11 دلیل تکرر ادرار + 5 روش درمان طبیعی و خانگی

تکرر ادرار چیست ؟

تکرر ادرار دلایل بسیار زیادی می تواند داشته باشد که می تواند منجر به کاهش کیفیت زندگی ، کاهش کیفیت خواب ، مشکل در انجام کارهای روزانه ، اختلال در برنامه های ورزشی و ... شود . تکرر ادرار در صورتی که مانع خواب شبانه شود می تواند منجر به خستگی روزانه ، کمبود انرژی ، تغییرات خلقی ، عصبانیت ، افزایش و یا کاهش اشتها و بسیاری از سایر مشکلات مربوط به سلامتی شود. در بسیاری از موارد با درمان علتی که باعث تکرر ادرار شده است می توان این مشکل را رفع کرد .بنابراین اولین قدم برای درمان تکرر ادرار ، یافتن علت آن است که با مراجعه به پزشک متخصص به راحتی قابل تشخیص است . تکرر ادرار معمولا به احساس نیاز بیش از حد به ادرار کردن و احساس فشار و انقباض مثانه و نیاز فوری به ادرار کردن گفته می شود.کلیه های ما در تمام طول روز برای فیلتر کردن خون و تولید ادرار در حال فعالیت هستند.ادرار تولید شده از طریق مجاری مربوطه ، به مثانه منتقل می شود و مثانه ادرار را تا زمان و میزان مشخصی در خود نگه می دارد. قبل از این که شما بتوانید ادرار کنید ، مغز باید سیگنال هایی به دیوار عضلانی مثانه ارسال کند تا ادرار بتواند از بدن خارج شود. زمانی که مشکل ، بیماری یا هر دلیل دیگری این فرایند را تحت تاثیر قرار می دهد ، ممکن است میزان دفع ادرار و دفعات آن کاهش و یا افزایش پیدا کند .در ادامه این مطلب به برخی از این دلایل اشاره خواهد شد . 11 دلیل تکرر ادرار + 5 روش درمان طبیعی و خانگی 11 دلیل تکرر ادرار + 5 روش درمان طبیعی و خانگی

علائم تکرر ادرار

معمولا اگر به میزان معمول آب و سایر مایعات مصرف کنید ، در صورتی که بیش از 4 الی 8 بار در روز نیاز به ادرار کردن داشته باشید می تواند نشانه ای از شروع عامل ایجاد کننده تکرر ادرار باشد. در صورتی که هر 1 الی 2 ساعت یکبار نیاز به تخلیه ادرار دارید ، شما دچار تکرر ادرار شده اید(1). تکرر ادرار در افراد سالخورده و زنان باردار بیشتر دیده می شود.برخی از افراد همراه با تکرر ادرار ، علائمی مانند : سوزش ادرار(2) ، درد ، نیاز فوری به دفع ادرار ، خون در ادرار(3) و حتی بی اختیاری ادرار(4) نیز دارند .

دلایل ابتلا به تکرر ادرار

دلایل زیادی برای این مشکل وجود دارد که در ادامه به برخی از رایج ترین آنها اشاره شده است.

1 ) مشکلات مثانه می تواند باعث تکرر ادرار شود

یکی از رایج ترین دلایل «تکرر ادرار» وجود مشکلات مربوط به مثانه است.عفونت مثانه ، آسیبهای فیزیکی مثانه ، مشکلات عصبی مثانه(5) ، مشکلات عضلانی مثانه و بسیاری از سایر مشکلات مربوط به مثانه می تواند باعث بروز این مشکل شود.برخی از رایج ترین مشکلات مثانه عبارتنداز :
  • سنگ مثانه(6) : که در مردان بیشتر از زنان است و به دلیل رسوب مواد معدنی در مثانه رخ می دهد .
  • مثانه بسیار فعال : در این شرایط ، مثانه ادرار را به اندازه کافی نگه نمی دارد و منجر به مشکلاتی مانند بی اختیاری ادرار و نشت ادرار می شود .(7)
  • سیستیت مثانه(8) : یا التهاب مثانه که معمولا با درد و احساس فشار در مثانه همراه است و این فشار می تواند باعث احساس نیاز به تخلیه فوری ادرار شود .

2 ) مشکلات پروستات

پروستات غده ای است که در سیستم تولید مثل آقایان نقش اساسی دارد و درست زیر مثانه قرار دارد.تکرر ادرار می تواند از نشانه های ایجاد مشکل در پروستات باشد.برای مثال : پروستات بزرگ شده : زمانی که پروستات به هر دلیلی بزرگ شود می تواند به مثانه و دستگاه ادرار فشار وارد کرده و باعث بروز تکرر ادرار شود . پروستاتیت(9) : نوعی بیماری عفونی غده پروستات است که می تواند علائمی مانند تکرر ادرار ، تب ، تهوع و استفراغ ، درد در هنگام ادرار کردن ، نیاز فوری به تخلیه ادرار و حتی خون در ادرار داشته باشد.

3 ) مشکلات کلیوی می تواند باعث تکرر ادرار شود

هرگونه تغییر در شرایط کلیه و ابتلا به بیماری های کلیوی می تواند باعث ایجاد تکرر ادرار و سایر علائمی مانند تورم بدن و جمع شدن آب در بدن ، فشار خون بالا و سوء هاضمه داشته باشد. برای مثال سنگ کلیه یکی از رایج ترین مشکلات کلیوی است که می تواند باعث تکرر ادرار شود . دکتر کیوان آقامحمدپور فوق تخصص جراحی کلیه،مجاری ادراری و ناباروری در مورد سایر علائم سنگ کلیه در این لینک اینگونه توضیح داده است :
سنگ کلیه می تواند بدون علامت باشد تا زمانی که کلیه را از کار بیندازد. یعنی ممکن است کلیه سنگ بسازد، علائم هم ندهد و کسی هم متوجه نشود و در نهایت روزی کلیه را نارسا کند. اما یکی از مهم ترین علائم سنگ کلیه درد است. این درد معمولا” شب ها شروع می شود و فرد را از خواب بیدار می کند. در واقع درد سنگ کلیه شدید و غیرقابل تحمل است. یکی دیگر از علائم سنگ، تغییر رنگ ادرار به صورت خونی یا رنگ چای شدن است. درد سنگ کلیه معمولا همراه با تهوع و استفراغ است . بعضی از بیماران سنگ کلیه، با علامت عفونت مراجعه می کنند. در این موارد، سنگ کلیه جزو اورژانس های پزشکی است و باید فوراً به آن رسیدگی شود.

4 ) دیابت نوع 1 و نوع 2 می تواند باعث تکرر ادرار شود

در هر دو نوع از دیابت بدن به نحوی سعی می کند گلوکز را توسط ادرار دفع کند که این می تواند باعث افزایش تعداد دفع ادرار و افزایش مقدار ادرار شود . افزایش و یا کاهش وزن ، بی حسی دست و پا و یا سوزن سوزن شدن ، عفونت های مکرر و خشک شدن پوست نیز از سایر علائم دیابت است.(10) علاوه بر این دیابت می تواند باعث افزایش تشنگی و افزایش مصرف مایعات و در نتیجه باعث افزایش میزان ادرار شود.این مشکل بیشتر به دلیل ناپایداری وازوپرسین(11) اتفاق می افتد.

5 ) عفونت های دستگاه ادرار

بسیاری از عفونت های دستگاهی ادراری که ناشی از باکتری هستند می تواند علائمی مانند تکرر ادرار ، احساس سوزش در زمان دفع ادرار و درد در زمان تخلیه ادرار ایجاد کند.معمولا در این مورد ، با وجود اینکه شما احساس می کنید نیاز به دفع ادرار دارید ، ولی میزان ادرار بسیار کم است و ممکن است به صورت قطره قطره خارج شود.(12)

6 ) بیماری ها و عفونت های جنسی

بیماری ها و عفونت های قابل انتقال از طریق رابطه جنسی به سرعت در حال افزایش و گسترش هستند و می تواند بر روی دستگاه ادراری شما تاثیر گذار باشند.رایج ترین علائم عفونت های جنسی ، تکرر ادرار است .

7 ) بارداری می تواند باعث تکرر ادرار شود

در دوران بارداری ، رحم گسترش پیدا کرده و به مثانه و دستگاه ادراری مادر فشار وارد می کند و می تواند باعث بروز تکرر ادرار شود.

8 ) تکرر ادرار ناشی از سکته مغزی

سکته مغزی می تواند باعث آسیب رسانی به اعصاب شده و عوارضی مانند تکرر ادرار و بی اختیاری ادرار ایجاد کند .

9 ) مصرف برخی از داروهای خاص

برخی از داروهای خاصیت افزایش ادرار دارند و برخی از سایر داروها نیز می توانند عوارض جانبی مانند تکرر ادرار و بی اختیاری ادرار ایجاد کنند. مانند : دیورتیک ها (13): یا داروهای ادرار آور که برای تخلیه مایعات اضافی از بدن مورد استفاده قرار می گیرد.خاصیت این داروها افزایش دفع ادرار است . آرامبخش ها و شل کننده های عضلانی(14) : این دارو ها می توانند عوارضی مانند تکرر ادرار و بی اختیاری ادرار ایجاد کنند . پرتو درمانی : پرتودرمانی ناحیه لگن می تواند باعث تکرر ادرار شود .

10 ) نوشیدن مایعات زیاد

مصرف بیش از حد مایعات نیز می تواند باعث افزایش ادرار و تکرر ادرار شود .

11 ) استرس و تنش های عصبی

استرس ، اضطراب ، شوک های عصبی و هرگونه تنش عصبی می تواند باعث تکرر ادرار شود.(15)

درمان های طبیعی برای تکرر ادرار

قبل از هر اقدام درمانی ، باعث حتما به پزشک مراجعه کنید تا دلیل اصلی ایجاد این مشکل تشخیص داده شود.پزشکان با انجام آزمایشات و معاینات فیزیکی می توانند علت اصلی تکرر ادرار را تشخیص دهند.زمانی که علت اصلی مشکل یافت شد پزشک برای شما روش های درمانی مناسب تجویز خواهد کرد که ممکن است شامل تغییر رژیم غذایی و یا مصرف آنتی بیوتیک مناسب باشد.برخی از راه های درمان عمومی برای تکرر ادرار عبارتنداز :
1 ) تمرینات کگل
تمرینات کگل یا کیگل (16) یکی از روش های ورزشی برای تقویت عضلات اطراف مجاری ادرار و کاهش احتمال بی اختیاری ادرار و تکرر ادرار است .
2 ) آموزش مثانه
شاید عجیب به نظر برسد ولی شما می توانید مثانه خود را آموزش دهید.برای مثال می توانید مثانه خود را طوری آموزش دهید که حتی اگر احساس ادرار کردن ندارید ، بتوانید ادرار موجود در مثانه را تخلیه کنید.شما می توانید به صورت منظم ادرار کرده و به مرور زمان ادرار را بالا ببرید به صورتی که روزانه کمتر از 5 بار نیاز به ادرار کردن داشته باشید .برای مثال اگر هر2 ساعت نیاز به ادرار کردن دارید این زمان را هر روز 5 دقیقه افزایش دهید تا زمانی که به هر 3 ساعت یکبار برسد و این روند را تا زمانی که به میزان نرمال برسد ادامه دهید. (17 و 18 )
3 ) مایعاتی که مصرف می کنید را کنترل کنید
مصرف میزان مناسبی از مایعات برای سلامت بدن بسیار مفید و حیاتی است.ولی شما مجاز نیستید هر نوع نوشیدنی را به هر میزان که میل دارید افزایش دهید.سعی کنید بیشتر مایعات بدن را از طریق آب تامین کنید و مصرف کافئین ، نوشانه ، آب میوه های پاکتی و صنعتی (حتی اگر 100 در 100 طبیعی هستند) را کاهش دهید.

4 )‌ داروهای مصرفی خود را بررسی کنید

تحقیقات اخیر نشان داده است مصرف برخی از داروها می تواند عوارض جانبی مانند تکرر ادرار و بی اختیاری ادرار ایجاد کند .آرامبخش های عضلانی ، داروهای ضد افسردگی و داروهای آنتاگونیستهای آلفا آدرنرژیک می توانند با تاثیر گذاری بر روی اعصاب مثانه باعث تکرر ادرار و بی اختیاری ادرار شوند . داروهای بیهوشی ، داروهای ضد تشنج و آنتی هیستامین هایی مانند سیتریزین و لوراتادین نیز می تواند باعث بروز این مشکل شود .

5 ) رژیم غذایی خود را تغییر دهید

انتخاب یک رژیم غذایی مناسب می تواند تاثیر بسیار خوبی بر روی سلامت سیستم ادراری بدن داشته باشد.برخی از خوراکی هایی که می توانند باعث تکرر ادرار شوند عبارتند از :
  • نوشیدنی های الکلی
  • نوشیدنی های حاوی کافئین
  • نوشابه های گاز دار و نوشیدنی های حاوی فسفر و سدیم و اسپارتام
  • آب میوه های کارخانه ای و صنعتی و پاکتی
  • غذاهای حاوی قند زیاد ، شیرینی ها و دسرها
  • شیرین کننده های مصنوعی (که بسیار خطرناک هستند)
  • غذاهای پر ادویه
میوه هایی که برای سلامت سیستم ادرار مفید هستند عبارتند از : کیوی / پاپایا / آناناس / مانگو / کدو حلوایی / هویج / فلفل شیرین / فلفل سبز / کلم بروکلی / جعفری و .... تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com © 
نظرات: 0 مشاهده