آیا قرص "متفورمین" باعث بارداری می شود؟

تاثیر مصرف متفورمین بر باردار شدن

متفورمین نوعی داروی کنترل قند خون است که با افزایش حساسیت بدن به انسولین باعث کاهش قند خون می شود . متفورمین در برخی از موارد می تواند برای درمان ناباروری مورد استفاده قرار گیرد. اینکه چطور متفورمین می تواند به باردار شدن کمک کند هنوز به طور دقیق مشخص نیست ولی از این دارو در موارد ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک برای کمک به درمان و شروع تخمک گذاری استفاده می شود که می تواند به حاملگی منجر شود . تاثیر مصرف متفورمین بر باردار شدن تاثیر مصرف متفورمین بر باردار شدن
متفورمین داروی درمان ناباروی زنان نیست ولی می تواند در مواردی به صورت غیر مستقیم به بارداری کمک کند .

متفورمین چگونه به بارداری کمک می کند؟

زنانی که دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) هستند دچار مقاومت نسبت به انسولین می شود .زمانی که سلول ها نسبت به انسولین مقاوم می شوند ، بدن ما تصور می کند که میزان انسولین کافی نیست و شروع به ترشح بیشتر انسولین می کند.به نظر می رسد بین میزان ترشح انسولین و هورمون های جنسی ارتباط مستقیمی وجود دارد و افزایش سطح انسولین معمولا باعث افزایش ترشح آندروژن در بدن زنان می شود . آندروژن در بدن مردان و زنان تولید می شود ولی بیشتر به عنوان هورمون مردانه شناخته می شود . زمانی که میزان انسولین خون افزایش پیدا می کند ، هورمون آندروژن در بدن زن بیشتر شده و باعث توقف تخمک گذاری می شود . متفورمین با افزایش حساسیت بدن به انسولین ، باعث کاهش تولید انسولین در بدن شده و به همین دلیل از افزایش هورمون آندروژن به صورت غیر مستقیم جلوگیری می کند که می تواند به درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک کرده و باعث آغاز تخمک گذاری و افزایش احتمال بارداری شود .
علاوه بر متفورمین ، داروهایی مانند روزیگلیتازون و پیوگلیتازون نیز برای کاهش حساسیت بدن نسبت به انسولین مورد استفاده قرار می گیرد که ممکن است در دوره درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک همراه با سایر داروها تجویز شود.

برخی از دلایل استفاده از متفورمین برای بارداری

1 ) کاهش مقاومت به انسولین

این یکی از مهم ترین دلایل استفاده از متفورمین برای بارداری می باشد که در ابتدای مطلب توضیح داده شد .

2 ) تحریک تخمک گذاری

تحقیقات نشان داده است که متفورمین می تواند باعث منظم شدن چرخه قاعدگی و در برخی از موارد در صورت وجود تاخیر در پریود ، باعث باز شدن قاعدگی شود .با این حال برخی از سایر مطالعات نشان داده است که متفورمین هیچ تاثیری در این مورد ندارد .

3 ) باعث کاهش مقاومت در برابر کلومید (Clomid) یا کلومیفن (clomiphene ) می شود

داروی کلومید (Clomid) یا کلومیفن (clomiphene ) برای درمان بسیاری از زنانی که دچار ناباروری و یا سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند مورد استفاده قرار می گیرد ولی کلومیفن در برخی از زنان موثر نیست و بدن برخی از زنان نسبت به کلومیفن مقاومت نشان می دهد. برخی از مطالعات نشان داده است مصرف متفورمین می تواند مقاومت به کلومیفن را کاهش داده و باعث بارداری شود .
در گروهی از زنان ممکن است برای کاهش مقاومت به کلومیفن ، استفاده از متفورمین همراه با لتروزول تجویز شود .

4 ) مصرف متفورمین احتمال سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS) را کاهش می دهد

احتمال ابتلا به سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS) در زمان درمان با داروهای درمان ناباروری و مخصوصا در زمان درمان با روش لقاح خارج رحمی (IVF) وجود دارد. تحقیقات نشان داده است مصرف متفورمین خطر ابتلا به سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS) را کاهش می دهد.

5 ) متفورمین خطر سقط جنین را کاهش می دهد

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بیشتر در معرض سقط جنین هستند. تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف متفورمین می تواند از سقط جنین به دلیل سندرم تخمدان پلی کیستیک جلوگیری کند.

6 ) متفورمین به کاهش وزن کمک می کند

PCOS با چاقی ارتباط دارد و اولین توصیه پزشک به زنانی که دچار PCOS هستند این است که وزن خد را کم کنند. ولی کاهش وزن در زمان ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بسیار سخت است . برخی از مطالعات نشان داده است که مصرف می تواند به کاهش وزن در زنان مبتلا به PCOS کمک کند.
توجه بسیار مهم : عوارض جانبی مصرف متفورمین و بی خطر بودن آن در دوران بارداری به خوبی مورد بررسی قرار نگرفته است و کاملا بی خطر بودن این دارو در دوران بار داری تایید نشده است .قبل از مصرف این دارو در دوران بارداری حتما باید با پزشک خود مشورت کنید .
تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©
نظرات: 1 مشاهده