ایبوپروفن - عوارض - تداخل دارویی - نحوه مصرف ibuprofen

ایبوپروفن نوعی داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) و بسیار معروف و پراستفاده است. ایبوپروفن با کاهش هورمون هایی در بدن ، باعث تسکین درد می شود . از ایبوپروفن برای کاهش تب و درد ناشی از بسیاری از بیماری ها و التهاب ها استفاده می شود . مانند : سردرد ، دندان درد ، کمر درد ، دردقاعدگی و پریود ، آرتریت روماتوئید و ..

ایبوپروفن - عوارض - تداخل دارویی - نحوه مصرف ibuprofen

توصیه ها و نکات مهم درباره مصرف ایبوپروفن

ایبوپروفن خطر حمله قلبی را افزایش میدهد ، بخصوص اگر به صورت طولانی مدت استفاده شود .ایبوپروفن نباید قبل از عمل بایپس قلب استفاده شود و مصرف این دارو در کسانی که دچار بیماری قلبی هستند باید با احتیاط و تحت نظر و توصیه پزشک باشد .

توجه : مصرف ایبوپروفن در افراد مسن میتواند باعث بروز خونریزی معده و روده شود . این خونریزی میتواند کاملا بدون نشانه و ناگهانی بوده و سریعا باعث مرگ شود .

مصرف دوزهای بالای ایبوپروفن میتواند باعث بروز مشکل در معده و روده و ایجاد زخم معده و خونریزی روده شود . همچنین خطر سکته مغزی و حمله قلبی در بیماران مبتلا به مشکلات قلبی و عروقی ، با مصرف ایبوپروفن شدیدا افزایش پیدا میکند . اگر به آسپرین حساسیت دارید نباید از ایبوپروفن استفاده کنید .

قبل از تجویز ایبوپروفن ، در صورتی که هر یک از مشکلات زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید :

  • هرگونه بیماری قلبی و عروقی / فشارخون بالا / کلسترول بالا / سابقه حمله قلبی / سابقه سکته مغزی /وجود لخته خون در بدن
  • اگر سیگار می کشید
  • در صورتی که سابقه زخم معده و خونریزی روده دارید
  • اگر تنگی نفس و یا آسم دارید
  • در صورتی که به بیماری های کلیه مبتلا هستید
  • اگر مشکلات کبدی دارید
  • در صورت ابتلا به بیماری های بافت همبند مانند سندرم مارفان، سندرم سوگوگرن یا لوپوس.
  • در صورتی که باردار هستید
  • اگر در دوران شیردهی هستید

مصرف ایبوپروفن در دوران بارداری و حاملگی

مصرف ایبوپروفن در سه ماهه آخر بارداری میتواند برای جنین خطرناک باشد . در صورتی که باردار هستید و یا قصد بارداری دارید ، از ایبوپروفن بدون تجویز پزشک استفاده نکنید .

مصرف ایبوپروفن در دوران شیردهی

تاثیرات ایبوپروفن در دوران شیردهی مشخص نیست . قبل از مصرف ایبوپروفن در دوران شیردهی ، با پزشک مشورت کنید . توجه : همیشه باید سعی شود تا از کمترین میزان ایبوپروفن استفاده کنید . حداکثر دوز مجاز در بزرگسالان 800 میلی گرم برای هر دوز در روز و یا جمعا 3200 میلی گرم در 4 دوز در یک روز است . میزان مصرف ایبوپروفن در کودکان بر حسب وزن کودک تعیین می شود . هیچگاه بدون تجویز پزشک ، به کودک خود ایبوپروفن ندهید .

توجه : برای کاهش آسیب ها و عوارض ایبوپروفن بر معده ، میتوانید این دارو را همراه با غذا و یا با یک لیوان شیر مصرف کنید

در صورت فراموش کردن مصرف ایبوپروفن چه کنم ؟

در صورتی که مصرف یک وعده از ایبوپروفن را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری ، دوز خود را مصرف کنید . در صورتی که به زمان مصرف بعدی نزدیک هستید ، برای جلوگیری از مصرف بیش از حد دارو ، دوز فراموش شده را رها کنید .

