8 خاصیت غذایی و دارویی زیتون + جدول ارزش غذایی

8 خاصیت غذایی و دارویی زیتون

درخت زیتون درخت زیتون در جهان صدها گونه از درختان زیتون وجود دارد ، اما همه آنها به یک رده علمی Olea europea تعلق دارند. "اولا" کلمه ای لاتین برای "روغن" است . درخت زیتون بومی مدیترانه و همچنین مناطق مختلف آسیا و آفریقا است. درختان زیتون می توانند طول عمر قابل توجهی داشته باشند. اکثر آنها تا چند صد سال زندگی می کنند و در یک مورد ، رکورد جهانی برای طول عمر یک درخت زیتون 2000 سال است!

مزایای تغذیه ای زیتون

1. سرشار از آنتی اکسیدان ها است

ثابت شده است که اکسیداسیون داخل بدن ، به پیشرفت و رشد بسیاری از بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و سرطان مرتبط است. زیتون یک میوه با محتوای آنتی اکسیدانی بالا است که عمدتا پلی فنول ها (polyphenols) را برای بدن تامین می کنند . پلی فنول ها آنتی اکسیدان هایی هستند که اثرات ضد سرطانی ، ضد دیابتی و ضد پیری آن ها اثبات شده است. زیتون حتی به افزایش سطح گلوتاتیون (glutathione) کمک می کند ، گلوتاتیون یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان های بدن است که توانایی بازیافت آنتی اکسیدان ها را داراست . گرچه هر نوع زیتون دارای سطوح مختلفی از آنتی اکسیدان ها است ، اما همه ی این آنتی اکسیدان ها در همه نوع زیتون وجود دارند . آنتی اکسیدان ها می توانند عامل مهمی در پیشگیری و درمان بیماری ها باشند.

2. کمک به کاهش کلسترول و فشار خون بالا

از آنجا که زیتون یک منبع عالی از "چربی های خوب" است ، مانند غذاهای چرب ناسالم به قلب و عروق صدمه نمی زند. مطالعات ، توانایی زیتون برای کاهش فشار خون و کنترل و کاهش کلسترول را ثابت کرده است. خاصیت هیپوتنسیو یعنی کاهندگی فشار خون (hypotensive ) در زیتون به علت اسید اولئیک ( oleic acid) موجود در این میوه است. مطالعات نشان می دهد که کاهش قابل توجهی در فشار خون و التهاب در قلب و عروق پس از مصرف زیتون ، و سایر مواد غذایی موجود در رژیم غذایی مدیترانه ای (Mediterranean diet) اتفاق می افتد.
مطلب پیشنهادی : خواص ریحان

3. برای تسکین درد مفید است

التهاب ، ریشه ی بیماری ، درد و صدمات در بدن است. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) در جلوگیری از درد موثر هستند ، اما عوارض جانبی دارند. زیتون یک ایبوپروفن طبیعی است. این میوه مانع از رشد آنزیم هایی می شود که التهاب ایجاد می کنند و به این وسیله ، درد را کاهش می دهد. التهاب همچنین نقش مهمی در بیماریهای قلبی و عروقی دارد ، که این هم یکی از دلایلی است که زیتون برای قلب مفید می باشد.

4. به درمان و جلوگیری از سرطان کمک می کند

در منطقه مدیترانه میزان سرطان نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی به میزان قابل توجهی پایین است. ترکیبات فنولیکی (phenolic) موجود در زیتون قابلیت ضد توموری را به ویژه در پستان ، روده بزرگ و معده نشان داده اند. شواهد امیدوار کننده ای وجود دارد که زیتون یکی از بهترین غذاها برای مبارزه با سرطان است ، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

5. به تقویت سلامت قلب کمک می کند

زیتون حاوی همه چیزهایی است که برای یک سیستم قلبی و عروقی ضروری است : آنتی اکسیدان ها ، قابلیت های ضد التهابی ، چربی های سالم و همچنین منبع عالی مس و ویتامین E می باشد که هر دو برای سلامت قلبِ ، مهم هستند. رژیم غذاییِ حاوی زیتون نه تنها می تواند علائم بیماری قلبی را درمان کند ، بلکه اثبات شده است که خطر عوارض ناشی از مشکلات قلبی را حتی در افرادی که دارای زمینه ی ژنتیکی در پرفشاری خون و مشکلات قلبی هستند ، نیز کاهش می دهد.
مطلب پیشنهادی : فواید روغن ویتامین E

6. پروبیوتیک طبیعی است

بررسی مطالعات منتشر شده در مجله اروپایی تغذیه ، نشان داد که ترکیبات فنولیکی زیتون می تواند تعداد بیفیدوباکترهای خوب را افزایش دهد . بیفیدوباکتریا ، ویتامین ها و مواد شیمیایی ضد باکتریایی در بدن را تولید می کند. بنابراین زیتون باعث بهبود سلامت روده و افزایش عملکرد میکروبیوم (microbiome ) می شود. زیتون از پوکی استخوان جلوگیری می کند زیتون از پوکی استخوان جلوگیری می کند

7. برای جلوگیری از پوکی استخوان مفید است

پلی فنل های موجود در زیتون در پیشگیری از پوکی استخوان مفید هستند. بسیاری از مطالعات ، اثربخشی این ترکیبات را در تشکیل و نگهداری استخوان ها نشان داده اند. با توجه به مواد مغذی موجود در زیتون این میوه باید به هر رژیم غذایی-درمانی پوکی استخوان اضافه شود.

8. به کاهش خطر ابتلا به دیابت و چاقی کمک می کند

به دلیل وجود مقدار زیادی از "چربی های تک ‌سیر نشده" (monounsaturated fats) در زیتون ، این میوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و چاقی را کاهش می دهد. آنتی اکسیدان های موجود در زیتون همچنین به مهار آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیوِ مرتبط با دیابت کمک می کنند ، به همین دلیل زیتون یک درمان موثر برای هیپرگلیسمی (hyperglycemia) و عوارض دیابت می باشد.

ارزش غذایی در هر 100 گرم از میوه ی زیتون عبارت است از :

 
انرژی 115 Kcal
کربوهیدرات 6.26 گرم
پروتئین 0.84 گرم
چربی کل 10.68 گرم
فیبر غذایی 3.2 گرم
Vitamins
ویتامین ب 3 0.037 میلی گرم
ویتامین ب 5 0.015 میلی گرم
ویتامین ب 6 0.009 میلی گرم
ویتامین ب 1 0.003 میلی گرم
ویتامین A 403 IU
ویتامین C 0.9 میلی گرم
ویتامین E 1.65 میلی گرم
ویتامین K 1.4 میکرو گرم
Electrolytes
سدیم 735 میلی گرم
پتاسیم 8 میلی گرم
Minerals
کلسیم 88 میلی گرم
مس 0.251 میلی گرم
آهن 3.30 میلی گرم
منیزم 4 میلی گرم
منگنز 0.020 میلی گرم
فسفر 3 میلی گرم
سلنیوم 0.9 میکرو گرم
روی 0.22 نیلی گرم
Phyto-nutrients
بتا کاروتن 237 میکرو گرم

کریپتوزانتین

9 میکرو گرم
لوتئین-زآگزانتین 510 میکرو گرم
فیتواسترول 221 میلی گرم
(Lipids (fatty acids
Total saturated 1.415 گرم
Total Monounsaturated 7.888 گرم
Total Poly-unsaturated 0.911 گرم
تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه تغذیه و سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده