بهبود گردش خون - روش های خانگی برای " افزایش گردش خون "

مغز حدود 3 برابر بیشتر از عضلات بدن اکسیژن مصرف می کند بنابراین وجود اکسیژن کافی نقش بسیار زیادی در عملکرد صحیح مغز دارد.گردش خون باعث انتقال اکسیژن به مغز و تمام نقاط بدن می شود به همین دلیل کوچکترین تغییر و کاهش در سیستم گردش خون بدن می تواند سلامت بدن ما را تحت تاثیر قرار دهد.در این مطلب به روش های طبیعی برای افزایش و بهبود گردش خون اشاره شده است. قبل از اشاره به این روش ها بهتر است بدانید که : بهبود گردش خون بهبود گردش خون

گردش خون چیست ؟

سیستم گردش خون مواد مغذی ، اکسیژن ، دی اکسید کربن ، هورمون ها و سلول های خونی را به تمام بدن منتقل می کند.علاوه براین از سیستم دفاعی بدن پشتیبانی کرده و ph  بدن را تنظیم می کند .گردش خون توسط رگ های خونی بدن انجام می شود. انواع رگ های خونی بدن عبارتنداز :
  • شریان ها
این عروق خونی ، خون را از قلب به سایر ارگانهای حیاتی بدن می رسانند.خون موجود در شریانها دارای اکسیژن بسیار بالایی هستند (بجز شریانهای ریه و برخی از ارگانهای بدن)
  •  ورید ها
ورید ها عروق خونی هستند که که خون را به قلب باز می گردانند ( بر خلاف شریان ها که خون را از قلب خارج می کنند) .به طور معمول خونی که در وریدها وجود دارد مقدار بسیار کمی اکسیژن دارد(به استثنای بندناف و رگهای ریه که خون وریدها در این بخش های بدن اکسیژن زیادی دارند)
  • مویرگ ها
مویرگ ها کوچکترین عروق خونی بدن هستند.مویرگها جایی است که عملکرد اصلی عروقی در آن انجام می شود.مبادله آب ، اکسیژن ، دی اکسید کربن ، مواد مغذی ، سموم بدن ، و ...توسط مویرگ ها انجام می شود. گردش خون ضعیف باعث می شود که خون به صورت مناسب به تمام نقاط بدن نرسد .عوامل زیادی می تواند باعث ضعف سیستم گردش خون بدن شود.

برخی از دلایل ضعف سیستم گردش خون بدن

زمانی که گردش خون کاهش میابد باعث کاهش اکسیژن رسانی به اندام های بدن می شود که این کمبود اکسیژن می تواند باعث کاهش قدرت دفاعی این اندام ها و ایجاد مشکلات و بیماری هایی در این بخش های بدن شود. اگر این کاهش گردش خون درمان نشود می تواند باعث بروز آسیب مغزی ، مشکلات قلبی ، مشکلات چشم ، بیماری های دستگاه گوارش ، بیماری های کلیه ، مشکلات کبدی و ... شود. علاوه بر این افرادی که سیستم گردش خون ضعیفی دارند دچار خستگی های مزمن و ناتوان کننده ، سرگیجه و مشکل حفظ تعادل ، بی اشتهایی و ضعف سیستم ایمنی بدن می شوند.
  • افزایش سن و پیری
با افزایش سن ، سیستم گردش خون بدن دچار مشکل و ضعف می شود.بیماری های دوران پیری می تواند این حالت را تشدید کند مانند : دیابت و فشارخون بالا ...
  • در افراد جوان
عوامل متعددی می تواند باعث ضعف سیسم گردش خون بدن می شود.مانند : تنبلی ، عدم تحرک بدنی ، نشستن بیش از حد ، استرس طولانی مدت ، رژیم های غذایی غیر اصولی ، مصرف بیش از حد الکل ، سیگار کشیدن ، مشکلات خواب ، کمبود برخی از ویتامین ها و ... علائم ضعف سیستم گردش خون علائم ضعف سیستم گردش خون

علائم ضعف سیستم گردش خون

  • بی حسی دست ها و پاها
  • مشکلات حافظه
  • مشکلات دستگاه گوارشی مانند سوء هاضمه ، یبوست ، تهوع ، اسهال و ...
  • ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن
  • ریزش مو و شکنندگی مو
  • خشک شدن پوست ، رنگ پریدگی
  • مشکلات ناخن ، شکنندگی ناخن ها
  • خستگی و بی حوصلگی دائمی
  • سردرد ، سرگیجه ، مشکل تعادل
  • افزایش یا کاهش ضربان قلب
  • تنگی تنفس ، مشکلات تنفسی

روش های خانگی برای بهبود گردش خون

1 ) از نشستن یا ایستادن طولانی مدت خودداری کنید

نشستن و یا ایستادن طولانی مدت می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم گردش خون شود.اگر بیش از یک ساعت در حال ایستاده و یا نشسته هستید باید چند دقیقه حالت بدنی خود را تغییر دهید و کمی تحرک داشته باشید.نشستن بیش از هم به حالت دو زانو نیز می تواند باعث مشکل شود.توجه داشته باشید که زمانی که روی صندلی یا مبل نشسته اید بهتر است از انداختن پاها بر روی هم خودداری کنید.

