کشیدن دندان در دوران بارداری - پرسش و پاسخ های رایج

نوسانات و تغییرات هورمونی بدن زنان در دوران بارداری می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند که یکی از این مشکلات ، مشکلات مربوط به لثه و دندان است.مادران بارداری در این دوران سوالات زیادی در مورد مشکلات دندان و لثه دارند . برای مثال :
  • آیا کشیدن دندان در دوران بارداری مضر است ؟
  • آیا کشیدن دندان عقل در بارداری مجاز است ؟
  • کشیدن دندان در هفته اول حاملگی چه عوارض جانبی دارد ؟
  • داروهای بیحسی در دوران بارداری عوارض جانبی دارد ؟
  • و.....
کشیدن دندان در دوران بارداری - پرسش و پاسخ های رایج کشیدن دندان در دوران بارداری - پرسش و پاسخ های رایج نادیده گرفتن مشکلات دهان و دندان و عفونت های لثه می تواند در دوران بارداری بسیار مضرتر از کشیدن دندان و مصرف برخی از آنتی بیوتیک ها باشد.مهمترین و رایج ترین سوالی که در این مورد وجود دارد این است که :

آیا کشیدن دندان در دوران بارداری مجاز است ؟

بسیاری از دندانپزشکان و جراحان معمولا از کشیدن دندان و بخصوص کشیدن دندان عقل در دوران بارداری و خصوصا در ماههای اول بارداری خودداری می کنند.درد بیش از حد مادر ، می تواند برای رشد جنین مضر باشد ولی در صورتی که دندان ، عفونت داشته باشد می تواند برای سلامت جنین خطرناک باشد و در این موارد معمولا کشیدن دندان ، توصیه می شود. تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث می شود مشکلات دندانی که در حال حاضر دارید ، بسیار شدیدتر و بیشتر شوند.همچنین افزایش حساسیت لثه می تواند باعث بروز عفونت های باکتریایی و آبسه پریودنتال (همچنین به نام آبسه جانبی یا آبسه پاریتال) شود .در ادامه به برخی از رایج ترین مشکلات دهان ، دندان و لثه در دوران بارداری اشاره شده است .

1 ) "جینجیوایتیس" (gingivitis) :

"جینجیوایتیس" (gingivitis) باعث بروز التهاب لثه و تورم لثه می شود.همچنین خونریزی از لثه با کوچکترین فشار و یا حتی بدون فشار نیز از علائم عفونت "جینجیوایتیس" (gingivitis) است .

2 ) پوسیدگی دندان

به دلیل اینکه ممکن است شما در دوران بارداری به دلیل تغییر ذائقه غذایی ، از کربوهیدرات های بیشتری استفاده کنید ، پوسیدگی دندان در این دوران بسیار رایج است. از طرفی تغییرات هورمونی نیز می تواند باعث افزایش احتمال پوسیدگی دندان شود.

مناسب ترین زمان برای کشیدن دندان در بارداری

در صورتی که در این دوران ، پزشک کشیدن دندان را برای شما ضروری تشخیص دهد ، توصیه می شود بهترین زمان را برای این کار انتخاب کنید.برای این مورد حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید.مطالب ارائه شده در این سایت فقط جهت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی می باشد و جایگزین تجویز پزشک نیست .

1 ) سه ماهه اول بارداری

از آنجایی که سه ماهه اول بارداری مهم ترین و حیاتی ترین زمان برای رشد جنین است ، توصیه می شود در سه ماهه اول بارداری از هرگونه اقدام دندانپزشکی خودداری کنید ، مگر اینکه دندانپزشک اینکار را برای شما ضروری تشخیص داده باشد.ممکن است در این دوران از داروهای بیحسی متفاوت و با میزان بسیار کم برای شما استفاده شود که می تواند با درد همراه باشد.

2 ) سه ماهه دوم بارداری

سه ماهه دوم بارداری یکی از امن ترین زمان ها برای کشیدن دندان و سایر اقدامات دندان پزشکی محسوب می شود چرا که در این سه ماهه ، اکثر اندام های کودک به خوبی رشد کرده اند .با این حال در این سه ماهه نیز دندانپزشک شما اقدامات احتیاطی لازم را برای جلوگیری از هرگونه عارضه جانبی برای جنین و مادر در نظر خواهد گرفت .کشیدن دندان در سه ماهه دوم بارداری می تواند با افزایش فشار خون همراه باشد.همچنین احتمال افت شدید فشار خون نیز وجود دارد.

3 ) سه ماهه سوم بارداری

از آنجایی که در سه ماهه سوم بارداری مادر به سختی می تواند در موقعیت ثابت و مناسب برای کشیدن دندان قرار داشته باشد و همچنین هرگونه درد شدید می تواند منجر به زایمان زودرس شود ، معمولا دندانپزشکان کشیدن دندان در سه ماهه سوم بارداری را توصیه نمی کنند.در صورتی که کشیدن دندان در این سه ماهه اجتناب ناپذیر است ، ماههای اول توصیه می شود.

احتیاطات لازم در مورد کشیدن دندان در دوران بارداری

1 ) بیحسی و عکس برداری

توصیه می شود از پوشش های مخصوص برای پوشاندن شکم مادر در طول عکس برداری با اشعه ایکس استفاده شود.ممکن است در این دوران ، پزشک مجبور به استفاده از داروهای بیحسی متفاوتی شود و یا از داروهای رایج مانند لیدوکائین ، به میزان متفاوت تری استفاده کند.

2 ) داروهای مصرفی

پنی سیلین ، کلیندامایسین و آموکسی سیلین معمولا در دوران بارداری مورد استفاده قرار می گیرد.اریترومایسین نیز می تواند در این دوران استفاده شود.بسیار مهم است که در این دوران بدون تجویز و نظر پزشک و به صورت خودسرانه آنتی بیوتیک مصرف نکنید.داروهایی مانند ایبوپروفن ، ناپروکسن و آسپرین نیز می تواند در سه ماهه اول و سوم بارداری با عوارض جانبی همراه باشد. مصرف تتراسایکلین ، داکسی سایکلین و مینوسیکلین هم به صورت موضعی و هم به صورت خوراکی می تواند برای جنین مضر باشد. یکی از رایج ترین عوارض جانبی این آنتی بیوتیک ها لکه دار شدن دندان های کودک است .مصرف لووفلوکساسین ، سیپروفلوکساسین و موکسی فلوکساسین نیز در دوران بارداری مجاز نیست .داروی تالیدومید نیز نباید در زمان حاملگی مصرف شود چرا که می تواند باعث شکاف لب نوزاد شود. کشیدن دندان عقل در دوران بارداری کشیدن دندان عقل در دوران بارداری

کشیدن دندان عقل در دوران بارداری

تغییرات هورمونی در این دوران می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در دندان عقل شود و در چنین مواردی ممکن است دندانپزشک شما مجبور به کشیدن دندان عقل شود.مناسب ترین زمان برای کشیدن دندان در طول سه ماهه دوم و یا بین ماه چهارم و ششم بارداری است چراکه در سه ماهه اول بارداری اندام های کودک در حال رشد و توسعه هستند و کشیدن دندان عقل در این دوران می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد.در سه ماهه آخر باردای نیز زنان در نشستن بر روی صندلی مخصوص دندان پزشکی مشکل دارند و همچنین درد شدید در این سه ماهه می تواند خطرناک بوده و حتی باعث زایمان زودرس شود. بیهوشی عمومی و تزریق داخل وریدی برای عمل جراحی کشیدن دندان عقل در دوران بارداری توصیه نمی شود. کلیدواژه ها :کشیدن دندان عقل قبل از بارداری کشیدن دندان در روزهای اول  اقدام به بارداری و پرکردن دندان گرفتن عکس دندان در ماه اول بارداری کشیدن دندان در هفته سوم  پرکردن دندان در بارداری ضرر دارد دندانپزشکی در زمان اقدام به بارداری با دندان درد چه کنیم
نظرات: 0 مشاهده