فواید غذایی و درمانی قارچ + جدول ارزش غذایی قارچ دکمه ای

فواید غذایی و درمانی قارچ

قارچ ها منبع خوبی از ویتامین های گروه B ، مواد معدنی ، فیبر و حتی پروتئین هستند. در عین حال میزان کالری و کربوهیدرات در آن ها کم است. قارچ ها دارای خواص ضد التهاب بوده ، حاوی مقادیر بالایی از ترکیبات بتا گلوکان هستند که به سلول های ایمنی کمک می کند ، همچنین دارای آنتی اکسیدانی قوی به نام ارگوتیونین (ergothioneine) می باشد که برای کاهش التهاب بدن مفید است. هزاران سال است که در کشورهای آسیایی قارچ ها به طور سنتی مصرف دارویی دارند و امروزه هم مطالعات متعدد نشان می دهند که قارچ حاوی ترکیبات فعال بیولوژیکی با اثرات محافظتی قابل توجهی هستند.

8 فایده قارچ های خوراکی

گونه های بسیاری از قارچ ها وجود دارند که هر گونه دارای ترکیبات مختلفی می باشند که هر کدام از این ترکیبات هم ویژگی های منحصر به فرد خود را ارائه می دهند . اما هشت مزیت مشترک برای بیشتر قارچ ها به این شکل است:

1. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

با فراهم آوردن ویتامین ها ، مواد معدنی و آنزیم های مهم ، از جمله فواید ثابت شده قارچ ، توانایی افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با بسیاری از بیماری ها می باشد. قارچ ها همچنین غذایی با محتوای آنتی اکسیدانی بالا هستند در نتیجه با آسیب های رادیکال آزاد مبارزه می کنند. با توجه به تحقیقات گسترده ، بسیاری از قارچ ها دارای طیف وسیعی از مولکول های زیست فعال هستند که توانایی ضد ویروسی ، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارند. مزایای قارچ همچنین شامل توانایی آن ها در مهار ویروس ها و کاهش شدت بیماری می باشد. به عنوان مثال ، در مطالعات مشاهده شده است که برخی از انواع قارچ ها تولید لنفوسیت های B و T را افزایش می دهد ، لنفوسیت های B و T سلول های ایمنی حیاتی هستند که به کنترل پاسخ بدن به پاتوژن ها (باکتری های مضر) ، ویروس ها ، سموم و سایر مواد دیگر که می تواند ما را بیمار کند ، کمک می کنند.

2. برای مبارزه با سرطان مفید است

پیشگیری از سرطان یکی از ویژگی های مهم و قابل توجه انواع قارچ ها می باشد. به دلیل توانایی قارچ ها برای کاهش خطر ابتلا به سرطان ، برای قرن ها فرهنگ های آسیایی قارچ های خاصی را به عنوان دارویی طبیعی برای درمان مبتلایان به این بیماری استفاده می کردند . قارچ ها از طریق بسیاری از مکانیسم ها ، از جمله تامین ژرمانیوم ، یعنی مواد مغذی ای که باعث افزایش مصرف اکسیژن در بدن و مبارزه با آسیب های رادیکال آزاد می شود ، در درمان سرطان کمک کننده است. در حقیقت ، بیش از 200 گونه قارچ در طب سنتی چینی استفاده می شود و تحقیقات نشان می دهد که 25 درصد از آن ها برای مبارزه با تومورهای مضر موثر می باشد.
مطلب پیشنهادی : کراتین چیست ؟
قارچ ها به عنوان یک درمان سرطانی طبیعی و یکی از بهترین مواد غذایی برای افزایش "سلول کشنده طبیعی" شناخته شده اند ، سلول کشنده طبیعی نوعی از  سلول های ایمنی می باشد که به دنبال سلول های سرطانی خطرناک رفته و آن ها را نابود می کند . ترکیبات ضد سرطانی قارچ ها به عنوان محرک "گونه های فعال اکسیژن" (ROS) ، مهار کننده کیناز متیوتیک ، ضد متیوتیک ، ضد آنژیوژنز نقش مهمی دارند و همچنین منجر به آپوپتوز شده و در نهایت از گسترش سرطان جلوگیری می کند. این به این معنی است که قارچ ها می توانند از تشکیل تومور و آسیب DNA جلوگیری کنند و همچنین جهش سلول را متوقف کنند ، در حالی که از سلول های سالم محافظت می کنند و توانایی بدن را برای سم زدایی مواد خطرناک افزایش می دهند.

3. در کاهش التهاب بدن موثر است

طبق گزارش منتشر شده در سال 2005 ، قارچ ها حاوی ترکیبات و مواد پیچیده با فعالیت های ضد میکروبی ، ضد ویروسی ، ضد تومور ، ضدآلرژی ، ایمن سازی ، ضد التهابی ، ضد آتروژنیک ، هیپوگلایسمیک و محافظ کبدی می باشند. یعنی از آنجایی که ریشه بسیاری از بیماری ها افزایش التهاب می باشد ، قارچ می تواند تقریبا هر سیستم موجود در بدن را تقویت کند و شما را از بیماری های متعدد محافظت کند . قارچ ها همچنین بدن را آلکالی می کنند که این هم با بهبود ایمنی بدن همراه است. سطح pH متعادل در بدن برای سلامت حیاتی است ، زیرا بعضی از کارشناسان معتقد هستند که بیماری نمی تواند در محیط قلیایی رشد کند. همچنین قارچ ها دارای توانایی طبیعی در مبارزه با باکتری ها و ویروس های خطرناک هستند . در واقع ، قارچ ها برای این که در محیط طبیعی خود زنده بمانند باید ترکیبات قوی ضد باکتری و ضد قارچی داشته باشند ، به همین دلیل تعجب برانگیز نیست که این ترکیبات مفید می توانند برای محافظت از سلول های انسان نیز مورد استفاده قرار بگیرند. حتی مشاهده شده است که قارچ ها توانایی های ویژه ای برای مبارزه در برابر باکتری های خطرناک و میکروارگانیسم هایی که مسئول مشکلات روده و پوست هستند از خود نشان می دهد. در حقیقت ، برخی از مواد موجود در آنتی بیوتیک های مرسوم که به بیماران داده می شوند ، از جمله پنی سیلین ، استرپتومایسین و تتراسایکلین از عصاره های قارچ حاصل می شود.

4. از سلامت قلب محافظت می کند

مصرف قارچ یکی از راه های کاهش سطح کلسترول به طور طبیعی است. بسیاری از انواع قارچ ها باعث کاهش LDL کلسترول "بد" می شوند و از سخت شدن شریان ها که از عوامل خطر برای بروز بیماری های قلبی هستند ، جلوگیری می کنند. قارچ ها دارای ترکیبات استرول هستند که به تولید کلسترول در کبد مداخله می کنند ، در عین حال می توانند HDL "خوب" کلسترول را افزایش دهند. آن ها همچنین حاوی فیتونوترینت های قوی هستند که کمک می کنند تا از چسبیدن سلول ها به دیواره های رگ های خونی و تشکیل پلاگ جلوگیری شود که این هم باعث حفظ فشار خون سالم شده ، گردش خون رزا بهبود می بخشد.

5. برای تامین انرژی و بهبود عملکرد مغز مفید است

قارچ ها منبع خوبی از ویتامین های گروه B هستند که به حفظ عملکرد درست آدرنال و تبدیل مواد غذایی از مواد غذایی به انرژیِ قابل استفاده ، کمک می کنند. مزایای ویتامین B شامل توانایی کمک به عملکرد پیام‌رسان‌های عصبی ، جلوگیری از اختلالات تیروئید و حمایت از سوخت و ساز سالم بدن می باشد. برخی از انواع قارچ ها ، به ویژه قارچ ریشی (قارچ جان‌افزا) ، می توانند به بدن شما برای مقابله با استرس کمک کنند و خلق و خوی شما را بهتر کنند. قارچ همچنین می تواند التهاب را کاهش دهد ، التهاب می تواند نقصان عملکرد شناختی و ادراکی ، مشکلات خلقی ، انرژی کم و بیماری های عصبی مرتبط با سن را ایجاد کند.
مطلب پیشنهادی : ال کارنیتین چیست ؟

6. به کنترل وزن کمک می کند

مطالعات نشان می دهد که جایگزینی قارچ ها به جای گوشت ممکن است به کاهش وزن کمک کند ، زیرا قارچ ها کم کالری بوده و سرشار از مواد مغذی می باشند. مصرف قارچ چندین بار در هفته با کنترل وزن ، کاهش سایز دور کمر و بهبود سلامت کلی بدن ارتباط دارد. با مصرف قارچ در حالی که از طرفی به بهبود وزن خودکمک می کنید ، همچنین از دیگر فواید منحصر به فرد آن ها بهره مند خواهید شد. قارچ حاوی ویتامین D می باشد قارچ حاوی ویتامین D می باشد

7. حاوی ویتامین D می باشد

در حالی که بهترین منبع ویتامین D نور خورشید می باشد ، برخی از انواع قارچ نیز می توانند منبع خوبی از این ویتامینِ مهم باشند. کمبود ویتامین D یک مشکل جدی برای بسیاری از مردم است و با همه چیز از بیماری های قلبی گرفته تا افسردگی در ارتباط است. چه با قرار گرفتن در نور خورشید و چه با لامپ های UV ، قرار گرفتن در معرض نور UV باعث افزایش غلظت ویتامین D در قارچ ها می شود. خوردن غذاهای غنی از ویتامین D می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان ، بیماری های قلبی ، اختلالات خلقی و از دست رفتن استخوان کمک کند. مطالعات نشان می دهند که علاوه بر تامین ویتامین D2 ، قارچ ها همچنین می توانند ویتامین D3 و ویتامین D4 را نیز تولید کنند!

8. داری ارگوتیونین می باشد

ارگوتیونین (Ergothioneine) تقریبا یک قرن پیش ، کشف شد اما تا همین اواخر نادیده گرفته می شد ، اخیرا محققان دریافتند که در بدن ما پروتئین حمل کننده ای وجود دارد که به طور خاص طراحی شده است تا ارگوتیونین را از غذایی که مصرف می کنیم گرفته و به بافت های بدن منتقل کند. این امر نشان می دهد که این ماده نقش فیزیولوژیکى مهمی دارد . اما این ماده چه کاری در بدن ما انجام می دهد؟ ارگوتیونین در بخش هایی از بدن ما متمرکز می شود که در آن مقدار زیادی استرس اکسیداتیو وجود دارد ، مانند عدسی چشم ، کبد و همچنین مناطق حساس مثل مغز استخوان. محققان دریافتند که ارگوتیونین به عنوان یک سایتوپروتکتانت (cytoprotectant) ، یعنی محافظ سلولی عمل می کند . نه تنها ارگوتیونین برای محافظت از DNA بدن ما ، به هسته سلول های بدنمان نفوذ می کند ، بلکه می تواند به میتوکندری نیز نفوذ کند. ارگوتیونین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در درون میتوکندری عمل می کند. این چرا مهم است؟ یکی از بزرگترین زیست شیمیدانان چنین می گوید: "پیری یک بیماری است. طول عمر انسان به سادگی بازتاب سطح آسیب های رادیکال آزاد است که در سلول ها انباشته می شوند. هنگامی که خسارت ها به اندازه کافی انباشته شد ، سلول ها دیگر نمی توانند زنده بمانند و تسلیم می شوند " به طور خلاصه ، از لحاظ علمی ، پیری ، اکسیداسیون آهسته ی بدن ما می باشد. مثلا لکه های قهوه ای که در پشت دستان تشکیل می شوند همان چربی اکسید شده در زیر پوست است. به خاطر استرس اکسیدان است که پوستمان دچار چروک می شود ، به همین علت است که برخی از ما حافظه ی خود را از دست می دهیم و به همین دلیل است که اعضای مختلف بدن ما با افزایش سن دچار مشگل می شوند. چگونه اکسیداسیون را کاهش می دهیم؟ با خوردن غذاهای حاوی آنتی اکسیدان. بسیاری از آنتی اکسیدان ها می توانند از سلول ها از جمله DNA ما محافظت کنند اما نمی توانند از غشای میتوکندری عبور کرده به میتوکندری برسند ، در نتیجه ممکن است نتوانند کمک زیادی به آهسته کردن روند پیری داشته باشند. با این حال ، ارگوتیونین می تواند به میتوکندری دسترسی داشته باشد! قارچ دکمه ای قارچ دکمه ای

کمی بیشتر در مورد خواص قارچ دکمه ای سفید و کرمینی :

علاوه بر همه ی فوایدی که در بالا ذکر شد ، قارچ دکمه ای سفید (که به راحتی در فروشگاه ها در دسترس است) در بین انواع قارچ ها دارای بیشترین خاصیت ضد سرطانی در سرطان پستان می باشد! این قارچ های معمولی حاوی مواد مغذی فوق العاده هستند ، از جمله این که بیشتر از قارچ های صدفی و شیتاکه دارای مس ، پتاسیم ، پروتئین و سلنیوم می باشد. این قارچ ها همچنین منبع خوبی از فسفر ، روی ، نیاسین و پانتوتنیک اسید (ویتامین ب ۵) هستند ، به ویژه هنگامی که آن ها را طبخ کنید و بیش از یک پیمانه را در یک وعده بخورید. تحقیقات نشان می دهند که عصاره گرفته شده از قارچ کریمینی ممکن است باعث عدم تعادل هورمونی و جلوگیری از انواع سرطان های وابسته به اختلالات هورمونی ، به ویژه سرطان پستان شود. یکی از مزایای تغذیه ای این قارچ ، دارا بودن میزان بالای کونجوگیتد لینولئیک اسید (CLA) می باشد که نوعی اسید چرب است که تولید استروژن را کنترل می کند و در بعضی موارد با جلوگیری از اثرات آنزیمی خاص می تواند رشد تومور سرطانی را متوقف کند.

جدول ارزش غذایی قارچ دکمه ای سفید

  • ارزش غذایی در هر 100 گرم از قارچ دکمه ای سفید به این قرار است :
Principle Nutrient Value
انرژی 22 Kcal
کربوهیدرات 3.26 گرم
پروتئین 2.18 گرم
چربی کل 0.34 گرم
فیبر غذایی 1 گرم
Vitamins
فولات 17 میکرو گرم
ویتامین ب 3 3.607 میلی گرم
ویتامین ب 5 1.497 میلی گرم
ویتامین ب6 0.104 میلی گرم
ویتامین ب 2 0.402 میلی گرم
ویتامین ب 1 0.81 میلی گرم
ویتامین C 2.1 میلی گرم
ویتامین D 7 IU mg
Electrolytes
سدیم 5 میلی گرم
پتاسیم 318 میلی گرم
Minerals
کلسیم 3 میلی گرم
مس 0.318 میلی گرم
آهن 0.50 میلی گرم
منیزیم 9 میلی گرم
منگنز 0.047 میلی گرم
فسفر 86 میلی گرم
سلنیوم 9.3 میکرو گرم
روی 0.52 میلی گرم

عوارض جانبی قارچ

  • بعضی از قارچ ها می توانند سمی یا آلوده باشند و برای مصرف انسان مناسب نمی باشد. مسمویت با قارچ های سمی می تواند کشنده باشد و یا عوارض جانبی بسیار جدی ایجاد کند.
  • قارچ ها را قبل از مصرف به خوبی شستشو دهید تا کثیفی ، باکتری و یا حتی حشرات روی آن نماند!
  • به یاد داشته باشید که اکثر قارچ ها حاوی پورین (purines) هستند ، پورین ماده ای است که می تواند به طور طبیعی در برخی از گیاهان یافت شود . پورین ها به تشکیل اسید اوریک منجر می شوند که می توانند در بدن تجمع یافته در شرایط نادر منجر به مشکلاتی مانند نقرس یا سنگ کلیه شوند و بنابراین اگر شما از لحاظ سلامتی مشکلی دارید که پورین ها آن را بدتر می کنند ، در خوردن قارچ زیاده روی نکنید.
تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده