طرز تهیه "کیک خیس شکلاتی ترکیه ای" برای 4 تا 6 نفر-در فر-در توستر-در قابلمه

مواد لازم برای تهیه کیک خیس شکلاتی ترکیه مجلسی با پف زیاد برای 4 تا 6 نفر

آرد 2 لیوان دسته دار فرانسوی سرخالی
شیر ولرم 1 و نیم لیوان دسته دار فرانسوی
تخم مرغ 3 عدد
پودر کاکائو 4 ق غ
روغن مایع 1 لیوان دسته دار فرانسوی
شکر 1 و نیم لیوان دسته دار فرانسوی
بیکینگ پودر یک و نیم ق چ
وانیل نصف ق چ
طرز تهیه کیک باقلوا شربتی دستور تهیه کیک اسفنجی برای 10 تا 12 نفر-با پف زیاد-‘کیک پایه تولد’ و خامه کشی

چطور برای 4 تا 6 نفر کیک شکلاتی خیس ترکیه مجلسی با پف زیاد درست کنم؟- آموزش مرحله به مرحله

  1. در اولین مرحله از "طرز تهیه کیک خیس شکلاتی ترکیه مجلسی" ابتدا آرد و بیکینگ پودر رو داخل یه کاسه بریزید و مخلوط کنید بعد 2 بار الک کنید و بذارید کنار.
  2. حالا سس شکلاتی رو درست کنید، برای اینکار نصف روغن، شیر، شکر و پودر کاکائو رو بریزید داخل یک کاسه و ابتدا 2 دقیقه با چنگال هم بزنید.
  3. بعد به مدت 2 الی 4 دقیقه با همزن برقی هم بزنید تا مایه سس کاملا یکدست بشه، وقتی همه مواد با هم مخلوط شد به اندازه یک لیوان دسته دار فرانسوی از سس رو بردارید و بذارید کنار تا در آخر برای سس کیک ازش استفاده کنید.
  4. در این مرحله تخم مرغ ها رو بریزید داخل کاسه و وانیل رو بهش اضافه کنید و با همزن برقی به مدت 6 الی 8 دقیقه هم بزنید تا رنگ تخم مرغ ها کِرِمی بشه، پف کنه و کشدار بشه.
  5. در این حین فر رو روشن کنید و روی درجه 180 قرار بدین و 15 دقیقه بذارید تا کاملا داغ بشه، حالا باقیمانده سس شکلاتی رو بریزید داخل کاسه تخم مرغ و 1 دقیقه با همزن هم بزنید تا مخلوط و ترکیب بشن، بعد باقیمانده روغن رو اضافه کنید و 30 ثانیه هم بزنید.
  6. حالا مخلوط آرد و بیکینگ پودر رو به بقیه مواد اضافه کنید، فقط باید آرد رو در 4 مرحله و کم کم اضافه کنید و هربار با لیسک یا همزن دستی به صورت دورانی و فقط در یک جهت هم بزنید.
  7. همزدن رو تا زمانی ادامه بدید که مواد کاملا با هم مخلوط و یکدست بشن، اگر با همزن برقی خوستد آرد و هم بزنید باید در عرض 1 دقیقه مواد رو یکدست بکنید.
  8. اگر بیشتر از 1 دقیقه طول بکشه کیک خوب پف نمیکنه، زمانی که آرد با مواد مخلوط شد دیگه مایه کیک حاضره، قالبتون رو چرب کنید و مایه کیک رو داخلش بریزید.
  9. قالب رو چند بار آرام به زمین یا روی میز بکوبید تا مایه کیک کاملا یکدست ته نشین بشه، حالا قالب رو بذارید طبقه وسط فر روی توری و حرارت رو روی 170 درجه قرار بدین و به مدت 40 الی 50 دقیقه صبر کنید تا کیک بپزه.
  10. تا زمانی که کیک بپزه اون 1 لیوان سس رو که گذاشته بودید کنار، داخل یه قابلمه یا تابه کوچیک بریزید و روی حرارت ملایم بذارید تا هم روغن مایعی که داخلش ریختید از خامی دربیاد و هم شکر کاملا حل بشه، زمانی که از کناره ها شروع به جوش زدن کرد از روی حرارت بردارید و توی دمای اتاق بذارید تا ولرم بمونه.
  11. بعد از 40 دقیقه کیک رو با چاقو یا سیخ چوبی تست کنید اگر مایه کیک بهش نچسبید یعنی کیک حاضره، اما اگر چسبید 5 الی 10 دقیقه هم بذارید تا کامل بپزه.
  12. زمانی که کیک کامل پخت از فر دربیارید و بذارید کنار تا قالب از داغی دربیاد، زمانی که قالب خنک شد کیک رو با خلال دندان یا سیخ چوبی سوراخ سوراخ کنید و نصف سس رو با قاشق روی کیک بریزید.
  13. قالب رو خوب تکون بدین تا سس جذب کیک بشه، وقتی سس جذب شد، کیک رو از قالب دربیارید و باقیمانیده سس رو دوباره روی کیک بریزید و با پودر قند، توت فرنگی یا موز اسلایس شده، خامه، خلال بادام یا پرک بادام، پودر پسته، گردوی خرد شده و یا ... تزیین کرده و به اندازه دلخواه برش بزنید.
  14. کیک رو داخل ظرف دربسته بذارید و ظرف رو بذارید داخل یخچال تا کاملا خنک بشه و سس به خورده کیک بره، بعد با قهوه، چای یا شیر سرد نوش جان کنید.
مواد لازم و طرز تهیه "کیک خیس شکلاتی ترکیه" برای 4 تا 6 نفر+فوت و فن مهم+عکس تزیین کیک شکلاتی

نکات ریز و فوت و فن مهم تهیه کیک شکلاتی خیس ترکیه مجلسی با پف زیاد برای 4 تا 6 نفر

  • منظور از شیر ولرم اینه که شیر رو نیم ساعت زودتر بیرون از یخچال قرار بدین تا از اون سردی خارج بشه، تخم مرغ ها رو هم نیم ساعت زودتر از یخچال دربیارید و توی دمای اتاق قرار بدین.
  • پودر کاکائو رو الک کنید تا هم زدنش راحت تر باشه.
  • اگر همزن برقی نداشتید از همزن دستی هم میتونید استفاده کنید فقط تمام مراحل رو مثل دستور بالا انجام بدید، البته زمان هم زدن با همزن دستی بیشتر میشه.
  • هیچ گاه کیک را تا داغ است از قالب جدا نکنید چون احتمال دارد خرد شود.
  • در تمام مراحل هم زدن مواد کیک، دیواره های کاسه رو با لیسک دورگیری کنید و بیارید وسط کاسه تا همه مواد یکدست مخلوط بشن.
  • اگر دانه های شکر رو در مایه کیک کامل حل نکنید روی کیک شما ترد و شکننده خواهد شد.
  • اگر بعد از اضافه کردن روغن، مواد رو زیاد هم بزنید پف تخم مرغ ها میخوابه، فقط در حد مخلوط شدنِ روغن با بقیه مواد هم بزنید.
  • از آرد قنادی سه صفر برای پخت این کیک استفاده کنید، اما اگر آرد سفید قنادی نداشتید از آرد نونوایی هم میتونید ستفاده کنید.
  • مقدار بیکینگ پودر را همیشه دقیق اندازه گیری کنید. مقدار زیاد بکینگ پودر یکی از دلایل ترک خوردن کیک می باشد.
  • بعد از اضافه کردن آرد، مایه کیک رو به صورت دورانی و منظم هم بزنید تا کیک خوب پف کنه، همچنین فقط در یک جهت هم بزنید، مثلا فقط در جهت عقربه های ساعت.
  • اگر بعد از ریختن سس روی کیک، خواستید کیک خیس تری داشته باشید مقداری سس اضافی درست کنید اما داخش روغن دیگه نریزید فقط شکر رو کاملا حل کنید.
  • مقدار پودر کاکائو به خودتون بستگی داره اگر دوست دارید کیکتون تیره تر باشه 1 قاشق پودر کاکائو اضافه تر بریزید.
  • فر رو حتما 15 دقیقه با دمای 180 درجه بذارید تا داغ بشه، اگر دمای فر کم باشه کیک خوب پف نمیکنه.
  • زمانی که سس رو روی حرارت گذاشتید میتونید کمی شکلات تخته ای داخلش بریزید، تلخ یا ساده بودنِ شکلات به ذائقه خودتون بستگی داره.
  • تا 35 دقیقه اصلا درب فر رو باز نکنید چون پف کیک کاملا میخوابه، اما چون حرارت فر ها با هم تفاوت داره، اگر بعد از 35 دقیقه احساس کردین بوی سوختگی میاد کیک رو چک کنید.
  • اگر همزن برقی نداشتید از همزن دستی هم میتونید استفاده کنید فقط تمام مراحل رو مثل دستور بالا انجام بدید، البته زمان هم زدن با همزن دستی بیشتر میشه.
  • با توجه به ضخامت قالب یا قابلمه و حرارت فر و شعله گاز که برای همه متفاوته و امکان داره برای یکی کیک در 30 دقیقه بپزه اما برای دیگری در 40 دقیقه و حتی بیشتر بپزه بنابراین یکبار حتما باید این کیک رو درست کنید تا هم مقدار مواد اولیه و هم میزان حرارت و مدت زمان دقیق پخت کیک در فر، توستر و قابلمه دستتون بیاد.
  • با این مقدار مواد برای 4 تا 6 نفر میشه کیک خیس شکلاتی ترکیه بدون فر یا در فر درست کرد، برای تعداد بیشتر مقدار مواد رو ضرب کنید و برای تعداد کمتر مقدار مواد رو تقسیم کنید.
نکات ریز و فوت و فن مهم تهیه کیک شکلاتی خیس ترکیه مجلسی با پف زیاد برای 4 تا 6 نفر انواع کیک خیس-کیک خیس شکلاتی مرحله به مرحله-طرز تهیه کیک خیس شکلاتی در توستر-کیک ترکیه ای

