نقرس چیست و چگونه درمان می شود؟ علائم و نشانه ها

بیماری نقرس با متابولیسم غیر طبیعی اسید اوریک مرتبط است و به دلیل افزایش اسید اوریک در بدن ایجاد می شود.بدن افراد مبتلا به نقرس،اسید اوریک زیادی تولید می کند و یا ممکن است کلیه های فرد به طور مناسبی قادر به دفع اسید اوریک نباشند . افزایش اسید اوریک در بدن می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند مانند‌:آرتریت بد خیم و حاد ، سنگ کلیه ، مشکلات پوستی و ...در حال حاضر شیوع نقرس در حال افزایش است و فقط در کشور امریکا تخمین زده می شود که 6 میلیون نفر دچار این مشکل هستند. رایج ترین علت درد ناگهانی انگشتان بزرگ پا که با تورم و قرمز شدن و حتی گرما همراه است ، انواع آرتروز و نقرس است .کریستال های اسید اوریک می تواند به مرور زمان و طی چندین سال در اطراف مفصل ها رسوب کرده و به مرور به مفاصل آسیب برساند که منجر به کاهش آستانه حرکت مفصل و درد و التهاب می شود. نقرص یک بیماری پیشرونده است ولی خوشبختانه داروهای خوبی برای کاهش علائم و جلوگیری از پیشرفت این بیماری وجود دارد. نقرس چیست و چگونه درمان می شود؟ علائم و نشانه ها نقرس چیست و چگونه درمان می شود؟ علائم و نشانه ها

دلیل ابتلا به نقرس چیست ؟

مواد غذایی و خوراکی هایی که می خوریم در بدن برای ایجاد انرژی سوزانده می شوند.این سوزاندن و متابولیسم طبیعی بدن باعث تولید اسید اوریک می شود.کسانی که مبتلا به نقرس هستند ، بیش از حد اسید اوریک تولید می کنند و یا کلیه های فرد قادر نیست به خوبی این ماده را از بدن دفع کند.

چه عواملی احتمال ابتلا به نقرس را افزایش می دهند ؟

عوامل زیادی می توانند احتمال نقرس را افزایش دهند . برای مثال :
  • ژنتیک : در صورتی که والدین شما به این بیماری مبتلا باشند احتمال ابتلای شما 20% بیشتر می شود.
  • مردان بیشتر از زنان دچار این بیماری می شوند
  • کسانی که پوست تیره دارند و سیاه پوست ها بیشتر دچار این بیماری می شوند.
  • مصرف نوشیدنی های الکلی
  • مصرف زیاد گوشت قرمز ، جگر و سایر اندام های داخلی
  • یائسگی
  • کم آبی بدن به مدت طولانی
  • انواع تومورها
  • شیمی درمانی
  • داروهای دیورتیک
  • داروهای کاهش فشار خون مانند کاپتوپریل ، آتنولول
  • آسپرین
  • سیکلوسپورین
  • اسید نیکوتینیک

علائم و نشانه های نقرس

اولین نشانه نقرس معمولا تورم ، درد ، قرمز شدن و احساس گرما در یکی از مفاصل است .شایع ترین مفصلی که درگیر می شود مفصل انگشت بزرگ پا است .ولی سایر مفاصل نیز می توانند درگیر شوند مانند مفصل انگشتان دست ، زانو و مچ . اولین علائم نقرس معمولا به صورت خودبخودی و بدون درمان در عرض یکی دو هفته از بین می رود. با گذشت زمان و به مرور ، تعداد حمله های نقرس افزایش پیدا کرده و مدت زمان کاهش این علائم نیز طولانی تر می شود.
نکته : سنگ کلیه در افراد مبتلا به نقرس شایع تر است
در ابتدا ، کریستال های اسید اوریک در مفاصل رسوب کرده و لایه ای ایجاد می کند که درناک نیست و علائمی ندارد.ولی پزشک می تواند با استفاده از آزمایشی ، کریستال ها را مشاهده کند. این کار می تواند توسط روماتولوژیست انجام شود.

نقرص چگونه تشخص داده می شود ؟

برای تشخیص دقیق این بیماری معمولا پزشک نوعی سوزن را وارد مفصل می کند و نمونه ای از مایع مفصلی را بر می دارد. این مایع مفصلی توسط آزمایشات میکروسکوپی مورد بررسی قرار می گیرد تا وجود کریستال های اسید اوریک در آن تایید شود. روش بعدی انجام آزمایش خون است .در این آزمایش ، سطح اسید اوریک خون مورد بررسی قرار می گیرد.البته این روش برای تشخیص نقرس کاملا مطمئن نیست چرا که سطح بالای اسید اوریک لزوما به معنی مبتلا شدن به این بیماری نیست و می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد. رادیوگرافی با اشعه ایکس هم یکی دیگر از روش های تشخیص است .

درمان نقرس

برای درمان این بیماری روش های مختلفی وجود دارد. در خانه می توانید برخی از اقدامات را انجام دهید تا علائم این بیماری کاهش پیدا کند.برای مثال :
  • سعی کنید وزن زیادی روی مفصل نیافتد.
  • تا جایی که می توانید ، مفصل درگیر را بالا تر از سطح بدن قرار دهید. برای مثال اگر مفصل انگشت بزرگ پا درگیر شده است ، موقع دراز کشیدن ، پاهای خود را بالاتر از بدن قرار دهید.
  • استفاده از کمپرس یخ می تواند درد و التهاب  را کاهش دهد .
  • به مقدار زیادی آب بنوشید و از کم آبی بدن جلوگیری کنید
  • گوشت قرمز و جگر را از رژیم غذایی خود حذف کنید
همچنین بخوانید : درمان های خانگی برای کاهش اسید اوریک

داروهایی که برای درمان نقرس استفاده می شود

چند نوع دارو برای کاهش علائم این بیماری مورد استفاده قرار می گیرد . گروهی از داروها برای کاهش التهاب و درد تجویز می شود و گروهی دیگر برای کاهش احتمال حمله دوباره نقرس و کاهش دوره رفع این حملات تجویز می شود. برخی از داروهایی که برای کاهش علائم نقرس تجویز می شوند عبارتند از :
  1. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند : ایندومتاسین ، ایبوپروفن  ، ناپروکسن ، سلکوکسیب و ... توجه داشته باشید که معروف ترین داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی آسپرین است که نباید برای کاهش علائم نقرس استفاده شود .
  2. کلشی سین که برای کاهش حملات نفرس مورد استفاده قرار می گیرد.از این دارو معمولا یک بار در روز و در موارد حاد دوبار در روز استفاده می شود. کلشی سین از تجمع اسید اوریک در مفاصل جلوگیری می کند. در زمان تجویز این دارو در صورتی که مشکلات کلیوی و کبدی دارید به پزشک خود اطلاع دهید.
  3. کورتیکواستروئیدهایی مانند پردنیزون ممکن است زمانی تجویز شود که پزشک احساس کند که داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای فرد مفید نیستند.کورتیکواستروئیدها می توانند باعث افزایش فشار خون و افزایش قند خون شوند.در صورتی که داروهایی مانند کاپتوپریل ، آتنولول و متفورمین مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.
  4. پروبنیسید : این دارو باعث دفع بیشتر اسید اوریک از طریق ادرار می شود.در زمان مصرف این دارو باید میزان مصرف آب خود را بسیار افزایش دهید. در صورتی که مشکلات کلیوی دارید و یا آسپرین مصرف می کنید ممکن است پزشک بجای این دارو برای شما آلوپورینول تجویز کند.
  5. آلوپورینول : این دارو از تولید اسید اوریک در بدن جلوگیری می کند.این دارو زمانی تجویز می شود که فرد مشکل کلیوی و یا کبدی داشته باشد و نتواند پروبنیسید مصرف کند.حساسیت  آلوپورینول بسیار نادر ولی خطرناک است و می تواند منجر به نارسایی کلیه و کبد و حتی مرگ شود.
  6. الوریک (Febuxostat)اولین دارویی است که برای درمان نقرس تولید شده است .این دارو نیز از تشکیل اسید اوریک در بدن جلوگیری می کند .
  7. پگلوتیکاز | Pegloticase نوعی داروی تزریقی است که در مواردی استفاده می شود که سایر درمان ها پاسخ نداده باشند و نقرس مقاوم شده باشد .
نظرات: 1 مشاهده