L-کارنیتین چیست ؟ فواید و عوارض جانبی مصرف L-carnitine

اسید آمینه ها بلوک های ساختمانی پروتئین هستند که پوست ، مو و ماهیچه های ما را تشکیل می دهند. L - کارنتین و گلیسین از همین اسید آمینه ها هستند که نقش مهمی در سلامتی بدن دارند.L-کارنیتین اسید آمینه ای است که در مقدار بسیار کمی از خوراکی ها و غذاها یافت می شود و اکثر انسان ها معمولا به میزان کافی از طریق رژیم غذایی L-کارنیتین دریافت نمی کنند. فواید و عوارض جانبی مصرف L-carnitine فواید و عوارض جانبی مصرف L-carnitine به همین دلیل مکمل ها وآمپول های L-کارنیتین [L-carnitine] تولید شده است که به راحتی در دسترس هستند. این مکمل ها می توانند عملکرد بدنی و ورزشی ما را افزایش داده و به کاهش چربی بدن کمک می کند.

L-کارنیتین چیست و چه کاربردی دارد ؟

کارنیتین نوعی اسید آمینه است که از طریق انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری ها باعث تولید انرژی در بدن می شوند .به همین دلیل بسیاری از محققان از کارنیتین به عنوان مکمل کاهش وزن یاد می کنند زیرا به افزایش سوزاندن چربی بدن کمک می کند . کارنتین دو فرم یا ایزومر دارد : L-کارنیتین و D-کارنیتین. L-کارنیتین نوع فعال کارنیتین است و نقش مهمی در تولید انرژی و متابولیسم بدن دارد . L-کارنیتین در درون بدن تولید می شود ولی می توان آن را از طریق مکمل ها و مصرف برخی از غذاهایی پروتئینی و حیوانی دریافت کرد . كمبود کارنیتین می تواند ناشی از : رژیم های غذایی سنگین و غیر اصولی ، اسهال زیاد ، دیالیز ، مشکلات کبدی ، استفاده از داروهای خاص و اختلالات ژنتیکی باشد . از آنجایی که اکثر منابع کارنیتین محصولات و غذاهای حیوانی هستند ، افراد گیاه خوار ممکن است در معرض کمبود کارنتین باشند . با وجود اینکه اکثر افراد از L-کارنیتین برای افزایش سرعت کاهش وزن و چربی سوزی استفاده می کنند ، L-کارنیتین خواص و فواید دیگری نیز دارد.

خواص و فواید L-کارنیتین

  •  استقامت بدن را افزایش می دهد
  • به کاهش وزن کمک می کند
  • به جلوگیری از آسیب های عضلانی در هنگام ورزش سنگین کمک می کند
  • سوخت و ساز بدن را افزایش داده و به چربی سوزی کمک می کند
  • عملکرد مغز را بهبود می بخشد
  • به کنترل و تنظیم قند خون کمک می کند
مطلب پیشنهادی : کراتین چیست ؟

1 ) فواید ال کارنیتین ؛ استفامت بدن را افزایش می دهد

از آنجایی که L-کارنیتین نقش مهمی در تولید انرژی در بدن دارد ، بسیاری از ورزشکاران و کسانی که بدنسازی کار می کنند از مکمل L-کارنیتین برای افزایش استقامت و عملکرد ورزشی استفاده می کنند .مطالعات حیوانی و انسانی اثرات مفید این اسید آمینه را در بهبود استقامت بدن تایید کرده اند . در یکی از این مطالعات که در کشور ترکیه انجام شد ، بازیکنان فوتبال حرفه ای این کشور بعد از مصرف 3 الی 4 گرم L-کارنیتین قبل از تمرین ، دیرتر از قبل خسته شدند و استقامت بدنی آنها افزایش پیدا کرد . مکمل L-کارنیتین به ورزشکاران استقامتی مانند دونده ها ، شناگران و دوچرخه سواران برای افزایش استقامت بدنی کمک می کند.

2 ) خواص L-کارنیتین ؛ به کاهش وزن کمک می کند

بسیاری از مردم از ال کارنیتین به عنوان روشی کمکی برای افزایش سرعت کاهش وزن و لاغری و همچنین افزایش متابولسیم بدن و چربی سوزی استفاده می کنند . به خصوص اگر مصرف L-کارنیتین همراه با رژیم غذایی اصولی و ورزش کردن باشد ، تاثیر آن بسیار بیشتر خواهد شد . در یک بررسی که در ایران انجام گرفت مشخص شد که مصرف ال کارنیتین منجر به کاهش قابل توجه وزن و توده بدنی می شود ولی بر خلاف این آزمایش ، در تحقیقی که در کشور استرالیا بر روی 36 کودک چاق انجام شد محققان استرالیایی نتیجه گرفتند که ال کارنینین هیچ تاثیری بر کاهش وزن و کاهش توده چربی بدن ندارد .

3 ) ال کارنیتین ؛ جلوگیری از آسیب های عضلانی

علاوه بر افزایش استقامت بدنی ، این اسید آمینه می تواند از آسیب های عضلانی ناشی از ورزش سنگین جلوگیری کند.در یک مطالعه که در سال 2014 منتشر شد ، 21 ورزشکار به مدت 2 هفته L-کارنیتین مصرف کرده بودند که در مقابل کسانی که از این مکمل ها استفاده نکرده بودند ، بعد از تمرین ورزشی سنگین آسیب های عضلانی کمتری را نشان می دادند.

4 ) افزایش سوخت و ساز بدن و سوزاندن چربی

در یک مطالعه انجام شده در آلمان ، به شرکت کنندگانی که که اضافه وزن داشتند مکمل های L-کارنیتین در کنار رژیم غذایی داده شد . محققان دریافتند که بعد از 10 روز از مصرف ال کارنیتین به طور قابل توجهی سوخت و ساز بدن این افراد افزایش پیدا کرد .همچنین در یک تحقیق دیگر مشخص شد افزایش ال کارنیتین در ماهیچه های بدن باعث افزایش توده عضلانی و کاهش توده چربی در بدن می شود .

5 ) ممکن است به افزایش عملکرد مغز کمک کند

L-کارنیتین علاوه بر اینکه برای سلامت بدن و چربی سوزی مفید است ممکن است تاثیرات مفیدی بر روی عملکرد مغز و افزایش قدرت شناختی مغز داشته باشد. در یک مطالعه انجام شده در دانشگاه کاتانیا مشخص شد که مصرف مکمل L-کارنیتین به صورت روزانه می تواند تاثیر مثبتی بر خستگی ذهنی و فیزیکی در افراد شرکت کننده سالمند بالای 100 سال داشته باشد . همچنین در یک مطالعه دیگر مشخص شد که مصرف ال کارنتین می تواند به پیشگیری از ابتلا به زوال عقل کمک کند .

6 ) به تنظیم قند خون کمک می کند

مکمل L-کارنیتین می تواند در حفظ سطح قند خون موثر باشد و مقاومت بدن در مقابل انسولین را کاهش می دهد .مقاومت بیش از حد بدن به انسولین می تواند باعث افزایش سطح قند خون بدن شود .

منابع غذایی L-کارنیتین

برخی از محصولات حیوانی حاوی مقداری L-کارنیتین طبیعی هستند .گوشت حیواناتی که به صورتی طبیعی رشد و تغذیه کرده باشند معمولا بسیار بیشتر از سایر گوشت ها دارای L-کارنیتین است. همچنین مقدار کمی ال کارنتین در برخی از سبزیجات و غلات یافت می شود . برای مثال :
  • 115 گرم گوشت گاو پخته شده حاوی 162 میلی گرم
  • یک فنجان شیر کامل و طبیعی 8 میلیگرم
  • 110 گرم سینه مرغ حاوی 3 الی 5 میلیگرم
  • 1 فنجان بستنی سنتی حاوی 3 میلی گرم

میزان مصرف L-کارنیتین

دوز استاندار مصرف ال کارنیتین 500 الی 2000 میلیگرم در روز است . توجه داشته باشید که هنگام شروع مصرف مکمل L-کارنیتین باید از دوزهای کم شروع کرده و به تدریج دوز را افزایش بدهید.

عوارض جانبی L-کارنیتین

  • تهوع و استفراغ/معده درد / اسهال
  • L-کارنیتین ممکن است خطر تشنج را در افرادی که دچار صرع هستند بیشتر کند
  • L-کارنیتین ممکن است علائم کم کاری تیروئید را بدتر کند
نظرات: 2 مشاهده