فواید و عوارض جانبی مصرف آلوئه ورا

فواید و عوارض جانبی استفاده از آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا گیاه آلوئه ورا آلوئه ورا یکی از 420 گونه از جنس Aloe است ، نام گیاه شناسی آن Aloe barbadensis miller و متعلق به خانواده Liliaceae می باشد. آلوئه ورا یک گیاه چندساله ، خشکی ‌زی و آب‌دار است . این گیاه ، سبز رنگ بوده و دارای برگ های مثلثی ، گوشتی و لبه های دندانه دار است. اعتقاد بر این است که منشاء جغرافیایی آلوئه ورا در سودان است و بعدها به منطقه مدیترانه و بیشتر مناطق گرم دنیا ، از جمله آفریقا ، آسیا ، هند ، اروپا و امریکا معرفی شد. دو ماده موجود در آلوئه ورا که مورد استفاده دارویی قرار می گیرد ، عبارت است از : ژل و لاتکس. ژل آلوئه ورا ماده شفاف و ژله ای است که در قسمت داخلی برگ گیاه آلوئه ورا موجود است. لاتکس آلوئه ورا فقط از زیر پوست گیاه به دست می آید و به رنگ زرد است. اکثر افراد از ژل آلوئه ورا به عنوان درمان برای مشکلات پوستی ، از جمله سوختگی ، آفتاب سوختگی ، یخ زدگی اعضای بدن ، پسوریازیس و تب خال استفاده می کنند ، اما این گیاه دارای مزایای دیگری نیز است. ژل آلوئه ورا برای درمان آرتروز ، بیماری های روده ، تب ، خارش و التهاب استفاده می شود. همچنین به عنوان یک درمان طبیعی برای آسم ، زخم معده ، دیابت و برای تسکین عوارض جانبی ناشی از تابش اشعه استفاده می شود. لاتکس آلوئه ورا به طور طبیعی برای درمان افسردگی ، یبوست ، آسم و دیابت استفاده می شود.

خواص و فواید آلوئه ورا

1 .سرشار از مواد مغذی است

آلوئه ورا حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی برای رشد مناسب و عملکرد بهتر تمام سیستم های بدن است. به طور خلاصه:
  • آلوئه ورا حاوی ویتامین ها ، مواد معدنی ، ساکارید ، اسید آمینه ، آنتراکوئینون ، آنزیم ها ، لیگنین ، ساپونین ها و اسید سالیسیلیک است.
  • آلوئه ورا حاوی ویتامین های A، C و E  به همراه ویتامین B12 ، فولات و کولین می باشد.
  • آلوئه ورا دارای هشت آنزیم از جمله آلیائیز ، آلکالاین فسفاتاز ، آمیلاز ، برادیکیناز ، کربوکسی پپتیداز ، کاتالاز ، سلولاز ، لیپاز و پراکسیداز است.
  • مواد معدنی مانند کلسیم ، مس ، سلنیوم ، کروم ، منگنز ، منیزیم ، پتاسیم ، سدیم و روی در آلوئه ورا موجود است.
  • آلوئه ورا حاوی 12 آنتراکوئینون ( ترکیبات معروف به مسهل ) است . در میان اینها آلوئین و امودین هستند که به عنوان ضد درد ، ضد باکتری و ضد ویروس عمل می کنند.
  • در آلوئه ورا چهار اسید چرب موجود است ، از جمله کلسترول ، کمپسترول ، بتا سیسوسترول و لوپئول ، که تمام این ها اثرات ضد التهابی را نتیجه می دهند.
  • حاوی هورمون هایی به نام اکسین و جیبرلین می باشد ؛ که به بهبود زخم ها کمک می کند و خواص ضد التهابی دارد.
  • آلوئه ورا قندهایی مانند مونوساکارید (گلوکز و فروکتوز) و پلی ساکاریدها را فراهم می کند.
مطلب پیشنهادی : آنتی بیوتیک های طبیعی

2. خارش و خشکی پوست را تسکین می دهد

گزارش های متعدد وجود دارد که نقش موضعی آلوئه ورا در مشکلات پوستی و کنترل زخم ، از جمله درمان پسوریازیس ، درماتیت ، موکوزیت دهانی ، زخم های جراحی و به عنوان یک درمان خانگی برای آسیب های سوختگی ، مورد بررسی قرار گرفته است. اولین مطالعه انجام شده در این مورد در سال 1935 ، نتایج شگفت آوری داشت! در این بررسی ، گزارش شده است که عصاره آلوئه ورا باعث تسکین سریع خارش و سوزش ناشی از " درماتيت حاد رادياسيون" شده و بازسازی پوست را فراهم می کند. در مطالعه ی انجام شده در سال 1996 در سوئد ، در 60 بیمار مبتلا به پسوریازیس مزمن تاثیرات استفاده از آلوئه ورا و کرم پلاسبو مورد بررسی قرار گرفت . میزان درمان در گروه آلوئه ورا 83 درصد (!) در مقایسه با 7 درصد در گروه پلاسبو بود و هیچ گونه عود مجدد در طی پیگیری 12 ماهه گزارش نشده است.

3. در درمان عوارض جانبی رادیوتراپی مفید است

بیماران مبتلا به سرطان ، اغلب عوارض ناخوشایندی ناشی از پرتودرمانی را تجربه می کنند. استفاده موضعی از ژل آلوئه ورا در ناحیه ای که در معرض تابش قرار گرفته ، باعث می شود که بیمار بلافاصله اثر تسکین دهنده را احساس کند و همچنین بهبودی  سرعت یابد. (قبل از استفاده با پزشکتان مشورت کنید)

4. در درمان تب خال کمک کننده است

هنگامی که ژل آلوئه ورا چند بار در روز به تب خال اعمال شود ، ناراحتی را کاهش می دهد و به روند بهبود سرعت می بخشد. همچنین مصرف خوراکی ژل آلوئه ورا بلامانع است ، بنابراین نیازی به نگرانی در مورد بلعیدن این درمان طبیعی وجود ندارد. آلوئه ورا دارای خواص ضد ویروسی و ضد التهابی است که باعث سرعت بخشیدن به بهبودی و کاهش درد ناشی از تبخال یا هر گونه زخم در دهان می شود. اسیدهای آمینه و ویتامین B1 ، ویتامین B2 ، ویتامین B6 و ویتامین C نیز بسیار مفید هستند. به عنوان مثال ، یکی از مزایای ویتامین B6 این است که به عنوان ضد درد طبیعی عمل می کند و آنتی بادی هایی تولید می کند که سیستم ایمنی بدن ما ، از آن ها برای محافظت از ما استفاده می کند.

5. مرطوب کننده مو و پوست سر

آلوئه ورا یک درمان عالی و طبیعی برای موهای خشک یا خارش پوست سر است. این گیاه سرشار از ترکیبات مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی است که موهای شما را قوی و سالم نگه می دارد. با خواص ضد باکتری و ضد قارچ ، آلوئه ورا به رفع شوره سر کمک می کند و آنزیم های موجود در این ژل می توانند سلول های مرده ی پوست سر را از بین ببرند و موجب بازسازی بافت پوست اطراف فولیکول های مو شوند. آلوئه ورا همچنین به رفع خارش ناشی از شوره سر یا خشکی پوست سر کمک می کند. شامپوها و نرم کننده ها پر از مواد شیمیایی هستند که به موها آسیب می رساند و حتی باعث التهاب و تحریکات پوست می شوند ؛ اضافه کردن آلوئه ورا یک راه موثر برای حفظ پوست سر خود از باکتری ها و واکنش های ناراحت کننده پوست است.

5.به هضم کمک می کند

با توجه به ترکیبات ضد التهابی و ملین موجود در آلوئه ورا  ، یکی دیگر از مزایای این گیاه ، کمک کردن به هضم است. آب آلوئه ورا به هضم ، برقراری تعادل اسید / قلیایی و تعادل pH و کاهش تشکیل مخمر کمک می کند ، باکتری های گوارشی را تقویت می کند وحرکات روده را تنظیم می کند. در یک مطالعه مشاهده شد که ، مصرف 30 میلی لیتر آب آلوئه ورا دو بار در روز باعث کاهش ناراحتی در 33 بیمار مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) می شود. مشکل نفخ نیز در شرکت کنندگان کاهش یافت ، اما غلظت مدفوع و تکرر تغییری نکرد. اگر چه مطالعه نشان می دهد که آلوئه ورا می تواند برای افراد مبتلا به IBS سودمند باشد ، ولی نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه است. (قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید) آلوئه ورا برای تسکین و بهبود زخم معده هم مورد استفاده قرار می گیرد ، زیرا دارای عوامل ضد باکتری و خواص درمانی طبیعی است که میتواند سلامت را به معده بازگرداند. آلوئه ورا سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند آلوئه ورا سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

6. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

آنزیم های موجود در آلوئه ورا ، پروتئین هایی را که مصرف می کنیم به اسیدهای آمینه تقسیم می کنند و آنزیم ها را به عنوان سوخت برای هر سلول در بدن تبدیل می کنند ، در نتیجه باعث می شوند سلول ها به درستی عمل کنند. "برادی کیناز" موجود در آلوئه ورا سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند و عفونت را از بین می برد. رُوی (Zinc ) نیز یکی از اجزای مهم در آلوئه ورا می باشد -این گیاه منبع خوبی برای مبارزه با کمبود روی است-  این ماده برای حفظ عملکرد سیستم ایمنی ضروری است و به ما در مبارزه با بیماری ها ، باکتری ها و حفظ عملکرد غشاهای سلولی مان کمک می کند . رُوی همچنین یک جزء ساختاری کلیدی برای تعداد زیادی از گیرنده های هورمون و پروتئین ها است که به حفظ خلق و خوی متعادل و عملکرد بهتر سیستم ایمنی کمک می کند.

7. غنی از آنتی اکسیدان ها است و التهاب را کاهش می دهد

ما می دانیم که التهاب ، ریشه بسیاری از بیماری ها است. آلوئه ورا مقدار قابل توجهی از ویتامین ها و مواد معدنی را فراهم می کند که به کاهش التهاب و مبارزه با آسیب های رادیکال های آزاد کمک می کند. به عنوان مثال ، ویتامین A نقش مهمی در حفظ سلامت بینایی ، عملکرد عصبی و سلامت پوست ایفا می کند ، زیرا این ویتامین آنتی اکسیدانی است که باعث کاهش التهاب می شود. ویتامین C یکی دیگر از اجزای مهم موجود در آلوئه ورا است ؛ که از بدن در برابر بیماری های قلبی و عروقی ، مشکلات سلامتی قبل از زایمان ، بیماری چشم و حتی چروک شدن پوست ، محافظت می کند. ویتامین E نیز آنتی اکسیدان قوی است که که باعث کاهش آسیب های رادیکال آزاد شده و با التهاب مبارزه می کند و به طور طبیعی ، باعث کاهش سرعت پیری سلول ها می شود.
مطلب پیشنهادی : خواص روغن ویتامین E
این خواص آنتی اکسیدانی همچنین هنگامی که شما در معرض دود سیگار یا اشعه UV نور خورشید قرار می گیرید نیز مفید است ، علاوه بر این از سرطان پوست و التهاب پوست جلوگیری می کنند. آلوئه ورا همچنین می تواند به طور طبیعی آکنه و اگزما را درمان کند ، زیرا به روند بهبودی پوست کمک می کند. برادی کیناز موجود در آلوئه ورا ، به کاهش التهاب بیش از حد پوست به صورت موضعی هم کمک کننده است.

8. در درمان دیابت می تواند کمک کننده باشد

تحقیقات اولیه نشان می دهد که ، مصرف آب آلوئه ورا می تواند به بهبود سطح قند خون کمک کند و بنابراین در درمان افراد مبتلا به دیابت مفید باشد. مصرف آلوئه ورا موجب کاهش چربی خون در افرادی که سطح این مولکول ها در خونشان به صورت غیر طبیعی بالا است (به عنوان مثال برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2) و یا هپاتیت حاد (بیماری کبد) می شود ، همچنین به کاهش تورم و بهبود سریع تر زخم ها کمک می کند ، اولسر و زخم های پا از عوارض رایج دیابت هستند و به طور معمول ، در افراد دیابتی مدت زمان بیشتری طول می کشد تا این زخم ها بهبود یابد. به نظر می رسد این اثرات مثبت به علت وجود ترکیباتی مانند لکتین (lectins) ، مانان (mannans ) و آنتراکینون ها (anthraquinones) باشد.

اثرات جانبی و تداخلات دارویی آلوئه ورا

  • لاتکس آلوئه ورا نباید در دوزهای بالا مصرف شود زیرا ممکن است عوارض جانبی مانند معده درد و گرفتگی های عضلانی ایجاد کند. استفاده طولانی مدت از مقدار زیادی از لاتکس آلوئه ورا ممکن است باعث اسهال ، مشکلات کلیوی ، خون در ادرار ، کمبود پتاسیم ، ضعف عضلانی ، کاهش وزن و مشکلات قلبی شود.
  • در دوران بارداری یا شیردهی از آلوئه ورا، چه ژل چه لاتکس ، استفاده نکنید. برخی از گزارشات حاکی از این است که مصرف آلوئه ورا موجب سقط جنین و نقایص مادرزادی می شود . کودکان زیر 12 سال ممکن است دچار شکم درد و اسهال شوند ، بنابراین مصرف آلوئه ورا برای کودکان نیز توصیه نمی شود.
  • اگر مشکلات روده ای مانند بیماری کرون ، کولیت زخمی یا انسداد دارید ، از لاتکس آلوئه ورا استفاده نکنید ، زیرا باعث تحریک روده می شود.
  • اگر هموروئید دارید ، از لاتکس آلوئه ورا استفاده نکنید ، زیرا می تواند وضعیت را بدتر کند.
  • دوزهای بالایی از لاتکس آلوئه ورا را با نارسایی کلیه و سایر شرایط جدی در ارتباط می دادند ، بنابراین اگر دچار مشکلات کلیوی هستید ، از لاتکس آلوئه ورا استفاده نکنید.
  • اگر دچار بیماری دیابت هستید ، برخی تحقیقات نشان می دهد که آلوئه ورا ممکن است قند خون شما را کاهش دهد ، بنابراین اگر دیابت دارید و آلوئه ورا را به صورت خوراکی مصرف می کنید ، سطح قند خون خود را به دقت اندازه گیری کنید تا تحت کنترل باشد.در صورتی که داروهای کاهش قند خون مانند متفورمین مصرف می کنید ، قبل از مصرف دارویی آلوئه ورا با پزشک خود مشورت کنید.
  • آلوئه ممکن است سطح قند خون را تحت تأثیر قرار دهد و می تواند مانع کنترل قند خون در طی و بعد از عمل جراحی شود. مصرف آلوئه را حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی برنامه ریزی شده ، قطع کنید.
  • اگر دیگوکسین (لانوکسین ) مصرف می کنید ، از لاتکس آلوئه ورا استفاده نکنید زیرا این ماده به عنوان یک ملین محرک کار می کند و سطح پتاسیم را در بدن کاهش می دهد ؛ سطح پایین پتاسیم می تواند خطر بروز عوارض جانبی را در هنگام مصرف این دارو افزایش دهد.
  • قبل از مصرف آلوئه ورا ، اگر داروهای زیر را مصرف می کنید ، با پزشک خود مشورت کنید:
  • داروهای دیابتی
  • سووفلوران (به انگلیسی : (Sevoflurane (Ultane)
  • ملین های تحریک کننده (Stimulant laxatives)
  • وارفارین (کومادین) (به انگلیسی : Warfarin (Coumadin))
  • پلاویکس ، آسپرین
  • داروهای دیورتیک (ادرارآور)
در مصرف آلوئه ورا نباید زیاده روی کرد . در مورد اندازه و نحوه ی استفاده با پزشکتان مشورت کنید. اطمینان حاصل کنید که قبل از استفاده ، برچسب محصولات الوئه ورا را بخوانید و اگر هرگونه عارضه جانبی را تجربه کردید ، به پزشک خود اطلاع دهید. تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه تغذیه و سلامت / pamuh.com©
نظرات: 1 مشاهده