دارچین - فواید و خواص + عوارض جانبی و موارد منع مصرف

دارچین یکی از ادویه های قدرتمند و پرخاصیت است که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد . این ادویه فواید و خواص گسترده ای در طب سنتی دارد که از هزاران سال پیش در ایران مورد استفاده قرار گرفته است . به گفته محققان ، از بین 26 ادویه و گیاه دارویی پر استفاده در جهان ، دارچین رتبه اول را از لحاظ دارا بودن آنتی اکسیدان ها دارد .

دارچین - فواید و خواص + عوارض جانبی و موارد منع مصرف

طبق گفته محققان ، استفاده از پوست ، پودر ، عصاره و دمنوش های دارچین می تواند روش مناسبی برای بهره مندی از خواص این ادویه باشد . ترکیبات خاصی که در دارچین وجود دارد (ترکیبات پلی فنلی ، فلاونوئیدها ، انواع آنتی اکسیدان ها ) باعث شده است که دارچین به عنوان مفیدترین ادویه برای اهداف ضد التهابی ، ضد دیابت، ضد میکروبی، تقویت سیستم ایمنی بدن ، جلوگیری از انواع سرطان ها ، پیشگیری از بیماری های قلبی و ... مورد استفاده قرار گیرد .

یک قاشق غذاخوری از دارچین 19 کالری انرژی تولید می کند و حاوی 4 گرم فیبر ، 68 درصد منگنز ، 4 درصد آهن ، 8 درصد کلسیم ، 3 درصد ویتامین K ، صفر گرم چربی و قند و ... می باشد . مصرف حدود یک دوم قاشق چای خوری دارچین به صورت روزانه می تواند نقش موثری در پیشگیری از بیماری های قلبی ، سرطان ، دیابت ، بیماری های نورودژنراتیو و ... داشته باشد . در ادامه این مطلب ، به برخی از فواید و خواص دارچین اشاره شده است و در انتهای مطلب نیز برخی از مضرات و زیان های مصرف دارچین مورد بررسی قرار گرفته است .

  • دارچین منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان است

دارچین دارای مقدار بسیار خوبی از آنتی اکسیدان هایی است که سبب کاهش اثرات رادیکال های آزاد می شود و سرعت روند پیری را کاهش می دهد . محققان تا کنون بیش از 41 ترکیب مختلف از انواع آنتی اکسیدان ها در دارچین یافته اند . با توجه به ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن (ORAC یا Oxygen radical absorbance capacity ) دارچین رتبه هفتم در بین تمام ادویه ها و گیاهان را در این جدول دارد . ORAC نوعی روش اندازه گیری ظرفیت انتی اکسیدانی در نمونه های بیولوژیکی در شرایط آزمایشگاهی است .

تعداد بسیار زیادی از غذاها ، ادویه ها ، میوه ها و ... در این جدول وجود دارند که توسط وزارت کشاورزی امریکا منتشر شده است که در این جدول ، دارچین در رده هفتم قرار دارد . در این جدول ، دارچین از سایر ادویه ها و گیاهان معروف مانند سیر ، آویشن ، رزماری و زنجبیل ، پیشی گرفته است .

خواص سلامتی دارچین بیشتر به دلیل وجود آنتی اکسیدان هایی مانند پلی فنول ها، اسید فنولیک و فلاونوئیدها است که در توت ها و شکلات تلخ نیز یافت می شود . این ترکیبات آنتی اکسیدان ، با استرس اکسیداتیو در بدن مبارزه کرده و با محدود کردن اسید نیتریک (که در تولید چربی بد خون نقش دارد) از بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند .

  • دارچین خاصیت ضد التهابی دارد

آنتی اکسیدان های موجود در دارچین دارای خاصیت ضد التهابی هستند که می توانند در جلوگیری از بسیاری از بیماری ها نقش داشته باشند . مانند بیماری های قلبی و مغزی و انواع سرطان ها . همچنین همین خاصیت ضد التهاب می تواند در مواردی باعث تسکین درد عضلانی و مفاصل شود .

  • دارچین برای سلامت قلب مفید است

یکی از خواص دارچین ، کاهش کلسترول ، تری گلیسیرید و همچنین کاهش فشارخون بالا است . همین خاصیت باعث می شود که این ادویه پرطرفدار ، تاثیر زیادی در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی داشته باشد . یکی از نکات جالب در خاصیت دارچین برای کاهش چربی خون این است که دارچین کلسترول بد خون (LDL) و همچنین تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد ولی تاثیر چندانی برای کاهش کلسترول خوب (HDL)  ندارد . به واسطه اینکه دارچین فشار خون را کاهش می دهد ، می تواند از سکته مغزی و حمله قلبی نیز پیشگیری کند . دارچین گردش خون بدن را بهبود بخشیده و توانایی بدن برای بازسازی بافت ها درآسیب های احتمالی را افزایش می دهد .

  • دارچین برای بیماری دیابت مفید است

دارچین دارای تاثیرات ضد دیابتی است و سطح قند خون را کاهش می دهد . همچنین با افزایش حساسیت به انسولین باعث متعادل شدن سطح قند خون بدن می شود . دیابت زمانی ایجاد می شود که بدن در برابر اثرات انسولین مقاومت شده و حساسیت بدن در برابر انسولین کم می شود . همین موضوع باعث ناتوانی بدن در مدیریت تبدیل گلوکز به چربی شده و باعث افزایش وزن می شود . دارچین تاثیر مهمی در کنترل تولید آنزیم آلانین دارد به همین دلیل می تواند از بالا رفتن قند خون بعد از خوردن وعده های غذایی جلوگیری کند .

دارچین برای سلامت مغز مفید است

دارچین برای سلامت مغز مفید است

تحقیقات اخیر نشان داده است که به دلایل همان خواص آنتی اکسیدانی که در بالا اشاره شد ، دارچین می تواند به پیشگیری از بسیاری از بیماری های مغزی کمک کند . مانند پارکینسون و آلزایمر .همچنین با کاهش اثرات اکسیداتیو در مغز از سلول های عصبی مغز محافظت می کند . ترکیبات ضد التهابی موجود در این ادویه خوش عطر ، از پیری زود رس مغز و سلول های مغزی جلوگیری می کند .

  •  دارچین به پیشگیری از انواع سرطان ها کمک می کند

خواص آنتی اکسیدانی دارچین می تواند توانایی بدن را برای مقابله با آسیب های DNA ، جهش سلولی و رشد تومورهای سرطانی ، افزایش دهد . همچنین سینامالدئید موجود در این ادویه ، به کنترل رشد تومورهای سرطانی کمک کرده و باعث خودنابودی سلول های سرطانی (آپوپتوز) می شود . این خاصیت دارچین ، در دستگاه گوارش و به ویژه در روده بزرگ بیشتر تاثیر گذار است .

  • دارچین با ویروس ها و عفونت ها مبارزه می کند

وقتی صحبت از ایمنی بدن و افزایش قدرت دفاعی بدن می شود ، دارچین حرف های زیادی برای گفتن دارد . این ادویه خوش طعم ، خواص ضد میکروبی ، آنتی بیوتیک ، ضد قارچ و ضد ویروس دارد . از زمان های بسیار قدیم از دارچین برای درمان بیماری های عفونی ، ویروسی و تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می شد . همچنین دارچین دارای خواص محافظتی در مقابل باکتری ها است که می تواند در جلوگیری از بیماری های ناشی از باکتری اثر مثبتی داشته باشد .

  • استفاده از دارچین برای بهداشت دهان و دندان

ترکیباتی در دارچین وجود دارد که می تواند از بوی بد دهان و پوسیدگی دندان جلوگیری کند . تحقیقاتی که بر روی دارچین انجام شده است نشان داده است که دارچین یکی از بهترین داروهای گیاهی است که می تواند باکتری های مضر دهان را از بین ببرد و در حقیقت این ادویه خوش طعم ، نوعی دهان شویه طبیعی و گیاهی است .

  •  دارچین به درمان عفونت قارچی کاندیدا کمک می کند

مطالعات به عمل آمده نشان داده است که خاصیت ضد قارچ دارچین می تواند به درمان و یا پیشگیری از عفونت قارچی کاندیدا در دستگاه گوارش کمک کند . ثابت شده است که ترکیبات موجود در دارچین ، میزان کاندیدا آلبیکنس را در دستگاه گوارش کنترل می کند که همین امر برای پیشگیری از ابتلا به عفونت قارچی کاندیدا کمک کننده است . علاوه بر این ، دارچین با کنترل قند خون و افزایش حساسیت بدن به انسولین ، باعث کاهش قند خون در دستگاه گوارشی شده و  خطر ابتلا به عفونت قارچی کاندیدا را کاهش می دهد . به طور کلی این ادویه پر استفاده ، با تقویت سیستم ایمنی بدن ، کنترل قند خون ، کنترل و کاهش قارچ ها و باکتری ها ، به سلامت روده و دستگاه گوارش کمک می کند .

  • دارچین برای سلامت پوست مفید است

دارچین دارای اثرات آنتی بیوتیک و ضد میکروبی است که می تواند از پوست در برابر التهاب ها ، عفونت ها و واکنش های حساسیت زا محافظت کند . استفاده از اسانس دارچین به صورت مستقیم روی پوست ، می تواند در کاهش التهاب ، قرمزی ، درد و تورم پوست مفید باشد . همچنین ترکیب دارچین و عسل می تواند تاثیر بسیار زیادی در درمان جوش و آکنه  داشته باشد .

  • دارچین به کاهش علائم آلرژی کمک می کند

دارچین برای جلوگیری و کاهش علائم حساسیت و آلرژی بسیار مفید است . تحقیقات جدید نشان داده است که به دلیل خواص ضد التهابی ، دارچین می تواند به کاهش واکنش های هیستامین بدن و کاهش التهاب بدن کمک کرده و نشانه های آلرژی را کاهش دهد . محققان معتقد هستند از این خاصیت دارچین می تواند برای کنترل حملات آسم نیز استفاده کرد . البته این تحقیقات فعلا بر روی حیوانات انجام شده است و تاثیر آن بر روی انسان هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است .

  •  دارچین می تواند به کاهش مصرف شکر کمک کند

از انجایی که طعم طبیعی این ادویه شیرین است ، می تواند در دستورهای غذایی باعث کاهش مصرف قند و شکر شود . همچنین دارچین دارای خواص ضد دیابتی است و می تواند میزان جذب قند را کنترل کند . به همین دلیل در پیشگیری از افزایش وزن و چاقی نیز موثر است . قند موجود در دارچین از نوع کم کالری است و می توانید از این ادویه در برخی موارد به منظور جایگزین قند و شکر استفاده کنید . برای مثال استفاده از دارچین در چای ، قهوه ، تهیه انواع دمنوش ها ، پخت انواع دسرها و ...

  • دارچین به ماندگاری طولانی مدت مواد غذایی کمک می کند

این ویژگی ، یکی از خواص کمتر شناخته شده این ادویه است . به دلیل خواص ضد باکتری دارچین ، می توان از آن به عنوان نگهدارنده مواد غذایی استفاده کرد . همچنین دارچین با مهار آنزیم تیروزیناز از تغییر رنگ میوه ها و سبزیجات (و از پوسیدگی آنها )جلوگیری می کند .

تاثیر دارچین بر کنترل اچ آی وی ایدز

  • تاثیر دارچین بر کنترل اچ آی وی ایدز

مطالعاتی که در کشور هند بر روی دارچین انجام شده است نشان داده است که خواص این ادویه دارویی ، می تواند در کنترل بیماری HIV موثر باشد .   طبق گفته وزارت کشاورزی امریکا (USDA) 30 گرم دارچین شامل موارد زیر می باشد :

انرژی 69 KCL
پروتئین 1.1 گرم
چربی 0.1 گرم
امگا 3 3.1 میلی گرم
امگا 6 12.3 میلی گرم
کربوهیدرات 22.5 گرم
کلسیم 281 میلی گرم
قند 0.6 گرم
آهن 2.5 میلی گرم
منیزیم 17 میلی گرم
فسفر 18 میلی گرم
پتاسیم 121 میلی گرم
سدیم 3 میلی گرم
زینک 0.5 میلی گرم
مس 0.1 میلی گرم
منگنز 5 میلی گرم
ویتامین C 1.1 میلی گرم
ویتامین E 0.6 میلی گرم
نیوسین 0.4 میلی گرم
ویتامین A و K ~

 

انواع مختلف دارچین

تا به امروز بیش از 250 گونه دارچین شناسایی شده است ولی دو نوع آن بیشتر استفاده می شود :  دارچین سیلان و دارچین کاسیا دارچینی که ما استفاده می کنیم و در سوپرمارکت ها و عطاری ها موجود است از نوع دارچین کاسیا می باشد .  دارچین سیلان بسیار گران است و بیشتر در امریکا و کشورهای اروپایی مصرف می شود . هر دو نوع این دارچین ها طعمی شبیه به هم دارند که به دلیل سینامالدئید موجود در آنها است . نوع سیلان دارای خواص دارویی بیشتری نسبت به نوع کاسیا بوده و عوارض و مضرات کمتری دارد .

تفاوت دارچین کاسیا و سیلان

دارچین کاسیا و سیلان از دو نوع درخت متفاوت ولی مرتبط ، به دست می آید . دارچین سیلان از درختی که بیشتر در سریلانکا و تایلند وجود دارد به دست می آید و بسیار کم یاب است و قیمت بالایی دارد . دارچین کاسیا که به نام دارچین چینی هم شناخته می شود ، از درختی که در کشور چین رشد میکند ، به دست می آید و ارزان تر و فراوان تر است . دارچین سیلان به مراتب دارای خواص دارویی و درمانی بیشترب نسبت به دارچین کاسیا است .

عوارض جانبی مصرف دارچین

دارچین در صورتی که به صورت کوتاه مدت و در خوراکی ها و انواع غذاها مصرف شود معمولا بی خطر است و عوارض جانبی چندانی در پی ندارد . مصرف زیاد و بیش از حد دارچین به دلیل وجود کومائین ، می تواند منجر به آسیب های کبدی شود . همچنین کسانی که دچار بیماری دیابت هستند و از دارو برای کنترل بیماری خود استفاده می کنند ( مانند متفورمین ) باید در مورد مصرف دارچین با پزشک خود مشورت کنند . کسانی که دارای مشکلات و بیماری های کبدی هستند در مورد مصرف دارچین باید احتیاط کنند و طبق دستور پزشک رفتار کنند .

مصرف دارچین در دوران بارداری و شیردهی

در صورتی در دوران بارداری و شیردهی هستید و مخصوصا اگر دیابت دارید ، برای جلوگیری از عوارض احتمالی ، قبل از مصرف دارچین با پزشک خود مشورت کنید . همچنین ممکن است مصرف دارچین در زمانی که به زمان زایمان نزدیک هستید ، برای شما مجاز نباشد . تهیه و ترجمه / pamuh.com ©

نظرات: 4 مشاهده