خواص و فواید درمانی جو دوسر (یولاف) + جدول ارزش غذایی

خواص و فواید درمانی جو دوسر (یولاف)

گیاه جو دوسر (یولاف) گیاه جو دوسر (یولاف) جو دوسر (یولاف) با نام علمی Avena sativa غله ای از جنس Avena و از خانواده گندمیان (Gramineae) می باشد که بیشتر در مناطق مرطوب و معتدل جهان رشد می کند ،  جو دوسر از گیاهان یک‌ساله است و اغلب تا ارتفاع 1.5 متر (5 فوت) می تواند رشد کند. در صورت وجود رطوبت کافی ، این گیاه در خاک هایی که شنی ، کم بارور و یا بسیار اسیدی هستند نیز رشد می کند. گیاه جو دوسر نسبتا در برابر بیماری ها و آفات مقاوم می باشد ، البته این گیاه در برابر آنتراکنوز در ساقه و برگش حساس است. گیاه جو دوسر دارای گل‌های بسیار ریز است و همچنین دارای یک سری برجستگی مو مانند به نام تریکوم می باشد که این برجستگی‌ ها باعث سختی کار در هنگام برداشت جو دو سر می‌ شوند ، زیرا در هوا معلق شده و سبب ایجاد سوزش در بدن می‌ شوند. گفته می شود که این گیاه ممکن است تقریبا 2500 سال قبل از میلاد اهلی شده باشد. شواهد نشان می دهد که جو دوسر وحشی در ابتدا در هلال حاصل‌ خیز در خاور نزدیک ، رشد کرده است و انسان ها تا دوران برنز در اروپا این گیاه را اهلی نکرده بودند. این گیاه  نسبت به غلات دیگر مانند گندم و جو نیاز به گرمای کمتری دارد و در برابر باران متحمل تر می باشد ، به همین دلیل است که جو دوسر به طور گسترده ای در اروپا و آمریکای شمالی پرورش داده می شود. این گیاه در قرن 18 و 19 محبوبیت پیدا کرد و به ویژه در شهر اسکاتلند مشهور شد ، از آن جایی که این غله بسیار ارزان بود و رشد و پرورش آسانی داشت ، مردم این مناطق شروع به مصرف جو دوسر کردند. قرن هاست که جو دوسر برای مقاصد گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد ، حتی در گذشته علف جودوسر برای مقاصد پزشکی مورد استفاده قرار می گرفت ، این علف از جمله برای کمک به تعادل چرخه قاعدگی زنان ، به عنوان درمان طبیعی پوکی استخوان و درمان خانگی برای عفونت های دستگاه ادراری کاربرد داشته است.

جدول ارزش غذایی جو دوسر (یولاف) :

جو دوسر منبع خوبی از فیبر ، مواد معدنی و حتی پروتئین گیاهی می باشد. مثل تمام غلات کامل ، جو دوسر حتی حاوی برخی از اسیدهای چرب سالم نیز است. ارزش غذایی موجود در هر صد گرم از جو دوسر به این شکل می باشد :
Principle Nutrient Value
انرژِی 389 Kcal
کربوهیدرات 66.27 گرم
پروتئین 14.12 گرم
چربی کل 6.9 گرم
کلسترول 0 میلی گرم
فیبر غذایی 10.6 گرم
آب 8.22 میلی گرم
Vitamins
فولات 56 میکرو گرم
ویتامین ب 3 0.96 میلی گرم
ویتامین ب 2 0.13 میلی گرم
ویتامین ب 1 0.76 میلی گرم
Electrolytes
سدیم 2 میلی گرم
پتاسیم 429 میلی گرم
Minerals
کلسیم 54 میلی گرم
مس 0.62 میلی گرم
آهن 4.72 میلی گرم
منیزیم 177 میلی گرم
منگنز 4.9  میلی گرم
فسفر 523 میلی گرم
سلنیوم 34 میکرو گرم
روی 4 میلی گرم

فواید درمانی جو دوسر 

جو دوسر دارای فواید فراوانی می باشد از جمله این که برای رفع بی خوابی مفید است ، استخوان ها ، ماهیچه ها و کل بدن را تقویت می کند ، خستگی جسمی و روحی را رفع می کند ، به کارکرد منظم تیروئید کمک می کند ، برای رفع اختلال نعوظ مفید است ، برای جلوگیری از بروز گواتر مفید است ، قند خون و کلسترول را کاهش می دهد ، برای ناراحتی های معده و روده مفید است ، ادرار آور می باشد ، برای رفع دردهای دوران قاعدگی مفید است ، باعث تقویت و درخشندگی مو ها می شود ، برای رهایی از اعتیاد به سیگار و سایر مواد مخدر مفید است ، باعث استحکام دندان ها می شود. البته همه این فواید مربوط به جو دوسری است که تغییر ژنتیکی نیافته باشد و هیبرید نباشد وگرنه ممکن است حتی تاثیر عکس داشته باشد ، مثلا برای سلامت دندان ها مضر باشد!

در این جا به چند مورد از خواص جو دوسر می پردازیم :

1. به کاهش سطح کلسترول کمک می کند

جو دوسر سرشار از فیبر است ، این غله به ویژه حاوی یک نوع فیبر محلول به نام بتا گلوکان می باشد که در صورتی که چند بار در هفته مصرف شود می تواند به طور طبیعی باعث کاهش کلسترول شود. بتا گلوکان یک فیبر غذایی محلول است که در دیواره سلول های اندوسپرم جو دوسریافت می شود و به خاطر توانایی آن درل کاهش کلسترول و خواص تنظیم کننده انسولین آن ، مورد توجه است. در حقیقت ، چون جو دوسر فیبر محلول بیشتری نسبت به بسیاری از غلات دیگر دارد ، بیشتر از غلات دیگر برای کاهش کلسترول LDL (کلسترول بد) ، کلسترول کل و خطر بیماری قلبی توصیه می شود. مطالعات مختتلف نشان می دهند که افرادی که از علات کامل مانند جو دوسر استفاده می کنند و به طور کلی مقدار زیادی از فیبر موجود در مواد غذایی گیاهی را مصرف می کنند ، احتمال بیشتری برای حفظ سلامتی قلب و عروق و کنترل وزن مناسب بدن دارند. جو دوسر نه تنها حاوی فیبر است بلکه حاوی مواد مغذی و ترکیبات فنلی می باشد که با سلامت قلب وعروق سطح پایین التهاب ، کاهش فشار خون و پیشگیری از انواع بیماری ها مرتبط می باشند. فیبر موجود در جو دوسر در مسیر دستگاه گوارشی ، با جذب آب منبسط شده و همراه با آب مواد زائد و ذرات کلسترول اضافی را نیز از بدن خارج می کند.

2. می تواند برای کاهش وزن مفید باشد

جو دوسر و سایر غلات حاوی فیبر سیر کننده ، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. فیبر محلول در جو دوسر در پوشش بیرونی این غله قرار دارد که سبوس جو دو سر نامیده می شود. این غله حاوی حدود 55 درصد فیبر محلول و 45 درصد فیبر نامحلول می باشد. غذاهای غنی از فیبر ، با جذب آب مقدار زیادی از فضای معده را پر می کنند و در نتیجه کمک می کنند تا با وجود دریافت مقدار کم کالری احساس سیری کنید. مصرف  جودوسر ، یک راه مناسب برای بر طرف کردن نیاز روزانه به کربوهیدرات است ، بدون نیاز به مصرف کالری و شکر بیش از حد و یا کربوهیدرات های تصفیه شده که باعث تغییرات ناگهانی انسولین می شود.

3. می تواند به کاهش یبوست کمک کند

جو دوسر غنی از فیبر نامحلول است ، این به ویژه برای برای بهبود سلامت روده بسیار مفید می باشد و با کمک به حرکات روده ای منظم به رفع یبوست کمک می کند. فیبر  از طریق دستگاه گوارش ما حرکت می کند و همراه با خود سموم و مواد زائد را از بدن بیرون می راند ، که این هم یکی از دلایلی است رژیم های غذایی با فیبر فراوان می توانند باعث بهبود سلامت روده و کولون شده و به بهبود و یا کاهش علائم مربوط به سندرم روده تحریک پذیر IBS کمک می کنند. برای بهره بردن از حداکثر  فواید  جو دوسر ، مطمئن شوید که مصرف آب نوشیدنی را نیز افزایش دهید تا فیبر موجود در این غله بتواند کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. همچنین در مطالعه ای ، نشان داده شد که سبوس جو دوسر نیز برای بهبود یبوست و زیست فراهمی B12 در افراد مسن کمک کننده است. جو دوسر حتی می تواند برای جلوگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ نقش موثری ایفا کنند . با این حال ، توجه داشته باشید که تاثیر هر غذا برای افراد مختلف می تواند متفاوت باشد مثلا بعضی از افراد هم پس از مصرف جو دوسر دچار یبوست می شوند! 

4.  کاه جو دوسر نیز دارای خواص درمانی بسیاری است

علاوه بر غله جو دوسر و سبوس آن ، کاه جو دوسر نیز دارای خواص درمانی قدرتمندی می باشد. کاه جو دوسر در درمان بیماری مزمن انسدادی ریه ، بیماری برونشیت ، تنگی نفس ناشی از برونشیت ، بیماری های پوستی از جمله ویتیلیگو (به صورت موضعی) ، آریتمی قلب و آلزایمر مفید است. توجه داشته باشید که برای گرفتن نتایج مورد نظر ، کاه جو دوسر باید در سایه خشک شده باشد و حتما سبز رنگ باشد.

5. در افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن کمک کننده است

بتا گلوکان ، پلی ساکاریدهای طبیعی موجود در جو دوسر هستند که عملکرد سیستم ایمن بدن را با مبارزه با عفونت های باکتریایی و کاهش التهاب (که در ریشه بسیاری از بیماری ها است) ، افزایش می دهند. آن ها این کار را با فعال کردن پاسخ های ایمنی خاص در بدن ، به ویژه در سلول های سفیدی به نام ماکروفاژ ها که با قارچ ها ، باکتری ها و سموم مبارزه می کنند ، انجام می دهند. در حقیقت مصرف غذاهای غنی از بتا گلوکان حتی می تواند به طور طبیعی با سلول های سرطانی مبارزه کند. مطالعات انجام شده در مورد بتا گلوکان ها ، نشان می دهند که این مواد می توانند از بروز سرطان جلوگیری کرده و یا رشد تومورهای سرطانی را متوقف کنند. اکثریت سلول های ایمنی بدن دارای گیرنده های خاصی هستند که برای جذب بتا گلوکان طراحی شده اند. این هم موجب افزایش فعالیت گلبول های سفید خون می شود و در برابر بیماری ها از بدن محافظت می کند. جو دوسر همچنین غنی از سلنیوم و روی است که در مبارزه با عفونت نقش دارند. بر طبق یک مطالعه نروژی ، بتا گلوکان موجود در جودوسر بسیار قوی تر از سرخارگل (اکیناسه ، اکیناشا ، یک گیاه دارویی است که استفاده از آن در آمریکای شمالی و اروپا معمول است) است . این ترکیب می تواند بهبود زخم را تسریع کند و تاثیر آنتی بیوتیک ها را در انسان ها افزایش دهد. مصرف بتا گلوکان ، همچنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن پس از ورزش مفید است. علاوه بر این بتا گلوکان توانایی ماکروفاژها ، نوتروفیل ها و سلول های نابود کننده طبیعی را بهبود می بخشد و آن ها را در مبارزه علیه طیف گسترده ای از باکتری ها ، ویروس ها و قارچ ها موثر می سازد. بتا گلوکان برای بهبود سیستم ایمنی بدن در افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن یا استرس فیزیکی یا عاطفی نیز استفاده می شود. همچنین در طول درمان های شدید مانند شیمی درمانی یا پرتودرمانی به بهبود سطح ایمنی بدن کمک می کند . مصرف جو دوسر در صورتی که از کودکی آغاز شود می تواند با کاهش خطر ابتلا به آسم همراه باشد. یک مطالعه نشان می دهد که نوزادانی که با جو دوسر تغذیه می شوند می توانند در برابر از آسم مقاوم تر شوند.  در صورتی که نوزادان طی 5 ماه اول تولد جو دو سر مصرف کرده باشند (تحت کنترل پزشک) خطر ابتلا به آسم در دوران کودکی تا دو سوم کاهش می تواند کاهش پیدا کند، این خاصیت را می توان به خواص ضد التهابی جودوسر نسبت داد.

6. در درمان دیابت کمک کننده است

جو دوسر دارای شاخص گلیسمی پایین می باشد و محتوای فیبر فراوان آن ها به تنظیم قند خون کمک می کند. جو دوسر به آرامی هضم می شود ، غذاهایی که به سرعت هضم می شوند می توانند موجب افزایش سریع قند خون شوند و کنترل قند خون را دشوار می کند. مطالعات نشان می دهند که ، مصرف جو دوسر تاثیرات مفیدی را بر سطح گلوکز و چربی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 نشان می دهد. همچنین بتا گلوکان های موجود در جودوسر غلظت گلوکز خون را پس از مصرف کاهش می دهند. مطالعات متعددی نشان می دهند که جو دوسر و یا غذاهای غنی شده با جودوسر ، می توانند به طور قابل توجهی باعث کاهش هیپرگلیسمی بعد از غذا شوند. هر چند همه ی انواع جودوسر خوب نیستند. جو دوسرهای موجود در سریل ها معمولا با شکر و دیگر مواد افزودنی مضر همراه می باشند . دقت کنید که مصرف تمام غلات به شکل آرد باعث افزایش قند خون می شوند ولی مصرف غلات به شکل دانه کامل این مشکل را ایجاد نمی کند.

7. برای مبارزه با سرطان مفید است

آنتی اکسیدان های موجود در جو دوسر می توانند به مبارزه با سرطان کمک کنند.  همچنین فیبر موجود در جو دوسر از سرطان رکتوم و سرطان کولون جلوگیری می کند . مجموعه ای از 12 مطالعه که شامل بیش از 800،000 نفر بود ، نشان داد که مصرف یک کاسه بزرگ از موسلی جو دوسر در روز می تواند خطر مرگ ناشی از سرطان را تا 20 درصد کاهش دهد. مصرف فیبر همچنین می تواند خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد . جو دوسر حاوی ماده ویژه ای به نام اَوینانتراماید (avenanthramides) می باشد که دارای خواص ضد التهابی می باشد و بخشی از مکانیزم دفاعی گیاه جو دو سر هستند. این ترکیبات مانع از رشد سلول های سرطانی می شوند ، بدون این که به سلول هاس سالم بدن آسیب برسانند.

8. جودوسر به بهبود تحریکات پوستی ناشی از شیمی درمانی کمک می کند

برای قرن هاست که ، جو دوسر به عنوان درمان موضعی روی پوست برای از بین بردن خارش و تحریکات پوستی استفاده می شود. اخیرا نشان داده شده است که لوسیون جو دوسر برای رفع تحریکات پوستی ناراحت کننده که در نتیجه ی مصرف بعضی از داروهای شیمی درمانی مانند ستوکسی‌ مب ((Cetuximab) با نام تجاری اِربیتاکس ) به وجود می آیند ، کمک می کند. بعضی محققان این خاصیت را به ماده  اَوینانتراماید موجود در جو دوسر نسبت می دهند. مصرف جو دوسر به بهبود سلامت قلب و عروق کمک می کند مصرف جو دوسر به بهبود سلامت قلب و عروق کمک می کند

9. به بهبود سلامت قلب و عروق کمک می کند

جو دوسر به دلیل دارا بودن بتا گلوکان به کاهش سطح کلسترول کمک می کند. بتا گلوکان جزء اصلی فیبر محلول در جو دوسر می باشد و کلسترول بد را بدون تأثیر بر سطح کلسترول خوب کاهش می دهد. آنتی اکسیدان های موجود در جو دوسر (مانند اَوینانتراماید و اسید فنولیک) همراه با ویتامین C ، به جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول  LDL ، که می تواند باعث بیماری قلبی شود ، کمک می کنند. سبوس های جو دوسر نیز حاوی ویتامین E می باشند ، یعنی یکی دیگر از مواد مغذی که برای سلامت قلب مفید است. در یک مطالعه نشان داده شده است که ، مصرف سبوس جو دو سر باعث کاهش 12 درصدی کلسترول می گردد. بر اساس مطالعه دیگری در استرالیا ، فیبر موجود در جو دوسر در کاهش سطح کلسترول در مقایسه با فیبر گندم موثرتر است. این مطالعه همچنین نشان می دهد که جو دوسر یا سبوس جودوسر می تواند خطر بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد. سبوس جو دوسر همچنین مانع جذب موادی در روده می شود که می تواند به بروز بیماری های قلبی منجر شوند. همچنین بر طبق گزارشی از دانشگاه Wisconsin Madison ، بتا گلوکان منحصرا به سلامت قلب کمک می کند.

10. جو دوسر حاوی ماده اَوینانتراماید می باشد

اَوینانتراماید (avenanthramides) یک گروه از آلکالوئید های فنولی است که به طور عمده در جو دوسر یافت می شود (گفته می شود در کلم سفید نیز موجود است). تعدادی از مطالعات نشان می دهند که این مواد طبیعی دارای فعالیت ضد التهابی ، آنتی اکسیدانی ، ضد خارش ، ضد تحریک و آنتی آتروژنیک و بسیاری دیگر می باشد.

11. به درمان فشارخون کمک می کند

یک مطالعه نشان می دهد که مصرف جو دوسر به کاهش فشار خون سیستولیک به میزان 7.5 درجه و فشار خون دیاستولیک به میزان 5.5 درجه کمک می کند. این غله نه تنها فشار خون شما را کاهش می دهد ، بلکه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نیز تا 22 درصد می کاهد. جو دوسر استفاده شده در این مطالعه ارگانیک بوده است. مطالعه دیگری نشان می دهد که رژیم غذایی غنی از جو دوسر ، می تواند نیاز به داروهای ضد فشار خون را کاهش دهد(مانند آتنولول و کاپتوپریل) اما حتما تحت کنترل دکتر باید انجام شود ، به هیچ وجه خودسرانه عمل نکنید وگرنه عواقب جبران ناپذیری می تواند داشته باشد. همچنین بتا گلوکان موجود در جو دوسر اثرات مفید بر متابولیسم کربوهیدرات و سطح فشار خون در افرادی که دارای اضافه وزن هستند ، دارد. علاوه بر این جو دوسر  به عنوان غذایی برای آرامش اعصاب شناخته می شود. این غله سطح هورمون استرس را کاهش داده و سطح سروتونین را افزایش می دهد ، این هم باعث احساس آرامش شده و همه این ها در نهایت باعث کاهش فشار خون می شوند.

12. به ارتقاء سلامت استخوان ها کمک می کند

گفته می شود جو دو سر حاوی مواد معدنی ضروری برای حفظ سلامت استخوان ها است. یکی از مواد معدنی مهم موجود در جو دو سر سیلیسیم است. این ماده نقش مهمی در تشکیل و حفاظت از استخوان دارد. سیلیسیم همچنین می تواند در درمان پوکی استخوان پس از یائسگی کمک کند. با این حال ، طبق گزارش دانشگاه پنسیلوانیا ، جو دو سر ممکن است از جذب کلسیم جلوگیری کند . از این رو ، قبل از مصرف جو دوسر برای این منظور ، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

13. به افزایش کیفیت خواب کمک می کند

اسیدهای آمینه و سایر مواد مغذی در جو دوسر به تولید ملاتونین کمک می کنند ، ملاتونین ماده شیمیایی است که باعث بهبود خواب می شود. جو دو سر کامل ، همچنین غنی از ویتامین B6 است که به کاهش استرس کمک می کند (یکی از علل اصلی بی خوابی). علاوه بر این کربوهیدرات موجود در جو دوسر به آزاد شدن هورمون سروتونین کمک می کند ، سروتونین هورمون "احساس خوب" است که باعث کاهش استرس و آفزایش آرامش می شود.

 

14. باعث تقویت انرژی بدن می شود

از آنجا که کربوهیدرات ها منبع غذایی تامین انرژی بدن هستند و همچنین از آنجا که جو دوسر غنی از کربوهیدرات ها می باشد ، با مصرف این غله انرژی بدن افزایش می یابد. جو دوسر در بدن خیلی کند جذب می شود و این هم به طولانی تر شدن حس سیری کمک می کند ، همچنین ویتامین های گروه B موجود در جو دوسر (به عنوان مثال تیامین ، نیاسین و فولات) کمک می کنند تا بدن شما انرژی را متابولیزه کند.

15. در مقایسه با سایر غلات دارای پروتئین بیشتری می باشد

جودوسر در مقایسه با سایر غلات مانند برنج قهوه ای ، ارزن ، ذرت و حتی کینوا دارای مقدار بیشتری از پروتئین است ، مقایسه مقدار پروتئین در هر صد کالری از این غلات به این شکل است :
برنج قهوه ای سیب زمینی ارزن ذرت کینوا جو دوسر
2.06 2.15 2.95 3.55 3.65 4.36

16. برای سلامت پوست مفید است

براساس یک مطالعه ، جو دوسر دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشد که می تواند به درمان خارش ، خشکی و تحریک پوست کمک کند. همچنین این غله پوست را مرطوب می کند و برای هزاران سال است که ، از جو دوسر برای درمان علائم آبله مرغان استفاده می شود. همچنین  جو دوسر دارای ترکیباتی به نام ساپونین است که به عنوان پاک کننده های طبیعی عمل می کنند و کثیفی و چربی را از روزنه های پوست پاک کرده  و باعث تحریک هم نمی شوند. علاوه بر این جو دوسر می تواند چربی بیش از حد روی پوست شما را جذب کند و به درمان آکنه کمک کند. برای این کار می توانید نصف پیمانه پرک جو دوسر را در یک سوم پیمانه آب بجوشانید و سپس اجازه دهید تا خنک شود. بعد از آن ، مخلوط جودوسر را بر روی مناطق آسیب دیده روی پوست صورت خود اعمال کنید. اجازه دهید تا در  حدود 20 دقیقه بر روی پوستتان بماند ، سپس می توانید با آب ولرم پوست خود را شستشو دهید. اسکراب جو دوسر نیز می تواند در درمان آکنه موثر باشد. اسکراب سلول های مرده را رفع کرده ، پوست شما را تمیز می کند. این اسکراب همچنین لکه ها را کاهش می دهد و پوست شما را نرم می کند. برای تهیه این اسکراب ، شما نیاز به یک قاشق غذا خوری از هر کدام از پرک جو دوسر پودر شده ، شکر قهوه ای پودر شده ، عسل خام و روغن جوجوبا دارید. تمام مواد ذکر شده را با هم مخلوط کنید. مقدار کمی از این اسکراب را بر روی پوست مرطوب صورت خود استعمال کنید و به صورت حرکات کوچک و دایره ای ماساژ به آرامی دهید. شما می توانید برای مدت حدود 10 دقیقه صبر کنید و سپس پوست خود را با آب ولرم شستشو دهید. لازم به ذکر است که اگرچه جو دوسر برای رفع آکنه در بیشتر افراد مفید است ، با این حال در بعضی افراد باعث افزایش آکنه می شود!

17. جو دوسر می تواند مانع از سکته مغزی شود

مطالعات نشان داده است که مصرف فیبر ممکن است برای کاهش خطر سکته مغزی کمک کننده باشد. حداقل مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه فیبر به منظور جلوگیری از سکته مغزی ، بیست و پنج گرم فیبر محلول (از حبوبات ، جو دوسر ، مغزیجات و انواع توت ها) و چهل و هفت گرم فیبر نامحلول در روز می باشد.  تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده