درمان سریع جوش - 17 روش خانگی و گیاهی برای درمان جوش

جوش نوعی عفونت پوستی است که گاهی می تواند دردناک باشد. معمولا طول عمر جوش 2 هفته است و در صورتی که دستکاری نشود تا دو هفته از بین می رود . اکثر مردم دوست دارند زودتر از شر جوش های پوستی خلاص شوند . مخصوصا دختر خانم ها و زنان نسبت به جوش های پوستی حساس هستند و سعی می کند با روش های مختلف جوش را درمان کنند. در ادامه این مطلب به روش های مختلف از بین بردن جوش و درمان جوش و آکنه اشاره شده است . سپس برخی از دلایل ایجاد جوش را مرور خواهیم کرد. 17 روش خانگی و گیاهی برای درمان جوش 17 روش خانگی و گیاهی برای درمان جوش

روش های مختلف برای درمان سریع جوش

1 ) کمپرس آب گرم می تواند به درمان سریع جوش کمک کند

کمپرس آب گرم اولین و یکی از بهترین روش ها برای درمان سریع جوش است. استفاده از این روش را هر چه زودتر آغاز کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت. کمپرس آب گرم باعث افزایش گردش خون در محل شده و باعث می شود آنتی بادی ها و گلبول های سفید خون در ناحیه آلوده افزایش پیدا کرده و سیستم ایمنی بدن سریع تر عفونت و جوش را از بین ببرد. افزایش درجه حرارت پوست نیز باعث می شود که جوش سریع تر خشک شود .علاوه بر این گرما می تواند درد و التهاب را در ناحیه مورد نظر کمتر کند.حتی زمانی که جوش باز شده است و ترشحات آن خالی شده است ، استفاده از کمپرس آب گرم می تواند باعث سرعت بخشیدن به بهبود جای جوش شود . کاری که باید انجام دهید بسیار ساده است . فقط کافی است یک حوله تمیز را در آب به مدت 5 دقیقه بجوشانید سپس حوله را فشار دهید تا آب آن خارج شود.حوله گرم را بر روی محل جوش قرار دهید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید تا زمانی که جوش کاملا از بین برود.

2 ) جوش را نترکانید

سعی کنید هیچگاه جوش را نترکانید. مایع داخل جوش حاوی عفونت و باکتری هایی است که می تواند باعث گسترش آن به سایر نقاط پوست شود. همچنین با ترکاندن جوش ، پوست شما باز می شود و آماده دریافت عوامل بیماری زا نیز هست . دستکاری کردن جوش باعث می شود بعد از درمان جوش ، جای جوش تا مدتها و گاهی برای همیشه باقی بماند.

3 ) روغن درخت چای چه تاثیری بر درمان سریع جوش دارد ؟

روغن درخت چای چه تاثیری بر درمان سریع جوش دارد ؟ روغن درخت چای چه تاثیری بر درمان سریع جوش دارد ؟ استفاده از روغن درخت چای یکی دیگر از روش های سریع درمان جوش است.روغن درخت چای نوعی آنتی بیوتیک طبیعی است که اغلب برای درمان درماتیت مورد استفاده قرار می گیرد.روغن درخت چای خاصیت ضد التهابی و ضد باکتری دارد و به درمان سریع تر جوش و آکنه کمک می کند.این روغن به راحتی و به سرعت به داخل پوست نفوذ می کند و حتی می تواند از گسترش جوش به سایر نقاط پوست بر اثر ترکیدن جوش جلوگیری کند. می توانید با استفاده از پنبه روزانه 3 الی 4 بار روغن درخت چای را بر روی محل جوش بمالید. این روغن در موارد نادر می تواند باعث بروز حساسیت در برخی از افراد شود .

4 ) روی جوش را بپوشانید

در صورتی که جوش باز شد و ترشحات آن در حال خارج شدن است سریعا با یک حوله و یا دستمال تمیز آن را پاک کنید و کمی فشار دهید تا تمام ترشحات آن خارج شود . سپس روی آن را بایک چسب زخم بپوشانید. یک روز بعد چسب را بردارید تا محل زخم در معرض هوای تازه قرار بگیرد. این کار به رفع سریع جای جوش کمک می کند و از گسترش جوش به سایر نقاط پوست جلوگیری می کند.

5 ) استفاده از آنتی بیوتیک ها

از آنتی بیوتیک ها به ندرت برای درمان سریع جوش استفاده می شود مگر اینکه میزان جوش بسیار زیاد و شدید باشد که در این مورد نیز مصرف انتی بیوتیک باید حتما تحت نظر پزشک انجام شود. در صورتی که پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز کرده است ، حتی اگر با اولین مصرف ، جوش های شما بهبود پیدا کرد ، باید مصرف دارو را تا پایان دوره درمان ادامه دهید در غیر این صورت جوش های شما به این دارو مقاوم خواهند شد و بعد از مدتی شاهد جوش هایی شدیدتر از قبل خواهید بود که به آنتی بیوتیک نیز جواب نمی دهند. برای درمان جوش ممکن است پماد و کرم های حاوی آنتی بیوتیک و یا قرص و کپسول آنتی بیوتیک هایی مانند مترونیدازول ، تتراسایکلین ، داکسی سایکلین و آزیترومایسین تجویز شود. رایج ترین عارضه جانبی مصرف آنتی بیوتیک ها اسهال است که به دلیل از بین رفتن باکتری های مفید دستگاه گوارشی به وجود می آید.

6 ) استفاده از زردچوبه برای درمان سریع جوش

داروی گیاهی و خانگی بعدی برای درمان جوش ، زردچوبه است.استفاده از زردچوبه برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی بسیار رایج است.زردچوبه اثر ضد التهابی خوبی دارد. همچنین زردچوبه حاوی یک ماده فعال به نام کورکومین است که نوعی ماده ضد التهاب بسیار قوی است. همچنین زردچوبه خاصیت سم زدایی دارد که می تواند به کاهش التهاب داخلی بدن نیز کمک کند .استفاده از زردچوبه برای کاهش درد نیز بسیار مفید است . برای درمان سریع جوش می توانید نوشیدنی زردچوبه بنوشید و یا می توانید از ماسک های زردچوبه بر روی محل جوش استفاده کنید.ماسک زردچوبه علاوه بر اینکه می تواند به درمان سریع جوش کمک کند ، برای از بین رفتن سریع تر جای جوش نیز بسیار مفید است.

7 ) استفاده از «سیر» برای درمان سریع تر جوش

سیر نیز یکی از آنتی بیوتیک های طبیعی است که می تواند باکتری های مضر پوست را از بین ببرد. علاوه براین حاوی مواد مغذی و ویتامین هایی است که برای سلامت پوست بسیار مفید است.مانند : پروتئین، پتاسیم، ویتامین A , ویتامین C ، روی و ...از طرفی سیر سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به کاهش التهاب بدن کمک می کند.خوردن سیر می تواند به درمان جوش کمک کند . همچنین می توانید از روش های زیر نیز استفاده کنید:
  • سیر ، پیاز و میخک را خرد کرده و با روغن نارگیل و یا اکالیپتوس مخلوط کنید و بر روی جوش قرار دهید.
  • سیر ، زردچوبه و میخک را خرد کرده و با روغن اکالیپتوس یا روغن نارگیل مخلوط کرده و بر روی جوش قرار دهید.

8 ) استفاده از سرکه سیب برای درمان سریع جوش

سرکه سیب حاوی مواد مغذی ، موادت معدنی و آنزیم های مختلفی است که می تواند به سلامت پوست و درمان سریع جوش کمک کند.مانند: اسید استیک، پروتئین، آنتی اکسیدان ها، اسیدهای آمینه، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، ویتامین A، B1، B2، B6، C و ویتامین E ، بیوفلاونوئید، پکتین و بسیاری از باکتری های مورد نیاز برای بدن. سرکه سیب دارای خواص ضد باکتری و ضد ویروس است و می تواند بسیاری از باکتری ها و ویروس های مضر پوستی را از بین برده و به درمان عفونت ها و جوش های پوست کمک می کند.استفاده از سرکه سیب بسیار راحت است. فقط کافیست با استفاده از پنبه ، سرکه سیب را بر روی جوش بمالید. این کار را روزی 2 بار و تا زمان از بین رفتن جوش ادامه دهید.

9 ) استفاده از روغن کرچک برای درمان سریع جوش

استفاده از روغن کرچک برای درمان سریع جوش استفاده از روغن کرچک برای درمان سریع جوش روغن کرچک در بسیاری از موارد درمانی مورد استفاده قرار می گیرد مانند استفاده از آن در زمان شیمی درمانی در افراد مبتلا به سرطان. روغن کرچک حاوی اسید ریسینولیک است که دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی قوی است .علاوه براین روغن کرچک حاوی مقدار مناسبی اسید چرب اشباع نشده است که خواص انتی اکسیدانی خوبی دارد.از این رو روغن کرچک یک درمان طبیعی قوی برای از بین بردن سریع جوش و جای جوش است . می توانید روغن کرچک را با استفاده از پنبه تمیز بر روی جوش بمالید و این کار را روزی 2 الی 3 بار تازمان از بین رفتن کامل جوش ادامه دهید.

10 ) تاثیر پیاز بر درمان جوش

پیاز حاوی گوگرد است که دارای خواص ضد میکروبی است . علاوه بر این پیاز حاوی انتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها است که به درمان مشکلات پوستی و سلامت پوست کمک می کند.پیاز حاوی حداقل 25 ترکیب فعال است که به طور قابل توجهی سموم بدن را از بین می برد و می تواند به کاهش درد کمک کند.از روش های زیر می توانید برای درمان جوش با استفاده از آب پیاز استفاده کنید.
  • پیاز را برش داده و بر روی جوش قرار دهید .سپس با استفاده از باند و یا چسب زخم ، پیاز را روی جوش نگهدارید. می توانید این کار را شب و زمان خواب انجام داده و صبح روز بعد باز کرده و پوست را بشویید.
  • پیاز را خرد کنید و داخل کمی آب بجوشانید تا زمانی که نصف آب آن بخار شود. سپس آب باقی مانده را خنک کرده و بر روی جوش بمالید.
  • 1 قاشق چای خوری آب پیاز را با یک چهارم قاشق چای خوری عسل و کمی روغن زیتون مخلوط کرده و بر روی جوش قرار دهید.

11 ) استفاده از آلوئه ورا برای درمان سریع جوش

ژل آلوئه ورا خواص و مزایای بسیار زیادی برای سلامت و زیبایی پوست دارد.ژل آلوئه ورا حاوی اسیدهای چرب ، آنزیم های مختلف ،آمینو اسیدها ،آسمانان (Acemannan) ، گلیکوپروتئین ، پلی ساکارید ها ، ویتامین C و ویتامین E و ...است که تمام اینها می تواند برای سلامت و زیبایی پوست بسیار مفید است. به همین دلیل ژل آلوئه ورا یکی از درمان های موثر و سریع برای جوش و سایر عفونت های ویروسی و قارچ های پوست است.

12 ) استفاده از خمیر دندان برای درمان جوش

خمیر دندان هم از معروف ترین روش های درمانی جوش است که اکثر مردم از آن اطلاع دارند و استفاده می کنند .خمیر دندان و بخصوص خمیر دندان سفید می تواند رطوبت جوش را جذب کرده و به خشک شدن جوش کمک کند.برای اینکار کافی است که مقداری خمیردندان را روی جوش قرار داده و بعد از 20 دقیقه پاک کنید. اینکار را می توانید 3 بار در روز به تا زمان از بین رفتن کامل جوش ادامه بدهید.

13 ) تاثیر روغن زیره برای درمان سریع جوش

روغن دانه های زیره خواص آنتی باکتری ، ضد ویروس و ضد التهاب دارد که به صورت طبیعی می تواند برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی مورد استفاده قرار گیرد .از این روغن گیاهی می توانید برای درمان جوش استفاده کنید. برای اینکار : پوست خود را کاملا بشویید و خشک کنید. با استفاده از پنبه مقداری روغن زیره سیاه را به آرامی بر روی جوش مالید تا کاملا جذب پوست شده و خشک شود. اینکار را 3 الی 4 بار در روز و تا زمانی که جوش کاملا درمان شود ادامه دهید.

14 ) تاثیر روغن نارگیل بر درمان جوش

روغن نارگیل نوعی داروی گیاهی است که خواص دارویی و درمانی فراوانی دارد. از این روغن برای درمان برخی از مشکلات پوستی نیز می توان استفاده کرد. روغن نارگیل نیر خاصیت آنتی بیوتیک طبیعی و ضد قارچ دارد . روغن نارگیل می تواند باکتری های مضر پوست را از بین ببرد و در عین حال هیچ آسیبی به باکتری های مفید پوست وارد نکند.استفاده از اسانس و روغن نارگیل می تواند به سریع تر درمان شدن جوش کمک کند. توجه داشته باشید که برای دریافت حداکثر نتیجه ، باید از نارگیل طبیعی و خالص استفاده کنید. برای اینکار : 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را کمی گرم کنید و با استفاده از پنبه بر روی جوش بمالید.

15 ) استفاده از سیب زمینی برای درمان سریع جوش و آکنه

سیب زمینی خاصیت روشن کنندگی پوست دارد و یکی از درمان های رایج و مفید برای از بین بردن تیرگی دور چشم است. سیب زمینی خام سرشار از آهن ، کلسیم ، منیزیم ، فسفر ، ویتامین C و B ، فلاونوئیدها، آلکالوئیدها و ...است که برای حفظ سلامت پوست بسیار مفید است. علاوه براین سیب زمینی دارای خاصیت ضد التهابی است و می تواند التهاب پوست را کاهش دهد. طبیعت قلیایی سیب زمینی به همراه سایر خواص آن می تواند روش موثری برای درمان سریع جوش باشد. برای این منظور یک سیب زمینی خام را از وسط نصف کنید و همراه با پوست رنده کنید.سپس آن را فشار دهید تا آب آن کاملا خارج شود . آب سیب زمینی را بر روی محل جوش قرار دهید. اینکار را می توانید روزانه 4 الی 5 بار و تا زمان از بین رفتن جوش ادامه دهید.
مطلب پیشنهادی : خواص اسطوخودوس

16 ) خواص اکیناسه یا سرخارگل برای درمان جوش

خواص اکیناسه یا سرخارگل برای درمان جوش خواص اکیناسه یا سرخارگل برای درمان جوش اکیناسه یا سرخارگل خواص بسیار قوی آنتی اکسیدانی ، آنتی ویروس و ضد تومور دارد به همین دلیل از اکیناسه یا سرخارگل برای درمان تب خال استفاده می شود. اکیناسه یا سرخارگل می تواند به دلیل داشتن خاصیت آنتی بیوتیک طبیعی ، باکتری های استرپتوکوک و استافیلوکوک اورئوس (که عامل ایجاد جوش هستند) را از بین ببرد. اکیناسه یا سرخارگل می تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن باعث کاهش التهاب و عفونت پوستی شود .اکیناسه یا سرخارگل به صورت اسانس ، روغن ، پودر و پماد در دسترس است. برای استفاده از اکیناسه یا سرخارگل برای درمان جوش ، 1 قاشق چای خوری اکیناسه یا سرخارگل را در یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید تا در هوای محیط اتاق کمی خنک شود. سپس با استفاده از پنبه ، این داروی گیاهی را بر روی جوش خود بمالید.اینکار را یکبار در روز و تا زمان از بین رفتن کامل جوش ها ادامه دهید.

17 ) خاصیت جعفری برای از بین بردن سریع جوش

جعفری مزایای شگفت انگیز زیادی برای سلامت پوست دارد که یکی از این خواص ، درمان سریع تر جوش است. خواص انتی اکسیدان ، ضدباکتری و آنتی بیوتیک طبیعی جعفری می تواند باکتری هایی که باعث بروز جوش می شوند را از بین ببرد. همچنین از گسترش جوش به سایر نقاط پوست جلوگیری می کند. برای استفاده از این خاصیت جعفری ، مقداری برگ جعفری را به مدت 5 دقیقه با آب جوش دم کنید.اجازه دهید تا خنک شود . سپس با استفاده از پنبه ، این داروی گیاهی را بر روی جوش بمالید .

دلایل جوش زدن و روش های پیشگیری از جوش و اکنه

چطور از جوش پیشگیری کنیم ؟
برای جلوگیری از جوش و گسترش جوش به سایر نقاط پوست به نکات زیر توجه کنید.
  • همیشه از حوله و لباس شخصی خود استفاده کنید و به هیچ عنوان با استفاده از حوله و دستمال دیگران پوست خود را خشک نکنید.
  • بهداشت پوست خود را به خوبی رعایت کنید و روزانه چند بار پوست خود را بشویید.
  • در صورتی که دچار جوش شده اید به هیچ عنوان جوش های خود را دستکاری نکنید و اگر جوش خودبخود ترکیده است و ترشحات در حال خارج شدن است ، برای جلوگیری از گسترش جوش به سایر نقاط پوست ، با یک دستمال تمیز ترشحات را تمیز کرده و محل زخم را کمی فشار دهید تا تمام ترشحات و خون خارج شود سپس با چسب زخم محل جوش را بپوشانید.
  • برای بهبود سیستم ایمنی بدن به تغذیه خود دقت کنید و مصرف سبزیجات دارای برگ سبز را افزایش دهید.
  • از غذاهای چرب ، شیرینی ، شکر ، انواع مربا و نوشیدنی های گاز دار و آبمیوه های صنعتی دوری کنید.
تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده