سرترالین - عوارض - تداخل و نحوه مصرف Sertraline زلفت

سرترالین چیست ؟ (زلفت)

سرترالین نوعی داروی ضد افسردگی پرمصرف و معروف است که در گروه داروهای مهار کننده باز جذب سروتونین (SSRI) قرار دارد . از سرترالین برای درمان افسردگی ، ترس ، اضطراب و استرس ، وسواس و ... استفاده می شود .
توجه : در برخی از موارد مصرف سرترالین می تواند باعث ایجاد افکار خودکشی شود . در صورتی که یکی از نزدیکان شما از این دارو استفاده می کند ، تغییرات رفتاری او را تحت نظر داشته باشید و در صورت مشاهده هرگونه علائم تصمیم به خودکشی ، به پزشک اطلاع دهید . در این افراد هر نوع تهدید به خودکشی را جدی بگیرید . بهتر است تعداد محدودی از دارو در دسترس او باشد .
در صورتی که با مصرف این دارو هرگونه نشانه ای از سندرم سروتونین در خود مشاهده کردید ، به پزشک مراجعه کنید . علائمی مانند : توهم ، دیدن افراد یا چیزهایی که در واقعیت وجود ندارند ، احساس اینکه کسی با شما صحبت می کند ، عرق شدید ، افزایش ضربان قلب ، سفتی عضلات ، تیک ، تهوع ، استفراغ ، اسهال و . .. قبل از تجویز سرترالین در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید ، با پزشک خود مشورت کنید :
  • اگر به سرترالین یا هر کدام از داروهای گروه مهار کننده باز جذب سروتونین حساسیت دارید
  • در صورتی که هرگونه بیماری قلبی ، سابقه حمله قلبی ، سکته مغزی و فشار خون بالا دارید
  • اگر دچار بیماری های کبدی هستید
  • در صورتی که هرگونه مشکلات کلیوی دارید
  • در صورتی دچار صرع و تشنج هستید
  • اگر خونریزی داخلی دارید
  • در صورتی که از رقیق کننده هایی مانند وارفارین استفاده می کنید
  • اگر دچار اختلال دوقطبی هستید
  • در صورتی که سطح سدیم خون شما پایین است
  • اگر در دوران بارداری هستید و یا قصد بارداری دارید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید
  • در صورتی که هرگونه سابقه خودکشی دارید و یا هم اکنون در فکر خودکشی کردن هستید
  • در صورتی که سابقه اعتیاد دارید و یا در حال حاضر معتاد هستید
  • در صورتی که از داروهای خاصی استفاده می کنید . مانند داروهای ضدافسردگی ، خواب آور ، داروهای درمان پارکینسون ، آنتی بیوتیک های قوی ، داروهای ضد التهابی و ...

مصرف سرترالین در دوران بارداری

سرترالین در رده C بارداری قرار دارد و می تواند برای جنین مضر باشد . مصرف این دارو در دوران بارداری می تواند باعث مشکلات بسیار جدی ریوی در نوزاد شود . در دوره مصرف این دارو توصیه می شود از روش های مطمئن پیشگیری از بارداری استفاده کنید و در صورتی که در دوره مصرف سرترالین متوجه شدید که باردار هستید سریعا به پزشک مراجعه کرده و از قطع ناگهانی و بدون تجویز پزشک خودداری کنید . مصرف سرترالین در دوران بارداری می تواند علائم افسردگی شما را تشدید کرده و باعث بروز افسردگی شدید بعد از زایمان شود .

مصرف سرترالین در دوران شیردهی

مشخص نیست که آیا سرترالین از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد می شود یا خیر . توصیه می شود در دوران شیردهی حتما با پزشک خود مشورت کنید .
توجه : مصرف سرترالین می تواند آزمایشات تشخیصی پزشکی مخصوصا آزمایش ادرار را تحت تاثیر قرار دهد . در صورتی که سرترالین مصرف می کنید ، قبل از هرگونه آزمایش پزشکی ، این مورد را به پزشک خود اطلاع دهید .
با شروع مصرف سرترالین ممکن است تا 4 هفته هیچ گونه نشانه ای از بهبودی در خود مشاهده نکنید و یا تاثیر آن بسیار کم باشد . در این صورت مصرف دارو را متوقف نکنید و به دوره درمان خود ادامه دهید . معمولا اولین علائم از بهبودی ، 1 ماه بعد از شروع مصرف سرترالین نمایان می شود . در صورتی که بعد از یک ماه هیچ گونه نشانه ای از بهبودی در خود مشاهده نکردید به پزشک خود اطلاع دهید . مصرف سرترالین را هیچگاه به صورت ناگهانی قطع نکنید . ترک مصرف سرترالین باید تحت نظر پزشک و با راهنمایی های دکتر انجام شود .

در صورتی که یک وعده از مصرف سرترالین را فراموش کنم چه می شود ؟

در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری داروی خود را مصرف کنید و ساعت مصرف بعدی را به تناسب زمانی به تعویق بیاندازید . اگر به زمان بعدی مصرف بسیار نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید .

در صورتی که بیش از حد سرترالین مصرف کرده باشم چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با سرترالین مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . اوردوز و مسمومیت با سرترالین می تواند عوارض جانبی شدید و حتی مرگ در پی داشته باشد . خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .
توجه : سرترالین یا زلفت با الکل تداخل دارد و می تواند عوارض جانبی ناخواسته ایجاد کند . در دوره مصرف این دارو ، الکل مصرف نکنید .

عوارض جانبی سرترالین

این دارو مانند سایر داروها می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد . شما ممکن است هیچکدام از این عوارض را در خود مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند . در صورتی که با مصرف سرترالین هرگونه نشانه ای از حساسیت در خود مشاهده کردید ، مصرف دارو را متوقف کرده و با پزشک تماس بگیرید . علائم آلرژی به سرترالین می تواند شامل این موارد باشد : خشکی دهان و گلو ، آبریزش بینی ، خارش و قرمز شدن چشم ، تنگی نفس ، درد قفسه سینه ، تورم زبان و لب ، حساسیت پوستی و خارش و .... در صورتی که با مصرف سرترالین دچار این علائم شدید ، با پزشک تماس بگیرید : بدتر شدن بیماری ، تغییرات خلق و خو ، عصبانیت شدید ، تفکرات خودکشی ، حس تهاجمی ، تمایل به آسیب رساندن به دیگران و خود ، خواب آلودگی شدید به حدی که باعث اختلال در زندگی روزمره شود ، توهم و شنیدن صداها و دیدن اشخاصی که اصلا وجود ندارند و ....

برخی از سایر عوارض جانبی سرترالین عبارتند از :

  • کاهش سطح سدیم بدن
  • مشکلات بینایی / دوبینی / تاری دید / سیاهی رفتن چشم / سرگیجه / مشکل در تشخیص رنگ
  • سردرد / مشکل حافظه / کند شدن سرعت حرف زدن / مشکل در جمله سازی / فراموش کردن حرفی که در حال گفتن بودید / تشنج
  • خستگی / خواب آلودگی / حالت تهوع و استفراغ / از دست دادن اشتها /
  • کاهش میل جنسی / مشکل در ارضا شدن / مشکل در نعوظ /
  • خشکی واژن / درد در هنگام رابطه جنسی / مشکل در ارگاسم / بی میلی جنسی
  • و ...

نحوه مصرف سرترالین

نحوه و میزان مصرف هر دارویی توسط پزشک متخصص تجویز می شود و شما باید دقیقا طبق تجویز پزشک خود رفتار کنید . اطلاعات موجود در این نوشته فقط جهت اطلاع رسانی بوده و این سایت هیچ مسئولیتی از این بابت ندارد .

میزان مصرف سرترالین برای درمان افسردگی

معمولا با دوز اولیه 50 میلیگرم و یکبار در روز آغاز می شود و در صورت نیاز می توان تا حداکثر 200 میلیگرم در روز افزایش داد.تنظیمات دوز می تواند با فواصل یک هفته انجام شود.

میزان مصرف سرترالین برای درمان وسواس

معمولا با دوز اولیه 50 میلیگرم و یکبار در روز آغاز می شود و در صورت نیاز می توان تا حداکثر 200 میلیگرم در روز افزایش داد .تنظیمات دوز می تواند با فواصل یک هفته انجام شود .برای درمان وسواس ممکن است نیاز به مصرف طولانی مدت سرترالین داشته باشید و معمولا علائم بهبودی بعد از 4 هفته نمایان می شود .

میزان مصرف سرترالین برای درمان افسردگی قاعدگی

معمولا 50 میلی گرم در طول دوره پریود به صورت یکبار در روز مصرف می شود که این میزان نباید بیش از 150 میلیگرم در روز باشد .

تداخل دارویی سرترالین

این دارو می تواند یا برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود .ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از داروها بتوان از برخی از این تداخلات پیشگیری کرد . برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز دارو ، تمام داروهای که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود گزارش دهید .

برخی از داروهایی که با سرترالین تداخل دارند عبارتنداز :

  •  داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی  مانند : آسپیرین ، ایبوپروفن ، ناپروکسن ، سلکوکسیب ، دیکلوفناک ، ایندومتاسین ، و ..
  • سایر داروهای درمان افسردگی مانند ایمی پرامین و آمی تریپتیلین و ...
  • داروهای خواب آور و مسکن مانند استامینوفن و دیازپام و ...
  • داروهای مخدر مانند : متادون ، ترامادول
  • داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین
  • داروهای شل کننده عضلات
  • داروهای درمان پارکینسون و صرع
  • انتی بیوتیک های قوی مانند مترونیدازول و آزیترومایسین و داکسی سایکلین و ...
  • داروهای کنترل فشار خون مانند : کاپتوپریل ، آتنولول و ...
  • و ....
توجه : سرترالین خواب آور است و می تواند تمرکز شما را دچار اختلال کند . بعد از مصرف این دارو از رانندگی و کارهایی که به تمرکز حواس زیاد نیاز دارد خودداری کنید .. بروز رسانی در تاریخ 21 تیر 97 ↓↓↓
آیا سرترالین چاق کننده است و باعث افزایش وزن می شود ؟
طبق تحقیقات اخیر مصرف سرترالین یا همان «زلفت» باعث افزایش وزن و چاقی نمی شود.ولی در صورتی که شما به دلیل افسردگی دچار لاغری و کاهش وزن شده باشید ، ممکن است با مصرف سرترالین و کاهش علائم ناشی از افسردگی ، وزن شما افزایش پیدا کند.
آیا سرترالین باعث لاغری می شود ؟
خیر این دارو معمولا به صورت مستقیم باعث بروز تغییر وزن نمی شود .ولی در صورتی که به دلیل عوارض افسردگی ، دچار چاقی و افزایش وزن شده باشید ، با مصرف سرترالین و کاهش علائم و عوارض افسردگی ، احتمال لاغری و کاهش وزن نیز وجود دارد. همچنین برخی از عوارض جانبی سرترالین ممکن است باعث کاهش میزان غذای مصرفی شما شود.عوارض جانبی مانند : تهوع ، استفراغ ، شکم درد ، سوزش سر دل و ...
آیا از سرترالین برای کاهش وزن و لاغری می توان استفاده کرد ؟
خیر . این دارو در افراد سالم هیچگونه تاثیری بر روی وزن و لاغری ندارد.
چگونه از چاقی و افزایش وزن ناشی از مصرف سرترالین جلوگیری کنم ؟
همان طور که در بند قبلی اشاره شد ، سرترالین باعث تغییرات وزنی نمی شود و در صورتی که شما به واسطه ابتلا به افسردگی و عوارض جانبی ناشی از آن دچار چاقی و یا لاغری شده اید ، با مصرف سرترالین و بهبود علائم افسردگی ممکن است تغییرات در وزن خود احساس کنید. برای جلوگیری از افزایش وزن در دوره مصرف سرترالین می توانید از روش های زیر استفاده کنید.
  • وزن خود را تحت نظر داشته باشید
به محض شروع درمان با داروی زلفت ، به صورت منظم تغییرات وزن خود را تحت نظر داشته باشید و در صورتی که دچار افزایش وزن شده اید ، به پزشک خودتان گزارش دهید.
  • کالری دریافتی خود را کنترل کنید
در رژیم غذایی خود از خوراکی های کم کالری استفاده کنید .مصرف میوه و سبزی را افزایش داده و از مصرف چربی ، غذاهای سرخ شده ، فست فودها ، سوسیس ، کالباس ، پیتزا ، انواع ساندویچ ، کنسروها ، آبمیوه های صنعتی ، شیرینی جات و ... تا جایی که می توانید خودداری کنید.
  • در وعده های غذایی خود کربوهیدرات را با پروتئین ترکیب نکنید
برای تولید سروتونین ، بدن ما به کربوهیدرات نیاز دارد. برای جلوگیری از افزایش جذب چربی و افزایش وزن ، از ترکیب کربوهیدرات ها با پروتئین خودداری کنید. برای مثال از خوردن دسرهای شیرین همراه با وعده های غذایی که حاوی گوشت هستند خودداری کنید.
  • تفاوت گرسنگی و داشتن اشتها را بدانید
گرسنگی حسی طبیعی در بدن است که در زمان نیاز بدن به مواد غذایی ، ایجاد می شود. ولی گرسنگی با داشتن اشتها تفاوت دارد. ممکن است شما گرسنه باشید و یک بشقاب برنج بخورید.با خوردن یک بشقاب شما سیر می شود و گرسنگی شما رفع می شود ولی ممکن است باز هم برای خوردن بشقاب دوم اشتها داشته باشید.ولی توجه داشته باشید که داشتن اشتها دلیل نمی شود که حتما بشقاب دوم را نیز بخورید. از طرفی ممکن است چند دقیقه یا ساعت بعد از صرف وعده غذایی دوباره احساس کنید که گرسنه هستید. در واقع این احساس گرسنگی نیست و شما فقط اشتهای خوردن چیزی را دارید. داروهای ضد افسردگی مانند سرترالین ، باعث افزایش اشتها می شوند و باید توجه داشته باشید در دوره مصرف این دارو ، بیشتر از میزان مورد نیاز بدنتان غذا نخورید .
  • فعالیت بدنی خود را افزایش دهید
در دوره مصرف این دارو باید فعالیت بدنی خود را افزایش داده و ورزش کنید تا از افزایش وزن جلوگیری شود.
  •  در صورتی که موفق نیستید ، با پزشک خود مشورت کنید
در صورتی که هر کاری انجام میدهید ولی موفق به جلوگیری از افزایش وزن خود نیستید حتما به پزشک خود اطلاع دهید .ممکن است پزشک برای شما داروهایی تجویز کند تا میزان جذب چربی در بدن شما را کاهش دهد .داروهایی مانند ونوستات ممکن است توسط پزشک برای شما در نظر گرفته شود.یا حتی ممکن است پزشک داروی شما را عوض کرده و از سایر داروهای جایگزین سرترالین استفاده کند.
آیا در دوران مصرف سرترالین می توان از داروهای کاهش وزن و رژیمی استفاده کرد؟
طبق گزارشات مراکز تحقیقاتی ، سرترالین معمولا با داروهای کاهش وزن و رژیمی و داروهایی که جذب چربی را کاهش می دهند تداخلی ندارد ولی به دلیل اینکه این داروها طیف وسعی را شامل می شوند ، حتما باید تحت نظارت پزشک این داروها را مصرف کنید تا از عدم تداخل دارویی مطمئن شوید.مطمئن ترین دارویی که مصرف آن با سرترالین تایید شده است داروی ارلیستات است . ارلیستات تنها دارویی است که می توان از آن به صورت دراز مدت نیز استفاده کرد. ارلیستات نوعی مهار کننده لیپاز است که باعث کاهش جذب چربی و افزایش دفع آن از طریق روده می شود. گاهی ممکن است در صورتی که شما اضافه وزن داشته باشید ، پزشک داروهایی مانند متفورمین نیز برای شما تجویز کند که معمولا این دارو با سرترالین تداخل چندانی ندارد و فقط ممکن است مصرف همزمان متفورمین با سرترالین باعث بروز عوارض جانبی مانند خستگی ، بی حوصلگی و احساس طعم فلز در دهان شود. تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com ©
نظرات: 35 مشاهده