمانی و دارویی

اسانس و روغن رزماری چه خواص و فوایدی دارد؟

اسانس رزماری یکی از قوی ترین اسانس های گیاهی موجود در جهان است که ارزش آنتی اکسیدانی بسیار بالایی دارد و می تواند برای مبارزه با رادیکال های آزاد موجود در بدن بسیار مفید باشد.رزماری نوعی گیاه همیشه سبز است که در طب سنتی از آن برای بهبود حافظه , درمان برخی از مشکلات گوارشی ، تقویت سیستم ایمنی بدن و تسکین برخی از دردها استفاده می شود.در حال حاضر تحقیقات بسیار زیادی بر روی خواص رزماری در حال انجام است و نتایج امیدوار کننده ای در مورد درمان برخی از سرطان ها با استفاده از این گیاه دارویی به دست آمده است . اسانس و روغن رزماری چه خواص و فوایدی دارد؟ اسانس و روغن رزماری چه خواص و فوایدی دارد؟

اسانس رزماری چیست ؟

رزماری (Rosmarinus officinalis) یک گیاه همیشه سبز کوچک است که به خانواده نعناع تعلق دارد .از برگ های این گیاه برای تهیه غذاهای مختلف و از خشک شده آن نیز برای طعم دادن به برخی از غذاها استفاده می شود.اسانس زرماری از برگ و گل برگ های این گیاه استخراج می شود و به خاطر خواص تقویت کننده ای که دارد ، بسیار معروف است.اکثر خواص اسانس رزماری به دلیل وجود ترکیبات آنتی آکسیدانی آن مانند کارنوزول ، اسید کارنوزیک ، اسید اورسولیک ، اسید رزمارینیک و اسید کافئیک است.

خواص و فواید اسانس رزماری

تحقیقات بسیاری نشان داده است که اسانس رزماری خواص و فواید بسیار زیادی برای سلامت بدن دارد.در ادامه این مطلب به برخی از این خواص و فواید اشاره شده است .

1 ) استفاده از اسانس و روغن رزماری برای جلوگیری از ریزش مو

آلوپسی آندروژنیک یا ریزش مو با الگوی مردانه ، نوعی ریزش مو ناشی از ژنتیک و مربوط به هورمون های جنسی است.دی هیدروتستوسترون (DHT)  یکی از مشتقات فرعی هورمون تستوسترون است که در برخی از مواقع با حمله به فولیکول های مو باعث ریزش موی دائمی می شود که هم در مردان و هم در زنان می تواند اتفاق بیافتد ولی در مردان بسیار رایج تر است . یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که تاثیر استفاده از روغن رزماری برای جلوگیری از ریزش موی ناشی از آئولیزاسیون آندروژنیک (AGA)  ، نسبت به درمان رایج با منوکسیدیل 2٪ کمی بیشتر است.این آزمایش بر روی 100 فرد مبتلا به ریزش موی ژنتیکی به مدت 6 ماه انجام گرفت که 50 نفر از این افراد از روغن رزماری و 50 نفر بعدی از منوکسیدیل 2٪ استفاده کردند.بعد از گذشت 3 ماه هیچ نشانه ای از کاهش ریزش مو و یا افزایش رشد مو در هیچ کدام از این دو گروه مشاهده نشد.بعد از 6 ماه ، هر دو گروه شاهده افزایش قابل توجه تعداد مو و کاهش ریزش مو بودند.همچنین استفاده از روغن رزماری می تواند باعث کاهش خارش پوست سر شود.

2 ) تاثیر رزماری بر بهبود و تقویت حافظه

گفته شده است که در زمان های بسیار قدیم ، دانشمندان یونانی برای تقویت حافظه خود و افزایش توانایی ذهنی از رزماری استفاده می کرده اند.مجله علوم اعصاب در سال 2017 در یک مطالعه در مورد تاثیر رزماری بر روی حافظه به این نتیجه اشاره کرده است که «رزماری تاثیر قابل توجهی در افزایش عملکرد مغزی و افزایش حافظه و کاهش زمان واکنش و عکس العمل در مواقع ضروری دارد» در یک مطالعه دیگر ، تاثیر اسطوخودوس و رزماری برای تقویت حافظه مورد مطالعه قرار گرفت و مشخص شد که رزماری و اسطوخودوس تقریبا به یک اندازه در این مورد موثر هستند.مطالعات نشان داده است که اسانس رزماری می تواند به پیشگیری و کاهش سرعت پیش رفت بیماری آلزایمر کمک کند.

3 ) رزماری به تقویت کبد کمک می کند

از زرماری به صورت سنتی برای درمان بسیاری از مشکلات گوارشی استفاده می شود.علاوه براین ، رزماری توانایی پاکسازی و تقویت کبد را نیز دارد.رزماری دارای ماده ایست که می تواند مقدار ترشح صفرا در کبد را افزایش داده و به تقویت کبد و پاکسازی کبد از سموم مختلف کمک می کند.

4 ) رزماری تولید کورتیزول را کاهش می دهد

در یک مطالعه در کشور ژاپن مشخص شد که رایحه درمانی با اسانس رزماری می تواند سطح کورتیزول را به شدت کاهش دهد.کورتیزول به هورمون استرس معروف است .این خاصیت رزماری می تواند علاوه بر کاهش استرس و اضطراب ، به کاهش استرس اکسیداتیو بدن نیز کمک کند.

5 ) تاثیر رزماری بر روی سرطان

اسانس رزماری خاصیت آنتی اکسیدانی ، ضد التهابی و ضد سرطان دارد.این خاصیت رزماری به دلیل وجود ترکیبی به نام کارنوزول است .کارنوزول خاصیت ضد سرطان پروستات ، پستان ، پوست ، لوسمی ، روده بزرگ و... دارد و بر خلاف داروهای شیمی درمانی ، به سلول های سالم آسیبی وارد نمی کند و فقط سلول های سرطانی را هدف قرار می دهد.

6 ) تاثیر رزماری بر کاهش اضطراب

استفاده از رایحه درمانی ترکیبی از اسانس اسطوخودوس و اسانس رزماری می تواند باعث کاهش استرس و اضطراب شود.

7 ) کاهش افکار مزاحم ذهنی و افزایش قدرت تمرکز

اگر شما افکار مزاحمی در ذهن خود دارید و قادر به تمرکز فکری نیستید، رایحه اسانس رزماری می تواند ذهن شما را آرام کرده و به افزایش تمرکز و قدرت تفکر شما کمک کند.فقط کافی است اسانس رزماری را به مدت یک دقیقه بو کنید و یا در هوای اتاق خود اسپری کنید. عکس گیاه و گل رزماری عکس گیاه و گل رزماری

8 ) روغن رزماری گردش خود را افزایش می دهد

استفاده از روغن رزماری یکی از ساده ترین روش ها برای افزایش گردش خون است .از این روغن می توانید همراه با سایر روغن های حامل ، برای ماساژ استفاده کنید.

9 ) درمان سردرد با استفاده از روغن رزماری

ماساژ پیشانی و شقیقه ها با استفاده از روغن رزماری می تواند باعث کاهش سردرد و یا دردهای میگرن شود.یک قطره روغن رزماری را باکمی روغن نارگیل مخلوط کرده و به مدت 5 دقیقه بر روی پیشانی ، شقیقه ها ، پشت گوش و گردن خود ماساژ دهید و بعد از 20 الی 30 دقیقه بشویید.

10 ) تاثیر روغن رزماری بر روی افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن

باتوجه به خواص آنتی باکتریال و ضد قارچ رزماری ، این گیاه دارویی می تواند برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید باشد .یکی از بهترین روش ها برای استفاده از این خاصیت ، ماساژ غدد لنفاوی با استفاده از روغن رزماری است .غدد لنفاوی ، بدن ما را از سموم پاک سازی می کنند و ماساژ این غدد می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.چند قطره روغن رزماری را با کمی روغن نارگیل و یا روغن زیتون رقیق کرده و بر روی غدد لنفاوی موجود در زیر بغل ، گردن و کشاله ران خود بمالید و کمی ماساژ دهید.

11 ) تاثیر رزماری در کاهش درد عضلات

رزماری تاثیر خوبی در کاهش درد عضلات و در مفاصل و آرتریت دارد.فقط کافی است چند قطره روغن رزماری را با روغن نارگیل رقیق کرده و عضلات و مفاصل خود را با آن ماساژ دهید .

سایر خواص روغن و اسانس رزماری عبارتنداز :

  • برای درمان شوره سر مفید است .می توانید چند قطره اسانس یا روغن رزماری را به شامپوی خود اضافه کرده و استفاده کنید.
  • به افزایش سرعت رشد مو کمک می کند.
  • می توانید به عنوان دهانشویه برای از بین بردن باکتری های مضر دهان از رزماری استفاده کنید.برای این منظور چند قطره اسانس رزماری را به یک لیوان آب مقطر اضافه کرده و به عنوان دهانشویه استفاده کنید.
  • برای درمان سلولیت مفید است
  • به درمان جوش کمک می کند.
  • می توانید به عنوان حشره کش طبیعی از اسانس رزماری استفاده کنید.برای این منظور 10 قطره از اسانس های رزماری ، نعناع ، آویشن و میخک را با یک بطری پر از آب مخلوط کرده و در هوای اتاق اسپری کنید.
  • می توانید برای خوشبو کردن فضای اتاق استفاده کنید
  • برای درمان مشکلات پروستات بسیار مفید است
  • به افزایش تعداد گلبول های قرمز کمک می کند.
توجه : اسانس رزماری قبل از استفاده حتما باید با یکی از روغن های حامل رقیق شود.روغن و اسانس رزماری بخوبی با روغن نارگیل ، روغن اسطوخودوس ، نعناع ، روغن گل سرخ ، روغن بابونه و ... مخلوط می شود.
قبل از هرگونه استفاده از اسانس و یا روغن رزماری باید با پزشک خود مشورت کنید و مطمئن شوید که به رزماری حساسیت ندارید.  تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده