پیروکسیکام - عوارض + تداخل دارویی Piroxicam

پیروکسیکام Piroxicam چیست ؟

پیروکسیکام نوعی داروی ضد التهابی غیر استروئیدی است (NSAID) که برای کاهش درد و التهاب مورد استفاده قرار می گیرد.از این داروی برای کاهش علائم ناشی از استئوآرتریت یا آرتریت روماتوئید نیز می تواند استفاده کرد.
توجه : مصرف پیروکسیکام می تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد. این احتمال در صورتی که پیروکسیکام  را به صورت طولانی مدت استفاده کنید بسیار بیشتر می شود.در صورتیکه بیماری قلبی دارید و یا عمل بایپس قلب انجام داده اید نباید این دارو را مصرف کنید.
پیروکسیکام - عوارض + تداخل دارویی Piroxicam پیروکسیکام - عوارض + تداخل دارویی Piroxicam   پیروکسیکام می تواند باعث خونریزی معده و یا روده شود که گاهی می تواند حتی باعث مرگ شود.این احتمال در افراد مسن بیشتر است .

موارد منع مصرف پیروکسیکام

در صورتی که هر کدام از موارد نیز را دارید ، قبل از تجویز پیروکسیکام به پزشک خود اطلاع دهید.
  •  اگر به پیروکسیکام حساسیت دارید
  • در صورتی که بیماری قلبی و عروقی دارید . اگر سابقه حمله قلبی دارید .
  • در صورتی که فشار شما بالا است .
  • اگر کلسترول خون شما بالا است .
  • در صورتی که دیابت دارید و قند خون شما بالاست .
  • اگر سیگار می کشید
  • در صورتی که زخم معده و یا زخم روده دارید
  • اگر آسم و تنگی نفس دارید
  • اگر هرگونه مشکل کبدی دارید
  • در صورتی که مشکل کلیوی دارید
  • اگر باردار هستید و یا در حال برنامه ریزی برای حاملگی هستید.
  • اگر در دوران شیردهی هستید.

مصرف پیروکسیکام  در بارداری

این دارو در رده C بارداری وقرار دارد. (در برخی از موارد در رده D) و ممکن است برای جنین مضر باشد. در زمان بارداری نباید بدون اجازه پزشک پیروکسیکام مصرف کنید.همچنین پیروکسیکام می تواند تخمک گذاری را دچار اختلال کرده و باعث ناباروری شود. در صورتی که در حال برنامه ریزی برای بارداری هستید ، نباید پیروکسیکام مصرف کنید.همچنین مصرف این دارو در سه ماهه آخر بارداری می تواند برای جنین خطرناک باشد.

مصرف پیروکسیکام در شیردهی

پیروکسیکام از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد می شود و ممکن است به سلامت جنین آسیب وارد شود.در دوران شیردهی قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.
 توجه : مشاهده اولین نتایج از بهبودی بعد از شروع مصرف پیروکسیکام ممکن است تا دو هفته طول بکشد .در صورتی که تازه شروع به مصرف این دارو کرده اید ولی نشانه ای از بهبود خود مشاهده نمی کنید باید حداقل 14 روز به مصرف دارو ادامه دهید. اگر بعد از 21 روز هیچ نشانه ای از بهبود مشاهده نکردید ، به پزشک خود گزارش دهید.
در صورتی که این دارو به صورت طولانی مدت مصرف شود ، برای جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی ، نیاز به انجام آزمایشات منظم خون خواهید داشت . در صورت فراموش کردن مصرف دارو چه کنم ؟ در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری ، دوز خود را مصرف کرده و زمان مصرف بعدی را به تناسب زمانی به تعویق بیاندازید. اگر به زمان مصرف بعدی بسیار نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید.

در صورت مصرف بیش از حد پیروکسیکام چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با کپسول پیروکسیکام ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید با 115 تماس بگیرید.اوردوز و مسمومیت با پیروکسیکام می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد که برخی از آنها تا آخر عمر ادامه پیدا می کنند. خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .
توجه : در دوره مصرف پیروکسیکام ، نباید آسپرین ، استامینوفن ، ایبوپروفن ، ژلوفن و ناپروکسن مصرف کنید. همچنین پیروکسیکام با الکل تداخل دارد و در دوره مصرف این دارو نباید الکل مصرف کنید.

عوارض جانبی پیروکسیکام

پیروکسیکام می تواند مانند سایر داروهای شیمیایی ، باعث بروز عوارض جانبی مختلف شود.منظور از این عوارض ، عارضه هایی هستند که با مصرف استاندارد و درست دارو ایجاد می شوند.عوارض جانبی مصرف بیش از حد این دارو می تواند متفاوت و بسیار شدیدتر باشد. پزشک به این دلیل این دارو را برایتان تجویز کرده است زیرا اعتقاد دارد فواید مصرف پیروکسیکام برای بیماری شما بیشتر از عوارض جانبی آن است . در صورتی که با اولین مصرف پیروکسیکام هرگونه نشانه ای از حساسیت در خود مشاهده کردید با پزشک تماس بگیرید . برخی از نشانه های حساسیت به کپسول پیروکسیکام عبارتند از : خارش و قرمز شدن چشم ، خشکی دهان و گلو ، تورم زبان و لب ، تنگی نفس و ... پیروکسیکام می تواند احتمال حمله قلبی را افزایش دهد .در دوره مصرف این دارو اگر علائم حمله قلبی را مشاهده کردید ، با اورژانس تماس بگیرید. برخی از این علائم عبارتند از , تنگی نفس همراه با حالت تهوع و درد قفسه سینه که به فک و شانه منتقل می شود. هرگونه علائم سکته مغزی را نیز جدی بگیرید.

برخی از عوارض جانبی پیروکسیکام عبارتنداز :

  • تاری دید ، سیاهی رفتن چشم ، دوبینی ، مشکل در تشخیص رنگ
  • تنگی نفس ، کم آوردن نفس در هنگام بالا رفتن از پله ها و ...
  • تورم دست و پا ، افزایش وزن ، جمع شدن آب زیر پوستی ، افزایش سایز دور کمر ، پف کردن زیر چشم، غبغب
  • خونریزی معده ، خونریزی روده ، مدفوع خونی ، استفراغ خونی
  • تهوع ، درد معده ، سوزش سر دل ، از دست دادن اشتها
  • احساس خستگی و بی حوصلگی ، زرد شدن پوست و چشم
  • درد کلیه ، مشکل ادرار کردن ، تکرر ادرار ، تغییر رنگ و بوی ادرار
  • کاهش گلوبول های قرمز خون ، رنگ پریدگی ، احساس سرگیجه
تداخل دارویی پیروکسیکام  تداخل دارویی پیروکسیکام

تداخل دارویی پیروکسیکام

پیروکسیکام می تواند با داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود. ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از این دارو های بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد . برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز پیروکسیکام  ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود توضیح دهید.

برخی از داروهایی که با پیروکسیکام تداخل دارند عبارتند از :

رده بارداری رده C
انتقال به شیر مادر منتقل می شود
مصرف در شیردهی فقط با نظر پزشک
تداخل خطرناک آسپرین ، وارفارین ، پلاویکس ، ناپروکسن ، استامینوفن ، ایبوپروفن ، ژلوفن
تداخل با الکل تداخل دارد.
 
نظرات: 0 مشاهده