استرادیول - عوارض + تداخل دارویی estradiol

استرادیول estradiol چیست ؟

استرادیول نوعی از هورمون زنانه استروژن است که توسط تخمدان تولید می شود.استرادیول به صورت قرص ، پچ های پوستی ، اسپری ، واژینال ، آمپول و ... تولید می شود.استرادیول برای درمان و جلوگیری از گرگرفتگی های دوران یائسگی ، خشکی واژن ، کاهش خارش و سوزش واژن ، مورد استفاده قرار می گیرد.استرادیول معمولا در دوزهای مختلف در قرص های پیشگیری از بارداری نیز موجود است . از این دارو همچنین در مواردی برای جلوگیری از پوکی استخوان و درمان سرطان پستان استفاده می شود. استرادیول estradiol چیست ؟ استرادیول estradiol چیست ؟

موارد منع مصرف استرادیول

استرادیول می تواند خطر ابتلا به سرطان رحم (آندومتر) را افزایش دهد.در صورتی که هیسترکتومی نکرده باشید ، می توانید برای جلوگیری از افزایش خطر سرطان رحم ، همراه با استرادیول ، پروژستین نیز مصرف کنید. ولی توجه داشته باشید که در برخی از تحقیقات مشخص شده است که مصرف استرادیول یا پروژستین می تواند خطر حمله قلبی ، سکته مغزی ، لخته شدن خون و سرطان پستان را افزایش دهد. استفاده از استرادیول موضعی می تواند خظر ابتلا به سرطان تخمدان و بیماری های کیسه صفرا را افزایش دهد.برای اطمینان از این که مصرف این دارو برای شما بی خطر است ، در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید با پزشک خود مشورت کنید.
  • در صورتی که سابقه حمله قلبی و بیماری های قلبی و عروقی دارید
  • اگر سابقه سکته مغزی و یا مشکل خون لخته شده دارید
  • در صورتی که سرطان دارید
  • در صورتی که خونریزی غیر طبیعی واژن دارید
  • اگر فشار خون شما بالا است
  • اگر کلسترول خون شما بالاست
  • اگر دیابت دارید و قند خون شما بالاست
  • در صورتی که آسم دارید
  • اگر بیماری کیسه صفرا دارید
  • در صورتی که هرگونه مشکل تیروئید دارید
  • اگر صرع دارید و یا سابقه تشنج دارید
  • در صورتی که لوپوس دارید
  • اگر ویتیلیگو و یا برص دارید
  • در صورتی که در نتایج ماموگرافی ، توده مشکوک در پستان مشاهده شده است
  • در صورتی که فیبروئید رحم دارید
  • اگر پوست و چشم شما زرد شده است
  • اگر سردرد میگرنی دارید
  • در صورتی که اندومترویز دارید
  • اگر سطح کلسیم خون شما پایین است
  • در صورت ابتلا به پورفیری
  • اگر سیگار می کشید
  • در صورتی که باردار هستید و یا در حال برنامه ریزی برای حاملگی هستید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید.
درمان با استرادیول باید در کوتاه ترین زمان ممکن و با حداقل دوز ممکن باشد . معمولا هر سه یا شش ماه یکبار باید با پزشک خود مشورت کنید تا دوز دارو کمتر و یا بیشتر شود.در دوره مصرف این دارو توصیه می شود هر ماه یک معاینه پستان انجام دهید و هر سال یک آزمایش ماموگرافی انجام دهید.
در صورتی که عمل جراحی و یا دندانپزشکی در پیش دارید ، به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است نیاز داشته باشید که چند روز قبل از عمل ، مصرف استرادیول را قطع کنید تا مشکل لخته شدن خون به وجود نیاید . اگر از پماد موضعی استرادیول استفاده می کنید برای جلوگیری از عوارض جانبی برای سایر افراد ، نباید اجازه دهید تا دو ساعت بعد از استفاده ، کسی محل پماد بر روی پوستتان را لمس کند. در صورتی که به اشتباه کسی پوست شما را لمس کرد ، سریعا باید دست های خود را با آب و صابون بشوید.

مصرف استرادیول  در بارداری

استرادیول در رده X بارداری قرار دارد و می تواند برای جنین مضر باشد. در حین بارداری نباید استرادیول  مصرف کنید. در دوره درمان با این دارو توصیه می شود از روش های پیشگیری از بارداری مطمئن مانند کاندوم استفاده کنید. در صورتی که در دوره درمان با استرادیول متوجه بارداری ناخواسته خود شدید ، سریعا به پزشک اطلاع دهید.

