روغن سیاه دانه - خواص + مواد مصرف + عوارض و تداخل دارویی

در صورتی که به مقالات علمی نگاهی گذرا بیاندازید به خوبی متوجه خواهید شد که کمتر مشکلی در مورد سلامتی بدن وجود دارد که روغن سیاه دانه نتواند برای آن مفید باشد.

روغن سیاه دانه چیست ؟

روغن سیاه دانه از دانه های زیره سیاه ( Nigella sativa ) استخراج می شود.زیره سیاه بومی جنوب غربی آسیا و دریای مدیترانه و افریقا است.از روغن سیاه دانه قرن هاست که در مناطق مختلف جهان برای درمان بسیاری از بیماری ها و مشکلات سلامت بدن استفاده می شود. توجه داشته باشید که سیاه دانه نباید با زیره سبز ، کنجد سیاه ، فلفل سیاه و کوهوش سیاه اشتباه گرفته شود. روغن سیاه دانه - خواص + مواد مصرف + عوارض و تداخل دارویی روغن سیاه دانه - خواص + مواد مصرف + عوارض و تداخل دارویی یکی از ویژگی های مهم روغن سیاه دانه این است که می تواند با اتصال به باکتری هایی که به آنتی بیوتیک مقاوم شده اند به درمان عفونت های باکتریایی که با آنتی بیوتیک قابل درمان نیستند کمک کند. در یک مطالعه بر روی باکتری هایی که به آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین و تتراسایکلین مقاوم شده بودند مشخص شد که 97 درصد از این باکتری ها توسط روغن سیاه دانه از بین می روند. این قدرت فوق العاده روغن سیاه دانه می تواند به دلیل وجود سه ماده شیمیایی یعنی تیموکینون (TQ) ، تیمو هیدروکینون (THQ) و تیمول باشد.تیموکینون یکی از بهترین ترکیبات ضد قارچی در برابر درماتوفیت ها و مخمرها است. تیموکینون یک ماده فعال در سیاه دانه است که از سال 1960 شناخته شده است.تیموکینون به علت خواص آنتی اکسیدانی ، ضد التهابی و ضد سرطانی شناخته شده است و در تحقیقاتی ادعا شده است که می تواند به درمان دیابت ، انسفالومیلیت و آسم نیز کمک کند. تیمو هیدروکینون نیز یکی از قوی ترین مهار کننده های استیل کولین استراز طبیعی (AChE) در جهان است و به همین دلیل می تواند برای درمان بیماری الزایمر ، اوتیسم ، گلوکوم ، کم خونی ، اختلال کم توجهی ، جنون جوانی ، پارکینسون ، میاستنی گراویس و سندرم تاکی کاردی مورد استفاده قرار گیرد. تیمول نیز ماده فعال موجود در روغن سیاه دانه است که خواص دارویی و درمانی بسیار زیادی دارد.(برای مثال کشتن ویروس سل)

خواص و فواید روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه خواص و فواید بسیار زیادی دارد که در این مطلب به بخشی از رایج ترین و مهم ترین آنها اشاره شده است.

1 ) درمان سرطان

با توجه به خاصیت آنتی اکسیدانی و توانایی فیتوشیمیایی روغن سیاه دانه ، از این روغن دارویی می توان برای کمک به درمان سرطان استفاده کرد. تحقیقات اخیر نشان داده است که ترکیبات موجود در این روغن گیاهی می تواند برای درمان لوسمی ، سرطان پستان و تومور مغزی مفید باشد.(منبع) . در برخی از سایر تحقیقات انجام شده ، گزارشاتی از تاثیر درمانی روغن سیاه دانه بر روی سرطان پانکراس وجود دارد. (منبع)

2 ) به سلامت کبد کمک می کند

کبد یکی از مهم ترین اعضاء بدن است و تقریبا تمام داروها و سموم در کبد فراوری می شوند.مصرف طولانی مدت داروهای شیمیایی ، الکل و یا ابتلا به برخی از بیماری ها می تواند سلامت کبد را به خطر بیاندازد.طبق نظر برخی از دانشمندان ، روغن سیاه دانه می تواند عملکرد کبد را بهبود بخشیده و از آسیب های ناشی از برخی از بیماری ها و مصرف داروها و الکل بر روی کبد جلوگیری کند. (منبع)

3 ) درمان دیابت

محققان هندی در یک مقاله ادعا کرده اند که روغن سیاه دانه سبب بهبود عملکرد پانکراس شده و غلظت سرمی انسولین و گلوکز را کاهش می دهد.در واقع به نظر می رسد روغن سیاه دانه اثراتی کاملا شبیه به داروی متفورمین دارد و می تواند باعث کاهش قند خون شود. علاوه بر این روغن سیاه دانه عوارض جانبی داروی متفورمین را ندارد (برخی از عوارض جانبی متفورمین عبارتند از :‌ پف کردن بدن و افزایش وزن ، یبوست ، لک های پوستی ، سردرد ، سوزش سر دل ، نفخ ، تغییر رنگ ناخن ها ، درد عضلانی ، دل درد ) روغن سیاه دانه چیست ؟ روغن سیاه دانه چیست ؟

4 ) کاهش وزن

در تحقیقات اخیر مشخص شده است که روغن سیاه دانه تاثیرات بسیار خوبی در کاهش وزن دارد و برخی از متخصصان ادعا کرده اند که روغن سیاه دانه یکی از بهترین داروهای طبیعی برای کاهش وزن و لاغری است . (منبع)

5 ) سلامت پوست

برخی از متخصصان اعتقاد دارند در صورتی که به روغن سیاه دانه حساسیت نداشته باشید می توانید از آن برای درمان اگزما استفاده کنید و اثراتی تقریبا شبیه به بتامتازون دارد در حالی که هیچ کدام از عوارض جانبی این دارو را نخواهد داشت . برای مثال استفاده از بتامتازون می تواند باعث تورم پوست ، خارش و سوزش ، تغییرات رنگ پوست و کبودی پوست شود در حالی که روغن سیاه دانه هیچکدام از این عوارض جانبی را ندارد.

6 ) فواید آن برای مو

روغن سیاه دانه خواص و فواید زیادی برای سلامت مو دارد و در بسیاری از روش های طبیعی برای درمان مشکلات مو معمولا به این روغن گیاهی نیز اشاره می شود.روغن سیاه دانه به دلیل داشتن خواص انتی هیستامین طبیعی می تواند به درمان ریزش مو به دلیل الوپسی آندروژنیک یا آلوپسی آرئاتا کمک کند . علاوه بر این به دلیل داشتن خواص انتی اکسیدانی و ضد التهاب و ضد باکتری می تواند به سلامت پوست سر کمک کرده و شوره سر را درمان کند.

7 ) درمان عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک

روغن سیاه دانه بر روی بسیاری از باکتری هایی که به انواع آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند موثر است .برای مثال باکتری استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) یکی از مهم ترین باکتری های عامل عفونت در بیمارستان های جهان است که سالانه باعث مرگ هزاران نفر در جهان می شود.این باکتری در برای آنتی بیوتیک ها مقاوم شده است و می تواند در بیمارستان ها برای بیماران و مخصوصا سالمندان بسیار خطرناک باشد. خوشبختانه روغن سیاه دانه به راحتی می تواند این باکتری را از بین برده و عفونت ناشی از این باکتری را درمان کند.

8 ) به تقویت باروری مردان کمک می کند

در برخی از تحقیقات مشخص شده است که روغن سیاه دانه می تواند به تقویت و افزایش تعداد اسپرم در افراد نابارور کمک کند.این تحقیقات نشان داده است که استفاده از ذوغن سیاه دانه می تواند باعث افزایش تعداد اسپرم ، افزایش تحرک اسپرم و افزایش هورمون تستوسترون در بدن مردان شود .

9 ) کاهش کلسترول

به نظر می رسد روغن سیاه دانه می تواند کلسترول بد خون را کاهش و داده و به سلامت قلب و عروق کمک کند. علاوه بر این گزارش هایی مبنی بر تاثیر روغن سیاه دانه بر کاهش فشار خون نیز وجود دارد.

چگونه از روغن سیاه دانه استفاده کنیم؟

از روغن سیاه دانه به روش های مختلفی می توان استفاده کرد.برای استفاده موضعی از روغن سیاه دانه باید توجه داشته باشید که حتما باید از نوع طبیعی و اصل این روغن استفاده کنید و همیشه قبل از استفاده باید روغن سیاه دانه را با یکی از روغن های حامل مانند روغن نارگیل مخلوط کنید.از این روش می توان برای درمان جوش و آکنه و کاهش علائم پوستی پسوریازیس استفاده کرد. از این روغن گیاهی می تواند همراه با روغن های حامل به عنوان روغن ماساژ نیز استفاده کنید که می تواند مزایای بسیاری برای سلامتی شما داشته باشد.علاوه بر این می توانید کمی روغن سیاه دانه را به شامپوی خود اضافه کنید تا از شر شوره سر و سایر مشکلات مو خلاص شوید.از این روغن می توانید به عنوان روغن پایه برای تهیه عطرهای خانگی استفاده کنید. بهتر است همیشه از نوع کلدپرس روغن سیاه دانه استفاده کنید و از مصرف انواع تقلبی و بی کیفیت آن شدیدا خودداری کنید. همچنین می توانید از کپسول ها و مکمل های روغن سیاه دانه به صورت خوراکی استفاده کرده و یا این روغن را به سالاد خود اضافه کنید. توجه داشته باشید که قبل از استفاده موضعی از این روغن گیاهی باید مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید . عوارض جانبی روغن سیاه دانه عوارض جانبی روغن سیاه دانه

عوارض جانبی روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه در صورتی که به صورت موضعی استفاده شود می تواند باعث خارش پوست شود.از ورود این روغن به چشم و بینی جلوگیری کنید و قبل از استفاده مطمئن شوید که به روغن سیاه دانه حساسیت ندارید.در افراد خاص و کسانی که دچار صرع هستند ، استفاده از روغن سیاه دانه و حتی بوی آن می تواند باعث تشنج شود.

استفاده از روغن سیاه دانه در بارداری

در صورتی که باردار هستید قبل از استفاده موضعی و خوراکی از روغن سیاه دانه حتما باید با پزشک خود مشورت کنید. در دوران شیرهی نیز همینگونه است .
توجه : دو هفته قبل از هرگونه عمل جراحی و یا دندانپزشکی باید مصرف روغن سیاه دانه را قطع کنید. علاوه بر این در صورتی که از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین ، پلاویکس ، آسپرین و ... استفاده می کنید ، قبل از مصرف دارویی روغن سیاه دانه با پزشک خود مشورت کنید.
روغن سیاه دانه را دور از دسترس کودکان و در جای خشک و خنک و دور از نور آفتاب نگهداری کنید.
نظرات: 0 مشاهده