لتروزول - عوارض + تداخل دارویی letrozole

لتروزول letrozole چیست ؟

لتروزول از گروه داروهای ضد سرطانی است که برای درمان سرطان سینه در زنان یائسه مورد استفاده قرار می گیرد.لتروزول با کاهش سطح هورمون استروژن در زنان یائسه می تواند از رشد نوع خاصی از تومور در پستان (که برای رشد به هورمون استروژن  نیاز دارد) جلوگیری کند.البته از این دارو برای درمان برخی از سایر مشکلات هورمونی زنان نیز استفاده می شود که به برخی از آنها در ادامه مطلب اشاره خواهد شد.

موارد منع مصرف لتروزول

در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید ، در زمان تجویز لتروزول ،‌به پزشک خود اطلاع دهید
  1. در صورتی که بارداری هستید و یا برای حاملگی برنامه ریزی کرده اید
  2. در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید .
  3. اگر از داروهای جلوگیری از بارداری استفاده می کنید
  4. اگر از سایر داروهای هورمونی استفاده می کنید.
  5. در صورتی که هرگونه مشکل کبدی دارید(مخصوصا سیروز کبدی)
  6. در صورتی که هرگونه مشکل استخوانی دارید (مانند پوکی استخوان ، استئوپنی ،استئوپروز )
  7. در صورتی که کلسترول خون شما بالاست
  8. اگر هرگونه مشکل قلبی و عروقی دارید

مصرف لتروزول letrozole در بارداری

لتروزول در رده D بارداری قرار دارد و مصرف این دارو در دوران بارداری می تواند برای جنین خطرناک باشد.قبل از مصرف این دارو باید مطمئن شوید که باردار نیستید. در صورتی که در دوره مصرف این دارو متوجه بارداری خود شدید ، با پزشک مشورت کنید.

مصرف لتروزول در دوران شیردهی

لتروزول از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل شده و می تواند برای سلامت نوزاد خطرناک باشد. حداقل باید بعد از قطع لتروزول سه هفته صبر کنید و بعد از سه هفته می توانید به نوزاد شیر بدهید.در دوران شیردهی نباید لتروزول مصرف کنید و اگر مجبور به مصرف این دارو هستید نباید به نوزاد شیر بدهید. در هر صورت باید طبق نظر پزشک خود رفتار کنید.
توجه : در دوره مصرف لتروزول شما نیاز به آزمایشات منظم پزشکی دارید تا میزان تراکم استخوان مورد بررسی قرار گیرد.
در صورت فراموش کردن مصرف دارو چه کنم ؟  بسیار مهم است که داروی خود را به موقع مصرف کنید. در صورتی که به هر دلیلی مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یادآوری ، دوز خود را مصرف کنید و زمان مصرف بعدی را به تعویق بیاندازید . اگر به زمان مصرف بعدی بسیار نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید.

در صورت مصرف بیش از حد لتروزول چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با قرص لتروزول ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید ، با اورژانس تماس بگیرید. اودوز و مسمومیت با قرص لتروزول می تواند باعث بروز عوارض جانبی خطرناکی شود که برخی از این عارضه ها تا آخر عمر ادامه پیدا می کنند.خودکشی نمایشی با لتروزول روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .
توجه : لتروزول می تواند تمرکز و سرعت واکنش شما را تحت تاثیر قرار دهد.در دوره مصرف این دارو از رانندگی و کارهایی که به تمرکز حواس بالا نیاز دارند خودداری کنید.

عوارض جانبی لتروزول

لتروزول مانند سایر داروهای شیمیایی می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد. منظور از این عوارض جانبی ، عارضه هایی هستند که در حین مصرف اصولی دارو نمایان می شوند.عارضه های مصرف بیش از حد این دارو می تواند کاملا متفاوت و بسیار شدیدتر باشد . شما ممکن است هیچکدام از این عوارض جانبی را در خود مشاهده نکنید و یا چند عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند. اگر این عوارض جانبی بسیار شدید بودند و به گذشت زمان بهبود پیدا نکردند باید با پزشک خود مشورت کنید. در صورتی که با اولین مصرف قرص لتروزول هرگونه نشانه ای از حساسیت در خود مشاهده کردید با پزشک خود تماس بگیرید. برای از نشانه های حساسیت به لتروزول عبارتند از : خشکی دهان و گلو ، تورم زبان و لب ، قرمز شدن چشم ، وزوز گوش ، گرفتگی گوش ، تنگی نفس ، درد قفشه سینه و ...

برخی از عوارض جانبی قرص لتروزول عبارتنداز :

  • احساس گرما و گرگرفتگی در صورت ، دست ها و پستان ها
  • سردرد ، سرگیجه ، درد استخوان ، دردهای عضلانی و مفصلی
  • خستگی و بی حوصلگی ، افزایش وزن ، جمع شدن آب زیر پوستی ، غبغب، پف کردن زیر چشم، افزایش عرق کردن
  • افزایش کلسترول خون
  • اضطراب ، ترس ، نگرانی ، دل شوره ، استرس
  • اسهال یا یبوست ، شکم درد ، خشک شدن پوست ، ریزش مو
  • کاهش اشتها ، مشکل خواب ، بیدار شدن از خواب در نصف شب ، بختک ، کابوس
  • افزایش فشار خون ، افسردگی ، افزایش احتمال عفونت
  • افزایش قند خون ، تکرر ادرار ، بی اختیاری ادرار ، سوزش ادرار
  • تغییر دوره های قاعدگی ، دوبار پریود شدن در یک ماه ، از دست دادن قاعدگی ، افزایش و یا کاهش خونریزی پریود
  • تاری دید ، دوبینی ، مشکل در تشخیص رنگ ، سیاهی رفتن چشم
در صورتی که عوارض جانبی زیر را مشاهده کردید سریعا با پزشک تماس بگیرید : اگر عوارض جانبی زیر را مشاهده کردید باید مصرف قرص لتروزول را متوقف کرده و سریعا به پزشک مراجعه کنید .
  1. لخته شدن خون در پاها و دست ها ، کبود شدن قسمتی از پاها و دست ها ،
  2. مشکل تنفسی شدید ، درد قفسه سینه همراه با سرفه هایی که گاهی خون در آن مشاهده می شود .
  3. علائم حمله قلبی ، تنگی نفس همراه با درد قفسه سینه که به فک ها و شانه گسترش پیدا می کند و با تهوع و سرگیجه همراه است .
  4. تاول های پوستی که به سرعت گسترش پیدا می کنند
  5. علائم سکته مغزی مانند سرگیجه همراه با تهوع و استفراغ و مشکل در دید و مشکل در حفظ تعادل ، مشکل در صحبت کردن و گفتن جملات نامفهوم.
سایر اطلاعات مهم در مورد این دارو
  •  قبل از مصرف قرص لتروزول در صورتی که به این دارو و سایر داروهای مشابه حساسیت دارید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورتی که برای سایر بیماری های خودتان داروی خاصی مصرف می کنید حتما پزشک را در جریان قرار دهید. این دارو می تواند با داروهای زیادی تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود.
  • استفاده طولانی مدت از قرص لتروزول می تواند باعث کاهش تراکم استخوانی شود. برای جلوگیری از پوکی استخوان شما نیاز به آزمایشات تشخیص منظم خواهید داشت .
  • مصرف قرص لتروزول می تواند سطح کلسترول بد خون را افزایش دهد .در صورتی که سابقه بیماری های قلبی و عروقی و حمله قلبی دارید به پزشک خود اطلاع دهید . اگر از استاتین هایی مانند آتورواستاتین برای کنترل چربی خون استفاده می کنید باید به دکتر اطلاع دهید.
  • قرص لتروزول می تواند باعث ایجاد لخته های خونی در عروق بدن شده و جریان خون را مختل کند. این لخته ها ممکن است باعث سکته مغزی و یا حمله قلبی شوند و اگر به ریه برسند مشکلات جدی ایجاد می کنند. هرگونه کبودی و لخته خون را در دست ها و پاهای خود سریعا به پزشک گزارش دهید.
  • لتروزول می تواند باعث خواب آلودگی شود. بعد از مصرف این قرص ، از رانندگی و کارهایی که به تمرکز حواس بالا نیاز دارند خودداری کنید.
  • لتروزول می تواند باعث افزایش فشار خون شده و احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد.
  • لتروزول می تواند باعث بروز مشکلاتی برای کلیه شود .در صورتی که هرگونه نشانه ای از مشکلات کلیوی در خود مشاهده کردید سریعا به پزشک گزارش هدید.
  • لتروزول می تواند عملکرد کبد را کاهش داده و باعث بروز مشکلات کبدی شود.
  • این دارو بهتر است توسط زنانی که به دوران یائسگی نرسیده اند مورد استفاده قرار نگیرد.
  • مصرف لتروزول  در بارداری و قبل از اقدام به بارداری تصیه نمی شود.
  • مصرف این دارو در دوران شیردهی ممنوع است .

