آیا دو بار پریود شدن در یک ماه طبیعی است ؟

متوسط چرخه قاعدگی 28 است که ممکن است بین 24 الی 38 روز در نوسان باشد . گاهی اتفاق می افتد که این چرخه در فردی بسیار کوتاه است تا جایی که در یک ماه دو بار پریود می شود.معمولا این اتفاق اگر گاه به گاه بیافتد جای نگرانی نیست و طبیعی است .در ادامه این مطلب به برخی از دلایل دو بار پریود شدن در یک ماه اشاره شده است . آیا دو بار پریود شدن در یک ماه طبیعی است ؟ آیا دو بار پریود شدن در یک ماه طبیعی است ؟

چرا در یک ماه دو بار پریود شدم ؟

علل احتمالی این اتفاق عبارتند از :

1 ) اگر این اتفاق یک بار افتاده است

اگر این اتفاق یکبار افتاده است و از ماههای بعدی دوباره به حالت عادی باز گشته اید در این صورت هیچ مشکلی نیست و طبیعی است . این اتفاق گاهی به دلیل تغییرات هورمونی شدید ، استرس و اضطراب ، فعالیت شدید بدنی و یا عفونت بوجود می آید و جای نگرانی نیست .  

2 ) اولین پریودهای خود را تجربه می کنید

دوره های قاعدگی نامنظم و حتی دو بار پریود شدن در یک ماه و یا پریود نشدن به مدت چندین ماه ، در اولین دوره های پریودی که تجربه می کنید کاملا طبیعی است . با افزایش سن ، این مشکل خودبخود حل خواهد شد و جای نگرانی نیست . سطح هورمون های بدن دختران در دوران بلوغ به شدت در نوسان است و به تعادل رسیدن دوره های پریود ممکن است گاهی تا 6 سال به طول بیانجامد.

3 ) ابتلا به آندومتریوز می تواند باعث دوبار پریود شدن در یکماه شود

اندومتریوز نوعی بیماری است که می تواند باعث بروز دردهای شکمی ، گرفتگی عضلانی ، تاخیر پریود ، نامنظم شدن پریود و یا حتی دوبار پریود شدن در یک ماه شود.گاهی اوقات اندومتریوز باعث خونریزی هایی از واژن می شود که در واقع خونریزی پریود نیست ولی به قدر زیاد و سنگین است که فرد تصور می کند که پریود شده است .برای تشخیص این مورد باید به پزشک مراجعه کنید.احتمالا نیاز به لاپاراسکوپی خواهید داشت.

4 ) به دوران یائسگی نزدیک می شوید

زمانی که به دوران یائسگی نزدیک می شوید ، تغییرات هورمونی زیادی در بدن شما اتفاق می افتد که می تواند باعث تغییر در چرخه قاعدگی شود. این دوران پیش از یائسگی ، گاهی ممکن است تا 10 سال به طول بیانجامد.در این دوره داشتن دوره های کوتاه تر و یا بلندتر ، دور از انتظار نیست .

5 ) مشکلات تیروئید

مشکلات تیروئید به شدت می تواند دوره های قاعدگی را تحت تاثیر قرار دهد.مشکلات مربوط به پریود در کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید مشاهده می شود.طبق تحقیقات اخیر مشخص شده است که حدود 8 درصد از زنانی که دچار مشکلات پریود هستند ، مشکل تیروئید نیز دارند. برخی از علائم کم کاری تیروئید عبارتنداز : علائم پرکاری تیروئید عبارتند از‌:
  1. همیشه احساس گرما می کنید
  2. اسهال و مشکلات گوارشی
  3. مشکلات خواب
  4. افزایش ضربان قلب
  5. کاهش وزن

6 ) فیبروئید های رحم

فیبروئید های رحم معمولا سرطانی نیستند ولی می توانند مشکلاتی مانند خونریزی های غیر طبیعی و شدید پریود را ایجاد کنند.برخی از علائم فیبروئید های رحم عبارتنداز :
  • احساس درد و فشار در لگن
  • تکرر ادرار
  • کمردرد
  • درد در زمان رابطه جنسی
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم ؟ در صورتی که در دوماه اخیر بیش از 4 بار پریود شده اید حتما به پزشک مراجعه کنید.  
نظرات: 0 مشاهده