گلوکوزامین سولفات - عوارض جانبی - موارد مصرف glucosamine

با وجود اینکه گلوکوزامین به عنوان نوعی مکمل دارویی برای کاهش درد آرتریت شناخته شده است ولی تحقیقات اخیر نشان داده است که گلوکوزامین می تواند اثرات و فواید بیشتری نیز داشته باشد.در حال حاضر مکمل گلوکوزامین از آن دسته مکمل هایی است که اکثر متخصصان اعتقاد دارند می توان از آن به صورت دراز مدت نیز استفاده کرد. گلوکوزامین سولفات - عوارض جانبی - موارد مصرف glucosamine گلوکوزامین سولفات - عوارض جانبی - موارد مصرف glucosamine

گلوکوزامین glucosamine چیست؟

گلوکوزامین ترکیبی است که به صورت طبیعی در بین غضروف های بدن وجود دارد و از اتصال قند و پروتئین به صورت زنجیری ساخته شده است.گلوکوزامین به عنوان روان کننده در بدن عمل می کند و باعث می شود که در حین حرکت ، مفاصل و استخوان ها کمترین تماس را با یکدیگر داشته باشند. علاوه بر این مشخص شده است که گلوکوزامین دارای خواص ضد التهابی و ضد پیری خوبی است و از آن می توان برای کاهش درد آرتریت ، دردهای استخوانی و درد مفاصل استفاده کرد. (منبع) علاوه بر این glucosamine سلامت روده را افزایش داده و باعث بهبود هضم می شود و برای سلامت کلیه نیز مفید است.بدون حضور گلوکوزامین حرکات عادی و روزانه بدن با مشکل مواجه شده و با درد همراه خواهد بود.از طرفی بدن ما برای سنتز پروتئین ها و چربی ها نیز به glucosamine نیاز دارد تا بافت های مهم غضروف تولید شوند. تشکیل مایعات مفصلی ، سلامت تاندون ها و رباط ها نیز از نقش های بسیار مهم گلوکوزامین در بدن است.سلامت میکروبیوم نقش بسیار مهمی در سلامت عمومی بدن و جلوگیری از التهاب مزمن دارد. (منبع) برخی از گزارش های موجود ادعا کرده اند که مصرف گلوکوزامین می تواند در عرض 6 الی 8 هفته باعث بهبود دردهای مفصلی شود. گلوکوزامین نوعی آمینوساکارید است که به ایجاد غضروف از ترکیبات به نام اگریکان و پروتئوگلیکان کمک می کند. در حال حاضر دوز استاندارد و توصیه شده مشخصی برای مصرف گلوکوزامین وجود ندارد ولی معمولا میزان 500 الی 1500 میلیگرم در روز مصرف می شود که می تواند همراه با سایر مکمل ها مانند سولفات ، امگا 3 و ... باشد.

فواید مصرف گلوکوزامین سولفات

  •  افزایش قدرت ایمنی بدن و در نتیجه کاهش التهاب عمومی بدن
  • افزایش سلامت مفصل ها
  • کاهش درد مفصل ها
  • محافظت و درمان برخی از مشکلات روده
  • افزایش سلامت معده
  • افزایش سلامت مثانه
  • به درمان بیماری های التهابی روده و سندروم روده تحریک پذیر کمک می کند
  • باعث بازسازی بافت استخوان ها و قوی تر شدن استخوان می شود .
  • به درمان استئوآرتریت کمک می کند.
  • به بهبود فرایند هضم کمک می کند
  • دردهای استخوانی را کاهش می دهد
توجه داشته باشید که معمولا بهتر است از نوع «گلوکوزامین سولفات» استفاده شود چراکه به نظر می رسد سولفات در کنار گلوکوزامین می تواند نقش مهمی در سلامت مفاصل داشته باشد .گلوکوزامین سولفات به طور معنی داری بیشتر از سایر انواع گلوکوزامین (مانند گلوکوزامین هیدروکلراید یا N-استیل گلوکزامین)موثر است .

1 ) گلوکوزامین به درمان استئوآرتریت کمک می کند

استئوآرتریت اختلالی است که به مرور زمان و در اثر اصطکاک بین مفاصل ایجاد می شود و شایع ترین نوع آرتریت در جهان است .با افزایش سن نیز مفاصل به مرور قدرت خود را از دست می دهند و از دست دادن غضروف نیز می تواند باعث بدتر شدن استئوآرتریت شود. با وجود این که گلوکوزامین استئوآرتریت را درمان نمی کند ولی می تواند تا حد زیادی علائم این بیماری را کاهش دهد . به دلیل اینکه استئوآرتریت نوعی بیماری دژنراتیو است ، به مرور زمان بدتر شده و علائم آن نیز شدت می گیرد . مطالعات نشان داده است که مصرف روزانه 800 الی 1500 میلی گرم گلوکوزامین می تواند از پیشرفت این بیماری تا حد زیادی جلوگیری کند.(به ویژه در مفاصل زانو و باسن : منبع) حتی مشاهده شده است که با مصرف کلوگوزامین در عرض 8 هفته میزان درد ناشی از استئوآرتریت به شدت کاهش پیدا می کند . البته نتیجه حاصل از مصرف این مکمل از فردی به فرد دیگر متفاوت است و در برخی از افراد زودتر و یا دیرتر نتیجه می دهد.تحقیقات نشان داده است که استفاده همزمان گلوکوزامین / کندرویتین سولفات برای هشت هفته می تواند نتایج خوبی (نسبت به مصرف گلوکوزامین به تنهایی) برای کاهش درد زانو (متوسط تا شدید) داشته باشد.

2 ) به بهبود هضم و سلامت روده کمک می کند

گلوکوزامین یک مکمل بسیار عالی برای بهبود عملکرد گوارشی و ترمیم پوشش ژلاتینی روده است.حتی تحقیقاتی نشان داده است که این مکمل می تواند نشتی روده را نیز کاهش داده و به درمان و کاهش علائم بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید، پسوریازیس ، لوپوس و ویتیلیگو نیز کمک کند.در سال 2000 ، محققان ادعا کردند که دریافت مکمل گلوکوزامین می تواند برای درمان بیماری های التهابی روده مانند کرون و کولیت اولسراتیو نیز مفید باشد.آنها همچنین ادعا کردند که کسانی که به بیماری های التهابی روده دچار می شوند معمولا دچار کاهش سطح گلوکوزامین نیز هستند و دریافت این مکمل می تواند در 75 درصد از این بیماران نتایج مثبتی داشته باشد(منبع) . در بین این بیماران حتی کسانی که به داروهای ضد التهابی و آنتی بیوتیک ها پاسخ مثبتی نشان نداده بودند ، با مصرف گلوکوزامین ، علائمی از بهبودی نشان دادند.

3 ) به کاهش علائم TMJ (اختلال مفصل فکی ، گیجگاهی) کمک می کند

TMJ (اختلال مفصل فکی ، گیجگاهی) نوعی اختلال مربوط به مفصل فک است که در سالمندان شایع تر است ولی در افرادت جوان تا میانسال نیز دیده می شود.TMJ  ، مفصلی که فک را به جمجمه متصل می کند تحت تاثیر قرار داده و باعث بروز درد فک و گردن درد می شود.با ملتهب تر شدن مفصل فک ، درد به تدریج بدتر و غیر قابل تحمل تر می شود.مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل گلوکوزامین سولفات می تواند به کاهش درد و علائم TMJ منجر شود.در یک بررسی مشخص شده است که مصرف گلوکوزامین به مدت 12 هفته می تواند تاثیری در حد مصرف ایبوپروفن بر کاهش درد ناشی از TMJ داشته باشد (منبع) . مصرف 500 الی 1500 میلیگرم گلوکوزامین می تواند تا حد زیادی درد فک را کاهش داده و به راحت تر جویدن غذا کمک کند . گلوکوزامین هیدروکلراید گلوکوزامین هیدروکلراید

4 ) کاهش درد استخوان

بسیاری از کسانی که دچار درد استخوان هستند و تراکم استخوانی کمی دارند می توانند از گلوکوزامین استفاده کنند.بخصوص کسانی که دچار درد مزمن آرتریت همراه با استخوان درد هستند برای حفظ غضروف مفصلی استخوانی و افزایش عملکرد مفصل می تواند این مکمل را مصرف کنند.