تداخل دارویی لتروزول

لتروزول می تواند با بسیاری از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود. ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از این داروها بتوان از برخی از تداخلات جلوگیری کرد. برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز دارو ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود گزارش دهید. لتروزول با گیاهان دارویی نیز می تواند تداخل داشته باشد. مخصوصا گیاهانی که می توانند باعث تغییرات هورمونی در بدن زنان شوند. برای اطمینان از این موضوع ، قبل از مصرف هرگونه گیاه دارویی ، مصرف لتروزول  را به متخصص طب سنتی اطلاع دهید.

سایر کاربردهای لتروزول

ممکن است با خواندن مطالب بالا نگران شده باشید که چرا با وجود اینکه سرطان ندارید ، پزشک لتروزول برای شما تجویز کرده است. جای نگرانی نیست . از لتروزول در بسیاری از موارد برای تحریک تخمک گذاری در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و ناباروری هایی که غیر قابل توضیح هستند استفاده می شود. این دارو با نام فمارا (Femara) نیز شناخته می شود. لتروزول (Femara) در ابتدا به عنوان داروی ضد سرطان سینه مورد استفاده قرار می گرفت ولی از سال 2001 برخی از پزشکان از این دارو برای درمان ناباروری زنان استفاده کردند و اعتقاد بر این است که لتروزول (Femara) در مقایسه با کلومیفن عوارض جانبی کمتری دارد. البته کلومیفن همچنان برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک و ناباروری زنان در اولویت قرار دارد . لتروزول (Femara)معمولا در زنانی استفاده می شود که به داروی کلومیفن به خوبی پاسخ نداده اند و یا بدن آنها نسبت به کلومیفن مقاوم نشان داده است .زمانی که بعد از سه دوره درمان با داروی کلومیفن ، بارداری اتفاق نمی افتد ، پزشک ممکن است لتروزول (Femara) برای شما تجویز کند.

نحوه مصرف لتروزول (Femara) برای تحریک تخمک گذاری و بارداری

لتروزول (Femara)  در قرص های 2.5 میلی گرمی تولید می شود و معمولا قرمز رنگ است .مصرف این دارو بر اساس بازه زمانی پریود شماست .برخی از پزشکان توصیه می کنند لتروزول (Femara)  در روزهای 3 قاعدگی تا 7 قاعدگی مصرف شود.برخی دیگر از پزشکان نیز اعتقاد دارند این دارو باید در روزهای پنجم الی نهم دوره قاعدگی مصرف شود. با توجه به زمان مصرف لتروزول می توانید روزهای مناسب برای رابطه جنسی و اقدام به بارداری را تشخیص دهید. برای مثال اگر در روز سوم دوره شروع به مصرف لتروزول کرده باشید انتظار میرود در روز 14 الی 17 دوره ، تخمک گذاری اتفاق بیافتد .بنابراین می توانید از روز یازدهم تا نوزدهم ، رابطه جنسی را آغاز کنید. اگر در روز پنجم دوره ، لتروزول را شروع کرده باشید انتظار میرود در روز 16 الی 19 تخمک گذاری اتفاق بیافتد که در این صورت بهترین زمان برای برقرار رابطه جنسی در روزهای 13 الی 21 می باشد .

تاثیر لتروزول بر روی جنسیت جنین ؟

برخی از تحقیقات نشان داده اند که احتمال پسردار شدن با مصرف قرص لتروزول به شدت افزایش پیدا می کند.

تاثیر لتروزول بر احتمال دوقلو زایی ؟

لتروزول می تواند احتمال دوقلو باردار بودن را به شدت افزایش دهد.

مقایسه لتروزول با کلومیفن

شواهد نشان داده است که لتروزول برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک مناسب تر عمل می کند.در یک مطالعه که در سال 2014 انجام شده است مشخص شد که میزان اثر گذاری لتروزول برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک 5.27 درصد و میزان اثرگذاری کلومیفن 5.19 درصد است .همچنین تنظیم تخمک گذاری با استفاده از لتروزول 61.7 درصد و با کلومیفن 48.3 موفق است . در زنان چاق اثرگذاری لتروزول بیشتر از کلومیفن است . احتمال دوقلوزایی در زمان درمان با لتروزول کمتر از کلومیفن است .احتمال سقط جنین در زنانی که لتروزول مصرف کرده اند بیشتر از زنانی است که کلومیفن مصرف کرده اند. احتمال ابتلا به نقص عضو جنین در هر دوی این داروها به یک اندازه است .
نام دیگر لتروزول فمارا
رده بارداری D
در دوران شیردهی مجاز نیست
تداخل دارویی تمام داروهای هورمونی ، داروهای کنترل قند ، کنترل فشار ، داروهای قلبی
عوارض خطرناک حمله قلبی ، سکته مغزی ، لخته شدن خون در رگ ها
کاربرد درمان سرطان سینه ، درمان ناباروری زنان
 
نظرات: 6 مشاهده