نکته مهم درباره انتخاب قالب کیک

از قالبی با قطر 20 یا 23 میلی متر با ارتفاع 7 سانتی برای پختن این کیک استفاده کنید، میتونید از 2 تا قالب 15 میلی متری هم استفاده کنید، اما نکته مهمی که در مورد قالب باید بدونید اینه که همیشه برای پختن انواع کیک قالبی رو باید انتخاب کنید که بعد از ریختن مایه کیک در قالب، حداقل نصف قالب پُر بشه و اگر دو سوم قالب پر بشه خیلی خوبه. اگر فقط یک سوم قالب پُر بشه کیک زود میپزه و خوب پف نمیکنه، اگر هم بیش از دو سوم قالب پُر بشه مایه کیک موقع پختن پف میکنه و از قالب میریزه بیرون. خیلی از خانوم ها این سوال براشون پیش میاد که چرا کیک ما زودتر یا دیرتر از مدت زمانی که در دستورالعمل تهیه انواع کیک گفته شده، میپزه. باید این نکته جالب ولی مهم رو بدونید که قالب تیره، گرمای زیادی به خودش جذب می کنه و حرارت رو بیشتر در خودش نگه میداره، پس برای خوراکی هایی که نیاز به برشته شدن دارن مثل پای، تارت، پیتزا.. می تونید از قالب های تیره استفاده کنید. توی عکس پایین تفاوت رنگِ 3 عدد کیک که با 3 رنگ قالب توی یک زمان و با یک حرارت پخته شدن رو میبینید.   اما برای پخت کیک ها استفاده از قالب های تیره، به خصوص مشکی رنگ، پیشنهاد نمیشه. چون در این قالب ها به دلیل جذب بیشتر گرما، مایه کیکِ نزدیکِ به دیواره ها سریع تر بسته شده و دور کیک، زودتر از قسمت میانی کیک میپزه در حالی که قسمت وسط کیک خمیر مونده. ضمن اینکه با پخته شدن زودهنگام دور کیک، انتقال گرما سخت تر شده و احتمال دوگانه شدن بافت کیک به وجود میاد، البته منظور از گفتن این نکته به معنی بلا استفاده بودنِ قالب های تیره نیست. اما بدونید که برای پخت کیک در قالب مشکی باید دما رو 5 درجه کمتر از میزان ذکر شده در دستور بذارید و بین 5 تا 10 دقیقه حرارت رو زودتر خاموش کنید تا به نتیجه دلخواه برسید، البته کیک رو حتما با خلال دندان تست کنید. اگر می خواهید کیک هاتون در زمان کافی، بصورت یکنواخت و با رویه ای طلایی پخته بشه، بهتره از قالب روشن استفاده کنید. طرز تهیه کیک خیس شکلاتی در توستر- بهترین قالب کیک برای توستر چیه؟ چیکار کنیم کیک زیاد پف کنه و چیکار کنیم پف کیک نخوابه؟-چیکار کنیم کیک بوی زهم تخم مرغ نده؟ توی عکس بالا تفاوت رنگِ 3 عدد کیک که با 3 رنگ قالب توی یک زمان و با یک حرارت پخته شدن رو میبینید.

طرز تهیه کیک خیس شکلاتی در توستر

سینی فر رو دربیارید، توری فر رو 2 طبقه بالاتر از المنت پایین بذارید، فقط المنت پایین رو روشن کنید و حرارت رو روی دمای 160 درجه بذارید و 10 دقیقه زمان بدید تا کاملا داغ بشه، مایه کیک رو مثل دستورالعمل بالا تهیه کنید و داخل قالب چرب شده بریزید، قالب رو بعد از داغ شدنِ فر روی توری بذارید و حرارت رو روی 155 درجه قرار بدین و 30 تا 35 دقیقه صبر کنید تا کیک بپزه، بعد از 30 دقیقه کیک رو با خلال دندان چک کنید. طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی لیوانی بدون فر در قابلمه طرز تهیه کیک خانگی ساده با پف زیاد اسفنجی

بهترین قالب کیک برای توستر چیه؟

بهترین قالب برای کیک توی فر یا توستر قالب گالوانیزه مارک موج یا شبیه اون هست، اگه قالب گرد ساده بخواین بخرین قالب های 18، 20 و 23 سانتی برای کیک های خونگی خوبه که بزرگترینش سایز 23 برای کیک 5 یا 6 تخم مرغی خیلی خوب میشه، ارتفاع هم 7 یا 9 سانتی باشه. اما بجز قالب گالوانیزه از قالب های گرانیتی، تفلون و حتی پیرکس هم میتونید برای پخت کیک داخل فر یا توستر استفاده کنید، فقط باید این نکته رو رعایت کنید که توی قالب های نچسبِ تفلون، فقط قالب رو با روغن چرب کنید کافیه. اما توی ظرف پیرکس یا گالوانیزه و آلومینیومی بجز چرب کردن باید کف و دیواره قالب رو آرد مالی هم بکنید.

چیکار کنیم کیک بدون خرد شدن از قالب جدا بشه؟-طرز تهیه روغن جداکننده

برای درست کردن انواع کیک یا باید از قالب و قابلمه نچسب استفاده کنید یا اگر قالب و قابلمه نچسب نداشتید باید کف و دیواره قالب و قابلمه مورد نظرتون رو علاوه بر چرب کردن حتما آرد مالی هم بکنید، برای اینکار بهتره از روغن جدا کننده استفاده کنید. در قالب های نچسب فقط کف و دیواره قالب رو کمی چرب کنید، اما در قالب های آلومینیومی و گالوانیزه حتما قالب رو باید علاوه بر چرب کردن آرد مالی هم بکنید، بعد از چرب کردن قالب، کمی آرد بریزید داخل قالب و قالب رو تکون بدین تا همه جای قالب آردی بشه، بعد قالب رو برگردونید تا آرد های اضافیش بریزه. همچنین میتونید برای این ظروف از روغن جداکننده استفاده کنید که درست کردنش خیلی راحته و خیلی هم به دردتون میخوره. برای اینکار 2 قاشق غذاخوری روغن مایع و 1 قاشق غذاخوری آرد رو داخل پیاله ای بریزید و هم بزنید تا یک مایع روان بدست بیاد بعد قالب رو با این روغن جداکننده چرب کنید. نکته مهم: نسبت به سایز قالبتون باید روغن جدا کننده درست کنید، مثلا برای قالب های گرد با قطر 25 سانت این مقدار آرد و روغن کافیه، اگر هم کم بود بازم درست کنید و همه جای قالب رو با این روغن پوشش بدین. اگر کره داشتید بجای 2 قاشق روغن مایع از 1 قاشق روغن مایع و 1 قاشق کره ذوب شده استفاده کنید. طرز تهیه کیک شکلاتی بدون تخم مرغ طرز تهیه کیک دورنگ بدون فر در قابلمه یا تابه

برای پخت کیک در توستر باید کدام المنت رو روشن کنیم؟

توی کیک های شکلاتی فقط المنت پایین روشن باشه کافیه، اما اگر احساس کردید در کیک های غیره شکلاتی روی کیک کمی روشن تر مونده میتونید 2 الی 5 دقیقه هم فقط المنت بالا رو روشن کنید.

طرز تهیه کیک شکلاتی خیس ترکیه ای بدون فر در قابلمه و تابه

یک شعله پخش کن رو تا قبل از حاضر شدن مایه کیک روی شعله گاز بگذارید و 15 دقیقه با حرارت ملایم اجازه بدید تا کاملا داغ بشه، سپس یک تابه یا قابلمه مناسب رو انتخاب کنید و کف و یک سانت از دیوارش رو چرب کنید، همه قسمت دیواره رو نباید چرب کنید چون کیک خوب پف نمیکنه، فقط کف و یک سانت از دیواره کافیه. بعد مایه کیک رو بریزید و حتما چند بار بکوبید زمین بعد با دم کنی دربش رو پوشش بدید و بذارید روی قابلمه و قابلمه رو بذارید روی شعله پخش کن داغ و حرارت رو کم کنید و حدودا 35 الی 45 دقیقه (شاید چند دقیقه بیشتر) صبر کنید تا کیک کاملا بپزه. فقط توجه داشته باشید تا 30 دقیقه اصلا درب قابلمه رو برندارید، بعد با خلال دندان چک کنید اگه نپخته بود دربش رو بذارید و چند دقیقه هم صبر کنید تا کاملا بپزه، وقتی پخت دربش رو بردارید و صبر کنید قابلمه خنک بشه بعد کیک رو سوراخ کنید و سس رو بریزید. روی کیک هایی که بدون فر و در قابلمه یا تابه پخته میشن (مخصوصا توی کیک های ساده) سفید میمونه و مثل کیک توی فر برشته و طلایی نمیشه، اگر خواستید برشته بشه 3 الی 5 دقیقه کیک رو برگردونید تا طرف دیگه کیک هم برشته بشه. حتما از شعله پخش کن استفاده کنید، اما اگر شعله پخش کن نداشتید باید یه قابلمه بزرگتر از قالب کیک رو بذارید روی حرارت بعد داخل قابلمه یه جسم فلزی مثل 3پایه یا کاتر شیرینی یا یک جسمی که 5 سانت از کف قابلمه بالاتر باشه قرار بدین و درب قابلمه رو بذارید تا داغ بشه. بعد از 15 دقیقه قالب کیک رو بذارید روی اون جسم فلزی و درب قابلمه رو با دم کنی بپوشونید و بذارید روی قابلمه، در واقع مایه کیک با حرارت شعله گاز باید فاصله داشته باشه تا زیر کیک نسوزه. نکته: در روش پخت کیک قابلمه ای حتما باید از دم کنی استفاده کنید تا کیک مغز پخت بشه. طرز تهیه کیک پرتقالی بدون فر و همزن در قابلمه چطور کیک تولد خامه ای درست کنم؟

طرز تهیه کیک خیس شکلاتی بدون شیر با آب

برای تهیه کیک شکلاتی با آب، بجای شیر به همان اندازه آب ولرم بریزید، اما برای تهیه سس شکلاتی باید از شیر استفاده کنید، منظور از آب ولرم همون آب معمولیه شیرِآب هستش.

طرز تهیه کیک خیس شکلاتی بدون شیر با ماست

برای تهیه کیک شکلاتی با ماست، بجای شیر به همان اندازه ماست بریزید، اما برای تهیه سس شکلاتی باید از شیر استفاده کنید، فقط ماست رو 20 دقیقه جلوتر از یخچال دربیارید تا با محیط اتاق هم دما بشه.

