تتراسایکلین - عوارض -تداخل دارویی - tetracycline

تتراسایکلین چیست ؟

تتراسایکلین نوعی آنتی بیوتیک است که با عفونت های ناشی از باکتری مبارزه می کند . از این دارو برای درمان عفونت هایی مانند : عفونت روده ، پوست ، جوش و آکنه ، عفونت دستگاه تنفسی و ریه ، عفونت های ادرار ، عفونت روده ، عفونت های دستگاه تناسلی ، گره های لنفاوی ، سیفلیس ، گونوره یا کلامیدیا و ... استفاده می شود . در ایران از تتراسایکلین در کاهش علائم و جلوگیری از پیشرفت جوش صورت و آکنه های شدید استفاده می شود .در برخی از موارد زمانی که بیماری هایی مانند سياه زخم (Anthrax Charbon)  ، عفونت لیستریا ، کلستریدیوم ، در مقابل پنی سیلین و یا سایر آنتی بیوتیک ها مقاوم شده است ، از تتراسیکلین استفاده می شود .

تتراسایکلین چیست ؟

توجه : مصرف تتراسیکلین در کودکان زیر 8 سال خطرناک است . این دارو می تواند بر رشد کودک و استخوان های کودک تاثیر گذاشته و باعث تغییر رنگ دائمی دندان های کودک شود

در صورتی که دوره درمان شما به پایان رسیده است ولی مقداری از داروی شما باقی مانده است ، داروی باقی مانده را دور بریزید . مصرف تتراسایکلین تاریخ گذشته می تواند به کلیه شدیدا آسیب برساند . در دوره مصرف تتراسایکلین از قرار گرفتن در مقابل نور مستقیم خورسید و اشعه UV خودداری نمایید . توصیه میشود هنگام خروج از منزل از کرم های ضد آفتاب متناسب با پوستتان استفاده کنید . در دوره مصرف این دارو ، برنزه نکنید و از دستگاه سولاریوم دوری کنید . در صورتی که به تتراسایکلین یا سایر داروهای مشابه

مانند : داکسی سایکلین ، آزیترومایسین ، مینوسیکلین ، دمکلوسیکلین و ... حساسیت دارید نباید این دارو را مصرف کنید . در زمان تجویز این دارو در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید .

  •  اگر هرگونه بیماری کبدی دارید
  • در صورتی که به بیماری های کلیوی مبتلا هستید .
  • اگر باردار هستید و یا قصد حاملگی دارید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید .

مصرف تتراسایکلین در بارداری

مصرف این دارو در دوران بارداری می تواند عوارضی بر روی دندان ها و استخوان های جنین داشته باشد . مصرف تتراسایکلین در نیمه دوم بارداری می تواند باعث تغییر رنگ مادام العمر دندان های کودک شود . در صورتی که باردار هستید و یا در زمان مصرف این دارو متوجه حاملگی خود شدید ، به پزشک خود اطلاع دهید . مصرف این دارو ممکن است باعث تولد نوزاد نارس شود .

توجه : تتراسایکلین می تواند با داروهای پیشگیری از بارداری تداخل ایجاد کرده و باعث بروز بارداری ناخواسته شود . در دوره مصرف تتراسایکلین از روش های دیگر جلوگیری از بارداری مانند کاندوم استفاده کنید.

مصرف تتراسایکلین در دوران شیردهی

این دارو  از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود و می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد . تتراسایکلین بر روی استخوان ها و دندان های نوزاد تاثیر می گذارد و می تواند باعث تغییر رنگ همیشگی دندان کودک شود . در دوران شیردهی از تتراسایکلین استفاده نکنید و یا اگر مجبور به استفاده از این دارو هستید ، به نوزاد شیر ندهید . در هر صورت باید طبق تجویز پزشک رفتار کنید.

نحوه مصرف تتراسایکلین

هر دارویی باید دقیقا طبق تجویز پزشک مصرف شود . کپسول تتراسایکلین معمولا باید با معده خالی و حداقل 2 ساعت قبل و یا بعد از وعده غذایی مصرف شود .این دارو را با شیر ، ماست و سایر محصولات لبنی مصرف نکنید مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد . شیر و لبنیات می تواند میزان تاثیر گذاری این دارو را کاهش دهد .

در صورتی که عمل جراحی در پیش دارید ، مصرف تتراسایکلین را به پزشک جراح اطلاع دهید .در صورتی که این دارو را به مدت طولانی مصرف کنید ، نیاز به آزمایشات پزشکی منظم دارید تا از عوارض جانبی احتمالی مصرف دراز مدت تتراسایکلین جلوگیری شود . هیچ گاه از تتراسایکلین تاریخ مصرف گذشته استفاده نکنید چون ممکن است به کلیه های شما آسیب شدید وارد شود . در صورتی که با مصرف این دارو علائم بیماری شما بهبود پیدا کرد ، مصرف دارو را قطع نکنید و دوره درمان را کامل کنید .

قطع مصرف دارو می تواند باعث ایجاد مقاومت در برابر تتراسایکلین شود . این دارو برای بیماری فعلی شما تجویز شده است . در موارد مشابه این دارو را به دیگران پیشنهاد نکنید.

در صورت فراموش کردن مصرف یک وعده تتراسایکلین چه کنم ؟

در صورتی که مصرف یک وعده از دارو خود را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری ، داروی خود را مصرف کنید . در صورتی که به زمان مصرف بعدی نزدیک می شوید ، دوز فراموش شده را رها کنید.برای تاثیر گذاری بهتر این دارو ، بسیار مهم است که دوز های تعیین شده را به صورت منظم و سر وقت مصرف کنید.

در صورت مصرف بیش از حد تتراسایکلین چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با تتراسایکلین ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . اوردوز و مسمومیت با تتراسایکلین می تواند کشنده باشد و عوارض جانبی شدیدی در پی دارد  . خودکشی نمایشی با تتراسایکلین روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .

توجه :ساعت قبل و یا بعد از مصرف تتراسایکلین ، از مصرف مکمل های آهن ، مولتی ویتامین ها ، مکمل های کلسیم ، آنتی اسیدها ، و ملین ها خودداری کنید

داروهای آنتی بیوتیک می توانند باعث اسهال شوند . در صورتی که دچار اسهال خونی شدید ، حتما با پزشک تماس بگیرید و در دوره مصرف تتراسایکلین به صورت خودسرانه از داروهای ضد اسهال استفاده نکنید .

عوارض تتراسایکلین

این دارو مانند سایر داروها متواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد . شما ممکن است هیچ کدام از این عوارض را تجربه نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند . پزشک شما به این دلیل این دارو را تجویز کرده است چون معتقد است فواید مصرف این دارو از عوارض آن  برای شما بیشتر است .

در صورتی که با مصرف تتراسایکلین هرگونه نشانه ای از آلرژی مشاهده کردید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . علائم حساسیت به تتراسایکلین می تواند شامل این موارد باشد : خارش و قرمز شدن چشم ، آبریزش بینی ، خشکی دهان و گلو ، تورم لب و زبان ، تنگی نفس ، عطسه ، سرفه ، درد قفسه سینه و ...

سایر عوارض جانبی تتراسایکلین عبارتند از :

  •  تب / لرز / درد عضلانی / علائمی مانند علائم آنفولانزا
  • سوزش پوست / قرمز شدن پوست / خارش پوست / زرد شدن پوست
  • خونریزی آسان / خونریزی لثه / کبود شدن پوست با کوچکترین ضربه
  • تهوع / استفراغ / ناراحتی معده / سوزش معده / از دست دادن اشتها / مشکل در قورت دادن غذا / زخم شدن دهان و لب / سیاه شدن زبان /
  • زخم در ناحیه تناسلی و واژن/ خارش واژن / افزایش خونریزی پریود / تاخیر پریود / افزایش یا کاهش روزهای قاعدگی
  • تغییر رنگ دندان ها
  • تغییر رنگ ادرار / کاهش ادرار / تکرر ادرار / سوزش در زمان دفع ادرار / بد بو شدن ادرار

میزان مصرف تتراسایکلین

این دارو مانند تمام داروها باید دقیقا طبق تجویز پزشک مصرف شود و اطلاعات موجود در این صفحه فقط جهت آگاهی بوده و جایگزین تجویز پزشک نیست .

میزان مصرف تتراسایکلین در بزرگسالان برای درمان جوش :

500 میلیگرم به صورت خوراکی و دوبار در روز به مدت دو هفته که به نوع عفونت و شدت آن بستگی دارد .

میزان مصرف تتراسایکلین برای درمان برونشیت :

500 میلی گرم به صورت خوراکی هر 6 ساعت یکبار به مدت 7 الی 10 روز که به شدت و نوع عفونت بستگی دارد.

میزان مصرف تتراسایکلین برای درمان عفونت کلامیدیا در بزرگسالان :

در عفونت مجاری ادراری ، آندوسکوپیک و یا روده که بدون عارضه باشد : 500 میلی گرم 4 بار در روز به حداقل 7 روز . در این مورد باید شریک جنسی بیمار نیز بررسی شده و در صورت لزوم تحت درمان قرار بگیرد .

توجه : برای درمان عفونت کلامیدیا در دوران بارداری ، مصرف داکسی سایکلین بجای تتراسایکلین توصیه می شود .
میزان مصرف تتراسایکلین برای درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری :

500 میلی گرم خوراکی و هر 6 ساعت کیبار به مدت 14 روز همراه با بیسموت و مترونیدازول

میزان مصرف تتراسایکلین برای درمان آرتریت لایم  :

کپسول تتراسایکلین 500 میلی گرم هر 6 ساعت یکبار به مدت 14 الی 30 روز که به شدت و نوع عفونت بستگی دارد .

دوز مصرف تتراسایکلین برای درمان سینه پهلو :

500 میلیگرم هر 6 ساعت یکبار به مدت 10 الی 21 روز که به میزان شدت و نوع عفونت بستگی دارد.

میزان مصرف تتراسایکلین برای درمان عفونت ریکتزیایی :

500 میلیگرم خوراکی هر 6 ساعت یکبار به مدت 7 روز

میزان مصرف تتراسایکلین برای عفونت دستگاه تنفسی فوقانی :

500 میلیگرم کپسول تتراسایکلین هر 6 ساعت یکبار له مدت 7 الی 10 روز که به شدت بیماری بستگی دارد .

میران مصرف تتراسایکلین در پوکی استخوان

500 میلی گرم به صورت خوراکی 4 بار در روز . درمان اولیه با داکسی سایکلین ممکن است برای بیماران حاد مورد نیاز باشد . مدت زمان درمان حداقل 10 الی 14 روز

میزان مصرف تتراسایکلین برای درمان اورنیتوزیس یا تب طوطی :

500 میلی گرم به صورت خوراکی و 4 بار در روز به مدت 10 الی 14 روز . در شروع درمان ممکن است مصرف داکسی سایکلین در موارد حا مورد نیاز باشد .

میزان مصرف تتراسایکلین برای درمان سیفلیس :

500 میلی گرم به صورت خوراکی و هر 6 ساعت یکبار به مدت 14 روز .

تداخل دارویی تتراسایکلین :

این دارو با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید ممکن است تداخل داشته باشد و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود . ممکن است با تغییر ساعات مصرف داروها بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد. برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید . در زمان تجویز تتراسایکلین ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود گزارش دهید .

برخی از داروهایی که با تتراسایکلین تداخل دارند

  •  سایر آنتی بیوتیک ها مانند : داکسی سایکلین ، آزیترومایسین ، آموکسی سیلین ، آمپی سیلین و ...
  • ایزوترتینوئین ، ترتینوئین
  • داروهای جلوگیری از انعقاد خون مانند : وارفارین ، کومادین ، یانوتون
  • داروهای ضد قارچ
  • هرگونه داروی ملین
  • مولتی ویتامین ها / مکمل های کلسیم / مکمل های منیزیم
  • و...

پماد تتراسایکلین و نوع موضعی این دارو برای درمان عفونت های پوستی و جوش و آکنه مورد استفاده قرار می گیرد . مصرف پماد تتراسایکلین در کودکان زیر 11 سال ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی شود . مصرف پماد تتراسایکلین در دوران بارداری دقیقا مورد بررسی قرار نگرفته است و تاثیر این پماد بر روی جنین و مادر هنوز به طور کامل مشخص نیست ولی انتظار میرود مصرف پماد تتراسایکلین در دوران بارداری باعث مشکلات استخوانی در جنین شود .

مشخص نیست که آیا پماد تتراسایکلین از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود یا خیر . در زمان استفاده از پماد تتراسایکلین موضعی باید از مصرف الکل و سیگار خودداری کنید . پماد تتراسایکلین ممکن است باعث درمان جوش نشود ولی از پیشرفت و بدتر شدن جوش و آکنه جلوگیری می کند . قبل از استفاده از پماد ، صورت خود را با آب و صابون بشویید و خشک کنید .

مقدار کمی از کرم تتراسایکلین را روی محل مورد نظر قرار داده و با انگشت خوب بمالید . مواظب باشید که پماد تتراسایکلین به چشم ، بینی و دهان شما وارد نشود .

تداخل دارویی تتراسایکلین

در صورتی که جوش های صورت شما بهبود یافت بازهم به مصرف پماد تا پایان دوره مصرف ادامه دهید . در صورتی که مصرف دارو را نیمه کاره رها کنید ، جوش های شما در برابر  تتراسایکلین مقاوم خواهند شد . بسیار مهم است که وعده های مصرف پماد تتراسایکلین به صورت منظم و طبق تجویز پزشک رعایت کنید .

میزان مصرف پماد تتراسایکلین
  •  برای عفونت های پوستی : 1 الی 2 بار در روز
  • برای جوش : دوبار در روز (صبح و عصر )

اثرات پماد تتراسایکلین معمولا در عرض 4 الی 6 هفته مشخص می شود . در صورتی که بیش از 8 هفته از این پماد استفاده می کنید و نشانه ای از بهبود مشاهده نکردید ، به پزشک خود اطلاع دهید . درمان و کنترل جوش صورت با پماد تتراسایکلین معمولا 6 الی 12 هفته به طول می انجامد . مصرف این پماد می تواند باعث زرد شدن رنگ پوست صورت شود . در زمان مصرف پماد تتراسایکلین از قرار گرفتن در مقابل نور مستقیم خورشید خودداری کنید . برنزه نکنید و از دستگاه های سولاریوم استفاده نکنید . تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com ©

توجه : عوارض و موارد مصرف و توصیه های مصرف هر دارویی ممکن است به مرور زمان دچار تغییر شود . این نوشته در تاریخ ۹۶/۱۱/۰۷  منتشر شده است و ممکن است بعد از این تاریخ یافته های جدیدی از عوارض و موارد مصرف این دارو به دست آمده باشد که کاملا با این مقاله منطبق نباشد . این مقاله فقط جهت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی بوده و این سایت هیچ مسئولیتی در مورد موارد سوء مصرف داروها ندارد . توصیه های این مقاله جایگرین تجویز و توصیه های پزشک نیست و شما باید به تجویز پزشک متخصص عمل کنید
نظرات: 2 مشاهده