26 درمان فشار خون بالا با روش های گیاهی و خانگی

فشار خون بالا یکی از مشکلات رایجی است که این روزها بسیار از مردم درگیر آن هستند.اگر شما هم دوست دارید با روش های خانگی و گیاهی فشار خون خود را کاهش دهید ، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

روش های گیاهی و خانگی برای کاهش فشار خون بالا

این روزها اکثر افراد برای رفع بسیاری از مشکلات مربوط به سلامت ، سعی می کنند از روش های خانگی و طبیعی استفاده کنند چرا که این روش ها ، عوارض جانبی در حد داروهای شیمیایی ندارند.در صورتی که احساس می کنید فشار خون شما بالاست ، توصیه می کنیم با پزشک خود مشورت کرده و قبل از درمان با داروهای شیمیایی ، از روش های گیاهی و خانگی استفاده کنید. برای این منظور به نکات زیر توجه کنید. 26 درمان فشار خون بالا با روش های گیاهی و خانگی 26 درمان فشار خون بالا با روش های گیاهی و خانگی
  •  هیچگاه بدون مشورت با پزشک و یا متخصص طب سنتی ، از هیچ گیاهی به صورت دارویی استفاده نکنید.
  • قبل از استفاده از گیاهان دارویی باید مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید.
  • هیچگاه از دو روش مختلف به صورت همزمان استفاده نکنید.
  • بعد از سه هفته استفاده پی در پی از گیاهان دارویی ، حداقل یک هفته استراحت کرده و دوباره درمان را ادامه دهید.
  • برخی از گیاهان دارویی می توانند با داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شوند.برای اطمینان از این موضوع با پزشک خود مشورت کنید.
  • همیشه از روغن ها ، اسانس ها و داروهای گیاهی اصل و طبیعی استفاده کنید.
  • این سایت هیچگونه مسئولیتی در مورد سوء مصرف گیاهان دارویی و یا عوارض جانبی استفاده خودسرانه از این روش ها ندارد و این مطلب فقط جهت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی می باشد. قبل از هرگونه خوددرمانی ، با پزشک و متخصص طب سنتی مشورت کنید.

1 ) تاثیر روغن ماهی در کاهش فشار خون بالا

مصرف روغن ماهی یکی از اولین روش های خانگی برای کاهش فشار خون می باشد.اسیدهای چرب امگا 3 برای قلب و عروق خونی بسیار مفید هستند.در بسیاری از مطالعات اشاره شده است که اسیدهای چرب امگا 3 می توانند از حمله قلبی و سکته مغزی جلوگیری کنند.روغن ماهی در کاهش کلسترول بد خون و تری گلیسیرید خون نقش دارد و به همین دلیل می تواند باعث کاهش فشار خون شود. این روش برای کاهش فشار خون ، سریع نیست و به مرور زمان تاثیر خود را نشان خواهد داد.پیوند قلب نیز می تواند باعث افزایش فشار خون شود و در بسیاری از کشورها ، بعد از پیوند قلب ، از روغن ماهی استفاده می کنند. شدیدا توصیه می شود از روغن ماهی طبیعی ، اصل و با کیفیت بالا استفاده کنید .همچنین قرص روغن ماهی ممکن است اثر بخشی کاملی نداشته باشد و با برخی از عوارض جانبی ناخواسته همراه شود.

2 ) هندوانه باعث کاهش فشار خون می شود

اگر فشار خون شما بالاست ، برای کاهش فشار خون و افزایش سلامت قلب و عروق ، توصیه می کنیم صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب ، هندوانه بخورید.هندوانه یکی از ارزان ترین و دم دست ترین میوه هایی است که می تواند فشار خون را تنظیم کند.علاوه براین ، هندوانه حاوی مقدار خوبی از ویتامین ها و مواد مغذی و معدنی است که می تواند برای سلامت عمومی بدن نیز مفید باشد.سیترولین موجود در هنداونه نوعی اسید آمینه است که در بدن به ال آرژنین تبدیل شده و تولید اسید نیتریک را بدن بدن تحریک می کند. اسید نیتریک نقش مهمی در کاهش مقاومت سیستماتیک عروق خونی دارد و فشار خون را به صورت طبیعی کاهش داده  باعث کاهش فشار بر روی قلب می شود.برای استفاده از این خاصیت هندوانه روش های بسیار زیادی وجود دارد. برای مثال می توانید یک فنجان آب هندوانه را صبح به محض بیدار شدن از خواب بنوشید.

3 ) تاثیر توت ها برای کاهش فشار خون

انواع مختلفی از توت ها وجود دارد که می تواند به صورت طبیعی برای درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار گیرد.فلاونوئیدهای موجود در انواع توت ها نقش خوبی در جلوگیری از افزایش فشار خون و کاهش آن دارند.تمشک ، توت ، زغال اخته و توت فرنگی می تواند انتخاب خوبی برای متعادل نگه داشتن فشار خون باشد.

4 ) سیب زمینی باعث کم شدن فشار خون بالا می شود

سیب زمینی حاوی پتاسیم و منیزیم است و میزان فیبر بالایی دارد که می تواند به تنظیم فشار خون کمک کند. روش های گیاهی و خانگی برای کاهش فشار خون بالا روش های گیاهی و خانگی برای کاهش فشار خون بالا

5 ) کاهش فشار خون با جو دوسر

جوی دوسر حاوی مواد مغذی ، معدنی و ویتامین های مختلف است و می تواند به عنوان یک صبحانه مفید در نظر گرفته شود.جو دوسر به سلامت قلب ، کاهش وزن ، کاهش خطر افزایش وزن ، کاهش احتمال دیابت و تنظیم فشار خون کمک می کند.

6 ) تنظیم فشار خون با شکلات تلخ

شکلات تیره و تلخ مزایا و خواص بسیار زیادی دارد.فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ می تواند عروق خونی را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش فشار خون بالا شود.

7 ) تاثیر سویا بر روی فشار خون

در یک مطالعه که در کشور امریکا انجام شده است ادعا شده است که کربوهیدرات های تصفیه شده موجود در سویا می تواند نقش موثری در کاهش فشار خون داشته باشد.

8 ) ریحان باعث کاهش فشار خون می شود

ریحان یکی از گیاهان خوش طعم و پرطرفدار است که فواید و خواص بسیار زیادی برای سلامت عمومی بدن دارد.یکی از درمان های خانگی موثر و طبیعی برای کاهش فشار خون بالا مصرف ریحان است .ریحان حاوی ویتامین C ، ویتامین A و روی است که می تواند برای درمان مشکلات معده ، سردرد ، سرماخوردگی و کاهش فشار خون بسیار مفید باشد. برگ ریحان تازه بیشترین تاثیر را در این مورد دارد و می توانید از آن در سالاد و یا انواع سوپ های مختلف استفاده کنید.

9 ) دارچین فشار خون را بالا می برد یا پایین ؟

دارچین نیز بسیار پر طرفدار و پر استفاده است.برخلاف تصورات عموم مردم ، دارچین باعث کاهش فشار خون می شود.طبق مطالعه انجام شده در سال 2006 که در کشور امریکا انجام شده است ، مصرف دارچین می تواند فشار خون بالای ناشی از افزایش قند خون را کاهش دهد.توجه داشته باشید که مصرف دارچین به صورت دارویی فقط باید تحت نظر پزشک انجام شود چرا که می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود.داروهایی مانند : وارفارین ، آسپرین ، فلوکستین ، پلاویکس ، استامینوفن ، سیتریزین و ... همچنین مصرف دارچین نباید از روزی نیم قاشق چای خوری بیشتر شود.بسیار مهم است که از دارچین تازه و اصل استفاده شود.کومارین موجود در دارچین در دوزهای بالا می تواند باعث افزایش احتمال آسیب های کبدی شود. دارچین می تواند لخته شدن خون را تحت تاثیر قرار دهد به همین دلیل زنان باردار و کسانی که سابقه سکته قلبی و مغزی دارند نباید به صورت خودسرانه شروع به مصرف دارویی دارچین کنند.

10 ) تاثیر دانه کتان بر روی فشار خون

یکی دیگر از گیاهان دارویی مفید و معروف برای کاهش فشار خون ، دانه کتان است.دانه کتان حاوی مقادیر بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است و می تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی را کاهش دهد.همچنین دانه کتان می تواند تحمل بدن را نسبت به گلوکز افزایش داده و تاثیر انسولین را در بدن افزایش دهد.برای استفاده از این خواص دانه کتان می توانید از روش های مختلفی استفاده کند.برای مثال روغن دانه کتان حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است.علاوه بر این می تواند تحت نظر پزشک ، از مکمل های دارویی حاوی روغن کتان نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که در صورت ابتلا به سرطان تخمدان و یا رحم و داشتن مشکلات هورمونی نباید از روغن دانه ای کتان استفاده کنید چرا که می تواند تعادل هورمون استروژن را در بدن تحت تاثیر قرار دهد. دانه کتان و مکمل ها و روغن های حاوی آن ، با داروهای کنترل قند خون مانند متفورمین و داروهای هورمونی مانند داروهای پیشگیری از بارداری تداخل دارد.

11 ) زنجبیل فشار خون را بالا می برد یا پایین؟

زنجبیل نوعی گیاهی دارویی بسیار قدرتمند و پر استفاده است که می تواند باعث کاهش فشار خون شود.اعتقاد بر این است که مصرف زنجبیل با تحت تاثیر قرار دادن عروق خونی و افزایش و بهبود گردش خون می تواند باعث تنظیم و کاهش فشار خون شود.زنجبیل همچنین حاوی ترکیبات شیمیایی است که باعث کاهش کلسترول خون و کاهش لیپوپروتئین های کم تراکم خون می شود که می تواند خطر ابتلا به پرفشاری خون را کاهش دهد.توجه داشته باشید که زنجبیل نیز می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود.برای اطلاعات بیشتر ، پیشنهاد می شود مطلب «تداخل دارویی زنجبیل» را مطالعه نمایید.

12 ) پیاز و تاثیر آن بر روی فشار خون

با وجود اینکه ایرانی ها در کنار غذاهای مختلف از پیاز به فراوانی استفاده می کنند ولی اغلب مردم اطلاع ندارند که پیاز یک گیاه دارویی مفید برای کاهش فشار خون است .تاثیرات پیاز بر روی فشار خون تقریبا شبیه سیر است .پیاز منبع بسیار خوبی از فلاونوئیدها و آنتی کاسیدان هایی است که می تواند باعث کاهش فشار خون شده و احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد.علاوه بر این ، پیاز حاوی آدنوزین است که خاصیت آرامبخش عضلانی داشته و بر روی رگ های خونی و میزان گردش خون نیز تاثیر گذار است .در این مورد ، پیاز خام تاثیر بیشتری نسبت به پیاز پخته شده دارد.

13 ) درمان پرفشاری خون با خیار

خیار منبع عالی پتاسیم است و میزان سدیم بسیار کمی دارد.حفظ تعادل میان سیدم و پتاسیم در بدن می تواند بر روی تعادل و تنظیم فشار خون تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.یک خیار بزرگ تقریبا حاوی 442 میلی گرم پتاسیم است .مصرف روزانه 4700 میلی گرم پتاسیم می تواند به شدت از پر فشاری خون جلوگیری کند.

14 ) زردچوبه فشار خون را کاهش می دهد یا افزایش ؟

زردچوبه از هزاران سال پیش مورد استفاده غذایی قرار گرفته است و مخصوصا در غذاهای هندی جایگاه خاصی دارد.پودر زردچوبه منبع عالی کورکومین ، ویتامین E و C است که برای درمان برخی از زخم ها ، سوء هاضمه ، عفونت ها ، آرتریت روماتوئید ، برخی از سرطان ها و همچنین برای کاهش فشار خون می تواند مفید باشد.کورکومین تاثیر بسیار خوبی بر روی سلامت قلبی و عروقی دارد و می تواند از ایجاد پلاک در عروق خونی جلوگیری کند.کورکومین موجود در زردچوبه می تواند باعث بهبود گردش خون ، کاهش کلسترول و تنظیم فشار خون شود.در صورتی که داروهای رقیق کننده خون و یا داروهای کنترل قند خون مصرف می کنید ، قبل از مصرف دارویی زردچوبه باید با پزشک خود و یا متخصص طب سنتی مشورت کنید. همچنین زنان باردار و کسانی که سابقه حمله قلبی و یا سکته مغزی دارند باید قبل از مصرف دارویی زردچوبه ، با پزشک خود مشورت کنند.

15 ) از لیمو استفاده کنید

لیمو و آب لیموی تازه یکی از بهترین درمان های خانگی برای پایین آوردن فشار خون بالا است .لیمو می تواند بر روی عروق خونی تاثیر گذاشته و جریان گردش خون را بهبود بخشد.همچنین ویتامین C موجود در لیمو نوعی انتی اکسیدان قدرتمند است که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد.توجه داشته باشید که برای استفاده از این خاصیت ، باید از لیمو تازه و یا آبلیموی تازه و طبیعی استفاده کنید و بهتر است این مصرف ، قبل از اولین وعده غذایی و با معده خالی باشد.آبلیموهای کارخانه ای هیچ تاثیری در این مورد ندارند و حتی ممکن است مضر باشند.

16 ) سیر فشار خون را پایین می آورد یا افزایش می دهد ؟

آلیسین موجود در سیر نوعی ترکیب گوگردی است که به راحتی می تواند باعث کاهش فشار خون شود.علاوه بر این سیر می تواند تولید سولفید نیتروژن و نیتریک اسید را در بدن تحریک کرده و باعث کاهش کلسترول خون شود. برای استفاده از این خاصیت ، سیر خام بسیار موثرتر از سیر پخته و مکمل های سیر است .

17 ) موز فشار خون را کاهش می دهد

موز سرشار از پتاسیم است و می تواند باعث بهبود تعادل بین سدیم و پتاسیم در بدن شود.

18 ) درمان فشار خون بالا با کرفس

کرفس سرشار از ماده ای به نام 3-N-butylphthalide است که می تواند باعث بهبود عملکرد شریان ها و مویرگ های بدن شود و گردش خون را نیز بهبود می بخشد.همچنین تولید هورمون کورتیزول را کاهش داده و باعث کاهش استرس عمومی بدن می شود. با مصرف کرفس و یا آب کرفس به صورت یکبار در روز می توانید فشار خون خود را کنترل کنید .

19 ) آب نارگیل

آب نارگیل سرشار از ویتامین C ، پتاسیم  منیزیم است که می تواند سریعا فشار خون را کاهش دهد.در صورت مصرف منظم آب نارگیل ، سلامت قلبی و عروقی شما بهبود یافته و به کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی کمک می کند. بهترین زمان مصرف آب نارگیل ، صبح قبل از صبحانه و عصرها در زمان بین نهار و شام است .

20 ) عسل فشار خون را کاهش می دهد

عسل طبیعی و اصل باعث تقویت قلب و بهبود وضعیت شریان های بدن شدن و باعث کاهش فشار خون می شود.بهترین زمان مصرف عسل نیز صبح ها قبل از وعده صبحانه و با معده خالی است .

21 ) اسطوخودوس فشار خون را کاهش می دهد ؟

رایحه دلپذیر اسطوخودوس می تواند بسیار آرامبخش بوده و باعث کاهش فشار خون شود.از اسانس و رایحه اسطوخودوس اکثر اوقات برای آرامش بیشتر و درمان مشکلات خواب استفاده می شود.علاوه بر این ، اسطوخودوس می تواند قند خون را کاهش داده ، به بهبود مشکلات حافظه کمک کرده و استرس عمومی بدن را کاهش دهد.

22 ) درمان فشار خون بالا با پونه

کارواکرول موجود در پونه باعث کاهش فشار خون بالا می شود.همچنین پونه می تواند سبب افزایش سلامت عمومی قلب و شریان های بدن شود.

23 ) سنبل‌الطیب فشار خون را کنترل می کند

سنبل‌الطیب برای کاهش فشار خون ناشی از استرس و بی خوابی بسیار موثر است .علاوه بر این ، سنبل‌الطیب می تواند برای درمان اختلال کم توجهی ، سندروم روده تحریک پذیر و اسپاسم های روده بسیار مفید باشد. طبق گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند ، سنبل‌الطیب می تواند غلظت GABA را در مغز تحت تاثیر قرار دهد.GABA نقش مهمی در تنظیم نورون ها و آرام کردن سیستم دارد.توجه داشته باشید که زنان در دوران بارداری و شیردهی نباید سنبل‌الطیب مصرف کنند.

24 ) زغال اخته فشار خون را کم می کند

زغال اخته به دلیل دارا بودن فلاونوئید کوئرستین می تواند باعث کم شدن فشار خون بالا شود.

25 ) پنجه گربه فشار خون را کاهش می دهد

گیاه پنجه گربه که به صورت گسترده ای در امریکای جنوبی و مرکزی رشد می کند می تواند برای کاهش فشار خون بسیار مفید باشد.علاوه بر این ، گیاه پنجه گربه خاصیت دیورتیک و ادرار آور نیز دارد که همین خاصیت نیز می تواند فشار خون را کاهش دهد.

26 ) زالزالک فشار خون را بیشتر می کند یا کمتر ؟

زالزالک حاوی فلاونوئیدهایی مانند کوئرستین و پیوسیانین های الیگومری است که عملکرد مویرگ ها را بهبود بخشیده و با کنترل گلوکز خون ، احتمال افزایش فشار خون را کاهش می دهد. سایر روش های طبیعی عبارتند از : الف ) کمتر کار کنید بر اساس یک تحقیق انجام شده توسط دانشگاه کالیفرنیا ، خطر ابتلا به فشار خون در کسانی که بیش از 41 ساعت در هفته کار می کنند به میزان 15 درصد بیشتر است.شغل های امروزی معمولا با فشار روحی و استرس زیادی همراه هستند و ساعات کاری زیاد می تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به بسیاری از مشکلات جسمی و روحی شود. ب ) موسیقی گوش کنید ارتباط مستقیمی بین گوش دادن به موسیقی و کاهش فشار خون و کاهش استرس وجود دارد.محققان دانشگاه فلورانس ایتالیا ادعا کرده اند که گوش دادن به موسیقی ملایم ( به هیچ عنوان نباید غمگین باشد ) می تواند 3 الی 4 درجه فشار خون را کاهش دهد. د ) اختلالات تنفسی را درمان کنید خروپف کردن و آپنه خواب موضوعی است که معمولا جدی گرفته نمی شود و بهتر است هر چه سریع تر نسبت به درمان اقدام شود.به گفته محققان دانشگاه آلاباما افرادی که دچار آپنه خواب هستند میزان بالایی آلدوسترون دارند که با افزایش فشار خون در ارتباط است .تقریبا 50 درصد از افرادی که دچار آپنه خواب هستند ، فشار خون بالایی دارند. ه ) رژیم غذایی خود را اصلاح کنید تا جایی که می توانید مصرف میوه ها و سبزیجات و بخصوص سبزیجاتی با برگ سبز رنگ را افزایش داده و مصرف شیرینی ، فست فود، سوسیس ، کالباس ، انواع نوشابه ها ، آب میوه های پاکتی و صنعتی ، قند ، شکر ، کنسروها و ... را کاهش دهید. و ) وزن خود را در حد نرمال نگه دارید افزایش وزن و افزایش فشار خون ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند.همچنین توجه داشته باشید که سایز دور کمر شما ارتباط بسیار نزدیکی با میزان فشار خون شما دارد.تا جایی که می توانید وزن خود را در حد نرمال نگهدارید و اجازه ندهید چربی ها در شکم و پهلوهای شما انباشته شوند. سایر توصیه ها ؛
  • سیگار را ترک کنید
  • از استرس و اضطراب دور باشید و هر کسی که با افزایش استرس شما می شود را با بی رحمی از زندگی خود بیرون کنید
  • رابطه جنسی داشته باشید
  • خوب بخوابید
بهترین روش های پایین آوردن فشار خون بهترین روش های پایین آوردن فشار خون

فشار خون بالا چیست ؟

بالا بودن فشار خون به این معنی است که خون به مدت طولانی فشار بیش از حدی بر روی دیواره های شریان ها وارد می کند.این بیماری بسیار خطرناک است و می تواند منجر به مشکلاتی مانند حمله قلبی ، سکته مغزی و نارسایی کلیوی شود.در حال حاضر فشار خون نرمال عددی نزدیک به 140/90 mmHg است . اگر فشار خون شما بیشتر از این میزان است می تواند خطر آفرین باشد.

دلایل ابتلا به فشار خون بالا

دلیل اصلی ابتلا به فشار خون بالا به درستی مشخص نیست ولی دلایلی وجود دارند که می توانند این احتمال را افزایش دهند. مانند :
  • چاقی و افزایش وزن
  • فشار روحی و روانی
  • پسوریازیس
  • سیگار کشیدن
  • عوامل ژنتیکی
  • بارداری
  • افزایش قند خون
  • افزایش سن
  • رژیم غذایی نادرست
  • آپنه خواب
  • عدم فعالیت جسمی مناسب و کافی
  • مصرف بیش از حد نمک
  • مصرف الکل
  • مشکلات آدرنال و تیروئید

نشانه های فشار خون بالا

فشار خون بالا معمولا در اوایل ابتلا و تا زمانی که به حد خطرناک نرسد علائم چندانی ندارد. رایج ترین علامت های افزایش فشار خون عبارتند از :
  • سردرد و سرگیجه
  • حالت تهوع
  • خونریزی از بینی
  • علائمی مانند علائم سرماخوردگی
  • تنگی نفس
  • استفراغ
  • تاری دید ، دوبینی ،  سیاهی رفتن چشم
  • احساس ضربان در رگ های گردن
  • و ...
تهیه و ترجمه اختصاصی :  pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده