چطور "آش رشته" درست کنم؟ + مواد لازم آش رشته برای 4 نفر

چطور "آش رشته" درست کنم؟ + مواد لازم آش رشته برای 4 نفر

آش رشته،طرز تهیه آش رشته،طرز پخت آش رشته آش رشته،طرز تهیه آش رشته،طرز پخت آش رشته طرز تهیه آش رشته مجلسی برای 4 تا 6 نفر

مواد لازم جهت تهیه آش رشته خونگی خوشمزه برای 4 نفر

نخود نصف لیوان دسته دار فرانسوی
لوبیا سفید یا لوبیا چیتی نصف لیوان دسته دار فرانسوی
لوبیا قرمز نصف لیوان دسته دار فرانسوی
عدس 1 لیوان دسته دار فرانسوی
سبزی مخصوص آش رشته نیم کیلو
پیاز بزرگ 2 عدد
سیر 10 حبه
کشک به مقدار دلخواه
رشته آش 150 الی 200 گرم
نعناع خشک 3 قاشق غذاخوری
روغن،نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم
طرز تهیه آش رشته نذری مجلسی خوشمزه برای 50 تا 60 نفر طرز تهیه آش رشته نذری برای 100 نفر

دستور پخت و مراحل تهیه آش رشته

خیساندن حبوبات آش 1- همه ما میدانیم که در پختن آش اولین کاری که میکنند باید از یک شب قبل حبوبات مورد نیاز آش را بخیسانیم تا هم نفاخی حبوبات از بین برود و هم زودتر پخته شوند، نیاز نیست عدس رو 1 روز قبل تر بخیسانید، 2 ساعت خیساندن برای عدس کافی میباشد. پختن نخود و لوبیا 2- لوبیا ها و نخود را به همراه چند لیوان آب داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت و با شعله متوسط قرار دهید و صبر کنید تا حبوبات به طور کامل بپزند، اما حواستون باشه که له نشن. تفت دادن پیاز 3- یکی از پیاز ها را ریز ریز کنید و در یک قابلمه روغن بریزید و صبر کنید تا داغ بشه بعد پیاز های خورد شده رو داخل قابلمه بریزید و تا نرم شدن پیاز ها ، آنها را تفت دهید. اضافه کردن حبوبات 4- زمانی که پیاز ها کاملا نرم شده و شفاف شدند کمی زردچوبه و فلفل به آن اضافه کنید و چند دقیقه هم تفت دهید، البته نگذارید پیاز ها بسوزند، زیر شعله را کاملا کم کنید، بعد از تفت دادن پیاز با زردچوبه و فلفل، حبوبات پخته شده را که آبکش کرده اید داخل قابلمه پیاز بریزید و خوب قاطی کنید. پختن عدس 5- تا اندازه ای که سطح حبوبات پر شود آبجوش داخل قابلمه بریزید و عدس را که هنوز خام است به داخل قابلمه اضافه کنید و 45 دقیقه تا 1 ساعت هم منتظر بمانید تا عدس ها بپزند. اضافه کردن سبزی آش 6- سبزی آش را که شستید خرد کنید و بعد از پخته شدنِ کامل عدس به قابلمه اضافه کنید و هر 5 دقیقه یکبار آش رو هم بزنید. دقت کنید نباید بعد از اضافه کردن سبزی به قابلمه درب قابلمه را به طور کامل ببندید چون بستن درب قابلمه باعث می شود که سبزی آش رنگ بدی داشته باشد. ریختن رشته آش در قابلمه 7- پس از پخته شدن سبزی آش، رشته آش رو کمی خرد کنید و کم کم داخل آش بریزید و مدام هم بزنید تا رشته ها بهم نچسبن و خمیر نشن، وقتی رشته ها نرم شدن آش رو مزه کنید بعد نمک رو به قابلمه اضافه کنید و بذارید یکی دو قل بزنه بعد درب قابلمه رو بذارید و حرارت رو خاموش کنید و 20 دقیقه تا نیم ساعت صبر کنید تا هم رشته پخته شود و هم آش جا بیفتد. درست کردن نعناع داغ و سیرداغ و پیاز داغ 8- تا زمانی که آش جا بیفتد، سیر را ریز ریز کنید و داخل تابه با مقداری روغن (که اگه روغن جامد باشه بهتره) تفت بدید و بعد نعناع خشک رو داخلش بریزید و هم بزنید بعد حرارت رو زود خاموش کنید تا نعناع نسوزه، بعد پیاز رو خلالی خرد کنید و توی روغن سرخ کنید و بعد از آماده شدن آش، آن را درون کاسه ریخته و با پیاز داغ ، کشک ، سیر و نعنا داغ تزئین کنید. اگر کشک را کمی با آب رقیقش کنید بهتر میتوانید روی آش را تزیین کنید. طرز تهیه آش رشته نذری برای 15 تا 20 نفر طرز تهیه آش رشته خونگی رستورانی خوشمزه و مجلسی برای 6 تا 8 نفر

فوت و فن و نکات مهم در پخت آش رشته

1- توجه کنید که قابلمه آش باید بزرگتر از حجم مواد باشد تا رشته‌ها به هم نچسبند و خمیر نشوند. 2- سبزی آش رشته باید بدون ساقه باشد و ریز خرد نشوند، باید سبزی ها در آش دیده شوند تا آش رشته زیباتر به نظر بیاید. 3- در صورت تمایل می توانید نیمی از سیر داغ و نعناع داغ را به آش اضافه کنید تا آش کاملا مزه سیر را به خود بگیرد. 4- تا قبل از اضافه کردن رشته، آب آش رو چک کنید، اگر خیلی شل بود حرارت رو کمی زیاد کنید تا آب کمی کشیده بشه و مقدار رشته رو کمی زیاد تر بکنید، فقط حواستون باشه رشته ها پف میکنن پس مقدار آب رو خیلی کم نکنید، اگر هم خیلی سفت بود حتما مقداری آبجوش به قابلمه اضافه کنید بعد رشته ها رو اضافه کنید. 5- اگر آش رشته رو با آب قلم بپزید طعم آش خیلی لذیذتر میشود. 6- اگر توی سبزی آش از ترخون و مرزه استفاده میکنید مقدارش از بقیه سبزیجات کمتر باشد تا مزه آش تلخ نشود. 7- استفاده از برنج آشی اختیاریه، اما برنج آش باعث قوام اومدن و لعابدار تر شدن آش رشته میشه، برای این مقدار مواد میتونید یک سوم لیوان، برنج آشی بریزید. 8- قبل از اضافه کردن سبزی‌ به قابلمه، مقدار خیلی کم نمک به آش بزنید چون این کار باعث میشه رنگ سبزی ها زیاد عوض نشه. 9- حین پخت حبوبات به آن‌ها نمک و ادویه نزنید چون باعث میشه دیرتر بپزند. 10- سیر ها رو فقط چند دقیقه تفت بدین نیاز نیست کاملا سرخ بکنید. 11- رشته و کشک کمی نمک دارن، پس به هنگام افزودن نمک مراقب باشید که آش رو شور نکنید. 12- با توجه به ظرف سرو و مقدار آشی که افراد میخورن این مقدار مواد برای درست کردن آش رشته برای 6 نفر هم کافیه، من خودم عاشق آش رشته هستم، لااقل نصف این آش رو تنهایی میتونم بخورم.

سبزی های بکار رفته توی آش رشته چیه؟

تره-جعفری-شوید-گشنیز-اسفناج. البته توی شهرهای مختلف ایران از انواع سبزی و با نسبت های متفاوت، آش رشته درست میکنن، مثلا بعضی ها برای خوش عطرتر شدن آش رشته، از ترخون و مرزه هم استفاده می کنند. بعضی جا ها هم به جای اسفناج از برگ چغندر و یا سبزی های کوهی و محلی استفاده می کنند و بعضی جا ها اصلا تره نمیزنن و از شنبلیله استفاده میکنن.

طرز تهیه اش رشته با نیم کیلو سبزی- 1 کیلو سبزی آش برای چند نفر کافیه؟

1 کیلو سبزی معمولا با توجه به مقدار حبوبات و رشته آش، تقریبا برای 10 تا 12 نفر کافیه. پس با نیم کیلو سبزی برای 4 تا 6 نفر آش رشته میشه درست کرد.
نظرات: 8 مشاهده