سنگ کیسه صفرا - علائم - دلایل و راههای درمان سنگ کیسه صفرا

درد کیسه صفرا تقریبا همیشه نشانه یک مشکل خاص کیسه صفرا ست . سنگ کیسه صفرا . دلیل ایجاد سنگ کیسه صفرا چیست ؟ پزشکان اعتقاد دارند که حدود 10 الی 20 درصد از کل جمعیت بالغ دچار سنگ کیسه صفرا هستند . میزان شدت علائم سنگ کیسه صفرا با افزایش سن بیشتر می شود و بعد از سن 60 سالگی معمولا به حداکثر میزان خود می رسد . خانم های بالای 40 سال معمولا بیشتر از مردان به این مشکل دچار می شوند . یکی دیگر از مشکلات کیسه صفرا ، کوله سیستیت یا التهاب کیسه صفرا است. این بیماری نیز معمولا به دلیل وجود سنگ ایجاد می شود . زمانی که سنگ کیسه صفرا ، مجاری صفرا را مسدود میکند باعث ایجاد کوله سیستیت می شود که معمولا با درد شدید شکم و تب و تهوع همراه است .

دلیل ایجاد سنگ کیسه صفرا چیست ؟

کیسه صفرا یک عضو کوچک به شکل کیسه است که نقش ذخیره سازی صفرای تولید شده در کبد را دارد . به عنوان بخشی از سیستم گوارش بدن ، کیسه صفرا به تولید و ذخیره سازی آنزیم ها ، واکنش های شیمیایی که مواد غذایی را به مواد مغذی تبدیل می کند و سم زدایی بدن ، کمک می کند .کیسه صفرا در زیر کبد قرار دارد . صفرا به آنزیم ها کمک می کند تا مواد غذایی را به مواد مغذی مورد نیاز بدن و چربی ها را به اسید های چرب  تبدیل کنند . هنگامی که کبد صفرا تولید می کند آن را از طریق کانال کیستیک به کیسه صفرا می فرستد . کیسه صفرا ، صفرا را برای زمان هایی که غذا می خوریم ذخیره می کند . زمانی که غذا می خوریم صفرا به تجزیه غذا قبل از وارد شدن به روده کمک می کند . زمانی که دچار مشکلات و التهابات کیسه صفرا می شویم ، پزشکان با عمل جراحی می توانند کیسه صفرا را از بدن خارج کنند و با این کار سیستم گوارشی و هضم غذا دچار مشکل نمی شود . به دلیل این که صفرا می تواند بعد از تولید در کبد به صورت مستقیم وارد روده کوچک شود .

سنگ کیسه صفرا چه علائمی دارد ؟

سنگ و التهاب کیسه صفرا و هر مشکل دیگری در این عضو از بدن ،‌می تواند علائم شبیه به هم داشته باشد . مانند :
  • درد شکم که به کمر نیز منتقل می شود
  • بدتر شدن درد زمانی که محل درد را لمس می کنید . درد می تواند به قسمت پایین و سمت راست شکم منتقل شود . در صورت حاد بودن ، ممکن است این درد به ران ها و باسن نیز منتقل شود  .
  • تهوع / از دست دادن اشتها / گاهی استفراغ
  • تنگی نفس و مشکلات تنفسی
  • تب ، ضعف عضلانی ، سرگیجه ، لرز ،
سنگ های کیسه صفرا معمولا کوچک هستند سنگ های کیسه صفرا معمولا کوچک هستند سنگ های کیسه صفرا معمولا کوچک هستند و عمدتا از کلسترول و رسوبات کلسیم و دیگر مواد معدنی تشکیل شده اند . در مقایسه با سنگ های کلیوی ، سنگ های کیسه صفرا کوچکتر و نرم تر هستند (مانند لجن ، شن یا ماسه) . همچنین این مشکل می تواند یکی از دلایل درد قفسه سینه باشد که معمولا با بیماری های قلبی اشتباه گرفته می شود .

علائم کوله سیستیت ناشی از سنگ کیسه صفرا

کوله سیستیت حاد معمولا با درد شدید و پایدار در بخش بالای شکم همراه است . تحقیقات نشان داده است حدود 95 درصد از کسانی که دچار کوله سیستیت هستند دارای سنگ های کیسه صفرا هستند که کانال کیسه صفرا را مسدود کرده است . اگر کیسه صفرا بسیار متورم شود می تواند خطرناک باشد و باید به وسیله عمل جراحی از بدن خارج شود .

علائم کوله سیستیت بدون سنگ

اگرچه اغلب موارد التهاب کیسه صفرا (کوله سیستیت) به دلیل وجود سنگ در کیسه صفرا می باشد ولی گاهی پیش میاید که خبری از سنگ نیست . این التهاب معمولا به دلیل وجود ذرات معلق در گلبول های قرمز خون بوجود می آید . این حالت ممکن است به این دلایل بوجود بیاید : روزه گرفتن ، پیروی از رژیم های غذایی سنگین ، ابتلا به بیماری های خود ایمنی ، برخی از ویروس ها و ....

دلایل ابتلا به سنگ کیسه صفرا

دلایل زیادی می تواند باعث بروز این مشکل شوند مانند :
  • پیروی از رژیم های غذایی سنگین و گاهی غیر اصولی
  • روزه گرفتن / امتناع از خوردن غذا و خوردن مایعات برای ساعات طولانی و سپس مصرف یک وعده غذایی سنگین
  • بارداری و یا هر حالتی که به تغییرات هورمونی در بدن منجر شود
  • مصرف قرص های ضد بارداری
  • دیابت
  • سطح بالای چربی بد خون / کلسترول خون بالا / سطح بالای تری گلیسرید خون
  • سطح پایین کلسترول خوب خون (HDL )
  • فعالیت بدنی خیلی کم / کم تحرکی
  • داشتن سابقه خانوادگی و ژنتیکی سنگ کیسه صفرا
  • داشتن بیماری های خود ایمنی بدن / ضعف سیستم ایمنی
  • ابتلا به عفونت های حاد ویروسی
  • استرس ، اضطراب و نگرانی دائمی
  • چاقی و افزایش وزن

روشهای پیشگیری طبیعی از مشکلات کیسه صفرا

1 ) داشتن رژیم غذایی سالم مصرف مواد غذایی گیاهی را بیشتر کنید و تا می تواند از مواد غذایی آماده ، کنسروها ، فست فودها ، گوشت های غیر ارگانیک ، قندهای تصفیه شده و نوشیدنی های گازدارو الکلی دوری کنید . مصرف غذاهای پروبیوتیک و مواد غذایی دارای فیبر بالا از جمله : ماست ، کرفس ، سبزیجات سبز رنگ ، گوجه فرنگی ، سیب زمینی ، موز ، چغندر ، انواع قارچ ، روغن زیتون و روغن نارگیل می تواند انتخاب مناسبی باشد . مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین را کمتر کنید . مانند گوشت گاو ، گوسفند ، مرغ ، چیپس ، کوکی ها ، انواع روغن های تصفیه شده و هیدروژنه ، شکر ، لبنیات غیر ارگانیک و .. 2 ) ورزش کنید ورزش منظم می تواند تا حد زیادی از ابتلا به سنگ های کیسه صفرا پیشگیری کند چرا که ورزش کردن می تواند التهاب عمومی بدن را کاهش داده ، به تعادل هورمونی بدن کمک کند ، باعث کاهش وزن شده و از افزایش چربی بدن خون جلوگیری می کند . 3 ) از به هم خوردن تعادل هورمونی بدن جلوگیری کنید تحقیقات نشان می دهد استروژن می تواند خطر ابتلا به بیماری های کلیوی و سنگ کیسه صفرا را افزایش دهد . به همین دلیل زنان بیشتر از مردان در خطر ابتلا به این مشکلات هستند . 4 ) عوارض جانبی داروهای مصرفی خود را بدانید برخی از داروها می توانند عوارض جانبی در پی داشته باشند که می تواند منجر به مشکلات کیسه صفرا شود . داروهای پیشگیری از بارداری مانند لوونورژسترول ، داروهایی کنترل قند خون مانند متفورمین ، داروهای کنترل کلسترول خون مانند آتورواستاتین می تواند باعث بروز این مشکل شوند . برای اطلاع بیشتر ، با پزشک خود مشورت کنید.
نظرات: 0 مشاهده