پونه کوهی - خواص دارویی و عوارض جانبی روغن اورگانو

آنتی بیوتیک های شیمیایی این روزها به صورت تجویزی و یا بدون نسخه به صورت بسیار گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.ولی گیاهانی وجود دارند که می توانند به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی مورد استفاده قرار گیرند.پونه کوهی یکی از گیاهان قدرتمند است که خواص دارویی و درمانی بسیار زیادی دارد و نوعی آنتی بیوتیک طبیعی محسوب می شود.پونه کوهی یکی از گیاهانی است که می تواند با آنتی بیوتیک های شیمیایی به خوبی رقابت کرده و در بسیاری از موارد ، پیروز این رقابت باشد. (منبع) بسیار مهم است که مصرف پونه کوهی به عنوان آنتی بیوتیک ، عوارض جانبی آنتی بیوتیک های شیمیایی را ندارد و مقاومت باکتریایی نیز ایجاد نمی کند. مصرف آنتی بیوتیک های شیمیایی علاوه بر باکتری های مضر ، باعث آسیب رسیدن به باکتری های مفید روده و همچنین در مواردی باعث بروز سندرم نشت روده شده و جذب ویتامین ها و مواد مغذی را تحت تاثیر قرار می دهد در صورتی که پونه کوهی این عوارض جانبی را ندارد.در عین حال ، این گیاه دارویی خواص بسیار زیاد دیگری نیز دارد که در این مطلب به برخی از این خاصیت ها اشاره خواهد شد. خواص پونه کوهی - 7 خاصیت مهم و دارویی پونه کوهی خواص پونه کوهی - 7 خاصیت مهم و دارویی پونه کوهی

پونه کوهی

از پونه کوهی از بیش از 2500 سال پیش برای درمان سرماخوردگی ، بیماری های گوارشی و ناراحتی های معده در طب سنتی استفاده می شده است . (منبع 2) .امروزه نیز در بسیاری از کشورهای اروپایی ، آسیای مرکزی و آسیای جنوبی از پونه کوهی به عنوان داروی گیاهی استفاده می شود.روغن پونه کوهی و اسانس پونه کوهی برای استفاده دارویی بیشتر کاربرد دارد چرا که حاوی دو ترکیب قدرتمند به نام تیمول و کارواکرول است .روغن پونه کوهی بیشتر حاوی کارواکرول است در حالی که برگ های پونه کوهی شامل انواع ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند فنل ها ، تریپرین ها ، اسید رزمارین ، اسید اور اسولیک و .... است .(منبع 3)

خواص پونه کوهی

در ادامه این مطلب به برخی از رایج ترین خواص پونه کوهی اشاره شده است که در اکثر موارد برای استفاده از این خواص ، بهتر است از روغن و یا اسانس پونه کوهی استفاده شود. کارواکرول موجود در روغن این گیاه دارویی برای درمان و از بین بردن بسیاری از قارچ های بیمااری زا می تواند مفید باشد. همچنین بسیاری از باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک می تواند با استفاده از این گیاه دارویی از بین برود .طبق تحقیقات اخیر ، کارواکرول موجود در این گیاه دارویی می تواند برای عفونت های باکتریایی ، عفونت های قارچی ، انگل ها ، ویروس ها ، انواع التهاب ، برخی از آلرژی ها ، تومورها ، مشکلات گوارشی ، کاندیدا ، مشکلات معده و ... مورد استفاده قرار گیرد.

1 ) خواص پونه کوهی : آنتی بیوتیک طبیعی و قوی است

این روزها مصرف آنتی بیوتیک های شیمیایی و مشکلات ناشی از آن و مقاومت باکتریایی به یک مشکل فراگیر جهانی تبدیل شده است .وال استریت ژورنال در یک مقاله اشاره کرده است که بزرگ ترین مشکلی که مصرف آنتی بیوتیک های شیمیایی ایجاد می کند ، از بین رفتن باکتری های خوب و مفید موجود در بدن است.متاسفانه در بسیاری از موارد مشاهده می شود که از این داروها برای درمان عفونت های ویروسی نیز استفاده می شود در صورتی که این داروها برای این نوع از عفونت ها بی تاثیر هستند.در مقابل ، مصرف گیاهان دارویی که خاصیت ضد باکتری دارند می تواند درمان جایگزینی محسوب شود که این عوارض جانبی را ندارد. شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می دهد پونه کوهی می تواند چندین گونه مختلف از باکتری های بیماری زای رایج را از بین ببرد.در سال 2011 مجله دارویی و غذایی امریکا مطالعه ای انجام داد که نشان داد بیشترین تاثیر را برای درمان باکتری E.coli دارد که می تواند برای سلامت سیستم گوارشی بدن مورد استفاده قرار گیرد.(منبع 3)همچنین تحقیقات دیگری وجود دارند که نشان داده است پونه کوهی می تواند برای مقابله با باکتری لیستریا نیز بسیار مفید باشد .(منبع 4) علاوه بر این کارواکرول و تیکول موجود در اسانس پونه کوهی می تواند برای درمان عفونت های گوش و اوتیت مفید باشد. (منبع 5)

2 ) پونه کوهی عوارض جانبی داروها را کاهش می دهد

تحقیقات اخیر نتایج امیدوار کننده ای در مورد کاهش عوارض چانبی داروها با مصرف پونه کوهی را نشان داده است.این مطالعات بیشتر بر روی کاهش عوارض جانبی داروهای شیمی درمانی انجام شده است.در یک مطالعه ادعا شده است که فنل موجود در روغن و اسانس پونه کوهی می تواند با سمیت متوتروکسات در موش مقابله کند (منبع 6) . متوتروکسات (MTX) دارویی است که معمولا برای درمان طیف گسترده ای از سرطان ها و آرتریت روماتوئید استفاده می شود ولی عوارض جانبی شدید و گاهی خطرناک دارد.

3 ) درمان بیماری پای ورزشکار

ترکیبی از نمک و روغن پونه کوهی همراه با آب گرم می تواند برای درمان و از بین بردن میسلیوم T. rubrum و conidia از T. mentagrophytes که عامل عفونت های قارچی و عفونت پای ورزشکار مورد استفاده قرار گیرد.

4 ) به درمان مشکلات گوارشی کمک می کند

پوه کوهی می تواند به آرام کردن ماهیچه های دستگاه گوارشی و حفظ تعادل باکتری های موجود در روده کمک کرده و تیمول موجود در آن خاصیتی شبیه به منول موجود در نعناع دارد و بافت گلو و معده را نرم کرده و به درمان سوزش سردل کمک می کند.همچنین از رشد بیش از حد باکتری ها در روده کوچک یا SIBO جلوگیری می کند.SIBO نوعی مشکل گوارشی است که باعث تولید بیش از حد گاز ، نفخ و عدم تحمل بسیاری از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات می شود. پونه کوهی التهاب عمومی بدن را کاهش می دهد پونه کوهی التهاب عمومی بدن را کاهش می دهد

5 ) برای درمان برخی از انگل ها مفید است

در یک تحقیق ادعا شده است که مصرف پونه کوهی به مدت شش هفته می تواند برای درمان انگل روده بنام Blastocystis hominis مفید باشد .

6 ) پونه کوهی التهاب عمومی بدن را کاهش می دهد

پونه کوهی خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار خوبی دارد و می تواند التهاب عمومی بدن را کاهش داده و از آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو در بدن جلوگیری کند.کاهش فعالیت رادیکال های آزاد و کاهش استرس اکسیداتیو با کاهش احتمال ابتلا به انواع سرطان ها ، پیری زودرس ، بیماری های قلبی و عروقی و سایر بیماری های حاد همراه است. در یک تحقیق مشخص شده است که ترکیب اسانس آویشن با اسانس پونه کوهی می توانددبا کاهش تولید سیتوکین های عامل التهاب ، می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به کولیت روده شود. (منبع 7) در یک مطالعه دیگر که در سال 2010 انجام شده است مشخص شد که روغن اورگانو می تواند انواع التهابات داخلی و خارجی بدن را تسکین دهد.زمانی که از این روغن به صورت موضعی استفاده شود می تواند قرمزی ، تورم و خارش ناشی از التهاب پوست و التهاب ناشی از آرتروز یا ضربه را کاهش دهد. خواص ضد التهابی مطالعه ای که در سال 2010 منتشر شده است نشان می دهد که اسانس اورانگی دارای خواص ضد التهابی است که موجب تسکین بسیاری از انواع التهاب، داخلی یا خارجی می شود که به دلایل مختلف ایجاد می شود. هنگامی که آن را به صورت موضعی اعمال می شود، می تواند قرمزی و تحریک را در ناحیه کاربردی کاهش دهد و همچنین درد ناشی از آرتروز یا آسیب را کاهش دهد.هنگامی که مصرف می شود، آن را تا حد زیادی از همان اثر، اگر چه آن را در سراسر بدن گسترش یافته است، بنابراین لزوما درد و ناراحتی را به سرعت از بین نمی برد. نکات بیشتر 
  • توجه داشته باشید که مصرف دارویی پونه کوهی در دوران بارداری فقط باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود.
  • پونه کوهی می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل داشته باشد
  • قبل از استفاده موضعی از روغن پونه کوهی حتما باید مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید و همیشه قبل از مصرف ، آن را با یکی از روغن های حامل مانند روغن نارگیل رقیق کنید
  • مصرف دارویی پونه کوهی می تواند با آنتی بیوتیک هایی مانند آزیترومایسین ، مترونیدازول ، سفیکسیم ، داکسی سایکلین و ... تداخل داشته باشد . در این مورد با پزشک خود مشورت کنید .
روغن پونه کوهی معمولا از برگ های این گیاه استخراج می شود.پونه کوهی در ارتفاعات بالا و کوه ها رشد می کند و به صورت گسترده ای در جهان مورد استفاده درمانی و دارویی قرار می گیرد. خواص دارویی و درمانی این گیاه دارویی برای اولین بار در یونان باستان شناخته شده است که اغلب برای ضدعفونی کردن زخم ها مورد استفاده قرار می گرفته است.اجزاء اصلی موجود در روغن اورگانو عبارتند از : کارواکرول ، تیمول ، کیمن ، کاریوفیلن،پینن،بیسابولن،لینالول،بورنئول،گرانیل استات،لینال استات و ...
↓↓↓↓بروز رسانی در تاریخ : 20 آذر 97 ↓↓↓↓

7 ) خواص پونه کوهی : درمان و پیشگیری از عفونت ها

بر اساس تحقیقات جدید مجله مواد غذایی و کشاورزی امریکا ، روغن پونه کوهی می تواند از عفونت های ادراری باکتریایی ، تیفوئید ، وبا ،عفونت های پوست و مسمومیت های غذایی جلوگیری کند.همچنین بر اساس همین تحقیق ، این روغن گیاهی خواص ضد میکروبی نیز دارد و می تواند از عفونت استافیلوکوک اورئوس جلوگیری کند.

8 ) خواص ضد قارچ دارد

ویروس ها ، باکتری ها و قارچ ها اصلی ترین عامل بیماری های مسری و عفونی هستند .قارچ ها در برخی موارد عامل عفونت های بسیار خطرناک و حتی کشنده هستند.عفونت های قارچی موجود در بینی ، گوش و گلو اگر به موقع درمان نشوند می توانند به مغز رسیده و کشنده باشند.بسیاری از عفونت های پوستی نیز عامل قارچی دارند.پونه کوهی در صورتی که به صورت منظم و اصولی استفاده شود می تواند از بسیار از این عفونت های قارچی پیشگیری کرده و به درمان آنها کمک کند.

9 ) خواص ضد ویروسی دارد

طبق بررسی های انجام شده در سال 2011 روغن پونه کوهی می تواند مقاومت بدن را در برابر سرماخوردگی ، اوریون ، سرخک ، صدف و بسیاری از سایر مشکلات ناشی از ویروس را افزایش دهد.این روغن گیاهی می تواند عملکرد گلبول های سفید را بهبود ببخشد.

10 ) خاصیت ضد انگلی دارد

بسیاری از انگل ها ، کرم ها ، شپش و ککها توسط اسانس پونه کوهی از بین می روند.

11 ) سلامت روده را افزایش می دهد

روغن پونه کوهی برای درمان بسیاری از مشکلات روده مفید است .

12 ) برای پیشگیری و درمان سرطان مفید است

کارواکرول موجود در اسانس و روغن پونه کوهی دارای خواص ضد توموری و ضد سرطان است و می تواند رشد و گسترش تومورهای سرطانی را متوقف کند.علاوه بر این ، فنول موجود در این روغن گیاهی نوعی آنتی اکسیدان بسیار قوی است که با رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو در بدن مقابله می کند و همین خاصیت می تواند به پیشگیری از بسیاری از سرطان ها کمک کند.

13 ) منظم کردن دوره قاعدگی

روغن پونه کوهی برای منظم کردن دوره های قاعدگی مورد استفاده قرار می گیرد/همچنین این روغن گیاهی می تواند دردهای قاعدگی را کاهش دهد .

14 ) ضد آلرژی و ضد حساسیت است

یکی دیگر از خواص پونه کوهی ، کاهش واکنش بیش از حد سیستم دفاعی بدن نسبت به برخی از محرک هاست.به همین دلیل از پونه کوهی می توان برای کاهش علائم حساسیت نیز استفاده کرد.این خاصیت پونه کوهی می تواند برای تسکین علائم پسوریازیس نیز مورد استفاده قرار گیرد.

15 ) مشکلات هضم را درمان می کند

بر اساس برخی از مطالعات ، روغن پونه کوهی می تواند با افزایش ترشح مایعات گوارشی ، باعث بهبود هضم غذا شود.همچنین با افزایش تولید آنزیم هایی که به هضم مواد غذایی کمک می کنند ، می تواند باعث افزایش جذب مواد مغذی از خوراکی های مصرفی شود.

نحوه استفاده از روغن پونه کوهی چگونه است ؟

از روغن اورگانو به روش های مختلف می توانید استفاده کنید. برای استفاده از روغن ارگانو به صورت موضعی ابتلا باید آن را با یکی از روغن های حامل مثل روغن نارگیل رقیق کنید.قبل از استفاده حتما باید مطمئن شوید که به این روغن گیاهی حساسیت نداشته باشید. در اطراف زخم ها نیز می توانید برای تسریع بهبود زخم ، از این روغن استفاده کنید ولی نباید به صورت مستقیم بر روی زخم باز استفاده شود. همچنین می توانید به مقادیر خیلی کم ، روغن پونه کوهی را با عسل مخلوط کرده و به صورت خوراکی مصرف کنید.یک روش دیگر برای استفاده از این روغن گیاهی ، استفاده به صورت زیر زبانی است .همچنین می تواند روغن پونه کوهی را با سایر روغن ها و اسانس ها مخلوط کرده و مصرف کنید. مانند : روغن اسطوخودوس ، اسانس بابونه ، روغن رزماری ، اسانس چوب سدر ، اسانس اکالیپتوس و ....

عوارض جانبی و مضرات پونه کوهی

برخلاف تصور برخی از مردم ، گیاهان دارویی و داروهای گیاهی نیز می تواند عوارض جانبی و مضراتی داشته باشند.بخصوص اگر به درستی مورد استفاده قرار نگیرند.با توجه به توانایی تحریک هورمون های بدن ، کسانی که دچار مشکلات هورمونی هستند و یا زنان زنان باردار نباید به میزان زیاد از این روغن استفاده کنند.

الف ) می تواند باعث مسمومیت شود

روغن پونه کوهی حاوی مقادیر بالایی تیمول است که دریافت مقادیر زیادی تیمول می تواند باعث افزایش سمیت بدن و در موارد ایجاد مسمومیت شود.به همین دلیل توصیه می شود همیشه مقادیر محدود و کنترل شده ای از این روغن دارویی استفاده شود.

ب ) حساسیت زا است

در صورتی که به پونه کوهی و یا گیاهانی مانند نعناع ، مریم گلی ، آویشن ، ریحان و ... حساسیت دارید نباید از این روغن استفاده کنید. برخی از علائم حساسیت به این روغن گیاهی عبارتنداز : خارش پوست ، قرمز شدن پوست ، آبریزش بینی ، قرمز شدن چشم ، گرفتگی گوش ، تنگی نفس ، تورم زبان و لب ، خشک شدن زبان و دهان و ...

ج ) پونه کوهی جذب آهن را مختل می کند

به طور طبیعی روغن اورگانو می تواند مانع جذب آهن شود.در صورتی که دچار کمبود آهن هستید و یا کم خونی دارید نباید به صورت مداوم و طولانی مدت از این روغن گیاهی استفاده کنید .

د ) می تواند برای سلامت جنین مضر باشد

مصرف منظم و طولانی مدت روغن پونه می تواند رحم را تحریک کرده و برای سلامت جنین مضر باشد .روغن اورگانو گردش خون در رحم افزایش می دهد و افزایش بیش از حد گردش خون در رحم در دوران بارداری می تواند باعث نازکتر شدن لایه داخلی کیسه آب جنین شود.

ه ) پونه کوهی می تواند باعث سقط جنین شود

شواهد زیاد و گزارشاتی وجود دارد که نشان می دهد مصرف طولانی مدت و دارویی پونه کوهی می تواند باعث سقط جنین شود.

و ) می تواند باعث رقیق شدن خون شود

مصرف پونه کوهی به صورت بلند مدت و دارویی می تواند باعث رقیق شدن خون و ایجاد مشکلات انعقاد خون شود . در صورتی که عمل جراحی و یا دندانپزشکی در پیش دارید ، حداقل یک هفته قبل از آن باید مصرف پونه کوهی را قطع کنید. همچنین در صورتی که سابقه حمله قلبی و یا سکته مغزی دارید و یا داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین ، آسپرین و پلاویکس مصرف می کنید ، باید از مصرف طولانی مدت این گیاه دارویی خودداری کنید .

ز ) پونه کوهی قند خون را کاهش می دهد

پونه کوهی تاثیر بسیار بالایی در کاهش قند خون دارد.اگر دچار افت قند خون هستید و یا داروهای کنترل قند خون مانند متفورمین مصرف می کنید باید از مصرف دارویی اورگانو خودداری کنید.

سایر عوارض جانبی پونه کوهی عبارتند از :

  • برای افرادی معده ضعیفی دارند مضر است و می تواند عوارض جانبی مانند تهوع ، استفراغ ، معده درد  و سوزش سردل ایجاد کند .
  • در صورت استفاده موضعی می تواند باعث خارش پوست شود.
  • پونه کوهی با خربزه ، سیر ، بابونه ، دارچین ، جینسنگ و زغال اخته تداخل دارد
نکات بیشتر :
  • قبل از مصرف دارویی روغن اورگانو حتما باید با متخصص مشورت کنید
  • هرگز بیش از حد مجاز استفاده نکنید
  • قبل از استفاده حتما مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید
  • حداقل یک هفته قبل از هرگونه عمل جراحی باید مصرف این گیاه دارویی را متوقف کنید
  • از پونه کوهی به صورت طولانی مدت استفاده نکنید. بهترین حالت به این صورت است که بعد از 2 هفته مصرف ، حداقل یک هفته استراحت کرده و در صورت نیاز دوباره مصرف را آغاز کنید.
  • مصرف طولانی مدت پونه کوهی برای کسانی که مشکل کلیوی ، کبدی و قلبی و عروقی دارند مضر است
  • مصرف خارجی و داخلی روغن اورگانو در کودکان زیر دو سال ممنوع است
 
نظرات: 0 مشاهده