فنی توئین - عوارض جانبی - تداخل - نحوه مصرف Phenytoin

فنی توئین (به انگلیسی: Phenytoin) رده دارویی : داروهای ضد صرع و ضد تشنج اشکال دارویی: قرص، کپسول، آمپول و سوسپانسیون فنی توئین نوعی داروی ضد صرع است که با تاثیر گذاری بر روی مغز و سیستم عصبی ، از تشنج جلوگیری می کند . فنی توئین برای تمام انواع تشنج موثر نیست و تشخیص این مورد فقط به عهده پزشک می باشد و شما مجاز به مصرف خودسرانه و بدون نسخه پزشک نیستید . در صورتی که به این دارو و یا سایر داروهای مشابه حساسیت دارید نباید فنی توئین مصرف کنید .

در زمان تجویز فنی توئین در صورتی که هرکدام از شرایط زیر را دارید به پزشک خود گزارش دهید.

  • در صورتی به فنی توئین حساسیت دارید
  • در صورتی که سابقه مشکلات کبدی دارید و یا هم اکنون دچار مشکلات کبدی هستید
  • در صورت ابتلا به مشکلات قلبی ،‌داشتن ضربان قلب آهسته و کم ، مشکلات ریتم قلب و آریتمی قلبی
  • در صورتی که دیابت دارید
  • اگر دچار افسردگی هستید و یا سابقه افسردگی دارید
  • در صورتی که سابقه خودکشی دارید و یا در حال حاضر در فکر خودکشی کردن هستید
  • در صورتی که دچار کمبود ویتامین d هستید .
  • در صورتی که دچار پوکی استخوان هستید
  • در صورت ابتلا به پورفیری
  • در صورتی که الکل مصرف می کنید و یا به الکل معتاد هستید
  • در صورتی که باردار هستید و یا تصمیم به حاملگی دارید
  • اگر در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید .

مصرف فنی توئین در دوران بارداری

مصرف فنی توئین در دوران بارداری می تواند برای سلامت جنین و مادر مضر باشد ولی از طرفی تشنج کردن در دوران بارداری می تواند خطرات بیشتری داشته باشد . مصرف فنی توئین در دوران بارداری نوعی انتخاب بین بد و بدتر است و تشخیص این موضوع به عهده پزشک بوده و شما مجاز به مصرف خودسرانه و بدون مشورت پزشک نیستید .

در دوره مصرف این دارو بهتر است از روش های پیشگیری از بارداری مطمئن و غیر دارویی (مانند کاندوم) استفاده کنید و در صورتی که در دوره مصرف این دارو متوجه بارداری خود شدید ، سریعا با پزشک مشورت کنید . داروی فنی توئین با قرص های پیشگیری از بارداری تداخل دارد و می تواند باعث بروز بارداری ناخواسته شود .

آمپول فنی توئین

مصرف فنی توئین در دوران شیردهی

این دارو از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل شده و می تواند برای سلامت کودک مضر باشد . در دوران شیردهی از این دارو استفاده نکنید و در صورتی که مجبور به مصرف فنی توئین هستید ، به کودک خود شیر ندهید . در هر صورت طبق نظر پزشک خود رفتار کنید .

توجه : فنی توئین می تواند باعث افزایش احتمال خودکشی شود . در صورتی که یکی از اطرافیان شما از این دارو استفاده می کند ، تمام تغییرات رفتاری او را تحت نظر داشته باشید و هرگونه علامت مشکوک را به پزشک گزارش دهید . هرگونه تهدید به خودکشی را در این افراد جدی بگیرید. این افراد معمولا با استفاده از همین قرص اقدام به خودکشی می کنند . بهتر است مقدار بسیار محدودی از دارو در دسترس او باشد .

در دوره مصرف این دارو ممکن است برای جلوگیری از عوارض جانبی ، نیاز به انجام آزمایشات خون داشته باشید . مصرف این دارو را به صورت ناگهانی و خودسرانه قطع نکنید . مصرف این دارو می تواند باعث تورم لثه و مشکلات دندان شود . در دوره مصرف فنی توئین به سلامت دهان و دندان خود دقت بیشتری داشته باشید .

در صورت فراموش کردن مصرف فنی توئین چه کنم ؟

در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری ، دوز خود را مصرف کنید و زمان مصرف بعدی را به تناسب زمانی به تعویق بیاندازید . در صورتی که به زمان مصرف بعدی بسیار نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید .

در صورت مصرف بیش از حد فنی توئین چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با فنی توئین مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . اوردوز و مسمومیت با فنی توئین می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد و حتی باعث مرگ شود . خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .

توجه: الکل با فنی توئین تداخل دارد و در دوره مصرف این دارو نباید الکل مصرف کنید . همچنین این دارو می تواند باعث خواب آلودگی و اختلال در تمرکز حواس و سرعت واکنش شما شود . در دوره مصرف این دارو از رانندگی و کارهایی که به تمرکز حواس بالا نیاز دارند خودداری کنید .

عوارض جانبی فنی توئین

این دارو مانند سایر داروها می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد . شما ممکن است هیچ کدام از این عوارض را در خود مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند . پزشک شما به این دلیل این دارو را برای بیماری شما تجویز کرده است زیرا اعتقاد دارد فواید مصرف فنی توئین از عوارض جانبی آن برای شما بیشتر است .

در موارد مشابه این دارو را به دیگران پیشنهاد نکنید . در صورتی که با مصرف این دارو هرگونه نشانه ای از آلرژی در خود مشاهده کردید سریعا با پزشک تماس بگیرید . علائم حساسیت به فنی توئین می تواند شامل این موارد باشد . خارش و قرمز شدن چشم ، خشکی دهان و گلو ، آبریزش بینی ، تورم زبان و لب ، تنگی نفس ، وزوز کردن گوش و ...

سایر عوارض جانبی احتمالی مصرف فنی توئین عبارتنداز :

  • ضعف ناگهانی ، لب ، لرز ، احساس ناخوشی ، زخم دهان
  • خارش پوست ، کبود شدن آسان پوست با کوچکترین ضربه ، خونریزی از لثه
  • فنی توئین می تواند باعث افزایش خونریزی پریود و تغییر در دوره های قاعدگی شود .
  • استخوان درد ، درد شدید عضلانی ، مشکلات کبدی ، زرد شدن پوست و چشم ، تغییر رنگ مدفوع
  • کاهش اشتها \، شکم درد ، درد معده ، سوزش سر دل ؛ تهوع ، استفراغ
  • کاهش ادرار ، تکرر ادرار / سوزش ادرار ، قطره قطره خارج شدن ادرار ، تغییر رنگ ادرار
  • افزایش تمایل به خودکشی ، افسردگی ، توهم ، دیدن اشخاص و چیزهایی که وجود ندارند ، شنیدن صداهایی که وجود ندارند .
  • مشکل در حفظ تعادل ، کاهش سرعت حرف زدن ، مشکل در پیدا کردن جملات ، فراموش کردن حرفی که در حال گفتن هستید
  • از دست دادن هماهنگی بدن / تیک عصبی / انداختن اجسامی که در دست دارید

تداخل دارویی فنی توئین

این دارو می تواند با داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود . ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از داروها بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد. برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز فنی توئین ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود گزارش دهید .

بسیاری از داروها می توانند با فنی توئین تداخل ایجاد کنند مانند :

تهیه و ترجمه اختصاصی / pamuh.com

نظرات: 3 مشاهده