در صورتی که بیش ار حد ایبوپروفن مصرف کرده باشم ، چه کنم ؟

در صورتی که به صورت اشتباهی و یا به قصد خودکشی با ایبوپروفن ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . مسمومیت با ایبوپروفن میتواند کشنده باشد و در صورت بهبودی ، عوارض جانبی شدیدی در پی دارد . خودکشی با ایبوپروفن روش مناسبی برای خودکشی نمایشی و جلب توجه نیست .

توجه : در دوره درمان با ایبوپروفن از مصرف الکل خودداری کنید . مصرف الکل در دوره درمان با ایبوپروفن ، باعث افزایش احتمال خونریزی معده و زخم معده می شود .
در صورتی که آسپرین مصرف میکنید ، ایبوپروفن باید 8 ساعت قبل از آسپرین و یا 30 دقیقه بعد از مصرف آسپرین استفاده شود . اگر از آسپرین برای جلوگیری از سکته قلبی و مغزی استفاده می کنید ، نباید ایبوپروفن مصرف کنید .

عوارض مصرف ایبوپروفن این دارو مانند سایر داروها می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد . شما ممکن است هیچکدام از این عوارض را مشاهده نکنید و یا چند عارضه به صورت هم زمان در شما بروز کند . اگر با مصرف ایبوپروفن علائم آلرژی در خود مشاهده کردید ، سریعا با اورژانس تماس بگیرید .

نشانه های حساسیت به ایبوپروفن میتواند شامل این موارد باشد : تنگی نفس ، درد قفسه سینه ، خارش و قرمز شدن چشم ها ، خشکی دهان و گلو ، سرفه ، عطسه ، تورم زبان و لب ، آبریزش بینی و ... اگر با مصرف ایبوپروفن ، علائمی از حمله قلبی یا سکته مغزی مشاهده کردید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . علائمی مانند : درد قفسه سینه همراه با حالت تهوع و استفراغ ، گسترش درد سینه به فک و شانه ها ، ضعف و بیحسی ناگهانی یک طرف بدن ، تورم ناگهانی پاها ، لکنت زبان ، مشکل در حرف زدن و ناتوانی در حرف زدن و ...

سایر عوارض جانبی مصرف ایبوپروفن عبارتنداز :

  •  تاری دید / دیدن هاله نور در اطراف اجسام / سیاهی رفتن چشم / مشکل تشخیص رنگ
  • تنگی نفس / کاهش عمق نفس / نفس کم آوردن در هنگام بالا رفتن از پله و پایین آمدن از شیب تند
  • تورم دست و پا / افزایش سریع وزن / جمع شدن آب زیر پوستی / تورم زیر گلو / تورم دور شکم
  • از دست دادن اشتها /درد معده / سوزش سر دل / سرفه کردن / حالت تهوع
  • احساس خستگی /بی حالی / کم آوردن انرژی در طول روز
  • کاهش ادرار / تکرر ادرار / تیره و زرد شدن ادرار / سوزش در زمان دفع ادرار
  • زرد شدن پوست و چشم ها
  • نفخ / اسهال / یبوست
  • سرگیجه / سردرد / اضطراب
  • کاهش شنوایی / زنگ زدن گوش
  • سرگیجه / مشکل حفظ تعادل / مشکل در بلند شدن از حالت نشسته به ایستاده

میزان مصرف ایبوپروفن

میزان و دوز مصرف ایبوپروفن باید توسط پزشک متخصص تجویز شود . این نوشته فقط جهت اطلاع رسانی میباشد .

میزان مصرف ایبوپروفن برای کاهش درد پریود:

برای کاهش درد قاعدگی و دیسمنوره 200 الی 400 میلی گرم قرص ایبوپروفن هر 4 الی 6 ساعت یکبار

برای کاهش درد آستئوآرتریت بزرگسالان :

با 400 الی 800 میلی گرم به صورت هر 4 الی 6 ساعت در روز آغاز می شود . حداکثر میزان مصرف روزانه نباید از 3200 میلی گرم بیشتر شود .

برای تسکین آرتریت روماتوئید :

با 400 الی 800 میلی گرم قرص ایبوپروفن در روز به صورت 6 الی 8 ساعت یکبار شروع شده و نباید بیش از 3200 میلی گرم در روز باشد. تزریق ایبوپروفن به صورت وریدی : 400 میلی گرم به صورت تزریق ایبوپروفن وریدی

ایبوپروفن در کودکان برای کاهش تب :

برای نوزاد 6 ماهه الی کودک 12 ساله 5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن کودک به صورت خوراکی هر 6 الی 8 ساعت یکبار .حداکثر دوز مجاز در روز 40 میلی گرم است .

مصرف ایبوپروفن برای تسکین و کاهش درد کودک :

4الی 10 میلیگرم بر هر کیلوگرم وزن کودک هر 6 الی 8 ساعت یکبار حداکثر دوز مجاز در روز 40 میلی گرم

تداخل دارویی ایبوپروفن

این دارو با بسیاری از سایر داروهایی که ممکن است در حال مصرف کردن باشید تداخل ایجاد می کند. ممکن از با تغییر ساعات مصرف برخی از این داروها بتوان از بسیاری از این تداخلات جلوگیری کرد. برای این منظور با پزشکتان مشوت کنید و در زمان تجویز هر دارویی ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک گزارش دهید.

برخی از داروهایی که با ایبوپروفن تداخل دارند عبارتند از :

  •  آسپرین : در صورتی که به صورت منظم آسپرین مصرف می کنید ممکن است با ایبوپروفن تداخل ایجاد کرده و مشکل خونریزی داخلی بروز کند. معمولا بین مصرف ایبوپروفن و آسپرین باید فاصله زمانی وجود داشته باشد . بهترین فاصله زمانی حداقل 1 ساعت قبل از مصرف آسپرین و حداقل 8 ساعت بعد از مصرف آسپرین است .
  • الویتگراویر ، ارگولوئید مسیلات
  • داروهای ضد سرطان  ، متوترکسات
  • تمام رقیق کننده های خون مانند وارفارین ، پلاویکس و ...
  • داروهای مخدر مانند متادون ، ترامادول و ...
  • داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین ، پاروکستین
  • تمام داروهایی که خاصیت خواب آوری شدید دارند مانند سیتالوپرام ، اگزازپام
  • داروهای آنتی هیستامین مانند لوراتادین ، سیتریزین
  • مسدود کننده های بتا و داروهای کاهش فشار خون مانند آتنولول ، کاپتوپریل و ...
  • داروهای ادرار آور
  • داروهای NSAIDS
  • آنالاپریل ، فوزینوپریل ، لوزارتان و ...

ایبوپروفن با چه گیاهان و خوراکی هایی تداخل دارد ؟

سوالات مرتبط :

آیا میتوان آسپرین و ایبوپروفن را به صورت همزمان مصرف کرد ؟

آسپرین و ایبوپروفن متعلق به یک گروه دارویی هستند و عوارض جانبی مشابهی دارند . مصرف این دو دارو به صورت هم زمان میتواند عوارض جانبی بسیار زیادی ایجاد کند . مصرف آسپرین و ایبوپروفن به صورت همزمان میتواند باعث افزایش احتمال خونریزی معده شود . این احتمال در صورتی که شما سن زیادی داشته باشید ، سابقه خونریزی معده و روده داشته باشید ، از رقیق کننده های خون مانند وارفارین استفاده کنید ، میتواند بسیار بیشتر باشد . ممکن است بتوان با تغییر ساعات مصرف و تنظیم دوز مصرف ، از این دارو در یک دوره درمان بدون تداخل دارویی استفاده کرد . برای این منظور با پزشک مشورت کنید .

توجه : عوارض و موارد مصرف و توصیه های مصرف هر دارویی ممکن است به مرور زمان دچار تغییر شود . این نوشته در تاریخ ۹۶/۱۰/۱4  منتشر شده است و ممکن است بعد از این تاریخ یافته های جدیدی از عوارض و موارد مصرف این دارو به دست آمده باشد که کاملا با این مقاله منطبق نباشد .
این مقاله فقط جهت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی بوده و این سایت هیچ مسئولیتی در مورد موارد سوء مصرف داروها ندارد . توصیه های این مقاله جایگرین تجویز و توصیه های پزشک نیست و شما باید به تجویز پزشک متخصص عمل کنید.
تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com
نظرات: 4 مشاهده