فواید و خواص روغن گریپ فروت + طرز تهیه روغن ماساژ خانگی برای درمان سلولیت

فواید روغن گریپ فروت

روغن گریپ فروت یک عصاره قوی است که از پوست میوه گریپ فروت (Citrus x paradisi) گرفته می شود و حاوی طیف وسیعی از ترکیبات مفید فرار است. گریپ فروت میوه ای پیوندی است و ابتدا در باربادوس کشت شد. این میوه حاصل پیوند بین پرتقال شیرین (Citrus sinensis) و پومیلو یا دارابی (Citrus maxima) می باشد. روغن گریپ فروت به عنوان یک دیورتیک ، ضدعفونی کننده ، محرک ، ضد افسردگی ، ضد انگل و قارچ ، گندزدا و تونیک شناخته شده است. روغن گریپ فروت به طور طبیعی سرشار از آنتی اکسیدان ها و فیتوکمیکال های مفید می باشد که باعث کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن در بدن می شود. بسیاری از فواید روغن گریپ فروت ناشی از وجود یکی از مواد اصلی آن به نام لیمونن می باشد که حدود 88 تا 95 درصد از این روغن را تشکیل می دهد. اعتقاد بر این است که لیمونن از DNA و سلول های بدن در برابر آسیب ها محافظت می کند و در نتیجه در مبارزه با تومورها و پیشگیری از سرطان کمک کننده است. علاوه بر لیمونن ، روغن گریپ فروت حاوی سایر آنتی اکسیدان های قوی ، از جمله ویتامین C ، میرسن ، ترپینن ، پینن و سیترونلول نیز می باشد. به طور معمول ، روغن گریپ فروت برای مبارزه با عفونت های گلو و دستگاه تنفسی ، خستگی ، درد عضلانی و همچنین درمان طبیعی برای بیماری التهاب مفصلی استفاده می شود. علاوه بر این این روغن برای چربی سوزی نیز به کار برده می شود. گفته می شود که این روغن به افزایش سطح انرژی و متابولیسم بدن کمک می کند، به علاوه این روغن می تواند به کاهش هوس شکر و شیرینی کمک کند. به عنوان یک ماده سم زدای طبیعی ، روغن گریپ فروت می تواند به کبد کمک کند تا بدن را از سموم و مواد زائد پاکسازی کند ، علاوه بر این می تواند سیستم لنفاوی را فعال کرده و احتباس مایع (ادم) را کنترل کند.

12 فایده روغن گریپ فروت

1. به چربی سوزی کمک می کند

حتما قبلا شنیده اید که گریپ فروت یکی از بهترین میوه ها برای کاهش وزن و چربی سوزی می باشد ، این به این دلیل است که برخی از مواد تشکیل دهنده فعال گریپ فروت برای افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن و کاهش اشتها فوق العاده مفید است. هنگامی که روغن گریپ فروت با روغن پچولی (روغن نعنای هندی) مخلوط می شود ، هوس غذا خوردن  و اشتها را کاهش می دهد و در نتیجه به جلوگیری از پرخوری بیش از حد کمک کرده می تواند یک روش سالم  برای از دست دادن وزن باشد. برای این کار می توانید در هنگام گرسنگی چند قطره از روغن گریپ فروت را بر روی قفسه سینه و یا مچ دست خود ماساژ دهید. هنگامی که به صورت موضعی بر روی پوست به مقدار کم استفاده می شود ، روغن گریپ فروت ، یک دیورتیک عالی و محرک لنفاوی می باشد. این یکی از دلایلی است که این روغن در بسیاری از کرم های سلولیت استفاده می شود.
مطلب مرتبط : خواص گريپ فروت

2. ضد باکتری طبیعی است

روغن گریپ فروت دارای اثرات ضد میکروبی است که به کاهش یا از بین بردن باکتری های مضر کمک می کند. این میکروب ها می توانند از طریق غذاهای آلوده ، آب یا انگل وارد بدن شوند. تحقیقات نشان می دهد که روغن گریپ فروت حتی می تواند با سویه های باکتری قوی از جمله اشریشیا کُلی/ای کلی (  E. Coli) و سالمونلا مبارزه کند. این روغن همچنین برای از بین بردن باکتری های پوست ، قارچ ها ، کپک قارچى ، انگل های موجود در غذای حیوانات ، محافظت از مواد غذایی و ضد عفونی کردن آب استفاده می شود.

3. برای از بین بردن ویروس کاندیدا مفید است

یکی دیگر از مزایای مهم روغن گریپ فروت این است که دارای توانایی ضد قارچی است و قادر به کاهش مخمرها و باکتری هایی است که باعث ایجاد علائم ویروس کاندیدا می شوند ، کاندیدا یک بیماری شایع می باشد که سلامت روده را مختل می کند و می تواند باعث افزایش اشتها شود. همچنین تحقیقات نشان می دهند که گریپ فروت در مبارزه با عفونت های دستگاه ادراری مؤثر است و حتی ممکن است قابل مقایسه با داروهای ضد باکتریایی باشد.

4. در کاهش استرس و اضطراب کمک کننده است

بوی گریپ فروت نشاط آور و آرام بخش می باشد و اعتقاد بر این است که روغن گریپ فروت استرس را کاهش می دهد ، برای بهره بردن از این خاصیت روغن گریپ فروت می توان کمی از این روغن را به آب وان اضافه کرد و یا چند قطره از آن را بر روی پوست استفاده کرد و یا حتی در دیفیوزر روغن های معطر قرار داده و در فضای محیط زندگی پخش کرد. همچنین می توانید چند قطره از این روغن را همراه با مقدار کمی از روغن نارگیل مخلوط کرده ، این ترکیب را بر روی مچ دست ، گردن و یا قفسه سینه خود استعمال کنید.

5. کمک می کند تا هوس شکر و شیرینی نکنید

احساس می کنید که همیشه به دنبال چیزی شیرین برای خوردن هستید؟ اگر با این مساله روبرو هستید ، روغن گریپ فروت ممکن است به شما کمک کند. در صورتی که مستقیما روغن گریپ فروت را استنشاق کنید به کاهش هوس شیرینی و شکر و همچنین کاهش اعتياد به شکر کمک می کند. برای این منظور هر وقت که هوس خوردن شیرینی جات کردید ، این روغن را مستقیما از بطری آن ببویید و یا می توانید با استفاده از چند قطره از این روغن در آب یا چای ، یک مکمل طبیعی درست کرده در طول روز استفاده کنید. مواظب باشید تا به هیچ وجه زیاده روی نکنید!

6. می توانید به عنوان ضد میکروب و خوشبو کننده طبیعی هوا استفاده کنید

برای از بین بردن بوی های ناخوشایند در آشپزخانه ، لوازم خانگی و حمام ها ، می توانید روغن گریپ فروت را همراه با سایر روغن های مرکبات مانند روغن لیمو و روغن پرتقال به وسیله دیفیوزر در محیط پخش کنید. با این کار نه تنها بوی خوشی در محیط خانه پخش خواهد شد ، بلکه باکتری های ایجاد کننده بوی بد را نیز از هوای خانه دور خواهید ساخت. علاوه بر این ، شما می توانید مقدار کمی روغن گریپ فروت را در سطوح چوبی ، کانتر تاپ ، کف و لوازم خانگی برای از بین بردن باکتری ها و بوهای بد به طور طبیعی استفاده کنید.

7. به افزایش گردش خون در بدن کمک می کند

تقریبا تمام انواع روغن های مرکبات قادر به کاهش التهاب و افزایش جریان خون در بدن می باشند. اثر اتساع کنندگی گریپ فروت به عنوان یک درمان طبیعی برای درد و گرفتگی عضلات در دوران قاعدگی ، سردرد ، نفخ ، خستگی و درد عضلانی مفید می باشد. برای این منظور ، چند قطره از روغن گریپ فروت را به وان حمام خود اضافه کنید ، یا چند قطره از این روغن را بر روی یقه پیراهن خود یا روی مچ دست خود استعمال کنید.

8. به تقویت سیستم گوارشی کمک می کند

روغن گریپ فروت همچنین با افزایش گردش خون به ارگان های گوارشی انسان از جمله مثانه ، کبد ، معده و کلیه ها به سم زدایی بدن کمک می کند. این روغن تاثیر مثبتی بر هضم دارد و می تواند به از بین بردن احتباس مایعات در بدن کمک کند. همچنین این روغن می تواند به مبارزه با میکروب ها در درون  روده و سایر ارگان های گوارشی کمک کند. برای این منظور می توانید برای خودتان لوسیون ماساژ خانگی درست کنید ، به این صورت که روغن گریپ فروت را با روغن نارگیل یا روغن جوجوبا مخلوط کرده این لوسیون را بر روی شکم خود به آرامی ماساژ دهید.

9. به طور طبیعی انرژی بدن را افزایش می دهد

به عنوان یکی از محبوب ترین روغن های مورد استفاده در آروماتراپی ، روغن گریپ فروت می تواند تمرکز ذهنی شما را افزایش دهد و به طور طبیعی به افزایش انرژی شما کمک کند. همچنین در صورت استنشاق ، اثرات محرک این روغن برای کاهش سردرد ، خواب آلودگی ، مه مغزی (یا مغز مه آلود) ، خستگی ذهنی و حتی بی حوصلگی کمک کننده می باشد. این روغن حتی برای بهبود علائم خستگی آدرنال مانند انگیزه کم ، درد ، کندی و تنبلی مفید است. بعضی از مردم مایل به استفاده از روغن گریپ فروت به عنوان یک ضد افسردگی ملایم طبیعی هستند ، زیرا این روغن می تواند هشیاری و آرامش اعصاب را افزایش دهد. می توانید مقداری از این روغن را در هنگام کار ، دوش گرفتن در هنگام صبح یا در ترکیب با عطر ، لوسیون و... استفاده کنید.

10. با آکنه مبارزه کرده و از پوست محافظت می کند

بسیاری از لوسیون ها و صابون های تجاری روغن های مرکبات را ، به دلیل ترکیبات ضد باکتری و تغذیه کنندگی پوست ، به ترکیبات محصول خود اضافه می کنند. نه تنها روغن گریپ فروت قادر به کمک به مبارزه با باکتری ها و چربی (که می توانند باعث ایجاد آکنه شوند) ، می باشد بلکه برای حفظ ایمنی پوست در برابر آلودگی محیط زندگی و آسیب های اشعه ماوراء بنفش نیز کمک کننده است ، علاوه بر این روغن گریپ فروت می تواند به شما در از بین بردن سلولیت کمک کند. همچنین روغن گریپ فروت برای بهبود زخم ها ، بریدگی ها ، نیش حشرات و جلوگیری از عفونت های پوستی کمک کننده است. به عنوان یک درمان طبیعی آکنه یا مرهم پوستی ، می توانید از ترکیب روغن گریپ فروت با روغن نارگیل یا روغن جوجوبا یک یا دو بار در روز در ناحیه آسیب دیده ی پوست خود استفاده کنید.

11. موها را تمیز و درخشان می کند

می توانید چند قطره از روغن گریپ فروت را به شامپو یا نرم کننده موی خود اضافه کنید تا به کاهش میزان چربی ، عرق و باکتری ها و افزایش حجم و درخشش موها کمک کنید. اگر موهایتان را رنگ می کنید بهتر است بدانید که ، روغن گریپ فروت همچنین می تواند موها را از آسیب نور خورشید محافظت کند.

12. طعم دهنده طبیعی است

شما می توانید از روغن گریپ فروت برای اضافه کردن طعم مرکبات به طور طبیعی به غذاها ، سودا یا آب کربناته ، آب میوه ها ، اسموتی ها و آب استفاده کنید. این کار باعث می شود تا بعد از خوردن غذا حس سیری افزایش پیدا کرده ، در عین حال به کاهش گرایش به کربوهیدرات ها و شیرینی ها کمک می کند و بعد از صرف غذا هضم را بهبود می بخشد.

روغن ماساژ طبیعی گریپ فروت و نارگیل برای از بین بردن سلولیت

برای رفع سلولیت ، ورزش کردن ، تغذیه درست و نوشیدن مقدار زیادی از آب ضروری می باشد و همراه با این موارد می توانید از این روغن ماساژ نیز استفاده کنید. کرم های سلولیت می توانند گران و پر از مواد شیمیایی باشند ، بنابراین این ترکیب ضد سلولیت را که می توانید در خانه با استفاده از مواد سالم و طبیعی تهیه کنید ، می تواند مفید باشد. این ترکیب از روغن نارگیل و روغن گریپ فروت تشکیل می شود ، در حالی که  روغن نارگیل به آبرسانی پوست کمک می کند ، روغن گریپ فروت نیز حاوی مقدار زیادی از آنزیم های ضد التهابی بروملین است که به کاهش سلولیت کمک می کند. مواد مورد نیاز عبارتند از :
  • 30 قطره اسانس گریپ فروت
  • 1 پیمانه روغن نارگیل
  • ظرف شیشه ای
طرز تهیه و استفاده : روغن گریپ فروت و روغن نارگیل را با هم مخلوط کنید و در ظرف شیشه ای ذخیره کنید. 5 دقیقه در روز بر روی ناحیه مبتلا به سلولیت استعمال کنید. این مقدار کرم برای سی بار استفاده کافی است ، شما بسته به مقدار مورد نیاز خود تهیه کنید.

تداخلات دارویی و اثرات جانبی مصرف روغن گریپ فروت

  • روغن گریپ فروت ممکن است با داروهای خاصی از جمله داروهای ضد افسردگی (مانند سرترالین و ...) و داروهای فشار خون (مانند کاپتوپریل ، آتنولول و ...)تداخل داشته باشد. اگر هر گونه دارو مصرف می کنید یا پوست حساس دارید قبل از اضافه کردن گریپ فروت به رژیم غذایی و یا پوست خود و یا استفاده از روغن گریپ فروت به عنوان یک داروی طبیعی ، با پزشک خود مشورت کنید.
  • همچنین اگر از روغن گریپ فروت به صورت موضعی استفاده می کنید از قرار دادن پوستتان در معرض نور خورشید خودداری کنید ، زیرا این روغن می تواند پوست را نسبت به اشعه های فرابنفش و آفتاب سوختگی حساس کند. بعد از استفاده از این روغن بر روی پوست خود ، حداقل یک ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید صبر کنید .
  • در نظر داشته باشید که برخی از افرادی که دارای پوست حساس هستند ممکن است در هنگام استفاده از روغن گریپ فروت احساس تحریک یا واکنش آلرژیک داشته باشند ، بنابراین ابتدا باید این روغن را بر روی قسمتت کوچکی از مچ دست خود آزمایش کنید تا مطمئن شوید حساسیت ندارید.
  • حتما این روغن را از فروشگاه ها ی قابل اطمینان خریداری کنید تا از اصل بودن آن اطمینان داشته باشد وگرنه تاثیری نخواهید دید.
  • در نهایت ، مراقب باشید از هر گونه اطلاعات گمراه کننده که در اینترنت در مورد استفاده از مقادیر زیاد روغن گریپ فروت برای کاهش وزن و به ویژه مارک های با کیفیت پایین که ممکن است حاوی مواد افزودنی های خطرناک باشند ، اجتناب کنید. بعضی از افراد هر روز نوشیدن نصف بطری از این روغن را توصیه می کنند اما این خطرناک است ، به طور بالقوه سمی است و به احتمال خیلی زیاد منجر به واکنش منفی خواهد شد ، پس به هیچ وجه توصیه نمی شود. مصرف بیش از حد روغن گریپ فروت می تواند باعث تخریب کیسه صفرا و ایجاد اسپاسم و مسائل جدی گوارشی مانند سنگ های صفراوی یا تغییرات مجاری صفراوی شود ، بنابراین این روغن را حتما با احتیاط استفاده کنید و از افراط بپرهیزید. روغن گریپ فروت و یا هر اسانس ضروری دیگر باید در دوزهای توصیه شده استفاده شود.

مطالعات و تحقیقات علمی در مورد فواید روغن گریپ فروت

  • تحقیقات نشان می دهند که استنشاق روغن گریپ فروت یا استفاده از آن برای آروماتراپی می تواند به ایجاد حس آرامش کمک کرده و حتی فشار خون شما را به طور طبیعی کاهش دهد. در سال 2002 ، مطالعه ای در مجله Japanese Pharmacology منتشر شد که اثرات استنشاق عطر روغن گریپ فروت را در فعالیت مغز سیستماتیک در بزرگسالان سالم مورد بررسی قرار داده بود و در نتیجه این مطالعه مححقان دریافتند که روغن گریپ فروت (همراه با سایر روغن ها ی گیاهی مانند روغن نعناع ، ​​روغن ترخون ، روغن رازیانه و روغن گل سرخ) به طرز معنی داری بر فعالیت مغزی و ایجاد آرامش تاثیرگذار هستند. بر اساس این مطالعه در بزرگسالانی که از این روغن ها استنشاق می کنند ، فعالیت های سمپاتیک نسبی تا 1.5 الی 2.5 برابر افزایش می یابد که این هم موجب بهبود روحیه و کاهش حس استرس می شود. این افراد همچنین با بوییدن روغن گریپ فروت کاهش قابل توجهی را در فشار خون سیستولیک در مقایسه با استنشاق یک حلال بی بو تجربه کردند.
  • همچنین بر اساس یک تحقیق انجام شده توسط Department of Applied Chemistry در دانشگاه کینکی در ژاپن ، روغن گریپ فروت فعالیت استیل ‌کولین ‌استراز ، که همچنین به نام AChE شناخته می شود ، را مهار می کند. AChE پیام‌ رسان ‌های عصبی استیل کولین را در مغز هیدرولیز می کند و عمدتا در اتصالات عصبی-عضلانی و سیناپس های مغز یافت می شود. از آنجایی که گریپ فروت آنزیم استیل کولین استراز را از شکستن استیل کولین منع می کند ، هم سطح و هم طول مدت پتانسیل عمل انتقال دهنده های عصبی افزایش می یابد ، که منجر به بهبود حالات روحی فرد می شود. این اثر می تواند به کاهش خستگی ، مه مغزی ، استرس و افسردگی کمک کند.
  • از آنجا که هوس غذا به ویژه هوس شکر ، نمک ، چربی ها و کربوهیدرات ها به شدت با حس استرس مرتبط است ، گریپ فروت می تواند به کاهش میل خوردن عاطفی کمک کند. اما با توجه به مطالعات ، بوی روغن گریپ فروت حتی تاثیر بیشتری در چربی سوزی دارد. محققان دانشکده پزشکی دانشگاه نگاتا در ژاپن دریافتند که استنشاق گریپ فروت اثر طراوت بخش و هیجان انگیزی دارد که نشان دهنده فعال شدن فعالیت عصبی سمپاتیک است که به کنترل وزن بدن کمک می کند.
 تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده