درمان اسهال با روش های خانگی و گیاهی

اسهال یکی از رایج ترین مشکلات گوارشی است که در فصل گرما و تابستان بسیار رایج تر است . اسهال یه نشانه واضح و ساده است که می گوید چیزی در بدن دچار مشکل شده است . مسمومیت غذایی ، سوء هاضمه ، عفونت های ویروسی ، عفونت های باکتریایی ، استرس و اضطراب شدید و عوارض جانبی برخی از داروها (که یکی از رایج ترین عوارض جانبی آنتی بیوتیک هاست)، مهمترین دلایلی هستند که می توانند منجر به اسهال شوند. داروهای خانگی که برای درمان اسهال مورد استفاده قرار می گیرند در اکثر اوقات کاهش حرکات روده و کاهش درد و اسپاسم و گاز تولید شده در روده را هدف قرار می دهند. درمان اسهال با روش های خانگی و گیاهی درمان اسهال با روش های خانگی و گیاهی

گیاهان دارویی مفید برای درمان اسهال

گیاهان زیادی می توانند برای درمان اسهال مورد استفاده قرار گیرند که در ادامه این مطلب به برخی از این گیاهان دارویی و روش های خانگی اشاره شده است . توجه داشته باشید که قبل از مصرف هرگونه گیاه دارویی باید اطمینان داشته باشید که به آن حساسیت ندارید .همچنین بسیاری از گیاهان دارویی می توانند با داروهای شیمیایی که در حال استفاده هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شوند. در صورتی که از بیماری خاصی رنج می برید و یا در دوران بارداری هستید ، قبل از مصرف دارویی هرگونه گیاهی ، با پزشک خود مشورت کنید. این مقاله فقط جهت افزایش آگاهی بوده و این سایت هیچ مسئولیتی در مورد مصرف خودسرانه و غیر اصولی گیاهان دارویی ندارد.

1 ) نعناع برای درمان اسهال مفید است

نعناع به دلیل خواض ضد اسپاسم ، ضد درد و ضد التهابی آن در جهان معروف است .همچنین از نعنا می توان برای درمان سریع اسهال نیز استفاده کرد. برای این منظور می توانید 4 شاخه متوسط نعناع را در نیم لیتر آب به مدت 5 دقیقه جوشانده و سپس صاف کرده و سه بار در روز به صورت خنک بنوشید.

2 ) دارچین برای درمان اسهال مفید است

دارچین خواص ضد اسپاسم ، ضد ویروسی ، ضد عفونی کننده ، تحریک کننده ، درمان کننده مشکلات گوارشی دارد و می تواند برای درمان اسهال نیز مورد استفاده قرار گیرد. برای این منظور می توانید نصف قاشق غذاخوری پودر دارچین را با نصف قاشق غذاخوری پودر بابونه در 250 میلی لیتر آب مخلوط مخلوط کرده و به مدت 5 دقیقه بجوشانید. سپس آن را صاف کرده و روزی سه مرتبه مصرف کنید.این نوشیدنی را می توانید به صورت چای و دمنوش داغ نیز مصرف کنید. توجه داشته باشید که مصرف دارچین با داروهای  رقیق کننده خون مانند وارفارین ، آسپرین ، پلاویکس تداخل دارد.

3 ) بابونه برای درمان اسهال مفید است

گیاه بابونه نیز دارای خواض ضد اسپاسم است و می تواند برای بسیاری از مشکلات گوارشی مانند اسهال مفید باشد . برای این منظور می توانید یک قاشق از برگ خشک پودر شده بابونه را در یک لیوان آب به مدت 5 دقیقه بجوشانید .سپس تفاله های آن را جدا کرده و بنوشید . این نوشیدنی را می توانید 3 بار در روز مصرف کنید.

4 ) مصرف آویشن برای درمان اسهال

آویشن خواص مرطوب کننده ، ضد اسپاسم ، ضد التهابی و درمان کننده مشکلات گوارشی دارد و می تواند برای درمان اسهال مورد استفاده قرار گیرد.برای این منظور می تواند دو شاخه آویشن تازه را در یک و نیم فنجان آب به مدت دو دقیقه بجوشانید و اجازه دهید تا به مدت 10 دقیقه خنک شود.این نوشیدنی را می توانید روزی 3 بار مصرف کنید.

5 ) خواص رازیانه برای درمان اسهال

رازیانه نیز خواص ضد التهابی دارد و می توان از آن برای درمان اسهال استفاده کرد.برای این منظور : یک قاشق غذاخوری رازیانه را در 1.5 لیوان آب به مدت 2 دقیقه بجوشانید و اجازه دهید تا به آرامی خنک شود. سپس آن را صاف کرده و کمی عسل طبیعی به آن اضافه کنید و بنوشید. روزی 2 بار می توانید از این روش استفاده کنید. توجه داشته باشید که مصرف دارویی رازیانه در دوران بارداری باید فقط تحت نظر پزشک باشد .

6 ) برگ رغال اخته

برگ زغال اخته بسیار قابض است و می توان از آن برای درمان اسهال استفاده کرد.برگ زغال اخته خاصیت مرطوب کنندگی ، ضد اسپاسم ، ضد التهاب و ضد عفونی کننده نیز دارد. برای این منظور می توانید 1 قاشق غذاخوری برگ خشک و خرد شده زغال اخته را در 1 لیوان آب به مدت 2 دقیقه بجوشانید و اچازه دهید تا به آرامی خنک شود. این نوشیدنی را می توانید روزی 2 بار مصرف کنید. این نوشیدنی می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود.

7 ) چای سیاه برای درمان اسهال موثر است

چای سیاه حاوی مقدار زیادی تانن است که خاصیت ضد اسهال دارد. برای این منظور می توانید روزانه 4 لیوان چای بنوشید . نکته :
  • هیچگاه از دو روش مختلف به صورت همزمان استفاده نکنید.
  • قبل از استفاده دارویی از گیاهان ، حتما با پزشک خود مشورت کنید
  • در دوران بارداری به صورت خود سرانه از این روش ها استفاده نکنید
  • این روش ها ممکن است با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود.
  • زمانی که اسهال هستید مقدار زیادی مایعات و مخصوصا آب بنوشید .
  • خوردن هویچ بسیار توصیه می شود.
  • میوه های حاوی ویتامین C زیاد مصرف کنید.
  • اگر اسهال شما سبز رنگ است به هیچ عنوان از این روش ها استفاده نکنید و سریعا با پزشک مشورت کنید.
نظرات: 0 مشاهده