سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) - علائم و روش های درمان

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از شایع ترین اختلالات هورمونی در زنان است . پزشکان معتقد هستند که 70 درصد از ناباروی ها در زنان مربوط به سندرم تخمدان پلی کیستیک است در حالی که اکثر این خانم ها از ابتلا به این مشکل اطلاعی ندارند . این سندرم می تواند خطر ابتلای زنان به برخی از سایر بیماری ها و مشکلات را افزایش دهد . مانند : ایجاد مقاومت به انسولین ، دیابت ، کلسترول بالا ، فشار خون بالا ، بیماری های قلبی و عروقی و ...

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) چیست؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) چیست؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) امروزه یکی از شایع ترین اختلالات هورمونی است که درصد بسیار بالایی از زنان را تحت تاثیر قرار می دهد و معمولا با مقاومت بدن به انسولین و ابتلا به دیابت مشخص می شود.  این اختلال در حال حاضر به عنوان شکل پیشرفته اختلال در غدد درون ریز زنان در سنین باروری شناخته می شود .

تحقیقات نشان می دهد که 5 الی 20 درصد از زنان در سنین باروری دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) می شوند ولی این اختلال در 50 درصد از زنان درست تشخیص داده نمی شود. این بدان معنی است که میلیونها نفر در جهان از ابتلای خود به این اختلال اطلاعی ندارند. رایج ترین علائم ابتلا به این مشکل شامل این موارد می باشد : افزایش وزن ، تغییرات خلق و خو ، کاهش میلی جنسی و سرد مزاجی ، قاعدگی نامنظم ، ریزش مو ، جوش ، مشکلات رشد و ...که اغلب برگشت پذیر هستند .

علائم و نشانه های سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

رایج ترین نشانه های سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) عبارتند از :

  •  داشتن دوره های قاعدگی نامنظم و یا حتی از دست دادن قاعدگی
  • تهوع و استفراغ
  • نا باروری
  • افزایش وزن و گاهی لاغری و کاهش وزن
  • جوش و آکنه
  • افزایش قند خون
  • افزایش سطح تستوسترون بدن
  • رشد بیش از حد موهای زائد مانند مو در شکم و صورت
  • طاسی و ریزش مو با الگوی مردانه
  • خستگی و بیحوصلگی روزانه
  • تغییرات خلق و خو و عصبانیت
  • مشکلات جنسی و بی میلی جنسی

روش های طبیعی برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

1 ) پیروی از یک رژیم غذایی سالم

مهم نیست که دلیل عدم تعادل هورمونی شما چیست . در هر صورت شما باید تمرکز خود را بر روی مصرف خوراکی ها و مواد غذایی متمرکز کنید که باعث تقویت متابولیسم بدن شود . غذاهای فراوری شده ، کنسروها ، سوسیس و کالباس و فست فود ها را تا حد امکان کم کرده و در عوض مصرف سبزیجات ، میوه ها ، گوشت حیواناتی که به صورت طبیعی و با مواد طبیعی و آزادانه پرورش یافته اند ، ماهی های وحشی ، آجیل ، انواع دانه ها مانند چیا ، کتان ، بادام ، گردو ، استفاده از روغن های گیاهی مانند روغن نارگیل ، روغن زیتون ، روغن آووکادو و ... را در اولویت قرار دهید .

همچنین مصرف کافئین و الکل را کم کنید . با رعایت این رژیم غذایی از سایر مشکلات و بیماری ها نیز پیشگیری خواهد شد . مانند : دیابت ، بیماری های قلبی و عروقی ، فشار خون ، چاقی ، انواع سرطان ها و ... همچنین از مصرف هرچیزی که به صورت صنعتی بسته بندی شده است خودداری کنید برای مثال :

  • روغن های گیاهی هیدروژنه تصفیه شده مانند روغن آفتاب گردان ، ذرت و سویا
  • شیرینی ها و خوراکی های شیرین بسته بندی شده مانند کیک و کلوچه و لواشک و ...
  • سوسیس ، کالباس ، همبرگر و ...
  • محصولات لبنی

2 ) کاهش استرس جسمی و استرس روانی

یکی از کلیدهای مهم حل مشکلات هورمونی بدن ، بهبود اتصال ذهن و بدن است . هرگونه استرس و اضطراب می تواند تاثیر شدیدی بر روی غدد درون ریز بدن داشته باشد و در نتیجه باعث به هم ریختگی تعادل هورمونی بدن می شود .سعی کنید به هر نحوی که ممکن است از میزان استرس روزانه خود کم کنید .

برخی از گیاهان دارویی نیز می توانند باعث آرامش و کاهش استرس بدن شوند . گیاهانی مانند ریحان و اسطوخودوس می تواند به بهبود عملکرد بدن ، کاهش کلسترول خون ، کاهش استرس ، کاهش اضطراب و حتی درمان افسردگی کمک کند.

3 ) داشتن خواب مناسب

داشتن خواب مناسب و با آرامش ، نقش بسیار موثری در بازسازی سلولی ، تولید هورمون های بدن ، کاهش استرس بدن و حتی مدیریت وزن شما دارد . محرومیت از خواب خوب می تواند تاثیرات بسیار منفی بر روی تعادل هورمونی و سلامت عمومی بدن داشته باشد . محققان دریافته اند که زنانی که مشکلات خواب دارند ، دو برابر بیشتر از سایر زنان در معرض ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) هستند . همچنین این زنان در معرض دیابت ، افسردگی ، افزایش استرس و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی قرار دارند.

کم خوابی هورمون کورتیزول را در بدن افزایش می دهد که می تواند باعث افزایش استرس شود . همچنین بیخوابی می تواند با افزایش هورمون های گرلین و انسولین می تواند باعث افزایش اشتها و افزایش وزن شود . هر شب حداقل 7 الی 9 ساعت بخوابید

4 ) ورزش كردن

كم تحركی و ورزش نکردن همچنین تحرک بیش از حد و ورزش سنگین ، هر دو می توانند باعث تغییرات هورمونی در بدن شوند . به طور کلی زنان بیشتر از مردان در معرض تغییرات هورمونی هستند مخصوصا اگر کم تحرک باشند . ورزش اصولی در کنار داشتن رژیم غذایی متعادل می تواند نقش بسیار زیادی در بهبود سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) داشته باشد .

طبق تحقیقات اخیر زنان ورزشکار که به طور حرفه ای و سنگین ورزش می کنند بیشتر از سایر زنان در خطر ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) قرار دارند . اگر فردی هستید که سطح کورتیزول و قند خون شما بالاست ، در معرض چاقی و اضافه وزن قرار دارید که همین چاقی می تواند هورمون های بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. ورزش کردن به شما کمک می کند تا وزن خود را در محدوده نرمال نگه دارید . همچنین ورزش کردن سطح استرس بدن شما را کاهش داده و به تعادل هورمونی کمک می کند .

5 ) کاهش وزن

اکثر پزشکان توصیه می کنند برای درمان طبیعی سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) ، وزن خود را با روش های طبیعی و اصولی کاهش دهید ولی طبق تحقیقات اخیر ، کاهش وزن و لاغری در صورت ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) بسیار سخت است زیرا کسانی که به PCOS دچار هستند معمولا در معرض مقاومت به انسولین ، ابتلا به کلسترول بالا ، آپنه خواب ، چاقی و افزایش وزن قرار دارند .

توجه : در ادامه مطلب برای جلوگیری از تکرار مداوم سندرم تخمدان پلی کیستیک ، به جای این عبارت  ، از (PCOS) استفاده خواهد شد .

دلایل ابتلا به PCOS

علت اصلی ابتلا به PCOS را معمولا افزایش غیر طبیعی هورمون جنسی مردانه نسبت به هورمون های زنانه عنوان می کنند (هورمون های جنسی مردانه مانند آندروژن و تستوسترون). در بیماران مبتلا به PCOS مشاهده شده است که اکثرا هورمون های مردانه در بدن این زنان بسیار بالاست دقیقا به همین دلیل است که همزمان با PCOS ، زنان دچار اختلال در دوره های قاعدگی و مشکلات بارداری می شوند .  

گاهی اوقات میزان این هورمون های جنسی مردانه به حدی بالا نیست که غیر طبیعی محسوب شود . ولی همین میزان کم نیز می تواند باعث ایجاد مشکلاتی شود . در اصل سطح هورمون مردانه در بدن زنان معیار اندازه گیری مناسبی نیست بلکه نسبت هورمون مردانه به هورمون زنانه در بدن خانم ها باید مورد بررسی قرار گیرد . به این معنی که ممکن است میزان هورمون مردانه در بدن یک زن در محدوده استاندارد قرار داشته باشد ولی سطح هورمون زنانه در بدن او بسیار کم باشد . معیار اندازه گیری باید عدم تعادل بین هورمون مردانه و هورمون زنانه باشد و نه سطح این دوهورمون در بدن زن .

برخی از دلایل شایع ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک

  •  سابقه خانوادگی و ژنتیکی
  • رژیم غذایی نامناسب و ناسالم به ویژه مصرف خوراکی هایی که میزان بالای قند و کربوهیدرات های تصفیه شده دارند
  • استرس مزمن و دائمی
  • داشتن فعالیت بدنی نامناسب . کم بودن فعالیت بدنی و یا فعالیت بدنی بسیار زیاد .
  • اختلالات تیروئید مانند کم کاری و پرکاری تیروئید
  • قرار گرفتن زیاد در معرض مواد شیمیایی که روی غدد درون ریز بدن تاثیر می گذارند . مانند مواد شوینده و حشره کش ها
  • چاقی و اضافه وزن
  • داشتن سطح بالای انسولین و یا ابتلا به دیابت
  • داشتن سطح بالای التهاب داخلی بدن

با وجود این که ژنتیک و سابقه خانوادگی می تواند احتمال ابتلا به PCOS را افزایش دهد ولی این به این معنی نیست که حتما محکوم به این بیماری هستید . می تواند با اصلاح شیوه زندگی خود تا حد زیادی از ابتلا به PCOS جلوگیری کنید . انسولین و سطح التهاب داخلی بدن نیز نقش زیادی در ابتلا به این سندرم دارد . ترشح بیش از حد انسولین می تواند باعث افزایش هورمون جنسی مردانه در بدن زنان شده و از تخمک گذاری جلوگیری کند .

التهاب مزمن بدن نیز می تواند تخمدان را برای تولید آندروژن تحریک کرده و از تخمک گذاری جلوگیری کند . داشتن اضافه وزن و چاق بودن نیز می تواند باعث تغییرات هورمونی شده و احتمال ابتلا به PCOS را افزایش دهد . از طرفی PCOS باعث افزایش وزن و چاقی خواهد شد که این امر باعث می شود کاهش وزن در زمان ابتلا به PCOS بسیار سخت باشد .

در مورد ارتباط چاقی با PCOS هنوز اختلاف نظر وجود دارد. برخی بر این عقیده هستند که چاقی باعث PCOS می شود و برخی دیگر معتقدند که PCOS باعث چاق شدن می شود .  

نظرات: 0 مشاهده