15 خاصیت درمانی انجیر + جدول ارزش غذایی انجیر تازه و انجیر خشک

فواید و خواص درمانی انجیر

درختان انجیر می توانند تا 100 سال زندگی کنند درختان انجیر می توانند تا 100 سال زندگی کنند

جدول ارزش غذایی انجیر

ارزش غذایی موجود در هر صد گرم از میوه انجیر تازه و انجیر خشک به این شکل می باشد:
Principle انجیر تازه انجیر خشک
انرژی 74 Kcal 249 Kcal
کربوهیدرات 19.18 گرم 63.87 گرم
پروتئین 0.75 گرم 3.3 گرم
چربی کل 0.30 گرم 0.93 گرم
کلسترول 0 میلی گرم 0 میلی گرم
فیبر غذایی 2.9 گرم 9.8 گرم
قند 16.26 میلی گرم 47.92 میلی گرم
Vitamins
فولات 6 میکرو گرم 9 میکرو گرم
ویتامین ب 3 0.400 میلی گرم 0.61 میلی گرم
ویتامین ب 5 0.300 میلی گرم 0.43 میلی گرم
ویتامین ب 6 0.113 میلی گرم 0.106 میلی گرم
ویتامین ب 2 0.050 میلی گرم 0.08 میلی گرم
ویتامین ب 1 0.060 میلی گرم 0.08 میلی گرم
ویتامین A 142 IU 10 IU
ویتامین C 2 میلی گرم 1.2میلی گرم
ویتامین E 0.11 میلی گرم 0.35 میلی گرم
ویتامین K 4.7 میکرو گرم 15.6 میکرو گرم
Electrolytes
سدیم 1 میلی گرم 10 میلی گرم
پتاسیم 232 میلی گرم 680 میلی گرم
Minerals
کلسیم 35 میلی گرم 162 میلی گرم
مس 0.070 میلی گرم 0.28 میلی گرم
آهن 0.37 میلی گرم 2.03 میلی گرم
منیزیم 17 میلی گرم 68 میلی گرم
منگنز 0.128 میلی گرم 0.51 میلی گرم
سلنیوم 0.2 میکرو گرم 0.6 میکرو گرم
روی 0.15 میلی گرم 0.55 میلی گرم
Phyto-nutrients
بتا کاروتن 85 میکرو گرم --
لوتئین - زآگزانتین 9 میکرو گرم --

15 فایده انجیر

مصرف انجیر برای بهبود سلامت گوارش مفید است مصرف انجیر برای بهبود سلامت سیستم گوارشی مفید است

1. برای بهبود سلامت سیستم گوارشی مفید است

انجیر یبوست را کاهش می دهد و سلامت کلی سیستم گوارشی را بهبود می بخشد. برای رفع یبوست می توانید چند عدد انجیر خشک را شب تا صبح در آب بخیسانید و صبح روز بعد استفاده کنید . فیبر غذایی برای بهبود هضم عالی است و انجیر سرشار از فیبر غذایی می باشد که به بهبود حرکات منظم روده بزرگ کمک کرده و یبوست را کاهش می دهد. فیبر موجود در انجیر همچنین اسهال را درمان می کند.

2. برای بهبود سلامت قلب مفید است

انجیر سطوح تری گلیسیرید را در خون کاهش می دهد و به بهبود سلامت قلب کمک می کند. تری گلیسیرید ها ذرات چربی موجود در خون هستند که از عوامل اصلی بیماری های قلبی می باشند. همچنین، آنتی اکسیدان های موجود در انجیر ، رادیکال های آزاد بدن را از بین می برند ، رادیکال های آزاد می توانند به سلامت کلی بدن صدمه زده ، باعث انسداد شریان های عروق کرونر و بروز بیماری سرخرگ کرونری شود. انجیر همچنین حاوی فنل ها و اسیدهای چرب امگا 3 می باشد که هر دو ، خطر بیماری قلبی را کاهش می دهند.

3. به کاهش کلسترول کمک می کند

انجیر حاوی پکتین است ، پکتین یک فیبر محلول می باشد که باعث کاهش سطح کلسترول می شود. فیبر موجود در انجیر کلسترول بیش از حد را از سیستم گوارشی تمیز کرده به روده منتقل می کند تا از بدن خارج شود. انجیر همچنین حاوی ویتامین B6 می باشد که مسئول تولید سروتونین است. سروتونین باعث بهبود خلق و خوی و کاهش کلسترول می شود. انجیر خشک نیز کلسترول کل را کاهش می دهد ، زیرا حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 و فیتواسترول می باشد که باعث کاهش سنتز کلسترول طبیعی در بدن می شود.

4. در جلوگیری از سرطان کولون و سرطان پستان کمک کننده است

مصرف منظم انجیر می تواند خطر بروز سرطان کولون را کاهش دهد. فیبر موجود در انجیر به سرعت به حذف مواد زائد از بدن کمک می کند که برای جلوگیری از بروز سرطان کولون مهم است. دانه های کوچک موجود در انجیر حاوی مقادیر زیادی از "تراوشه" هستند که مواد زائد و موکوس موجود در روده را جمع کرده و در نهایت آن ها را از بدن خارج می کنند. همچنین مطالعات نشان می دهند که مصرف فیبر فراوان احتمال بروز سرطان پستان را در زنان یائسه کاهش می دهد. انجیر خشک می تواند به افزایش مقدار خون کمک کند انجیر خشک می تواند به افزایش مقدار خون کمک کند

5. به افزایش مقدار خون کمک می کند

انجیر می تواند مقدار خون را در بدن افزایش دهد (با کم خونی ناشی از آهن متفاوت است) برای این کار پروفسور ساراچ اوغلو (İbrahim Adnan Saraçoğlu)این روش را پیشنهاد می دهد: نیم لیتر آب بدون کلر را در ظرفی شیشه ای و یا استیل قرار داده ، بجوشانید ، بعد از این که آب به جوش آمد ، شعله را کم کرده هشت الی نه عدد انجیر خشک را به آب در حال جوش اضافه کرده و درب ظرف را بگذارید و تا حدود هفت دقیقه اجازه دهید بر روی حرارت ملائم دم بکشد. بعد از هفت دقیقه ، آن را از روی شعله بردارید و اجازه دهید سرد شود ، سپس به وسیله صافی دمکرده را صاف کنید. مایع به دست آمده را پانزده دقیقه قبل از سه وعده ی صبحانه ، نهار و شام (و یا در دو وعده) بنوشید. این دمکرده را باید هر روز به شکل تازه آماده کنید. این روند را تا 21 روز  تکرار کنید. بعد از آن 7 روز مصرف دمکرده را قطع کنید ،بعد از 7 روز دوباره 21 روز باید از دمکرده ی انجیر استفاده شود. یعنی در مجموع 42 روز این دمکرده را باید به این شکل مصرف کنید. اگر بر روی انجیر خشکی که خریداری می کنید پودر شکر وجود دارد ، می توانید انجیرها را در زیر آب سرد کمی بشویید و بعد استفاده کنید.

6. دارای اثرات ضد دیابتی می باشد

مطالعات مقدماتی نشان دهنده کاهش گلوکز در خون ، بعد از مصرف عصاره ی برگ های انجیر است. علاوه بر این نتایج مطالعات نشان دهنده ی کاهش سطح کلسترول و همچنین کمک به عادی سازی فعالیت آنتی اکسیدان ها برای کمک به مبارزه با استرس اکسیداتیو ناشی از دیابت می باشد. تاثیر میوه انجیر تازه نیز به عنوان درمانی قدرتمند برای عوارض جانبی دیابت اثبات شده است. با فعالیت های ضد التهابی و آنتی اکسیدانی ، انجیر قادر به عادی سازی بسیاری از کارکردهای بدن (که گاهی اوقات به دلیل بیماری دیابت مختل می شوند) می باشد. (اگر دیابت دارید قبل از مصرف انجیر با پزشک خود مشورت کنید)

7. به تقویت استخوان ها کمک می کند

انجیر حاوی کلسیم ، پتاسیم و منیزیم است که همگی به سلامت استخوان ها کمک می کنند. انجیر تراکم استخوان ها را بهبود می بخشد. کلسیم برای حفظ استخوان های سالم بسیار مهم است و این میوه یکی از بهترین منابع آن می باشد. همچنین انجیر سرشار از پتاسیم است که از دفع کلسیم از طریق ادرار (که در نتیجه ی رژیم های غذایی حاوی مقدار زیاد نمک اتفاق می افتد) جلوگیری می کند و این هم باعث می شود که استخوان های شما از بین نروند.

8. حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمند می باشد

انجیر سرشار از آنتی اکسیدان ها است. از آنجایی که رادیکال های آزاد باعث ایجاد اﺳﺘﺮس اﮐﺴﯿﺪاﺗﯿﻮ می شوند و تقریبا تمام سیستم های بدن را تحت تاثیر قرار می دهند ، در نتیجه با بروز بسیاری از بیماری های شایع ، پیری و سرطان مرتبط دانسته می شوند . انجیر به عنوان میوه ای با محتوای آنتی اکسیدانی قوی ، به جلوگیری از این بیماری ها کمک می کند. این میوه غنی از پلی فنل ها می باشد که به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می کند. آنتی اکسیدان هایی همچون اسید کلروژنیک ، تانن ها ، لوتئین ، کاروتن ها و ... در انجیر موجود است.

9. برای تنظیم فشار خون بالا مفید است

مطالعات نشان می دهند که مصرف انجیر در رژیم غذایی روزانه به کاهش فشار خون کمک می کند. فیبر موجود در انجیر خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش می دهد در حالی که محتوای پتاسیم انجیر نیز به حفظ فشار خون سالم کمک می کند. به غیر از پتاسیم ، امگا 3 و امگا 6 موجود در انجیر نیز برای حفظ فشار خون مفید هستند. انجیر در رفع ناباروری مردان و زنان مفید است انجیر در رفع ناباروری مردان و زنان مفید است

10. برای افزایش نیروی جنسی و رفع ناباروری مفید است

از گذشته های بسیار دور تا امروز ، انجیر در زمینه باروری و روابط زناشویی مفید دانسته شده است. انجیر غنی از کلسیم ، آهن و پتاسیم است ، این میوه همچنین سرشار از منیزیم می باشد ، یعنی ماده معدنی ای که برای تولید هورمون های جنسی آندروژن و استروژن مورد نیاز است. انجیر در انواع مختلف اختلالات جنسی مانند نازایی ، اختلال نعوظ و بی میلی جنسی کمک کننده می باشد. هر چند پشتیبان علمی قوی در این زمینه وجود ندارد ، اما در بسیاری از فرهنگ ها ، انجیر به عنوان نماد باروری شناخته می شود. این میوه همچنین باعث  افزایش جریان خون به تمام قسمت های بدن ، از جمله اندام های جنسی می شود.

11. به کاهش گلو درد کمک می کند

انجیر حاوی موسیلاژ زیادی است که برای جلوگیری و یا درمان گلو درد مفید است. این میوه درد و استرس را در تارهای صوتی کاهش می دهند. همچنین ، انجیر می تواند در درمان طبیعی ورم لوزه مفید باشد و در کاهش تورم و تحریک ناشی از این بیماری کمک کننده است.

12. در جلوگیری از بیماری دژنراسیون وابسته‌ به‌ سن ماکولا مفید است

انجیر می تواند در جلوگیری از بروز بیماری دژنراسیون وابسته‌ به‌ سن ماکولا ، که یکی از دلایل اصلی از بین رفتن بینایی در افراد مسن است مفید باشد. از آنجایی که انجیر حاوی ویتامین A می باشد می تواند در حفظ سلامت بینایی افراد کمک کننده باشد. ویتامین A یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که سلامت چشم را بهبود بخشیده و چشم را از آسیب های رادیکال های آزاد محافظت می کند و مانع آسیب شبکیه می شود.

13. در رفع بی خوابی کمک کننده است

یک رژیم غذایی متعادل ، برای داشتن خواب خوب ضروری است. اضافه کردن انجیر به رژیم غذایی ، کیفیت خواب را افزایش می دهد. انجیر ، حاوی اسید آمینه تریپتوفان است که به بدن شما کمک می کند تا ملاتونین تولید کند که این هم برای بهبود خواب ضروری است. انجیر همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا 3 می باشد که به شما کمک می کنند تا بهتر بخوابید. تریپتوفان موجود در انجیر به سنتز ویتامین B3 در بدن کمک می کند که برای بهبود خواب ضروری می باشد. کمبود ویتامین B3 در بدن باعث خستگی و بی قراری می شود که این هم می تواند خواب شما را مختل کند. علاوه بر این انجیر منبع غنی منیزیم است. کمبود منیزیم در بدن سبب بروز استرس و تحریک پذیری می شود که می تواندمنجر به بی خوابی شود.

14. دارای اثرات ضد باکتریایی و ضد قارچی است

انجیر دارای اثرات ضد باکتری و ضد قارچی می باشد. بررسی انجام شده توسط Drug and Herbal Research Centre در دانشگاه ملی مالزی ، توانایی عصاره انجیر برای مبارزه با یک رشته از باکتری های دهان و همچنین قارچ ها و میکروب های مختلف را نشان می دهد.

15. در درمان بیماری های شایع کمک کننده است

انجیر هزاران سال است که برای درمان طیف وسیعی از بیماری های رایج استفاده می شود. در طول تاریخ برای درمان بیش از 40 بیماری مرتبط با سیستم های گوارشی ، غدد درون ریز ، سیستم تولید مثل و دستگاه تنفسی از میوه های انجیر ، عصاره ها و اجزای درخت انجیر استفاده شده است. مطالعات نشان داده اند که انجیر منبع خوبی برای درمان کم خونی ، سرطان ، دیابت ، جذام ، فلج ، بیماری های پوستی ، زخم (اولسر) ، عفونت های دستگاه گوارش و دستگاه ادراری ، مشکلات باروری زنان و مردان ، برونشیت ، آسم و بسیاری دیگر می باشد. همچنین بعضی محققان معتقدند که برگ درخت انجیر در درمان سرطان پوست می تواند مفید باشد.

اثرات جانبی مصرف انجیر

  • بعضی افراد ممکن است به اجزای درخت انجیر مانند میوه و برگ حساسیت داشته باشند.
  • افراد مبتلا به دیابت باید قبل از استفاده از انجیر با پزشک خود مشورت کنند.
  • همچنین انجیر ممکن است با بعضی از داروهای دیابتی تداخل داشته باشد.
  • بعضی معتقدند که انجیر می تواند برای کبدهای ضعیف مضر باشد.
تاریخچه : انجیر میوه درخت فیکوس با نام علمی Ficus carica می باشد. گونه Ficus carica یک گونه آسیایی از گیاهان گلدار و متعلق به خانواده انجیر سانان (Mulberry) است که به عنوان انجیر خوراکی شناخته می شود. درخت انجیر از درختان بسیار قدیمی است ، درختان انجیر وحشی اولین بار در آفریقا ، غرب و جنوب آسیا و در اطراف دریای مدیترانه احتمالا حدود صد میلیون سال پیش ، رشد کردند. گفته می شود که این میوه بومی هند و ترکیه هستند. باقی مانده ای از این میوه در محل حفاری های نوسنگی یعنی حدود 5،000 قبل از میلاد کشف شده است. درخت انجیر از دوران باستان اهلی شده است. حدود 11000 سال پیش ، انسان ها در غرب آسیا شروع به کشت و پرورش درختان انجیر کرده اند. انجیر ممکن است اولین نوع از مواد غذایی باشد که حتی قبل از گندم و جو ، در مزرعه ها پرورش داده شده است. درخت انجیر در مناطق خشک و آفتابی و در خاک های عمیق و تازه رشد می کند. این درخت همچنین در مناطق سنگی ، که از سطح دریا تا 1700 متر (5577 فوت) ارتفاع داشته باشد نیز می تواند رشد کند. در آب و هوای خوب بعضی از گونه های درخت انجیر دو بار میوه می دهد. یعنی یک بار در اوایل تابستان ، از جوانه های سال گذشته ؛ و بار دیگر (که برداشت اصلی است) در فصل پاییز میوه می دهد. درخت انجیر درختی برگ‌ریز است و پوست تنه آن صاف بوده و با رنگ روشن می باشد. درخت های انجیر بالغ می توانند تا 4.5 تا 9 متر (15 تا 30 فوت) رشد کنند. برگ های درخت انجیر پنجه‌ای شکل بوده و 12 الی 25 سانتی متر (4.7 الی 9.8 اینچ) طول و 10 الی 18 سانتی متر (3.9 الی 7.1 اینچ) عرض داشته دارای سه یا پنج لوب می باشند. میوه انجیر در رنگ های سفید ، سبز ، قرمز ، زرد ، بنفش و سیاه موجود است. درخت های انجیر می توانند تا صد سال زندگی کنند. انجیر "خود گرده افشان" است بنابراین فقط یک درخت برای تولید میوه کافی است.  در واقع از لحاظ گیاه شناسی انجیر نمی تواند یک میوه نامیده شود ، بلکه زائده ای است که گل های انجیر درون این زائده (رسپتاکل) قرار دارند. هر دانه ی انجیر که درون این زائده قرار دارند یک گل محسوب می شوند ، گل های نر و گل های ماده در داخل رسپتاکل واقع شده‌اند. در داخل انجیر گل های نر که حامل دانه گرده هستند در کناره ها و به طرف خارج واقع شده اند و گل های ماده که حامل تخمدان هستند و در صورت تلقیح شدن حامل بذر خواهند بود ، در وسط قرار دارند. تلقیح گل های ماده انجیر به وسیله حشره های مختلف که یکی از مهم ترین آن ها حشره‌ای بسیار کوچک از خانواده کالسیدیده می‌باشد ، انجام می‌گیرد.  تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده