سفیکسیم - عوارض - تداخل - نحوه مصرف cefixime

سفیکسیم چیست ؟

سفیکسیم نوعی آنتی بیوتیک سفالوسپورین است که برای درمان انواع عفونت های ناشی از باکتری مورد استفاده قرار می گیرد . در صورتی که به سفیکسیم و یا سایر آنتی بیوتیک های مشابه حساسیت دارید نباید این دارو را مصرف کنید . آنتی بیوتیک های مشابه مانند : آزیترومایسین ، داکسی سایکلین ، پنی سیلین ، سفالکسین و ... قرص های جویدنی سفیکسیم می تواند حاوی فنیل الانین باشد ، اگر فنیل کتونوری دارید ، قبل از مصرف قرص های جویدنی سفیکسیم ، با پزشک مشورت کنید . ممکن است نوع دیگری از این دارو برای شما تجویز شود .

سفیکسیم - عوارض - تداخل - نحوه مصرف cefixime

مصرف سفیکسیم در بارداری

عوارض جانبی این دارو برای جنین در دوران بارداری به صورت کامل مشخص نیست . سفیکسیم در گروه B بارداری قرار دارد و قبل از مصرف این دارو در دوران حاملگی ، حتما باید با پزشک خود مشورت کنید .

مصرف سفیکسیم در شیردهی

انتقال این دارو از طریق شیر مادر به بدن نوزاد به صورت کامل مشخص نیست . در دوران شیردهی قبل از مصرف سفیکسیم با پزشک خود مشورت کنید .

توجه : سفیکسیم می تواند آزمایشات پزشکی و تشخیصی را تحت تاثیر قرار دهد . بخصوص آزمایش ادرار برای تشخیص میزان قند و ... در صورتی که از این دارو استفاده می کنید ، در زمان آزمایشات تشخیصی ، به پزشک خود اطلاع دهید .

در صورتی که با مصرف سفیکسیم ، علائم بیماری شما بهبود پیدا کرده است ، تا پایان دوره ، به مصرف دارو ادامه دهید . قطع مصرف دارو قبل از پایان دوره مصرف ، می تواند باعث ایجاد مقاومت باکتری در برابر این دارو شود . از سفیکسیم برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده نکنید .

در صورت فراموش کردن مصرف سفیکسیم چه کنم ؟

مصرف به موقع و سر ساعت آنتی بیوتیک ها می تواند تاثیر بهتری بر درمان بیماری شما داشته باشد . در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری ، دوز خود را مصرف کنید . اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک می شوید ، دوز فراموش شده را رها کنید .

در صورت مصرف بیش از حد سفیکسیم چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با سفیکسیم ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با اورژانس (115) تماس بگیرید . اوردوز و مسمومیت با سفیکسیم می تواند عواض جانبی شدید و حتی مرگ در پی داشته باشد . خودکشی نمایشی با سفیکسیم ، روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .

توجه : داروهای آنتی بیوتیک و همینطور سفیکسیم می تواند باعث بروز اسهال شود . در دوره مصرف این دارو هیچگاه به صورت خودسرانه از داروهای ضد اسهال مانند لوپرامید استفاده نکنید . مخصوصا اگر دچار اسهال خونی شده اید .

عوارض جانبی سفیکسیم

این دارو مانند سایر داروها می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد . شما ممکن است هیچکدام از این عوارض را در خود مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند . پزشک شما به این دلیل این دارو را برای شما تجویز کرده است که اعتقاد دارد فواید مصرف سفیکسیم از عوارض جانبی آن برای شما بیشتر است .در صورتی که با مصرف سفیکسیم ، هرگونه نشانه ای از حساسیت در خود مشاهده کردید با اورژانس تماس بگیرید . علائم آلرژی به سفیکسیم می تواند شامل این موارد باشد : تنگی نفس ، درد قفسه سینه ، آبریزش بینی ، خارش و قرمز شدن چشم ها ، تورم لب و دهان ، خشک شدن دهان و گلو و ...

برخی از عوارض سفیکسیم :

  •  درد معده / سوزش سردل / شکم درد / تهوع و استفراغ
  • اسهال / اسهال خونی و یا مدفوع خونی
  • زرد شدن پوست / زرد شدن چشم ها / ضعف و سرگیجه
  • کاهش میزان ادرار / تغییر رنگ ادرار / تکرر ادرار / سوزش ادرار
  • کاهش گلبول های قرمز خون / تورم لثه / تب / لرز / علائمی مانند علائم آنفولانزا و سرماخوردگی
  • زخم های دهان / خونریزی غیر عادی از لثه / کبود شدن آسان پوست
  • سفیکسیم باعث تغییر خونریزی قاعدگی می شود . / افزایش خونریزی پریود / خونریزی در بین دوره قاعدگی / افزایش روزهای قاعدگی / تاخیر پریود
  • تورم در پاها و دست ها / افزایش وزن / جمع شدن آب زیر پوستی / تورم پلک و زیر چشم
  • خارش واژن / ترشحات بد بو و چسبناک از واژن
  • تنفس بد بو / تغییر رنگ دندان ها
  • و ...

تداخل دارویی سفیکسیم

این دارو ممکن است با برخی از داروهایی که هم اکنون در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود . ممکن است با تغییر زمان مصرف برخی از داروها ، بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد . برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز سفیکسیم ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود گزارش دهید .

سفیکسیم می تواند آزمایشات تشخیصی و بخصوص میزان قند موجود در ادرار را تحت تاثیر قرار دهد . همچنین مصرف سفیکسیم می تواند اثرات داروهای پیشگیری از بارداری را تغییر داده و باعث بروز بارداری ناخواسته شود . در زمان مصرف این دارو از سایر روش های پیشگیری از بارداری ، مانند کاندوم ، استفاده کنید . سفیکسیم ممکن است با برخی از مکمل ها و ویتامین ها و همچنین داروهای گیاهی تداخل داشته باشد .

برخی از داروهایی که با سفیکسیم تداخل دارند :

  • سایر آنتی بیوتیک ها مانند » آزیترومایسین / داکسی سایکلین / سفالکسین / پنی سیلین و ...
  • وارفارین / استروژن کونژوگه /  bazedoxifene / استرادیول والرات / لوونورژسترل / پروبنسید / قرص سدیم والپروات
  • بندروفلومتیازید (Bendroflumethiazide) / آسپیرین / کلرامفنیکل / کولین منیزیوم تریسالیسیلات /
  • ملوکسیکام / سیکلوپنتیازید / فوروزماید / واکسن ب س ژ گرن (BCG) /
  • واکسن وبا  / واکسن خوراکی تیفوئید
  • و....

تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com ©

نظرات: 22 مشاهده