خواص گوشت بوقلمون - لیست فواید خوردن گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون این روزها طرفداران بسیاری پیدا کرده است.گوشت بوقلمون نسبت به گوشت گاو و گوسفند ، کلسترول کمتری دارد و حاوی مواد مغذی بیشتری است .در صورتی که گیاه خوار نیستید ، می توانید مصرف این گوشت را به صورت کبابی ، خورشت ، سالاد و سوپ در رژیم غذایی خود بگنجانید.

جدول ارزش غذایی گوشت بوقلمون

یک پرس یک نفره از سینه بوقلمون حاوی مقادیر زیر است
نیاسین 7 گرم
ریبوفلاوین 7 گرم
ویتامین C 4 گرم
ویتامین B6 7 گرم
فسفر 196 میلی گرم
سلنیوم 24 میلی گرم
پروتئین 24 گرم
کلسترول 1 گرم
کربوهیدرات 1 گرم
چربی 2 گرم
پتاسیم 3 گرم
تیامین 6 گرم
روی  5 گرم
تریپتوفان 3 میلی گرم
 

خواص و فواید گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون خواص و فواید زیادی دارد که در ادامه به برخی از مهمترین این خواص اشاره شده است . خواص و فواید گوشت بوقلمون خواص و فواید گوشت بوقلمون

1 ) گوشن بوقلمون سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

ران بوقلمون سرشار از پروتئین ، پتاسیم و سلنیوم است که می تواند باعث افزایش انرژی عمومی بدن شده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.سلنیوم موجود در آن برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب و عفونت عمومی بدن بسیار مفید است .

2 ) باعث افزایش متابولیسم بدن می شود

متخصصان تغذیه امریکا توصیه می کنند در وعده های غذایی روزانه ، خوراکی هایی را مصرف کنید که باعث افزایش متابولیسم بدن می شوند.مطالعات نشان داده است غذاهایی که باعث افزایش متابولیسم بدن می شوند ، کمتر از بقیه ، باعث چاقی و افزایش وزن خواهند شد. گوشت بوقلمون حاوی ترکیباتی مانند پتاسیم ، نیاسین ، روی و تیامین است که تمام این ترکیبات می توانند متابولیسم بدن را افزایش دهند.به دلیل اینکه این گوشت ارزش غذایی بالایی دارد ، مصرف یک وعده گوشت بوقلمون ، وعده غذایی کامل محسوب می شود ولی باعث افزایش وزن نمی شود.

3 ) سلامت روانی را بهبود می دهد

تریپتوفان یکی از بیست و دو اسید آمینه‌ی اصلی یاخته‌های زنده و از اسیدهای آمینه ضروری در رژیم غذایی انسان است که نقش بسیار مهمی در سلامت روانی دارد.گوشت بوقلمون میزان بسیار خوبی تریپتوفان دارد و می تواند به درمان استرس ، اضطراب و حتی افسردگی کمک کند.تریپتوفان مسئول تولید و حفظ سطح سروتونین است . سروتونین نوعی انتقال دهنده عصبی در سلول های عصبی ، مغز و دستگاه گوارش است . وجود میزان مناسبی از سروتونین تاثیر بسیار زیادی بر روی خلق و خوی فردی دارد.

4 ) برای کاهش وزن مناسب است

به دلیل اینکه گوشت بوقلمون تقریبا چربی ندارد ، معمولا باعث افزایش وزن و چاقی نمی شود. علاوه بر این ، این گوشت ، حاوی ریبوفلاوین ، تیامین ، ویتامین B و ویتامین C  ، پتاسیم ، فسفر و پروتئین است و در طول رژیم های کاهش وزن می تواند بسیار مفید باشد . سینه کباب شده بوقلمون فقط حاوی 23 کالری است که واقعا برای افرادی که می خواهند وزن کم کنند و یا دوست دارند وزن خود را در حالت فعلی ثابت نگه دارند ، می تواند گزینه ایده آلی باشد.

5 ) برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید است

شما می توانید 2 الی 3 بار در هفته گوشت بوقلمون میل کنید تا قلبی سالم داشته باشید .پزشکان توصیه می کنند اگر بیماری قلبی دارید و نمی توانید از رژیم غذایی خود گوشت را حذف کنید ، گوشت بوقلمون را جایگزین گوشت گاو و گوسفند کنید. البته باید توجه داشته باشید که از مصرف روغن و سایر افزودنی ها در کنار این گوشت باید خودداری کنید و افراط نکنید.

6 ) گوشت بوقلمون منبع خوب پروتئین است

گوشت بوقلمون حاوی مقادیر زیادی پروتئین است که می تواند برای سلامت عمومی بدن مخصوصا سلامت پوست ، مو و ناخن ها بسیار مفید باشد . علاوه بر این ، پروتئین برای انتقال اکسیژن به ارگان های بدن نقش بسیار موثری دارد . از لخته شدن خون جلوگیری می کند .توجه داشته باشید که تمام این خواص ذکر شده فقط با مصرف متعادل مورد انتظار است و مصرف بیش از حد گوشت بوقلمون می تواند بسیار مضر باشد.

7 ) گوشت بوقلمون برای دندان ها و استخوان ها مفید است

علاوه بر کلسیم ، ویتامین D و ویتامین K ، بدن برای تقویت استخوان ها و دندان ها ، نیاز به فسفر دارد.همچنین فسفر می تواند تولید پروتئین از کربوهیدرات ها و چربی ها را بهبود بخشد. فسفر موجود در بوقلمون کبابی و آبپز تقریبا به یک میزان است .یک پرس معمولی حدود 196 میلی گرم فسفر دارد که می تواند در دراز مدت برای سلامت استخوان ها و دندان ها بسیار مفید باشد .

8 ) سطح کلسترول رو متعادل نگه می دارد

اگر کلسترول بد خون بالاتر از میزان معینی باشد می تواند باعث بیماری های مختلف قلبی و عروقی شده و حتی احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد.گوشت بوقلمون تقریبا چربی ندارد و کلسترول آن صفر است .همچنین کالری بسیار کمی تولید می کند. به همین دلیل اگر اضافه وزن دارید و یا مستعد بیماری های قلبی و عروقی هستید ، می توانید بجای گوشت گوسفند و گاو ، گوشت بوقلمون مصرف کنید.

9 ) برای افراد مبتلا به دیابت بی ضرر است

افراد دیابتی ممکن است به دلیل رژیم غذایی خاص ، مجبور به کم کردن مصرف انواع گوشت باشند. طبق تحقیقات اخیر ، کسانی که قند خون بالایی دارند می توانند در هفته سه وعده گوشت بوقلمون مصرف کنند.

10 ) به درمان کم خونی کمک می کند

به افراد مبتلا به کم خونی توصیه می شود علاوه بر مصرف میوه جات حاوی ویتامین B12 و فولات ، خوراکی های حاوی آهن مصرف کنند.آهن به تولید گلبول های قرمز خون کمک می کند.بوقلمون معدن ویتامین ها و سایر مواد معدنی مفید برای درمان کم خونی است .

11 ) به سلامت پوست کمک می کند

رژیم غذایی درست و اصولی می تواند سلامت پوست شما را افزایش دهد.گوشت بوقلمون دارای ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای سلامت پو و حتی مو است .می توانید این گوشت را به صورت کبابی ، آب پز ، سالاد و سوپ مصرف کنید. سوال :

مصرف گوشت بوقلمون در دوران بارداری مجاز است ؟

گوشت بوقلمون یکی از گوشت های بسیار مفید در دوران بارداری است و می تواند برای سلامت جنین و مادر مفید باشد و یا حداقل ضرری نداشته باشد. ولی باید توجه داشته باشید که این موضوع را از پزشک خود سوال کنید. برای مصرف گوشت بوقلمون در دوران بارداری به نکات زیر توجه کنید.
  • گوشتی که خریداری می کنید نباید هورمونی باشد
  • از سلامت گوشت کاملا مطمئن شوید . برخی از گوشت های بوقلمون می توانند حاوی باکتری لیستریا باشند. باکتری لیستریا به راحتی از جفت عبور کرده و می تواند باعث زایمان زودرس ، سقط جنین و یا نقایص مادرزادی نوزاد شود.
  • گوشت بوقلمون را باید خوب بشویید و در دمای مناسب و به مدت مناسب بپزید.
دمای مناسب برای پخت این گوشت در دوران بارداری 350 درجه فارنهایت در فر و 200 درجه فارنهایت در حالت آب پز است . حتما باید کاملا منتظر بمانید که گوشت مغز پخت شود و از مصرف نیم پز این گوشت در دوران بارداری جدا خودداری کنید.

خواص مصرف گوشت بوقلمون در بدنسازی

به طور کلی می توان گفت گوشت سینه بوقلمون یکی از بهترین انتخاب ها برای رژیم غذایی در طول بدنسازی می باشد .این گوشت میزان پروتئین خوبی دارد و در مقابل ، چربی آن بسیار بسیار کم است .تنها عیبی که معمولا بدنسازها به گوشت بوقلمون وارد می کنند ، خاصیت خواب آور بودن آن است .
نظرات: 0 مشاهده