عوارض جانبی گلوکوزامین

از آنجایی که گلوکوزامین در بدن انسان موجود است معمولا مصرف مکمل های آن عوارض جانبی چندانی در بدن ایجاد نمی کند.با این حال ممکن است برخی افراد نسبت به مکمل های گلوکوزامین حساسیت نشان دهند.شواهدی وجود دارد که مصرف گلوکوزامین می تواند باعث تغییراتی در کلسترول ، انسولین و قند خون شود که به همین دلیل کسانی که دچار دیابت و یا کلسترول خون بالا هستند و داروهایی مانند متفورمین و آتورواستاتین مصرف می کنند قبل از دریافت این مکمل باید با پزشک خود مشورت کنند .

مصرف گلوکوزامین در دوران بارداری

عوارض جانبی این دارو در دوران بارداری به صورت کامل مشخص نیست و اگر حامله هستید قبل از مصرف گلوکوزامین باید با پزشک خود مشورت کنید. در دوران شیردهی نیز قبل از مصرف این مکمل حتما باید با پزشک مشورت کنید.

میزان مصرف گلوکوزامین

میزان و نحوه مصرف هر دارویی را فقط پزشک متخصص تعیین می کند و شما مجاز به خود درمانی و تغییر دوزهای مصرفی هیچ دارویی نیستید.اطلاعات موجود در این مطلب فقط جهت افزایش آگاهی بوده و به هیچ عنوان جایگزین تجویز پزشک نیست.این سایت در این مورد هیچگونه مسئولیتی ندارد.

برای بهبود سلامت مفاصل در بزرگسالان و کاهش در مفاصل :

معمولا 1500 میلیگرم گلوکوزامین یکبار در روز مصرف می شود که می توانید آن را به 500 میلیگرم و سه بار در روز تقسیم کنید.برای دریافت نتایج بهتر می توانید از مکمل های حاوی اسیدهای چرب امگا 3 همراه با مکمل گلوکوزامین سولفات استفاده کنید.

برای کاهش علائم آرتریت / استروآرتریت در بزرگسالان

1500 میلی گرم به صورت یکبار در روز مصرف می شود که این میزان را می توان حداکثر تا سه سال به صورت مداوم ادامه داد.همچنین همراه با مصرف این مکمل می توانید از کرم های موضعی حاوی گلوکوزامین نیز بر روی محل مفصل دردناک استفاده کنید. (نباید بیشتر از 2 ماه استفاده شود).

برای بهبود سلامت سیستم گوارش و روده در بزگسالان :

1500 میلی گرم و به صورت یکبار در روز همراه با مصرف ماست و یا ریشه شیرین بیان .

استفاده از گلوکوزامین برای سگ

این مکمل علاوه بر اینکه برای سلامت انسان بسیار مفید است می تواند برای سلامت سگ ها نیز مورد استفاده قرار گیرد . معمولا دامپزشکان برای کاهش دردهای مفصلی سگ ها و یا تقویت مفصل و استخوان های سگ توصیه می کنند که از دوزهای کم شروع کرده و بعد از 3 هفته به مرور دوز مصرفی را افزایش دهید .
نکته بسیار مهم : در صورتی که به خرچنگ و میگو حساسیت دارید به هیچ عنوان نباید مکمل گلوکوزامین مصرف کنید.
بهترین نوع گلوکوزامین ، «گلوکوزامین سولفات» است/پایان
نظرات: 3 مشاهده