مصرف استرادیول در شیردهی

استرادیول می تواند از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل شده و برای سلامت نوزاد مضر باشد. در دوران شیردهی نباید استرادیول مصرف کنید و اگر مجبور به مصرف این دارو هستید نباید به نوزاد شیر بدهید. در هر صورت باید دقیقا طبق نظر پزشکتان رفتار کنید. در زمان تجویز این دارو ، بودن در دوران شیردهی را به پزشک اطلاع دهید.

عوارض جانبی استرادیول

این دارو می تواند مانند سایر داروها می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد. شما ممکن است هیچکدام از این عوارض را در خود مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند. منظور از این عوارض جانبی ، عارضه هایی است که با مصرف دوز تجویز شده توسط پزشک ایجاد می شوند و عوارض جانبی مصرف بیش از حد دارو می تواند بسیار شدید و متفاوت باشد. در صورتی که با مصرف استرادیول هرگونه نشانه ای از حساسیت در خود مشاهده کردید ، با پزشک خود مشورت کنید. برخی از نشانه های حساسیت به استرادیول  عبارتنداز : خارش و سوزش چشم همراه با قرمز شدن ، وزوز گوش ، گرفتگی گوش ، تنگی نفس ، خشکی دهان و گلو ، تورم زبان و لب و .. .

برخی از عوارض جانبی استرادیول عبارتنداز :

  1. درد و حساسیت پستان ها
  2. سردرد ، سرگیجه ، گرفتگی بینی ، درد پیشانی مانند زمانی که سرما می خورید و مشکل سینوسی دارید
  3. اسهال ، تهوع ، استفراغ ، نفخ ، سوزش سر دل ، درد معده
  4. عصبانیت ، تغییر خلق و خو ، افسردگی ، بی حوصلگی و خستگی
  5. کاهش میل جنسی ، مشکل ارگاسم ، قرمز شدن واژن ، خارش ، افزایش ترشحات ، سوزش ، احساس درد در زمان رابطه جنسی
  6. تغییر رنگ پوست ، ریزش مو ، مشکل در خوابیدن ، کابوس ، بختک ، حرف زدن در خواب
  7. ایجاد حساسیت به لنز چشم ،
  8. افزایش وزن ، جمع شدن آب زیر پوستی ، پف کردن دست ها و پاها ، افزایش سایز دور کمر ، غبغب ، پف کردن زیر چشم .
در صورتی که هرکدام از عوارض زیر را مشاهده کردید سریعا با پزشک تماس بگیرید :
  • سردرد ناگهانی و شدید و ناتوان کننده همراه با استفراغ ، مشکلات گفتاری
  • کور شدن ، از دست دادن درصد زیادی از بینایی و یا کاملا نابینا شدن
  • مشکل در حرف زدن ، فراموش کردن حرفی که در حال گفتن بودید ، به کار بردن جملات نامفهوم ، کاهش سرعت حرف زدن و سرعت حرکات بدن ، احساس اینکه در حال خاموش شدن هستید .
  • تنگی نفس ، درد قفسه سینه همراه با سوزن سوزن شدن دست ها و پاها ، سرفه خونی
  • ایجاد توده در پستان ، ترشح شیر و یا هر مایع دیگر از نوک پستان
  • قرمز شدن پاها ، ناتوانی در غذا خوردن ، بالا آوردن هر چیزی که می خورید
  • تورم شدید صورت ، چشم ها ، دست ها ، پاها ، شکم، لب ، زبان .
  • مشکل در بلعیدن و قورت دادن غذا و حتی آب
در صورت فراموش کردن مصرف استرادیول چه کنم ؟ بسیار مهم است که این دارو را به موقع و سر ساعت مصرف کنید. در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید به محض یاداوری ، دوز خود را مصرف کرده و زمان مصرف بعدی را به تناسب زمانی به تعویق بیاندازید . اگر به وعده مصرف بعدی بسیار نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید.

در صورت مصرف بیش از حد استرادیول چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به منظور خودکشی با استرادیول مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید ، با 115 تماس بگیرید.اوردوز و مسمومیت با استرادیول می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی شدید شود که برخی از این عارضه ها تا آخر عمر ادامه پیدا می کنند.خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست . تداخل دارویی استرادیول  تداخل دارویی استرادیول

تداخل دارویی استرادیول

استرادیول می تواند با بسیاری از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی شود. ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از این داروها ، بتوان از برخی ا این تداخلات جلوگیری کرد. برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز این دارو ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک گزارش دهید.

برخی از داروهایی که با استرادیول تداخل دارند عبارتند از :

توصیه های بیشتر در صورتی که بالای 60 سال سن داشته باشید ممکن است برخی از عوارض جانبی این دارو بیشتر بروز کند.
  • تغییرات پستان ، ترشح از نوک پستان ، خارش واژن ، تغییر خونریزی دوره قاعدگی ، تهوع ، استفراغ ، گرفتگی شکم ، ریزش موی سر ، سردرد ، تغییرات خلق و خو ، احتباس آب بدن ، افزایش فشار خون و تنگی نفس از رایج ترین عوارض جانبی استرادیول می باشد.
  • استرادیول می تواند خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش دهد. در طول دوره مصرف این دارو ، هرگونه خونریزی مشکوک را به پزشک گزارش دهید.
  • استرادیول احتمال حمله قلبی . سکته مغزی ، سرطان پستان ، آمبولی ریه و ترومبوز ورید عمقی را افزایش دهد.این خطر در افراد بالای 65 سال بیشتر است .
  • این دارو باید حتما در کمترین دوز ممکن و کمترین طول درمان ممکن تجویز شود و از مصرف طولانی مدت این دارو خودداری کنید.
  • در دوره مصرف این دارو باید آزمایشات لازم برای جلوگیری از پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوان انجام شود.
  • استرادیول می تواند خطر ابتلا به مشکلات کیسه صفرا را دو تا چهار برابر افزایش دهد.
  • کسانی که داروهای درمان مشکلات تیروئید مصرف می کنند ، در دوره درمان با استرادیول باید به پزشک خود این موضوع را اطلاع دهید. ممکن است نیاز به افزایش دوز داروهای خود داشته باشید .
در ادامه این مطلب به اثرات مثبت و منفی هورمون استرادیول در بدن اشاره خواهد شد. لطفا با ما همراه باشید .

فواید هورمون استرادیول در بدن

1 ) برای رشد و بلوغ زنان نقش بسیار مهمی دارد

استرادیول برای رشد و بلوغ زنان بسیار مهم است .ویژگی های جنسی زنان مانند سینه ها ، سایز لگن و حتی قاعدگی وابستگی زیادی به این هورمون دارد. (منبع 1) همچنین هورمون استرادیول ترشح هورمون گنادوتروپین ( GnRH ) را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.(منبع 2) در طی چرخه تخمک گذاری ، استرادیول به افزایش پرولاکتین و هورمون لوتئینی (LH) کمک می کند که می تواند باعث تخمک گذاری شود. (منبع 3 ) سطح هورمون استرادیول برای باردای بسیار مهم است . اگر این هورمون در سطح استاندارد قرار داشته باشد ، احتمال بارداری بسیار افزایش پیدا می کند ولی اگر بیشتر از حد لازم باشد می تواند از بارداری جلوگیری کند .به همین دلیل در بسیار از قرص های پیشگیری از بارداری ، استرادیول وجود دارد. (منبع 4)

2 ) این هورمون برای مردان نیز مهم است

مردان هم برای تکامل و حفظ عملکرد جنسی خود به هورمون استرادیول نیاز دارند . این هورمون نقش مهمی در نعوظ ، تولید اسپرم و میل جنسی مردان دارد.با وجود اینکه نقش دقیق این هورمون در بدن مردان هنوز به صورت کامل مشخص نشده است ولی برخی از مقالات اشاره دارند که هورمون استرادیول می تواند از مرگ سلولی در بافت آلت مرد جلوگیری کند. (منبع 5) با وجود این ، همیشه باید تعادل کامل بین هورمون استرادیول و تستوسترون در بدن مردان وجود داشته باشد.اگر میزان این هورمون در بدن مرد بیش از اندازه افزایش پیدا کند می تواند باعث کاهش میل جنسی مرد شده و سینه های او بزرگ تر از حد معمول خواهد شد.

3 ) این هورمون برای عملکرد درست مغز لازم است

استرادیول اثرات محافظتی در قشر مغزی ، هیپوکامپ ، پیشانی و استریاتوم دارد.برخی از محققان اعتقاد دارند تفاوت رفتاری بین مرد و زن در فکر کردن ، احساسات ، نوع استرس ، اضطراب و ... می تواند ناشی از تفاوت سطح این هورمون در بدن زنان و مردان باشد . یکی دیگر از اثرات این هورمون ، تحریک ترشح هورمون دوپامین است که می تواند عملکرد جنسی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر این ، استرادیول می تواند اثرات منفی هورمون کورتیزول را بر روی مغز کاهش دهد.زنانی که بعد از دوره یائسگی با کاهش سطح هورمون استرادیول مواجه می شوند ، عملکرد نامناسبتری در واکنش به استرس و فشار روحی از خود نشان می دهند.

4 ) استرادیول به حفظ وزن کمک می کند

هورمون استرادیول در زنان نقش مهمی در کنترل اشتها ، مصرف انرژی و کنترل وزن بدن دارد.(منبع 6)

5 ) علمکرد تیروئید را بهبود می بخشد

استرادیول تاثیر مستقیم و غیر مستقیمی بر روی عملکرد تیروئید دارد.بیماری های تیروئید و سرطان تیروئید در زنان شایع تر است که می تواند به دلیل تغییرات هورمونی شدید و همینطور تغییر سطح هورمون استرادیول در زنان باشد .

6 ) سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد

استرادیول نقش مهمی در رشد استخوان و حفظ تراکم استخوان و سلامت مفاصل دارد .(منبع 7) زنان بعد از یائسگی در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند .

7 ) استرادیول سلامت پوست را افزایش می دهد

استرادیول و استروژن نقش بسیار مهمی در سلامت پوست دارند. استروژن برای استحکام ، ضخامت مو و همچنین افزایش سرعت رشد مو بسیار مهم است . (منبع 8)این هورمون به بهبود زخم های کمک کرده و التهاب پوست را کاهش می دهد. برخی از تحقیقات نشان داده است که زنانی که دچار پسوریازیس بودند در دوران بارداری با کاهش علائم این بیماری مواجه شدند که می تواند به دلیل افزایش سطح هورمون استرادیول باشد. این زنان بعد از زایمان با افزایش علائم بیماری مواجه شدند. (منبع 9) تحقیقات نشان داده است که استفاده از پماد موضعی استرادیول و استروژن می تواند به کاهش چین و چروک پوست کمک کرده و ایجاد چین و چروک جدید را به تعویق بیاندازد.

8 ) استرادیول و استروژن برای سلامت قلب مفید هستند

بعد از یائسگی میزان استرادیول زنان 75 الی 90 درصد کاهش پیدا می کند و شواهدی وجود دارد که ممکن است این کاهش باعث بروز بیماری های قلبی شود.همچنین شواهد نشان می دهد که افزایش احتمال ابتلا به سندروم متابولیک می شود و احتمال افزایش قند خون ، فشار خون ، کلسترول خون را بیشتر کرده و باعث افزایش وزن می شود.

تاثیرات منفی بالا بودن هورمون استرادیول

1 ) ممکن است باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان شود

استرادیول ممکن است برخی از ژن های ایجاد کننده سرطان مانند BRCA1 و BRCA2 را فعال کرده و باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه و سرطان رحم شود.(منبع 10) برخی از مطالعات نشان داده اند که استرادیول درمانی بعد از یائسگی ، باعث افزایش احتمال سرطان سینه می شود.بالا بودن سطح این هورمون در مردان نیز می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد. استرادیول همچنین می تواند سطح پرولاکتین را افزایش داده و باعث افزایش احتمال سرطان سینه شود.

2 ) احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد

در یک مطالعه که در بین 16000 زن پس از یائسگی انجام شده است نشان می دهد که زنانی که سطح استرادیول بالاتری به صورت دارو دریافت کردند ، بیش از بقیه در معرض حمله قلبی و سکته مغزی بودند .
رده بارداری در رده X بارداری قرار دارد
عوارض جانبی رایج تغییر خونریزی دوره قاعدگی ، تهوع ، استفراغ ، گرفتگی شکم ، ریزش موی سر ، سردرد ، تغییرات خلق و خو ، احتباس آب بدن ، افزایش فشار خون و ...
مصرف در شیردهی مجاز نیست
با الکل تداخل دارد بله
سایر تداخلات با گریپ فروت و آب گریپ فروت تداخل دارد.
امپول استرادیول والرات برای چیه آمپول استرادیول پریود و تخمک گذاری قرص استرادیول خارجی و لکه بینی قرص استرادیول والرات برای قبل بارداری
نظرات: 3 مشاهده