2 ) ورزش کنید

ورزش کردن قطعا می تواند به افزایش گردش خون در بدن کمک کند.هر تمرینی که با دست و یا پا انجام می شود به راحتی می تواند باعث افزایش گردش خود شود.پیاده روی ، دوچرخه سواری ، شنا ، کوهنوردی و سایر ورزش های ساده و کم هزینه می تواند برای این منظور مفید باشد.باید توجه داشته باشید که هرگونه فعالیت بدنی که باعث افزایش ضربان قلب شود می تواند به افزایش خون رسانی به مغز نیز کمک کند.روزی 30 دقیقه ورزش سبک انجام دهید و در پایان 1 هفته نتایج شگفت انگیز آن را در مورد کاهش علائم ضعف سیستم گردش خون مشاهده کنید. روش های خانگی برای بهبود گردش خون روش های خانگی برای بهبود گردش خون

3 ) کفش مناسب بپوشید

کفش مناسب یکی از آخرین گزینه هایی است که اکثر مردم در مورد مشکلاتی که ممکن است ایجاد کند ، فکر می کنند. در حالی که پوشیدن کفش راحت و مناسب می تواند به بهبود گردش خون کمک کند.گفش پاشنه بلند و یا کفش های تنگ ، باعث کاهش بازگشت خون به قلب می شود.تا جایی که می توانید باید از پوشیدن کفش های پاشنه بلند و تنگ خودداری کنید.

4 ) برای بهبود گردش خون بدن از جوراب های پزشکی استفاده کنید

جوراب های پزشکی شبیه شلوار هستند و طوری طراحی شده اند که به گردش خون مناسب در پاها کمک می کنند.
مطلب پیشنهادی : فواید مصرف کراتین

5 ) سیگار نکشید

سیگار کشیدن می تواند باعث مشکلات قلبی و عروقی شود. در واقع سخت شدن رگ های دست ها و پاها می تواند مشکلاتی برای گردش خون ایجاد کند.نیکوتین موجود در سیگار باعث اسپاسم های شریانی می شود که می تواند باعث کاهش خون رسانی به مغز شود. در حال حاضر  بسیاری از افراد از سیگارهای الکترونیکی برای ترک سیگار استفاده می کنند در حالی که این سیگارها نیز برای سیستم قلبی و عروقی مضر هستند و می توانند باعث کاهش خونرسانی به مغز شوند.

6 ) برای بهبود گردش خون ، حرکات کششی انجام دهید

حرکات کششی علاوه براینکه از سفتی عضلات و مفاصل جلوگیری می کند ، می تواند باعث افزایش گردش خون شود.

7 ) خوردن شکلات باعث افزایش گردش خون می شود

مطالعات نشان می دهد که فلانوئیدهای موجود در کاکائو می تواند باعث افزایش خونرسانی به مغز شود.علاوه بر شکلات ، فلانوئیدها در چای سبز ، انگور قرمز ، سرکه سیب و انواع توت ها یافت می شود.

8 ) گردو و بادام بخورید

گردو و بادام سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند که برای بهبود گردش خون در بدن بسیار مفید است . علاوه بر این بادام حاوی ویتامین E است و گردو حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که این مواد مغذی می تواند به کاهش التهاب بدن و افزایش التهاب رگ های خونی و در نتیجه بهبود سیستم گردش خون بدن کمک کند.

9 ) سیر بخورید

خوردن سیر علاوه بر اینکه باعث رقیق شدن خون و جلوگیری از ایجاد پلاک های خونی می شود ، می تواند باعث افزایش خون رسانی به تمام نقاط بدن شود.سیر دارای آلیسین است که خواص انتی اکسیدانی بسیار خوبی دارد و خون را از سموم مختلف تصفیه می کند و با کاهش التهاب کلی بدن می تواند باعث بهبود جریان خون شود.

10 ) زنجبیل مصرف کنید

معروف ترین خواص زنجبیل کاهش تهوع و درمان مشکلات پوستی مانند جوش است ، ولی زنجبیل می تواند گردش خون را نیز بهبود بخشد.این خواص زنجبیل به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن است.
سایر درمان های طبیعی به صورت خلاصه عبارتند از :
  • جو - خواص آنتی اکسیدانی دارد و می تواند با کاهش التهاب عمومی بدن به افزایش گردش خون کمک کند.
  • آووکادو - که سرشار از L-کارنیتین و برخی از اسید آمینه هایی است که می تواند به افزایش متابولیسم بدن و بهبود گردش خون کمک کند.
  • ماهی غزل الا - دارای اسیدهای چرب امگا 3 است و به دلیل داشتن خواص انتی اکسیدانی و ضد التهاب می تواند برای سلامت قلب و عروق و همچنین برای بهبود گردش خون در بدن مفید باشد.
  • ماساژ دادن - ماساژ دادن می تواند باعث جریان خون در عضلات و بخش های مختلف بدن شود. وقتی بخش از بدن در زمان ماساژ فشار داده می شود ، خون از آن بخش به حرکت در آمده و خالی می شود و زمانی که فشار از آن بخش برداشته می شود ، خون دوباره آن محل را پر می کند. این پر و خالی شدن خون در محل در زمان ماساژ دادن می تواند باعثث افزایش گردش خون شود.
تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه تغذیه و سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده