خواص و فواید استفاده از روغن ویتامین E برای پوست و مو

خواص و فواید استفاده از روغن ویتامین E برای پوست و مو

ویتامین E یکی از ویتامین هایی است که بیش از 50 سال است خواص و مزایای درمانی آن برای مشکلات پوستی و سلامت پوست مشخص شده است. اگر به ترکیبات محصولات بهداشتی و آرایشی مخصوص پوست نگاه کنید احتمالا ویتامین E در بین این ترکیبات وجود دارد.ویتامین E موجود در مواد آرایشی علاوه بر اینکه به دلیل خواص مفید آن برای پوست مورد استفاده قرار گرفته است ، بلکه می تواند زمان ماندگاری این محصولات را افزایش دهد. در حال حاضر روغن ویتامین E ، کرم های حاوی ویتامین E و کپسول های حاوی روغن ویتامین E وجود دارند که می تواند برای سلامت پوست و حتی مو مورد استفاده قرار بگیرد .  ویتامین E نوعی ویتامین محلول در چربی است که عمدتا در روغن های گیاهی خاص و در سبزیجات سبز یافت می شود .روغن زیتون طبیعی و اصل حاوی مقدار مناسبی "ویتامین ایی" است. ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان ، از بدن در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می کند. ویتامین E در 8 نوع مختلف وجود دارد : آلفا توکوفرول، آلفا تکتورینول، بتا-توکوفرول، بتا-تکتورینول، گاما-توکوفرول، گاما-تکتورینول، دلتا-توکوفرول و دلتا-توکترنول. تنها نوع شناخته شده ویتامین E که پاسخگوی نیازهای بدن انسان است "آلفا توکوفرول" است.

فواید ویتامین E برای پوست مو

ویتامین E دارای خواص ضد التهابی قوی است که می تواند برای سلامت پوست و مو بسیار مفید باشد.

1 ) ویتامین E از پوست در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می کند

به عنوان یک آنتی اکسیدان ، ویتامین E از پوست در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می کند.مطالعات نشان داده است که وقتی این ویتامین به صورت موضعی استفاده شود می تواند از پوست در مقابل مضرات نور خورشید محافظت کند.در یک مطالعه که در آکادمی پوست امریکا انجام شده است اثرات ویتامین C  در مقابل اثرات ویتامین E برای پوست مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که استفاده ترکیبی از ویتامین C و E  می تواند بهترین نتیجه را در بر داشته باشد و در زمان استفاده هر یک از این ویتامین ها به تنهایی ، فواید آنها تقریبا شبیه به هم است و میزان تاثیر گذاری انها در برابر UV تقریبا یکسان است . برای دریافت نتیجه بهتر می توانید از کرم های ضد آفتابی استفاده کنید که حاوی ویتامین C و ویتامین E باشد. علاوه بر این ، روغن ویتامین E برای درمان آفتاب سوختگی مفید است.

2 ) خشکی پوست را رفع می کند.

به طور کلی ویتامین E و روغن های حاوی این ویتامین تاثیر فوق العاده ای در بهبود وضعیت پوست های خشک و جلوگیری از خشک شدن پوست دارد .روغن نارگیل یکی از روغن های حاوی ویتامین ای است که از خشک شدن پوست جلوگیری کرده و به پیشگیری از ایجاد چین و چروک پوستی کمک می کند .

3 ) ممکن است به درمان سریع تر زخم ها کمک کند

روغن های حاوی ویتامین E برای درمان و بهبود سریعتر زخم هایی مانند جوش و زخم جای جوش بسیار مفید است.

4 ) روغن ویتامین E ضد چروک پوست است

بسیاری از مردم دنبال بهترین راه ها برای جلوگیری از چین و چروک پوست و به تعویق انداختن پیری هستند. برای این منظور می توانید کپسول های روغن ویتامین E را تهیه کرده و روغن داخل این کپسول را به پوست خود بمالید.علاوه براین روغن ویتامین E می تواند به کمتر شدن چروک صورت کمک کرده و آسیب های ناشی از آفتاب سوختگی را درمان کند.

5 ) به سلامت و زیبایی مو کمک می کند

یکی دیگر از خواص این ویتامین ، کمک به سلامت مو است . اگر موی شما خشک است و یا دچار خشک شدن پوست سر و شوره سر هستید می توانید از ویتامین E استفاده کنید .مطالعات اخیر نشان داده است روغن ویتامین E علاوه بر اینکه باعث نرمی مو می شود ، رطوبت پوست سر را تنظیم کرده و به افزایش گردش خون در پوست سر کمک می کند و در نتیجه باعث تقویت فولیکول های مو و افزایش سرعت رشد مو شده و به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند.

6 ) به درمان اگزما کمک می کند

تحقیقات نشان داده است که مصرف دوزهای پایین از ویتامین E موضعی می تواند به درمان سریع تر اگزما کمک کند.متاسفانه تحقیقات در این مورد بسیار کم است و هنوز ادامه دارد. چند نکته :
  • ویتامین E برای اولین بار در سال 1922 به رسمیت شناخته شد اما تا سال 1938 ساختار شیمیایی آن ناشناخته بود
  • ویتامین E به صورت طبیعی در گیاهانی که دارای برگ سبز هستند یافت می شود.
  • جوانه گندم و روغن زیتون از منابع طبیعی ویتامین E هستند.
  • روغن ویتامین E  بهتر است شب و قبل از خواب استفاده شود .
  • شما می توانید کپسول های حاوی روغن ویتامین E  را سوراخ کرده و به صورت موضعی مورد استفاده قرار دهید.
  • اگر پوست شما حساس است می توانید روغن ویتامین E  را با روغن نارگیل و یا روغن اسطوخودوس مخلوط کنید.
  • بسیاری از مردم اعتقاد دارند که استفاده از روغن ویتامین E می تواند به رشد مژه کمک کند ولی تحقیقات اخیر نشان داده است که روغن ویتامین E تاثیری بر روی رشد مژه ندارد.

عوارض جانبی روغن ویتامین E

در صورتی که پوست شما حساس باشد و یا به روغن ویتامین E  آلرژی داشته باشید ممکن است با مصرف این روغن دچار عوارض جانبی و علائم حساسیت شوید.
نظرات: 0 مشاهده