طرز تهیه کیک خیس شکلاتی گردویی و کشمشی

برای درست کردن کیک شکلاتی گردویی کشمشی مقداری گردوی خرد شده و کشمش پلویی رو داخل 1 قاشق آرد بریزید و مخلوط کنید، بعد داخل مایه کیک بریزید و هم بزنید. برای اینکه گردوها و کشمش ها کف قالب نرن و ته نشین نشن حتما با آرد مخلوط کنید. دستور تهیه کیک خیس براونی شکلاتی کافی شاپی برای 6 الی 8 نفر کیک زردآلو با ماست بدون شیر بدون همزن داخل فر و بدون فر برای 4 تا 6 نفر

طرز تهیه کیک شکلاتی کنجدی اسفنجی با پف زیاد

برای درست کردن کیک کنجدی با پف زیاد زمانی که کف قابلمه رو چرب کردید به اندازه دلخواهتون کنجد بپاشید کف قابلمه بعد مایه کیک رو بریزید.

چیکار کنیم کیک زیاد پف کنه و چیکار کنیم پف کیک نخوابه؟

1- مهم ترین نکته توی پف کردن کیک مدل هم زدن مواد هستش، همیشه مواد رو در یک جهت (عقربه های ساعت) هم بزنید هی مدل هم زدن رو عوض نکنید، بعد از اضافه کردن آرد هم فقط با لیسک یا همزن دستی و به همان جهت که بقیه مواد رو هم زدید هم بزنید. 2- گرم شدن فر قبل از گذاشتن قالب هم مهمه، قبل از گذاشتن قالب 15 دقیقه فر رو روشن کنید تا داغ بشه. 3- باز نکردن درب فر قبل از 30 دقیقه: اصلا درب فر رو نباید زودتر از 30 دقیقه باز کنید چون پف کیک میخوابه. 4- دمای فر در پختن کیک خیلی مهمه ، اگر زیاد باشه کیک پف نمیکنه و بیشتر نپخته میمونه و اگر کم باشه کیک پف میکنه ولی به مرور پفش رو از دست میده و سفت میشه و همچنین اگر فر از قبل گرم نشه پف کیک میخوابه. 5- الک کردن آرد هم مهمه، حتما آرد رو 2 الی 3 بار الک کنید. طرز تهیه کیک پرتقالی خیس برای 6 الی 8 نفر طرز تهیه کیک توت فرنگی

چیکار کنیم کیک بوی زهم تخم مرغ نده؟

1- کاسه تخم مرغ رو در حین هم زدن مدام دورگیری کنید (مواد چسبیده به دیواره های کاسه رو وسط کاسه بیارید و هم بزنید). 2- حتما از وانیل مرغوب و با کیفیت استفاده کنید. 3- میتونید از رنده پوست 1 عدد پرتقال هم داخل مواد کیک استفاده کنید، فقط حواستون باشه اولا پوست پرتقال رو با قسمت ریز، رنده کنید، دوما حتما فقط قسمت نارنجی پوست رو رنده کنید اگر از قسمت سفیده پوست به داخل مایه کیک بره کیک رو تلخ میکنه.

چرا وسط کیک گودی و فرو رفتگی ایجاد میشه؟

1- وقتی دمای فر خیلی زیاد باشه، بیکینگ پودر بیش از حد نیاز فعال می شه. بیکینگ پودر بیش از حد فعال شده، بدون تشکیل ساختار درست، ایجاد پف اضافی می کنه که با خارج شدن کیک ساختار کیک فرو می ریزه و وسط کیک جمع می شه. 2- علت دیگه فرو رفتن وسط کیک، باز کردن درِ فر در 30 دقیقه ی اوله، توی این مدت به هیچ وجه نباید در فر باز شه.

چرا روی کیک ترک میخوره؟

اگر دمای فر بیش از حد لازم باشه، سطح کیک ترک می خوره. چون بر اثر دمای بالای فر، قسمت رویی کیک بسیار سریع میبنده در حالیکه کیک هنوز پف نکرده و زمانیکه مایه کیک در مدت زمان گفته شده در دستورالعمل در حال پف کردنه، برای بالا اومدن مجبور به شکافتن رویه کیک می شه.
نظرات: 1 مشاهده