بوسپیرون - عوارض + تداخل دارویی Buspirone

بوسپیرون Buspirone چیست ؟

بوسپیرون Buspirone نوعی داروی ضد اضطراب است که با تاثیر گذاری بر روی مواد شیمیایی خاصی در مغز می تواند باعث کاهش استرس و اضطراب شود.این دارو می تواند سایر علائم اضطراب را نیز کاهش دهد مانند : ترس و وحشت ، دل شوره ، تحریک پذیری ، پرخاشگری ، سرگیجه و افزایش ضربان قلب . بوسپیرون Buspirone نباید با داروهای ضد روانپریشی اشتباه گرفته شود و اثراتی کاملا متفاوت دارد. همچنین اولین تاثیرات مصرف این دارو می تواند دو الی سه هفته به طول بیانجامد . بوسپیرون - عوارض + تداخل دارویی Buspirone بوسپیرون - عوارض + تداخل دارویی Buspirone

موارد منع مصرف بوسپیرون Buspirone :

در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید ، برای اطمینان از اینکه مصرف این دارو برای شما بی خطر است ، با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر به بوسپیرون Buspirone حساسیت دارد
  • در صورتی که در 14 روز گذشته داروهای مهار کننده MAO مصرف کرده اید
  • اگر بیماری کلیوی دارید
  •  در صورتی که هرگونه بیماری کبدی داید
  • در صورتی که باردار هستید و یا در حال برنامه ریزی برای حاملگی هستید/
  • اگر در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید
  • در صورتی که الکل مصرف می کنید
  • اگر اعتیاد دارید

مصرف بوسپیرون در بارداری

مصرف بوسپیرون در رده B بارداری  قرار دارد ولی در دوران بارداری ممکن است برای سلامت جنین و مادر مضر باشد . توصیه می شود در دوره مصرف این دارو از روش های پیشگیری از بارداری مطمئن مانند کاندوم استفاده کنید و در صورتی که متوجه بارداری ناخواسته خود شدید ، با پزشک تماس بگیرید و به طور خودسرانه مصرف دارو را قطع نکنید.

مصرف بوسپیرون در دوران شیردهی

معلوم نیست که آیا بوسپیرون از طریق شیرمادر به بدن نوزاد منتقل می شود و می تواند برای سلامت نوزاد مضر باشد یا خیر . در دوران شیردهی نباید به صورت خودسرانه  بوسپیرون مصرف کنید و اگر مجبور به مصرف این دارو هستید ، توصیه می شود طبق نظر پزشک خود رفتار کنید.
توجه : بوسپیرون می تواند آزمایشات تشخیصی پزشک را تحت تاثیر قرار داده و باعث اشتباه در تشخیص شود. 48 ساعت قبل از هرگونه آزمایش پزشکی ، بوسپیرون مصرف نکنید و در زمان آزمایش ، مصرف این دارو را به پزشک اطلاع دهید.
در صورت فراموش کردن مصرف دارو چه کنم ؟ در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یادآوری ، دوز خود را مصرف کنید و زمان مصرف بعدی را به تناسب زمانی به تعویق بیاندازید . در صورتی که به نوبت بعدی بسیار نزدیک هستید‌، دوز فراموش شده را رها کنید.

در صورت مصرف بیش از حد بوسپیرون چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با قرص بوسپیرون مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید. اوردوز و مسمومیت با بوسپیرون می تواند عوارض جانبی شدید داشته باشد که برخی از این عارضه ها ممکن است تا آخر عمر ادامه داشته باشند. خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .
توجه : مصرف قرص بوسپیرون می تواند تمرکز و سرعت واکنش شما را تحت تاثیر قرار دهد. در دوره مصرف این دارو ، بعد از خوردن قرص ، از رانندگی و کارهایی که به تمرکز حواس بالا نیاز دارد خودداری کنید.
بوسپیرون با الکل تداخل دارد و در دوره مصرف این دارو نباید الکل مصرف کنید. همچنین گریپ فروت و آب گریپ فروت با بوسپیرون تداخل ایجاد می کند و می تواند باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود.

عوارض جانبی بوسپیرون

این دارو مانند سایر داروها می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد. شما ممکن است هیجکدام از این عوارض را در خود مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند. پزشک به این دلیل این دارو را برای شما تجویز کرده است زیرا اعتقاد دارید فواید مصرف قرص بوسپیرون برای شما بیشتر از عوارض جانبی آن است . در موراد  مشابه این دارو را به دیگران توصیه نکنید. در صورتی که با مصرف اولین قرص بوسپیرون ، هرگونه نشانه ای از حساسیت در خود مشاهده کردید ، با پزشک تماس بگیرید. برخی از علائم حساسیت به این دارو عبارتند از : خارش و قرمز شدن چشم ، وزوز گوش و گرفتگی گوش ، تنگی نفس ،‌آبریزش بینی ، درد قفسه سینه ، خشک شدن دهان و گلو ، تورم زبان و لب و ...

برخی از سایر عوارض جانبی بوسپیرون عبارتند از :

  • درد قفسه سینه ، تنگی نفس ، سوزش سر دل ، تهوع ، استفراغ ، سرگیجه
  • خواب آلودگی ، خستگی و بیحوصلگی ،
  • زنگ زدن گوش ، گلودرد ، گرفتگی گوش
  • خارش پوست ، سوزن سوزن شدن دست ها و پاها ، مورمور شدن ، گزگز کردن
  • تیک های عصبی ، حرکات غیر ارادی بدن
  • تاری دید ، سیاهی رفتن چشم ، دوبینی ، دیدن هاله نور در اطراف اجسام نورانی ، مشکل در تشخیص رنگ ،
  • عرق کردن کف دست ، اسهال ، درد ماهیچه و عضلات
  • مشکلات خواب ، دیدن کابوس ، بیدار شدن از خواب در نصف شب ، بختک

دوز و میزان مصرف قرص بوسپیرون

میزان مصرف هر دارویی فقط باید توط پزشک تعیین شود و این مطلب فقط جهت اطلاع رسانی بوده و جایگزین تجویز پزشک نیست .شما مجاز به مصرف خودسرانه این دارو نیستید و این سایت هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد.

برای درمان اضطراب در بزرگسالان

معمولا با 7.5 میلی گرم قرص بوسپیرون به صورت دوبار در روز و یا 5 میلی گرم بوسپیرون به صورت سه بار در روز آغاز می شود و می توان این میزان را به تدریج و با فاصله دو روزه ، کاهش و یا افزایش داد.حداکثر میزان مجاز در روز جمعا 60 میلیگرم می باشد و نباید بیشتر از این مقدار مصرف شود. این مقدار باید بین وعده های روزانه تقسیم شود.

قرص بوسپیرون برای درمان اضطراب کودک 6 الی 18 ساله

معمولا با 2.5 میلی گرم قرص بوسپیرون آغاز می شود و می توان این میزان را تا 15 میلی گرم افزایش داد . تداخل داروی قرص بوسپیرون تداخل داروی قرص بوسپیرون

تداخل داروی قرص بوسپیرون

این دارو می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود. ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از این داروها ، بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد. برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز بوسپیرون ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک گزارش دهید.

برخی از داروهایی که با بوسپیرون تداخل دارند عبارتند از :

رده بارداری در رده B بارداری  قرار دارد
در شیردهی مشخص نیست
تداخلات داروهای خواب آور ، مسکن ها ، آنتی هیستامین ها ، داروهای ضد تشنج ، داروهای شل کننده عضلات ، داروهای قلبی ، داروهای کاهش فشار خون
مصرف با الکل تداخل دارد
رده دارویی ضد اضطراب
سایر توضیحات خواب آور است .در رانندگی مشکل ایجاد می کند.
نظرات: 0 مشاهده