رایج ترین داروهای ضد افسردگی - اعصاب و روان

کلاس های مختلفی از داروهای ضد افسردگی وجود دارند که اکثرا با ایجاد تغییرات شیمیایی در مغز ، برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار می گیرند.به اعتقاد پزشکان ، بدن و خصوصیات شیمیایی مغز هر شخصی تعیین می کند که چه داروی ضد افسردگی برای او مناسب است .به همین دلیل است که یک داروی ضدافسردگی در افراد مختلف می تواند اثرات متفاوتی داشته باشد. متخصصان امریکایی توصیه می کنند فقط زمانی اقدام به مصرف داروی ضد افسردگی کنید که راه حل های دیگر جواب نداده باشند.راه حل هایی مانند تغییر سبک زندگی و محل زندگی ، دوری از افرادی که باعث حس ناامیدی می شوند ، استفاده از گیاهان دارویی برای درمان افسردگی و ... بهتر است قبل از مصرف داروهای ضد افسردگی ، امتحان شوند. رایج ترین داروهای ضد افسردگی - اعصاب و روان رایج ترین داروهای ضد افسردگی - اعصاب و روان طبق گزارش مرکز ملی آمار بهداشت امریکا در سال 2017 حدود 13 درصد از امریکایی ها از داروهای ضد افسردگی استفاده کرده اند.همچنین مصرف این داروها از سال 1999 تا 2014 تقریبا 65 درصد افزایش پیدا کرده است .طبق این آمار ، زنان بیش از دو برابر مردان از این داروها استفاده می کنند.همچنین این آمار نشان داده است که اکثر این افراد از داروهای ضد افسردگی به صورت طولانی مدت استفاده کرده اند و بیش از 25 درصد این افراد بیشتر از 10 سال تحت درمان با این داروها بوده اند.عوارض جانبی قطع داروهای ضد افسردگی یکی از مهمترین دلایلی است که این افراد نمی توانند مصرف این داروها را قطع کنند. داروهای ضد افسردگی علاوه بر درمان افسردگی ، برای درمان اضطراب ، درد و بی خوابی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.با وجود اینکه این گروه از داروها {فقط طبق ادعای تولید کننده های آنها} ایمن هستند ، ولی گزارشاتی از تمایل به خودکشی در افراد با شروع مصرف این گروه از داروها وجود دارد.

انواع مختلف داروهای ضد افسردگی

انواع مختلفی از این داروها وجود دارند که پزشک شما بنا به تشخیص خود و با توجه به نوع افسردگی شما و ویژگی های بدنی شما ، برای شما تجویز خواهد کرد.در ادامه این مطلب به برخی از رایج ترین داروهای ضد افسردگی اشاره خواهد شد.

1 ) SSRIs ها : رایج ترین گروه داروهای ضد افسردگی

طبق اعلام اتحادیه ملی بیماری های روانی ، مهار کننده های بازجذب سروتونین انتخابی یا SSRI ها، از رایج ترین گروه داروهای ضد افسردگی در جهان هستند.این داروها با تاثیر گذاری بر روی سروتونین عصبی ، باعث کاهش علائم افسردگی می شوند.

رایج ترین داروهای گروه SSRI ها عبارتند از :

رایج ترین عوارض جانبی SSRI ها :

  • اختلال در عملکرد جنسی ، مشکل نعوظ ، کاهش میل جنسی ، خشکی واژن ، درد در هنگام رابطه جنسی ، مشکل ارضا شدن ، مشکل در ارگاسم
  • مشکلات گوارشی مانند معده درد ، سوزش سردل ، تهوع ، استفراغ ، خشکی دهان ، دل پیچه ، نفخ
  • مشکلات خواب ، بی خوابی های شبانه و خواب آلوده بودن در طول روز ، خستگی و بیحوصلگی
  • سردرد ، احساسی مانند سرماخوردگی
این گروه از داروهای ضد افسردگی اعتیادآور هستند و ترک مصرف و قطع مصرف این داروها باید به صورت تدریجی و تحت نظارت پزشک انجام شود.

2 ) SNRIs ها : مهارکننده های بازدارنده سروتونین و نوراپی نفرین

گروه داروهای بازدارنده سروتونین و نوراپی نفرین ( SNRI ها )، جذب سروتونین و نوراپی نفرین را مسدود می کنند.

رایج ترین داروهای گروه SNRI عبارتنداز :

رایج ترین عوارض جانبی  داروهای گروه SNRI :

  • تهوع و استفراغ ، مشکلات معده ، خشک شدن دهان
  • علائمی مانند علائم سرماخوردگی
  • سردرد
  • عرق کردن بیش از حد
  • خستگی و بیحوصلگی ، یبوست ، بی خوابی ، کاهش عملکرد جنسی ، مشکل نعوظ ، مشکل در ارضا شدن و ارگاسم
  • بی اشتهایی
میزان اعتیادآور بودن این گروه از داروهای ضد افسردگی بسیار کمتر است داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (سه حلقه ای یا TCA) داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (سه حلقه ای یا TCA)

3 ) داروهای گروه NDRIs

این گروه از داروهای ضد افسردگی ، نوراپی نفرین را هدف قرار می دهند.این داروها را مهار کننده جذب نوراپی نفرین - دوپامین نیز می نامند.این داروها عوارض جانبی شبیه گروه های قبلی دارند و احتمال مشکلات جنسی و تشنج کردن با مصرف این داروها بیشتر است .داروی بوپروپیون از رایج ترین داروهای این گروه است .

4 ) داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (سه حلقه ای یا TCA)

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (سه حلقه ای یا TCA) داروهای قدیمی تری هستند که با مسدود کردن جذب سروتونین و نوراپی نفرین از طریق مکانیسم متفاوتی نسبت به SNRI ها  عمل می کنند.این گروه از داروها به دلیل داشتن عوارض جانبی زیاد ، امروزه به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند.مصرف این داروها فقط زمانی رایج است که گروه های قبلی تاثیر گذار نباشند.

برخی از داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای :

5 ) MAOI ها: قدیمی ترین داروهای ضد افسردگی

قدیمی ترین نوع داروهای ضد افسردگی، مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) هستند که باعث مسدود شدن انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین و نوراپی نفرین می شوند.

برخی از داروهای گروه مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) :

  • فنلزین سولفات (ناردیل )
  • ایزوکاربوکسازید
  • ترانیل سیپرومین
داروهای گروه مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)به دلیل عوارض جانبی زیاد و تعاملات دارویی و غذایی شدید ، امروزه بسیار کم مورد استفاده قرار می گیرند.برای مثال مصرف این گروه از داروها با داروها و غذاهای حاوی تیامین می تواند باعث افزایش شدید فشار خون و افزایش احتمال سکته مغزی شود.

6 ) سایر داروهای ضد افسردگی

برخی از داروهای دیگر وجود دارند که در گروه های ذکر شده قرار نمی گیرند. مانند :

آیا داروهای ضد افسردگی واقعا موثرند؟

اگر تصویر شما از موثر بودن ، درمان کامل افسردگی باشد باید گفت که در بسیاری از موارد مصرف این داروها باعث درمان دائمی افسردگی نمی شوند و فقط به صورت موقت علائم افسردگی را کاهش می دهند.از آنجایی که این داروها با قطع ارتباط عصبی و تغییر در مواد شیمایی مغز باعث کاهش علائم افسردگی می شوند ، با قطع مصرف آنها معمولا افسردگی دوباره آغاز می شوند و حتی ممکن است بدتر از قبل شود.

انتخاب داروی ضد افسردگی مناسب

پزشک شما با بررسی موارد متعددی سعی می کند مناسب ترین دارو را برایتان تجویز کند. برای مثال :
  • علائم خاص بیماری شما : علائم افسردگی می تواند بسیار متفاوت باشد .برای مثال ممکن است کسی دچار افسردگی شده و شدیدا خواب آلوده باشد ولی فرد دیگری به دلیل افسردگی دچار بی خوابی شود که در این مورد ، داروی تجویزی متفاوت خواهد بود.
  • عوارض جانبی احتمالی : ممکن است مصرف داروی ضد افسردگی ، عوارض جانبی شدیدی در یک فرد ایجاد کند که در این صورت داروی او عوض خواهد شد.برای مثال ممکن است با مصرف یک داروی خاص ، فردی دچار ناتوانی جنسی شدید شود در حالی که همان دارو در فرد دیگری این عارضه را نداشته باشد.
  • سابقه خانوادگی : در صورتی که یک داروی خاص در خانواده شما تاثیر خوبی داشته باشد ، به احتمال زیاد ، آن دارو برای شما نیز مناسب خواهد بود.
  • تداخل دارویی : ممکن است به دلیل بیماری ، در حال مصرف داروی خاصی هستید که در این صورت پزشک برای شما داروی ضد افسردگی در نظر خواهد گرفت که با داروی مصرفی فعلی شما کمترین تداخل را داشته باشد.
  • بارداری و شیردهی : در صورتیکه باردار باشید و یا در دوران شیردهی قرار داشته باشید ، پزشک برای شما دارویی در نظر خواهد گرفت که کمترین عارضه را برای جنین و نوزاد شما داشته باشد.
برای دریافت بهترین نتایج از مصرف داروهای ضد افسردگی توصیه می شود:
  1. صبور باشید.ممکن است در چند روز اول مصرف داروهای ضد افسردگی هچگونه نشانه ای از بهبود در خود مشاهده نکنید.توجه داشته باشید که مشاهده اولین نتایج از بهبودی بعد از آغاز مصرف این گروه از داروها معمولا 3 الی 6 هفته زمان لازم دارد.
  2. داروی خود را به صورت منظم و مداوم مصرف کنید.
  3. برخی از عوارض جانبی را تحمل کنید.برخی از عوارض جانبی مصرف این داروها با گذشت زمان کاهش پیدا می کنند.خشک شدن دهان ، تهوع ، بی خوابی ، سردرد و دل پیچه از این عوارض جانبی هستند.
  4. مصرف داروهای ضد افسردگی را به صورت ناگهانی قطع نکنید.قطع ناگهانی داروهای ضد افسردگی می تواند عوارض جانبی شدیدی داشته باشد.
  5. در دوره مصرف این داروها از مصرف الکل و مواد مخدر خودداری کنید.
  6. این داروها می توانند باعث خواب آلودگی و اختلال در تمرکز شوند . در دوره مصرف این داروها در انجام کارهایی که به تمرکز حواس بالا نیاز دارند احتیاط کنید.
نظرات: 1 مشاهده